Cascade tripel hop

Gestart door BrouwMark, 10-10-2017 01:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Hallo allemaal,

Ik wil het volgende gaan brouwen. Het is een duvelige maar dan met alleen maar cascadehop (omdat mijn struik dit jaar zo gul was). Ik wil hiervoor graag korrelgisten gebruiken, al weet ik dat de algemene opvatting hier is dat dat helemaal niet werkt voor een duveligheidje...

Methode BIAB, 20,5 liter.

75,7% 4,2 kg lagermout
19,8% 1,1 kg glucose
4,5% 0,25 l perensap

25 g Cascade 7% 50 min
45 g Cascade 7% 15 min
100 g Cascade 7% koudhop 1 week

Alleen de mout in 21,5 l water:
66°c 120 min
73°c 5 min
Spoelen 3,4 liter 78°c
Koken: 50 min voor wat extra DMS.

Gist: fermentis abbaye, starten in het perensap (geeft extra perensmaakje), vergisten op 21°c

Glucose toevoegen als de hoofdgisting minder wordt, opgelost in 1 liter water.

Voorspeld EBC: 5,7 IBU 32 OG 1070
FG 1005 ABV 8,5%. Dit is vrijwel precies op de waarden voor een 'gewone' duvel.

Hergisten met 15,5 g/l glucose en 2 g verse Brewferm top of safale s-33 voor de nodige 1% extra voor de tripel hop-versie en veul dik schuim, 1-2 weken op 21°c en dan koel zetten.

Wat zijn jullie ideeën, opmerkingen?
Alvast dank!

Mark.

brouwerwaldonk

Met zo weinig spoelwater haal je uw rendement heel ver naar beneden, ik betwijfel sterk of je 1070 zal halen, ik denk eerder iets van 1050.
Verder denk ik dat je nooit 4,5% EBC zal bekomen uit 25 cl perensap
Die tijden bij de hopgiften, is dat de kooktijd of na x minuten koken.
Hergisten (op fles) met 15,5 g/l zo maak je zeker bommen als je gewone bierflesjes gebruikt (Je kan ze eventueel aan IS verkopen)

Ronnie

Afhankelijk van het perenras zal het sap minder of meer diep uitgisten.

BrouwMark

Mijn gedachten: de EBC- waarde komt natuurlijk uit het mout, en niet het perensap. Dat is alleen bedoeld als giststarter met een extra smaakje. Ter verhoging van het rendement maisch ik 120 minuten. De hoptijden zijn de kooktijden. Ik wil afvullen op steinies en dan kan denk ik zo'n suikergift voor hergisting wel? +/- 8 gram CO2?

BrouwMark

Overigens zie ik dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest (het was al laat 😉). Het begin sg is inclusief de glucose, maar na maisch en koken verwacht ik inderdaad een sg van 1049-1051. Mijn brouwhuisrendement is vrijwel constant 75%. Over de suikergift voor de hergisting twijfel ik wel, maar hoe krijgt duvel dan een verhoging van 1% alcohol op fles?

Oxhead

Citaat van: BrouwMark op 10-10-2017  11:17 uOverigens zie ik dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest (het was al laat 😉). Het begin sg is inclusief de glucose, maar na maisch en koken verwacht ik inderdaad een sg van 1049-1051. Mijn brouwhuisrendement is vrijwel constant 75%. Over de suikergift voor de hergisting twijfel ik wel, maar hoe krijgt duvel dan een verhoging van 1% alcohol op fles?
Je startsg verhogen.
Een vehoging van 1% op fles geeft bierbommen.
8 tot 10 gram per liter maximaal gebruiken bij een goed uitgegist bier. Dit geeft ongeveer 0.5
% alcohol verhoging.

Koen S

Duvel gebruikt 9 gram per liter voor hergisting op fles.

BrouwMark

Ok die neem ik mee... Al blijft de vraag waarom de Duvel groen ongefilterd dan 7,5% is en de Duvel rood (hergist) 8,5%? Ik twijfelde al ernstig aan die hoeveelheid bottelsuiker...

Jeukstaardt

Citaat van: BrouwMark op 10-10-2017  20:37 uOk die neem ik mee... Al blijft de vraag waarom de Duvel groen ongefilterd dan 7,5% is en de Duvel rood (hergist) 8,5%? Ik twijfelde al ernstig aan die hoeveelheid bottelsuiker...

2 verschillende stamwortgehalten? Misschien niet een en hetzelfde bier

BrouwMark

Duvel groen is de Duvel rood zonder hergisting op fles... Overigens een geweldig lekker bier!

BrouwMark

Ik ga het recept iets aanpassen zodat ik niet die 1% erbij hoef te halen met hergisten. Een intrigerende vraag blijft wel hoe ze dat dan doen?

hobbybob

Gist: fermentis abbaye, starten in het perensap (geeft extra perensmaakje)

Dat moet je nog maar afwachten, onze zuiderburen hebben hele goede resultaten gehaald met de BRY-97 van Lallemand als je toch een korrelgist wilt gaan gebruiken

BrouwMark

Dank je wel, ik ben nog niet bekend met de gisten van lallemand, deze ga ik overwegen. Grappig overigens dat deze niet echt geadviseerd wordt voor een golden ale. Verder zal ik inderdaad het recept iets aanpassen om tot een wat hoger sg te komen en zo bierbommen te voorkomen 😊

BrouwMark

Ik heb het recept aangepast zodat ik met een hoger start sg begin. De suikergift voor hergisting gaat naar 9 g/l en het perensap heb ik maar achterwege gelaten. Ik ga (ook bij wijze van experiment en omdat het me lijkt dat er een hele variety aan fruitsmaakjes gaat ontstaan) vergisten met s-33 en top samen. Al hebben deze geen enorme svg, maar ik denk dat dit door de late suikertoevoeging wel goed gaat komen.

Dank voor de bijdragen! Morgen ga ik dit bier brouwen.

 :proost2:
Mark.

Brouwers

Ipv de top moet je us05 nemen. De s33-us05 mix is een vaker gebruikte combi voor de duvel. S33 voor de ester, us05 voor het diep uitgisten.

BrouwMark

Die heb ik helaas niet in huis. Het zal niet de laatste keer zijn dat ik een dergelijk bier ga brouwen, dus ik onthoud je suggestie voor de volgende keer!

BrouwMark

Hallo allemaal!

Er is iets tussen mijn brouwplannen in gekomen de vorige keer. Dit betekent wel dat ik met jullie adviezen gecombineerd met mijn eigen eigenwijzigheid en extra besteltijd tot een nieuw recept ben gekomen. Ik heb er een 'kloon' van de duvel tripel hop citra van gemaakt, met wat extra Cascade vanwege de overvloed (en omdat dat prima bij de citra past). De titel van deze topic past dan wellicht niet helemaal meer, maar het lijkt me een logisch gevolg. Komptie:

Voor 20,5 liter in het gistingsvat:

78,7% (5 kg) lagermout
21,3% (1,35 kg) kristalsuiker, na de hoofdgisting toe te voegen, opgelost in 3 l water

15 gr Cascade, first wort
50 gr styrian goldings, first wort
15 gr Cascade 15 min
20 gr citra 15 min
50 gr Saaz 15 min
25 gr Cascade koudhop 7 dagen
45 gr citra koudhop 7 dagen

65 *c 90 minuten
73 *c 15 minuten

Kooktijd 60 minuten

maisch 19 liter, spoel 4 liter (BIAB)

OG 1.078 FG 1.010 of hopelijk iets lager.

Vergisten met us-05 en s-33

Morgen kan ik dan eindelijk gaan brouwen. Volgens mij wordt dit wel wat!

 :degroeten:

Mark.


Oosterling

Dag BrouwMark,

Ik ben hartstikke nieuwsgierig. Zou je misschien kunnen vertellen waarom je pas na de hoofdvergisting de suikerstort doet? Dit lijkt me absoluut niet handig, omdat je juist wil dat alle suiker fermenteert en een droge afdronk geeft. Nu ga je een vermoeid gist opnieuw belasten met een nieuwe voedingsbron. Ik zou de complete suikerstort gewoon oplossen in een liter heet wort en dan toevoegen aan het einde van de kookfase als het verwarmingselement uitgeschakeld is. Als je een zakje S-33 én een zakje US-05 gebruikt, dan heb je meer dan genoeg gistcellen om dit in één keer te fermenteren.

Het kan zijn dat dit in de loop van de jaren veranderd is, maar wat mij bijstaat is dat je drooghoppen nooit langer dan 3 dagen in het vat moet laten zitten. Anders krijg je grastonen en mindere bijsmaken. Ook is 45 gram citra op 20,5 liter wat aan de weinige kant. Er staat me iets bij dat in een ander (bewezen) recept werd aangeraden om 3 gram hop per liter te drooghoppen.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Groetjes, Rob

Jacques

Citaat van: Oosterling op 16-03-2024  00:43 uAnders krijg je grastonen

Met die grastonen valt het wel mee heb ik gemerkt bij de vele tests met koudhoppen over een langere periode.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.