Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gedemineraliseerd water gebruiken als brouwwater  (gelezen 4596 keer)

Offline DaanDS

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gedemineraliseerd water gebruiken als brouwwater
« Gepost op: 28-07-2017 14:29 u »
Is het verstandig om gedemineraliseerd water te gebruiken als brouwwater, we hebben namelijk hele slechte kwaliteit van water hier?
Op de bussen gedemineraliseerd water staat een melding: niet als drinkwater gebruiken, niet gebruiken voor bereiden van voeding, maar vroeg me af of dit inderdaad zo gevaarlijk is?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brambo

• Vol lid
  • Land: be
Re: Gedemineraliseerd water gebruiken als brouwwater
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2017 14:33 u »
Is het verstandig om gedemineraliseerd water te gebruiken als brouwwater

Ja  8)

Ik zit ook met zeer hard leidingwater en heb me nog niet verdiept in gebruik van kalk, zout en dergelijke
Voorlopig gebruik ik bij het maken van een IPA 2/3 demiwater en 1/3 kraantjeswater en mijn IPA's zijn er stappen (neen sprongen) op vooruit gegaan!
Ook kun je zeer zacht mineraalwater gebruiken.

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2017 14:38 u »
Hmmm, in werkelijkheid zal je al veel van moeten drinken voor je last zal krijgen. Het probleem is dat er geen zouten inzitten en dat het dus ontzettend hypotonisch is. Je cellen nemen te veel water op en kunnen openbarsten.
Maar los daarvan kan je er gewoon niet zonder meer mee brouwen ook omdat er geen zouten in zitten.
Gist heeft nood aan de verschillende ionen (Ca++, Mg++, Cl-,...) die in drinkwater zijn. Je zult deze zouten dus zelf gaan moeten toevoegen. Grote brouwerijen, die als de dood zijn voor een niet stabiele smaak van hun bier, halen via reversed osmose alles uit het water dat ze oppompen of uit de leiding trekken om dan daarna zouten toe te voegen naar hun specifieke behoeften.

Offline Koen S

• Super lid
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 28-07-2017 16:14 u »
Gebruik van demiwater maakt een serieus verschil t.o.v. leidingwater, het is echt een aanrader.
In BrouwHulp zit een tabblad over maischen/water met een wizzard rond waterbehandeling: een zeer gebruiksvriendelijke tool om zelf je brouwwater samen te stellen, bv. op basis van demiwater.

Offline Loser

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 28-07-2017 21:11 u »
Ik gebruik altijd 2/3 gedemineraliseerd water en 1/3 leiding water.

En voor de prijs moet je het niet laten 5 liter = 0,89 euro

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 28-07-2017 21:37 u »
En voor de prijs moet je het niet laten 5 liter = 0,89 euro

En voor datzelfde bedrag heb je een paar honderd liter kraanwater.... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 28-07-2017 22:24 u »
Is het verstandig om gedemineraliseerd water te gebruiken als brouwwater, we hebben namelijk hele slechte kwaliteit van water hier?
Op de bussen gedemineraliseerd water staat een melding: niet als drinkwater gebruiken, niet gebruiken voor bereiden van voeding, maar vroeg me af of dit inderdaad zo gevaarlijk is?

Allereerst welkom op dit forum.

Het forum bestaat al de nodige jaren en heel veel vragen zijn gesteld. Door de zoekfunctie van het forum te gebruiken kun je veel antwoorden op vragen terugvinden.

Ook is het handig om een kijkje te nemen bij de tags. Bijvoorbeeld bij de tag brouwwater.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 29-07-2017 13:43 u »

Wat is er dan zo slecht aan jullie water?

Nee, demiwater is niet zo gevaarlijk. Spa Blauw drinken we toch ook allemaal.

Maar het heeft ook heel weinig effect op je bier. Het overgrote deel van de mineralen komt uit de mout.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-07-2017 14:16 u »
Spa Blauw is meer vergelijkbaar met kraanwater dan met demiwater.
Spa Blauw is echt heel anders dan demiwater.
Groet,
Hans

Offline wjg.seegers

• *
« Reactie #9 Gepost op: 29-07-2017 19:54 u »
Vaak wordt het water gefilterd en behandeld, op mijn week bijv. Deels met zoutzuur. Verder zit er niks in, gist heeft mineralen nodig als voeding. Ik zou dus flessenwater kopen en gaan gebruiken.
Nooit geen demiwater.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-07-2017 20:47 u »
Ons leidingwater wordt eerst behandeld om het te ontkalken. Daardoor zit er inderdaad weinig calcium in maar zeer veel natrium, want niet zo goed is voor de vergisting.
Ik brouw sinds kort met demiwater dat ik dan zelf aanpas aan het te brouwen bier. Ik voeg zelf de mineralen toe op basis van de wizzard in BrouwHulp. Sindsdien zijn mijn bieren er enorm op verbeterd. Ze zijn opvallend zuiverder en meer verfijnd van smaak.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 29-07-2017 21:36 u »
Ik brouw sinds kort met demiwater dat ik dan zelf aanpas aan het te brouwen bier. Ik voeg zelf de mineralen toe op basis van de wizzard in BrouwHulp. Sindsdien zijn mijn bieren er enorm op verbeterd. Ze zijn opvallend zuiverder en meer verfijnd van smaak.

Mijn ervaring is dat het brouwen van demiwater niet een verbetering oplevert maar dat het gebruik van brouwzouten (en dan vooral calciumchloride) zorgt voor een betere en vollere smaak van je bier. Dit ondanks het feit dat in mout veel mineralen zitten zoals EBC terecht opmerkt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 29-07-2017 22:37 u »
Ons leidingwater wordt eerst behandeld om het te ontkalken. Daardoor zit er inderdaad weinig calcium in maar zeer veel natrium, want niet zo goed is voor de vergisting.
Het is vooral de carbonaatverwijdering denk ik die het hem doet. En geen natrium toevoegen dus geen huis tuin en keukenontharder gebruiken maar een op basis van zoutzuur en natronloog harskorrels. En dan de calcium weer toevoegen en evt magnesium. 

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 30-07-2017 00:03 u »
Het is de watermaatschappij die het water behandelt, niet ik. Dus heb ik hier weinig impact op.  :)

Offline DaanDS

• *
« Reactie #14 Gepost op: 01-08-2017 12:33 u »

Maar het heeft ook heel weinig effect op je bier. Het overgrote deel van de mineralen komt uit de mout.

Als je bijvoorbeeld warm water uit de kraan neemt, is dit water lichtgeel ipv doorschijnend, daardoor vertrouw ik ook de kwaliteit van het koude water niet geheel, en speel liever save.

Offline Brambo

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 01-08-2017 12:41 u »
Maar het heeft ook heel weinig effect op je bier.

Als je zoals ik met kraantjeswater zit met een waterhardheid van +45 Franse graden dus extreem hard en boordevol calcium en magnesium (hoeveel juist willen ze niet zeggen) en ik voordien geen bieren kon maken met een IBU van meer dan 30 dan is het gebruik van demi water echt een mijlpaal geweest in mijn bierbrouwen!
Werken met brouwzouten komt er wel nog eens van maar ik heb er nu nog geen tijd en goesting voor om me erin te verdiepen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #16 Gepost op: 01-08-2017 12:53 u »
Als je bijvoorbeeld warm water uit de kraan neemt, is dit water lichtgeel ipv doorschijnend, daardoor vertrouw ik ook de kwaliteit van het koude water niet geheel, en speel liever save.

Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe boiler. De watermaatschappij levert geen geel water.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 01-08-2017 13:05 u »
Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe boiler. De watermaatschappij levert geen geel water.

Dat mag ik inderdaad hopen ;).

Offline Bertje Bier

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Better drunk than Trump. Drink Maleier
« Reactie #18 Gepost op: 01-08-2017 14:58 u »

Ik heb een tijdje vissen gekweekt. Daar moesten we altijd erg voorzichtig zijn voor erg zacht water, hoewel het wel gewenst was.

Als je erg weinig mineralen hebt wordt om te beginnen je pH nogal makkelijk te laag omdat er weinig buffer in zit. Verder lossen er ook veel sneller allerlei stoffen op . Denk daarbij aan koper en zink en zo. Zo namen we nooit regenwater van een zinken goot omdat dat een te grote kans op verhoogde zinkgehaltes geeft.

Tags: