Wel of niet extra gist toevoegen tijdens hoofdgisting

Gestart door Sjoerd, 21-07-2017 08:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Ik heb een vraag. Gisteren heb ik 25 liter tripel gebrouwen met een begin SG van 1078 en 2 zakjes T58 gebruikt. Suiker toegevoegd tijdens koken. De vorige keer had ik bij dezelfde hoeveelheid een begin SG van 1080 en een eind SG van 1022. Nu wil ik de eind SG net iets onder de 1020 krijgen. Nu kan de temperatuur wat omhoog brengen na een paar dagen gisten en met het vat zwenken (beiden de vorige keer niet gedaan), maar ik heb ook nog een zakje T58 liggen. Heeft het effect als ik na 3 of 4 dagen gisten deze erbij doe?

Groet Sjoerd

mbroek

Nergens voor nodig, als je na de hoofdgisting eens een meting doet zul je zien dat die aardig op weg is. Of je onder de 1020 uitkomt is de vraag, de T58 is niet zo'n diepe gister. Als je SVG ongeveer 72% tot 75% zit je wel goed.

Wil je lager (waarvoor?) dan moet je een andere gist kiezen.

TymonK

Als je voldoende gist geënt hebt (zoals in dit geval de 2 zakjes) dan voegt meer gist niets toe volgens mij.
Het gaat dan vooral ook om de nog vergistbare suikers tov de gist (welke suikers kan de gist aan).

Het toevoegen van een andere gist die de meer complexere suikers wél vergist zou nog wat toe kunnen voegen...

Jacques

Citaat van: TymonK op 21-07-2017  09:23 uHet toevoegen van een andere gist die de meer complexere suikers wél vergist zou nog wat toe kunnen voegen...

In de praktijk blijkt dat dit weinig effect heeft. Dit komt vooral doordat veel voedingstoffen die de gist nodig heeft om zich te vermenigvuldigen al verbruikt zijn dan de gist die in eerste instantie aan het werk is geweest.

Voor een laag eind SG dien je een gist te enten waarvan bekend is dat die een hoge vergistingsgraad heeft. Ent daarvan voldoende van en zorg dat de gist vitaal is.

TymonK

Citaat van: Jacques op 21-07-2017  11:56 uIn de praktijk blijkt dat dit weinig effect heeft. Dit komt vooral doordat veel voedingstoffen die de gist nodig heeft om zich te vermenigvuldigen al verbruikt zijn dan de gist die in eerste instantie aan het werk is geweest.

Voor een laag eind SG dien je een gist te enten waarvan bekend is dat die een hoge vergistingsgraad heeft. Ent daarvan voldoende van en zorg dat de gist vitaal is.
OK - Ook weer wat geleerd!

Sjoerd

Het ziet er naar uit dat ie blijft steken op 1020. Gisteren na 2,5 dag was ie gestopt op 1022, na een beetje zwenken en de temperatuur met een graad verhoogd was er een beetje activiteit. Nu weer een graad verhoogd, maar doet niets meer. Morgenavond gaat ie de mandfles voor lageren in.  Gr Sjoerd

Hay

Als je deze gist per se wilt dan zou je een volgende keer nog kunnen proberen de suiker tijdens de hoofdgsting toe te voegen ipv tijdens het koken.
Dan zal het waarschijnlijk iets verder doorgisten.
Ik had eerst ook een tripel met de t-58 en die ging ook niet zo ver door, daarna heb ik dezelfde tripel gebrouwen en de mj m-31 gebruikt die ging veel verder door.
Hoewel ze beiden zeer lekker waren vond ik die met de t-58 iets kruidiger.
De volgende keer wil ik van beide gisten er een zakje bij gooien, hoe dat uitpakt en of dat werkt weet ik niet.
maar wel leuk om te proberen. 

Sjoerd

Dank voor de tip. Net overgeheveld in mandfles en inderdaad nog steeds 1020. SVG van ruim 74%, normaal voor deze gist. Ben benieuwd naar jouw test, hoor het resultaat tzt graag!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.