Weizen met M20 gist van Mangrove Jack

Gestart door de badkamer, 18-07-2017 09:32 u

Vorige topic - Volgende topic

de badkamer

Beste mensen,

Afgelopen zondag een Weizen gebrouwen  en met een SG van 1044 het vat in laten lopen.
Lekker laten klotsen zodat er veel zuurstof bij zat en afwachten. Maandagochtend kwam er een gezellig gebubbel uit de kast en een heerlijke bananengeur. Maandagavond gebeurde er weinig en nu niets meer. Het is zo een 21,5 in de kast. Ik heb 2 zakjes gist op 20 liter gedaan.

Klopt dit met deze gist of zal ik er een nieuw zakje bij doen?

tdp

2 zakjes gist op 20 liter met een SG van 1.044 is wel erg ruim volgens mij. Je moet gewoon even meten, kan maar zo zijn dat het al uitvergist is. Ik zou zelf het gewoon lekker laten staan tot vrijdag en dan eens meten.

MartijnOMG

Ook wel eens deze gist gebruikt en die was bij mij ook erg snel klaar (maar niet binnen 2 dagen). Maar inderdaad gewoon even meten.

de badkamer

Bedankt,

Ik wacht tot vrijdag en dan meten.

Oscar

Citaat van: de badkamer op 18-07-2017  13:01 uIk wacht tot vrijdag en dan meten.

ik zou wachten tot zondag. Dan meten en overhevelen... :)  Geef de (hoofd)vergisting gewoon een week en de (warme) lagering ook! Dit werkt in ruim 90% van de gevallen... :brouwen:

de badkamer

Ik hield het niet meer😵 Heb gemeten 1012! Is het verstandig om hem over te hevelen of zal ik hem meteen bottelen? Gezien hij uitvergist is denk ik aan bottelen omdat er geen CO2 meer vormt (heb ik gelezen) of zie ik dat verkeerd?

tdp

Ik zou sowieso nog niet bottelen. De gist is nu steeds bezig met dingen 'op te ruimen'. Lekker laten staan nog een week, en meet dan maar eens weer.

Geduld...

chthon

Instructies van Mangrove Jack voor hun weizengist: 1 week vergisten, dan bottelen en 2 weken conditioneren, ofwel 2 weken vergisten, dan bottelen en 1 week conditioneren.

TymonK

Citaat van: chthon op 21-07-2017  12:20 uInstructies van Mangrove Jack voor hun weizengist: 1 week vergisten, dan bottelen en 2 weken conditioneren, ofwel 2 weken vergisten, dan bottelen en 1 week conditioneren.
Wat is conditioneren?
Hergisting op fles op relatief hoge temp? (20-25 graden?)

chthon

Citaat van: TymonK op 21-07-2017  13:01 uWat is conditioneren?
Hergisting op fles op relatief hoge temp? (20-25 graden?)
Inderdaad.

de badkamer

Gisteren gebotteld, heb uiteindelijk niet overgeheveld maar 2 weken in de ton gelaten. Hij rook en smaakte lekker fris!
SG was gedaald tot 1010. Prima vergisting dus. Bedankt voor de tips!

Sepovinho

Beste Brouwers

Hopelijk weten jullie raad?
Ik heb nu voor de 2de keer een Weizen gebrouwen met Mangrove Jack's M20 gist (omdat ie de eerste keer zo goed was).
Na 2-3 dagen hoofdgisting, overgeheveld en 2,5 weken laten na gisten op 21gr. De SG was 1.019 en daalde al enkele dagen niet meer. Dit was ook zo de eerste batch, dus het leek me allemaal normaal. De eerste batch was trouwens een lekker biertje !
Volgens het recept (ergens gelezen) gebotteld met 6gr/L suiker en 0,6gr M20 gist op 21L. Ik heb de flessen laten "conditioneren" op 23gr (ja, ik zit in een warm land) en nu na 1 maand op fles eens geproefd. Enfin, trachten te proeven...
Bij openen spuit er alles uit.
Mijn vragen :
- Ik begrijp niet het verschil tussen de batches. 1 ste was goed, 2de heeft door gegist op fles(?)
- Een SG van 1.019 is hoog, maar dat was ook zo tijdens de eerste batch, dus niet echt paniek. Ik kreeg de gisting ook niet meer verder aan de praat, dus ik dacht dat alles was uit gegist?.
- Had ik misschien geen extra suiker en gist moeten toevoegen tijdens het bottelen omdat de SG op 1.019 was blijven hangen, en was dan alles OK geweest?
Hopelijk hebben jullie tips!
Ik maak me alvast klaar om de flessen weg te kieperen om bierbommen te vermijden...
Alvast bedankt
Sepovinho

Kapau

6 gram / liter is op zich niet een recept voor spuiters. Kan het zijn dat de flesjes niet goed schoon waren en dat er mogelijk iets achter is gebleven?

Juindorper

Citaat van: Sepovinho op 12-11-2022  10:53 uBeste Brouwers

Hopelijk weten jullie raad?
Ik heb nu voor de 2de keer een Weizen gebrouwen met Mangrove Jack's M20 gist (omdat ie de eerste keer zo goed was).
Na 2-3 dagen hoofdgisting, overgeheveld en 2,5 weken laten na gisten op 21gr. De SG was 1.019 en daalde al enkele dagen niet meer. Dit was ook zo de eerste batch, dus het leek me allemaal normaal. De eerste batch was trouwens een lekker biertje !
Volgens het recept (ergens gelezen) gebotteld met 6gr/L suiker en 0,6gr M20 gist op 21L. Ik heb de flessen laten "conditioneren" op 23gr (ja, ik zit in een warm land) en nu na 1 maand op fles eens geproefd. Enfin, trachten te proeven...
Bij openen spuit er alles uit.
Mijn vragen :
- Ik begrijp niet het verschil tussen de batches. 1 ste was goed, 2de heeft door gegist op fles(?)
- Een SG van 1.019 is hoog, maar dat was ook zo tijdens de eerste batch, dus niet echt paniek. Ik kreeg de gisting ook niet meer verder aan de praat, dus ik dacht dat alles was uit gegist?.
- Had ik misschien geen extra suiker en gist moeten toevoegen tijdens het bottelen omdat de SG op 1.019 was blijven hangen, en was dan alles OK geweest?
Hopelijk hebben jullie tips!
Ik maak me alvast klaar om de flessen weg te kieperen om bierbommen te vermijden...
Alvast bedankt
Sepovinho

Waarschijnlijk ben je veel vitale gist verloren door het vroege overhevelen waar door de vergisting dusdanig vertraagd dat je denkt dat het klaar is maar op fles nog gewoon langzaam door gaat.
Ik heb deze gist zelf eens gebruikt en toen heb ik na 2 weken gebotteld bij een SG van 1015 en 8 g/l suiker.
Het duurde toen nog meerdere weken voor dat er voldoende schuim op het bier zat.

Sepovinho

Citaat van: Kapau op 12-11-2022  13:38 u6 gram / liter is op zich niet een recept voor spuiters. Kan het zijn dat de flesjes niet goed schoon waren en dat er mogelijk iets achter is gebleven?

Dank voor je reactie.
Ik heb tot hier toe 5 flessen opengedaan en allemaal spuiters...
Mijn flessen maak ik proper, eerst met Oxi product in water op 50gr, dan naspoelen, dan ontsmetten met StarSan en laten uitlekken. Tot hiertoe geen problemen mee gehad, maar er is een eerste keer voor alles natuurlijk.

Sepovinho

Citaat van: Juindorper op 12-11-2022  15:44 uWaarschijnlijk ben je veel vitale gist verloren door het vroege overhevelen waar door de vergisting dusdanig vertraagd dat je denkt dat het klaar is maar op fles nog gewoon langzaam door gaat.
Ik heb deze gist zelf eens gebruikt en toen heb ik na 2 weken gebotteld bij een SG van 1015 en 8 g/l suiker.
Het duurde toen nog meerdere weken voor dat er voldoende schuim op het bier zat.
Dank voor je reactie.
Dat is een mogelijkheid inderdaad. Ik hevel nogal snel (te snel?) over omdat ik nog activiteit wil tijdens het begin van de nagisting. Zoals Jacques aangeeft : moet niet wachten met overhevelen tot alle activiteit is verdwenen. Ik doe dit trouwens met al mijn brouwsels.
Misschien de volgende M20 batch toch wat langer wachten voor het overhevelen kan geen kwaad.
Toch heb ik een gevoel dat er (nog?) iets anders aan de hand is :-\

Henielma

Heb je er toch wat van het bier geproefd? En zoniet dan moet je dat toch even doen.
Wanneer het bier erg zuur smaakt heb je waarschijnlijk een besmetting te pakken en die bacteriƫn gaan dan veel verder door.
Een andere mogelijkheid is dat het bier toch niet goed uitvergist was. Het eind SG van 1.019 is vrij hoog voor een 1.044 begin SG.
In het eerste geval zou ik de batch weggooien en alles wat daarmee in aanraking is geweest (slangen, bottelpijpje enz.) erg goed schoonmaken.
In het tweede geval kan je het bier een paar dagen afkoelen op 4 graden. Hierna de dopjes een beetje openen en de flesjes langzaam laten opwarmen. Hierna nieuwe dopjes plaatsen. Mogelijk is het bier dan nog goed te drinken.

Sepovinho

Citaat van: Henielma op 12-11-2022  17:13 uHeb je er toch wat van het bier geproefd? En zoniet dan moet je dat toch even doen.
Wanneer het bier erg zuur smaakt heb je waarschijnlijk een besmetting te pakken en die bacteriƫn gaan dan veel verder door.
Een andere mogelijkheid is dat het bier toch niet goed uitvergist was. Het eind SG van 1.019 is vrij hoog voor een 1.044 begin SG.
In het eerste geval zou ik de batch weggooien en alles wat daarmee in aanraking is geweest (slangen, bottelpijpje enz.) erg goed schoonmaken.
In het tweede geval kan je het bier een paar dagen afkoelen op 4 graden. Hierna de dopjes een beetje openen en de flesjes langzaam laten opwarmen. Hierna nieuwe dopjes plaatsen. Mogelijk is het bier dan nog goed te drinken.
Het is het tweede...
Inderdaad, wanneer ik een flesje enkele dagen in de koelkast laat staan (6 gr) dan slaag ik erin om een gedeelte nog in een glas te krijgen....en het smaakt super. Dat maakt het extra pijnlijk om het weg te doen :-[
Als ik het slechts 1 dag in de koelkast heb gezet dan hou ik geen bier meer over in de fles na het openen.Het spuit er allemaal uit.
Dus ik ga es proberen om er een aantal in de ijskast te zetten en met mijn Inkbird de temperatuur rond de 2 gr te houden voor enkele dagen en dan je raad volgen. Wordt interessant !!
thx voor de tip !!!

Sepovinho

Citaat van: Juindorper op 12-11-2022  15:44 uWaarschijnlijk ben je veel vitale gist verloren door het vroege overhevelen waar door de vergisting dusdanig vertraagd dat je denkt dat het klaar is maar op fles nog gewoon langzaam door gaat.

Nog een vraagje...
Als je bottelde met 8 g/L suiker, heb je dan ook nog M20 gist toegevoegd?

Juindorper

Citaat van: Sepovinho op 12-11-2022  17:33 uNog een vraagje...
Als je bottelde met 8 g/L suiker, heb je dan ook nog M20 gist toegevoegd?
Sorry voor de late reactie maar ik gebruik geen bottelgist.

Sepovinho

Citaat van: Juindorper op 12-12-2022  20:21 uSorry voor de late reactie maar ik gebruik geen bottelgist.

Niet erg!
Ik had al een vermoeden dat je geen gist toevoegde op de fles.
Ondertussen heb ik een aantal (0,5L)flessen na koelen voorzichtig geopend en daarna een nieuwe stop erop. Ik verlies wel wat, maar het resultaat is goed. In elk geval beter dan wegkappen!
Dus iedereen bedankt voor de tips!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.