Spontane vergisting in maatglas zonder gist toevoeging

Gestart door KooTjoo, 06-07-2017 15:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KooTjoo

Ik heb afgelopen zaterdag een blond biertje gebrouwen die nu prima aan het vergisten is. Voordat ik het wort in mijn CCT heb gedaan heb ik nog een laatste meting gedaan in een 100 ml maatglas. Ik had deze in de vensterbank gezet met de hydrometer erin en ben deze helemaal vergeten.

Ik kijk nu en zie dat er een redelijk heftige vergisting op gang gekomen is en dit dus zonder gist toe te voegen. Waar komt deze gist vandaan? Het raam waar dit maatglas staat is wel open geweest. Misschien een domme vraag, man er van buiten eventueel een gist komen?

Don Emilio

Dat klopt. Dat is een spontane - oftewel een open vergisting. Veel gebrouwen bieren met name in België wordt dat veel toegepast.
Dat zijn dan de beroemde  "Lambiek"- Bieren.

EvdBroek

Citaat van: KooTjoo op 06-07-2017  15:14 uMisschien een domme vraag, man er van buiten eventueel een gist komen?
Ja natuurlijk. Hoe denk je dat bier van spontane gisting anders ontstaat?

hansHalberstadt

Of er zat nog gist van je vorige eind SG meting aan je hydrometer. Gewoon proeven en kijken wat het wordt. Als het spontane gist is merk je dat ook wel.

Desmodue

Gisten (en micro organismen in het algemeen) zijn overal te vinden. Ervan uit gaande dat jouw lucht niet gefilterd wordt zal de lucht micro organismen bevatten en zal dus een "besmetting" plaats vinden wat resulteert in een vergisting/fermentatie.

Dus de gist komt inderdaad uit de lucht.

Jacques

Citaat van: Don Emilio op 06-07-2017  15:52 uDat is een spontane - oftewel een open vergisting. Veel gebrouwen bieren met name in België wordt dat veel toegepast.
Dat zijn dan de beroemde  "Lambiek"- Bieren.

Open vergisting en spontane vergisting zijn twee verschillende zaken. Bij spontane vergisting wordt geen gist geënt. De vergisting vindt daarbij plaats door micro-organismen uit de lucht.
Open vergisting wil niets anders zeggen dan dat de vergisting niet plaatsvindt in afgesloten gistvaten. Het is vrij gebruikelijk dat bieren met spontane vergisting in open vergistingskuipen vergist worden. Maar ook als er een reincultuur opgekweekt is en deze geënt wordt kan sprake zijn van open vergisting.

Oscar

Citaat van: KooTjoo op 06-07-2017  15:14 uIk kijk nu en zie dat er een redelijk heftige vergisting op gang gekomen is en dit dus zonder gist toe te voegen. Waar komt deze gist vandaan? Het raam waar dit maatglas staat is wel open geweest. Misschien een domme vraag, man er van buiten eventueel een gist komen?

Gist is een organisme dat vrijwel overal in de lucht zit... En zelfs op jou op je huid..en op alles wat je normaal gebruikt... :)  En op deze gist zitten weer bacteriën en schimmels... ;)

Amateurke

Citaat van: Jacques op 06-07-2017  23:34 uBij spontane vergisting wordt een gist geënt.
contradictio in terminis?

Oscar

Citaat van: Jacques op 06-07-2017  23:34 u...Bij spontane vergisting wordt een gist geënt... ... Het is vrij gebruikelijk dat bieren met spontane vergisting in open vergistingskuipen vergist worden....

Je snapt het nog niet helemaal denk ik...... :nut: :weetniet: :biersmile:

Mijn bieren van spontane gisting worden niet geënt met een gist en worden in de houten vat vergist (= afgesloten)   ;)

Jacques

Citaat van: Amateurke op 07-07-2017  00:59 ucontradictio in terminis?

Citaat van: Oscar op 07-07-2017  01:09 uJe snapt het nog niet helemaal denk ik... :nut: :weetniet: :biersmile:

Mijn bieren van spontane gisting worden niet geënt met een gist en worden in de houten vat vergist (= afgesloten)   ;)

Ik bedoelde geen gist geënt. Een typefout dus.

Overigens zijn er brouwers van zure bieren die wel degelijk micro-organismen enten. Maar ik had niet de intentie om het daar over te hebben.

Waarom denk je overigens Oscar steeds dat mensen bepaalde dingen niet door hebben? Uit de context van mijn reactie had je kunnen opmaken dat er sprake was van een kennelijke verschrijving.
Daarnaast schreef ik niet dat bij spontane vergisting altijd open vergist wordt. Goed lezen is ook een kunst.

ir. Auditor

Citaat van: Oscar op 07-07-2017  00:29 uGist is een organisme dat vrijwel overal in de lucht zit... En zelfs op jou op je huid..en op alles wat je normaal gebruikt... :)  En op deze gist zitten weer bacteriën en schimmels... ;)

Op gist zitten geen schimmels, gist = een schimmel

Adbrouwt

Daarom is het dus verstandig tijdens het koelen van het wort en daarna er voor te zorgen dat deze zo min mogelijk in aanraking komt met de lucht. Vooral stofdeeltjes huidschilfers etc. Best moeilijk dat brouwen.

Jacques

Citaat van: ir. Auditor op 07-07-2017  14:49 uOp gist zitten geen schimmels, gist = een schimmel

Terechte opmerking. Tsja sommigen snappen het allemaal niet...  >:D

bultje76

Citaat van: Jacques op 07-07-2017  15:15 uTerechte opmerking. Tsja sommigen snappen het allemaal niet...  >:D

Als je echt wilt muggenziften, ook al is een gist een schimmel, dat betekent nog niet dat er geen (andere) schimmels op kunnen zitten...

Tsjonge, boeiende en nuttige discussie ook trouwens. Echt een verrijking  ;D

BLUB


Don Emilio

Tja toch allemaal bedankt voor de bovenstaande leerzame opmerkingen opmerkingen!

Jacques

Citaat van: bultje76 op 07-07-2017  16:47 uAls je echt wilt muggenziften, ook al is een gist een schimmel, dat betekent nog niet dat er geen (andere) schimmels op kunnen zitten...

Bovenop een laag gist kunnen natuurlijk andere micro-organismen zitten. Maar het is niet zo dat een gistcel een vervoermiddel is van andere micro-organismen. En die indruk wekte Oscar met zijn reactie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.