RVS afvulpijpje

Gestart door Easywoods, 24-06-2017 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wolter

Ook binnen. Vind hem teveel volume innemen zoals een aantal anderen al aangaven. Iemand interesse? Voor een paar mooie bieren kan hij weg want ik ga hem zeker niet gebruiken.

Pim

Ook vandaag binnen gekregen. Moor product voor een keurige prijs.
Wel wat aan de dikke kant in vergelijking met het plastic exemplaar van Brouwmarkt waardoor het trucje van Jacques nodig kan zijn om onder de 4 cm onder de rand te kunnen uitkomen.

mbroek

Citaat van: Rely op 05-08-2017  20:17 uVandaag binnen gekregen, ziet er degelijk uit mijn eerste bier wat er mee afgevuld wordt is een Brown Ale.

Hier ook. Morgen een zware Schot bottelen.

Rinse K

Inmiddels binnen, levertijd van bijna een maand...

Ik vind hem kwalitatief goed. Ik merk inderdaad dat hij wat dikker is dan de plastic variant. Echter als ik een flesje proefvul met water tot de rand en meet hoeveel erin zit, kom ik exact op 33 cl uit (en ongeveer 6,5 cm kopruimte). Ik zie dus niet helemaal in hoe hij het niet goed doet, of wil je altijd iets meer dan 33 cl vullen ivm schuim?

Basje42

Ik heb hem ook binnen, inderdaad een dikke 13 mm buis.

Zonder te proberen heb ik deze meteen aangepast naar een 8 mm rvs buis (8 x 1) dus inwendig 6 mm.
Het originele slangdeel heeft een binnendiameter van 8 mm, dus dat past er precies omheen.
Dat ga ik als het goed bevonden is vastlijmen of niet gebruiken afhankelijk van vulslangdiameter.

Het vulgedeelte is iets spannender, dat heb ik uitgeboord van 6 naar 8 mm (met een Cobaltboor uiteraard).
Dat heb ik op het pijpje gelijmd. Jammer dat fotos uploaden zo omslachtig is...
Mochten er geïnteresseerden zijn dan wil ik de moeite wel nemen om wat foto's te posten.

Je hebt dus minimaal nodig: Rvs pijpje naadloos 8 x 1 mm Cobaltboor 8 mm, kolomboormachine, Anaerobe metaallijm en enige kennis van boren en van Rvs.

Basje42

Citaat van: Rinse K op 07-08-2017  15:06 uInmiddels binnen, levertijd van bijna een maand...

Ik vind hem kwalitatief goed. Ik merk inderdaad dat hij wat dikker is dan de plastic variant. Echter als ik een flesje proefvul met water tot de rand en meet hoeveel erin zit, kom ik exact op 33 cl uit(en ongeveer 6,5 cm kopruimte). Ik zie dus niet helemaal in hoe hij het niet goed doet, of wil je altijd iets meer dan 33 cl vullen ivm schuim?

Ik denk dat als je een flesje professioneel (met pufje stikstof/heet water?) kan afvullen dat die 6,5 cm ruimte niet veel uitmaken.
Hobbymatig kan je denk ik beter met kleinere kopruimte werken i.v.m. oxidatie perikelen...

wonnink

Heb hem ook besteld.
Ben benieuwd hoe die ons bevalt, de reacties zijn nogal verschillend.
Zal denk ik ook een kwestie van wennen zijn denk ik

Gr Erwin

Rinse K

Citaat van: Basje42 op 07-08-2017  16:03 uIk denk dat als je een flesje professioneel (met pufje stikstof/heet water?) kan afvullen dat die 6,5 cm ruimte niet veel uitmaken.
Hobbymatig kan je denk ik beter met kleinere kopruimte werken i.v.m. oxidatie perikelen...

Hm ja, is wel leuk voor een proef. Zal bij een volgend brouwsel een paar flesjes met 6,5cm kopruimte en een paar met minder kopruimte afvullen. Naast elkaar proeven of dat beetje zuurstof verschil kan maken, of heeft iemand dit al eens getest?

JaMo

Ik zie dat ie alweer te koop wordt aangeboden op het forum, dus denk dat het toch niet echt een succes is...
Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Het plastic afvulpijpje is bij mij ook niet heel populair, omdat het een grote kliederboel wordt. Maar goed.. Nog geen betere variant gevonden. ;D

Enos

Heb mijn afvulpijpje ook binnen en inderdaad hij is 13 mm dik.

Heb het ook aangepast, heb n.l het staafje wat de mond afsluit verlengd met een rvs staafje van 3 mm dik en 5.5 cm lang, even laten rvs lassen door een bekende voor een paar biertjes.

Als ik nu de flesjes afvul heb ik een perfect afgevuld flesje.

Heb foto's bij gedaan, kan je zien wat ik bedoel.




Wolter

Citaat van: Enos op 08-08-2017  19:51 uHeb mijn afvulpijpje ook binnen en inderdaad hij is 13 mm dik.

Heb het ook aangepast, heb n.l het staafje wat de mond afsluit verlengd met een rvs staafje van 3 mm dik en 5.5 cm lang, even laten rvs lassen door een bekende voor een paar biertjes.

Als ik nu de flesjes afvul heb ik een perfect afgevuld flesje.



Al met bier getest? Ik vraag me af of het bier er nu niet te hard in klettert? Voordeel van een vulpijpje is dat hij vanaf de bodem vult. Hiermee heb je hoogte gecreëerd waardoor het bier nu niet op de bodem wordt gevuld maar halverwege de fles. Geeft lijkt mij meer schuim en kans op zuurstofinslag.

Easywoods

Citaat van: Wolter op 09-08-2017  12:46 uAl met bier getest? Ik vraag me af of het bier er nu niet te hard in klettert? Voordeel van een vulpijpje is dat hij vanaf de bodem vult. Hiermee heb je hoogte gecreëerd waardoor het bier nu niet op de bodem wordt gevuld maar halverwege de fles. Geeft lijkt mij meer schuim en kans op zuurstofinslag.

Dat zou best nog wel eens mee kunnen vallen, het gaat maar om 5,5 cm van de bodem en met een beetje geluk blijft het mooi om het pennetje maar beneden stromen zonder naar beneden te kletteren  :biersmile:

Pim

Die verlengde pen is wel een aardige gedachte maar hoe groter de fles, hoe langer die pen zou moeten zijn. Bij een 33 cl Westmalle fles zou de pen al zo'n 12 cm moeten worden om de kopruimte tot 4 cm te kunnen beperken.

Daarom gekozen om de andere tip te volgen en de dikke 13 mm buis te vervangen door een 8 mm buis. Even een van de sokken op moeten boren naar 8 mm en de sokjes er op lijmen.

Pimmels

Citaat van: Basje42 op 07-08-2017  16:01 uJe hebt dus minimaal nodig: Rvs pijpje naadloos 8 x 1 mm Cobaltboor 8 mm, kolomboormachine, Anaerobe metaallijm en enige kennis van boren en van Rvs.
"Voedselveilige" anearobe metaallijm? :weetniet:








Basje42

Citaat van: Pimmels op 11-08-2017  18:35 u"Voedselveilige" anearobe metaallijm? :weetniet:

De lijm zit aan de buitenkant van het pijpje, dus het contact valt sowieso wel mee.
Bovendien hard deze uit.

Pim

Ik heb een standaard superglue (cyanoacrylaat) gebruikt. Deze zijn per definitie niet giftig en zoals Basje42 terecht stelt: het contact is minimaal.

Pimmels

Citaat van: Pim op 11-08-2017  19:39 uIk heb een standaard superglue (cyanoacrylaat) gebruikt. Deze zijn per definitie niet giftig en zoals Basje42 terecht stelt: het contact is minimaal.
Uitgeharde superglue bestaat uit methanal en is wel degelijk giftig!
Omdat het om zeer kleine hoeveelheden gaat zal het weinig uit maken, maar ik zou contact het liefst willen vermijden...

Basje42

Citaat van: Pimmels op 11-08-2017  21:02 uUitgeharde superglue bestaat uit methanal en is wel degelijk giftig!
Omdat het om zeer kleine hoeveelheden gaat zal het weinig uit maken, maar ik zou contact het liefst willen vermijden...

Zelfs bier is giftig, als je de juiste dosis neemt.

Pim

Citaat van: Pimmels op 11-08-2017  21:02 uUitgeharde superglue bestaat uit methanal en is wel degelijk giftig!
Omdat het om zeer kleine hoeveelheden gaat zal het weinig uit maken, maar ik zou contact het liefst willen vermijden...
Wist je dat tandartsen en tandtechniekers ook wel gebruik maken van cyanoacrylaat ? Ook dan gaat het om minuscule contactvlakken natuurlijk. Maar wel lange contacttijd  >:D

Ik denk dus dat het met de toxiciteit wel mee zal vallen.

mbroek

Die lijm wordt pas weer giftig als het oplost in je bier, en dat gebeurt als het goed uitgehard is niet.

Pimmels

Waarom zou ik iets potentieel giftigs in mijn bier hangen om 2 ml meer in de flesjes te krijgen? :weetniet:
Makkelijk te omzeilen door iets na te vullen en veel minder klussen!

Pim

Citaat van: Pimmels op 13-08-2017  06:57 uWaarom zou ik iets potentieel giftigs in mijn bier hangen om 2 ml meer in de flesjes te krijgen? :weetniet:
Makkelijk te omzeilen door iets na te vullen en veel minder klussen!
Op die manier is er wel heel veel van wat je bij het bierbrouwen gebruikt "potentieel giftig". Wat denk je bv van chloorhoudende schoonmaakmiddelen.
Bovendien gaat het niet om enkele ml's die je met geknoei zou moeten navullen. Dan zou je namelijk beter helemaal geen vulpijp hoeven/moeten gebruiken.  :nut:

Ik heb even een testje gedaan met de standaard 13mm vulpijp (eerste kolom) tov de gemodificeerde versie (tweede kolom) in enkele gangbare flessen. De flessen maximaal gevuld met de vulpijp. In mm is de hoogte tot de bovenkant van de fles aangegeven.
  • BNR            59   35
  • APO            72   40
  • Westmalle   76   45
  • 0,75cl         90   55

Met de gemodificeerde vulpijp vind ik de vulhoogte prima en is er dus geen extra kunstje nodig.

Johannesdeloper

Ik heb vandaag ook voor het eerst met het Chinese RVS pijpje gebotteld.
Allereerst werkt het niet goed met een 13mm dik pijpje zoals opgemerkt.

Verder ging in vergelijking met mijn plastic pijpje het vullen maar half zo snel.

Conclusie: Miskoop.

Peke

Wat is de lengte van dat rvs buisje?
Misschien wel goed om champagne flessen te vullen?

Winne2

Pijpje gisteren voor eerste keer gebruikt. Vulhoogte is inderdaad minder, maar niet noemenswaardig. Mocht ik ooit toekomen aan keuringen, dan zal ik moeten navullen. Nu geaccepteerd omdat ik geen zin heb aan extra handelingen bij bottelen, denk dat het van inferieur belang is. Kan niet zeggen dat het langzamer ging dan met de plastic uitvoering. Plastic uitvoering is praktischer met bijvullen tot gewenste hoogte, misschien modificeren?? Wel mooi RVS en schoon te maken/ los te halen. Zal een nameten wat vulhoogte is in de dikbuiken en longnecks. (beide gebruikt)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.