Kroonkurkapparaat, welke is de beste koop

Gestart door EvdBroek, 12-06-2017 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

EvdBroek

Beste mensen,
Op dit moment heb ik de beschikking over drie kroonkurkapparaten:
1.   De tang die ooit bij mijn starterspakket zat;
2.   De MAX
3.   De TEC 2
Nu is het zo dat geen van 3 eigenlijk echt voldoen; de tang werkt onhandig en kan leiden tot gebroken flesjes, de MAX drukt de doppen er onvoldoende op zodat die daarna nog te draaien zijn wat betekent dat er lucht bij kan en de TEC 2 is ongeschikt voor normale euroflessen.

Heeft iemand een idee bij een beste koop voor een kroonkurkapparaat?

beermenke

De Corona!  Een waar genot! Beste koop ooit
Ik bottel een gedeelte in beugelflesjes en begin hiermee want als ik met kroonkurken begin dat laat ik de beugelflesjes achterwege want zo fijn gaat het 😃

Knobby

Ik heb de max en die werkt prima.

Heb je wel de juiste kop? 26 mm en niet 29 mm.
Of misschien heb je hem te hoog ingesteld. Het flesje moet er maar net ondergeschoven kunnen worden.

De voet had van mij wat zwaarder gemogen, maar ik ben erg tevreden voor de prijs.

Bennemans

Ik heb Lisa.
Voor mij werkt die prima, daar is het geld er ook naar.
Had in het begin wel moeite om de doppen erop te vouwen/persen, alsof de kop nog even moest "inslijten".

Maar dat zal dan wel aan Lisa liggen   ::)

brouwerwaldonk

Voor mij gaat er niets boven de Corona. Voldoende sterke inwendige veer om de fles uit te duwen. Sterke magneet op de kroonkurk vast te houden tot je hem aandrukt. Elke kroonkurk zit en sluit perfect.   

Ik werk er al meer dan 10 jaar mee.

marc0871

Voor het geld is de Lisa een goed apparaat.
Mist wat stevigheid en de voet mag inderdaad wat zwaarder zijn.
Een dikke plank/plaat eronder zal al een hoop schelen.
Verder heb ik er nog geen dop niet op gekregen.
Aan de prijs val je je geen buil.

Wil je wat stevigers, moet je iets dieper in de buidel.
Een tang zou ik in ieder geval niet nemen.

EvdBroek

Citaat van: marc0871 op 12-06-2017  18:26 uVoor het geld is de Lisa een goed apparaat.
Mist wat stevigheid en de voet mag inderdaad wat zwaarder zijn.
Een dikke plank/plaat eronder zal al een hoop schelen.
Verder heb ik er nog geen dop niet op gekregen.
Aan de prijs val je je geen buil.

Wil je wat stevigers, moet je iets dieper in de buidel.
Een tang zou ik in ieder geval niet nemen.
De lisa heb ik ooit gehad maar weggegooid.

Jacques

Al vele jaren geleden heb ik een Corona gekocht. Onverslijtbaar. Het fijne vind ik dat ik zonder te verstellen kan werken met verschillende flessen. BRN flessen, 25 cl en longnecks worden door mij elkaar gebotteld zonder de hoogte te verstellen.

beermenke

Hoeveel hoogteverschil zit er dan tussen deze flessen?

Jacques

Citaat van: beermenke op 12-06-2017  22:24 uHoeveel hoogteverschil zit er dan tussen deze flessen?

Redelijk wat. Nooit opgemeten. Door uitproberen de juiste stand gevonden.

EBC

Hoe oud ben je, en hoe lang ga je nog bottelen?

Reken eens uit wat een Corona dan kost per fles en ga ervoor.

Neem je kleinkinderen mee in de hobby en dan is het een prachtig erfstuk.

EBC

Citaat van: beermenke op 12-06-2017  22:24 uHoeveel hoogteverschil zit er dan tussen deze flessen?

Je stelt de Corona in op de stand van de hendel, een stand waarop je gemakkelijk kracht zet. Daardoor kan je verschillende hoogten, mits ze niet teveel afwijken bottelen.

Haagse Wouter

Ik ben dik tevreden over de Lisa.
Enige ding is dat het handig is om hem te verzwaren aan de voet.

Kan me de Corona ook goed voostellen! Als je eenmaal zeker weet dat je het nog jaren wilt doen lijkt me dat een topaankoop.

Fruitbiertje

Gelukkig had ik van de tang al gelezen dat deze de neiging had om flesjes te breken, of dat flesjes wegschieten.
Ook via het forum gelezen dat de Corona toch wel een van de beste is, en dat een hoop mensen en dik tevreden over zijn.
Zelf vond ik het nog iets teveel geld om in het begin van de hobby uit te geven.
Gegaan voor een middenklasser https://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-prof-met-gedraaide-koppen-26-2.html , en deze bevalt zeer goed.
Geen losse dopjes, of wegschietende flesje oid. Geheel staat ook stabiel door de relatief grote voetplaat, en met grotere flesjes hoef je ook niet eerst het apparaat weer opnieuw in te stellen.
Dit alles voor ongeveer 1/3 van de prijs van een corona vind ik het zeker geen miskoop.
Het enige kleine nadeel vind ik dat de gekroonde flesjes af en toe in de dop blijven hangen/steken.
Schijnt dat dit op te lossen is door olijfolie in de dop te smeren, maar nog niet geprobeerd.

EvdBroek

Inmiddels heb ik wat aanpassingen gedaan aan de MAX en de TEC 2:

In de kop van de MAX, daar waar eerst het magneetje zat, heb ik een schroefje in gedraaid. Nu sluit hij wel de fles zo af dat die daarna niet meer te draaien is. Helaas zit er dan wel een deukje in de kroonkurk.

De TEC 2 (die niet geschikt is voor BNR flessen) heb ik voorzien van een plankje. Op deze manier kan ik de BNR flessen dus wel van een kroonkurk voorzien. Wel een aandachtspunt is dat de fles er goed recht onder gezet moet worden en dat je niet te hard drukt om te voorkomen dat de fles klapt.

Knobby

Op deze foto's zie ik direct waarom jij andere resultaten hebt dan ik met de MAX. De kop is totaal anders. Kennelijk heb ik de geüpdate versie van de MAX. Zal vanavond eens een foto maken.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 13-06-2017  13:54 uDe TEC 2 (die niet geschikt is voor BNR flessen)

Snap ik niet zo goed. Zo te zien is dat een statiefkroonkurkapparaat. Waarom passen daar geen BNR flessen onder?

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 13-06-2017  21:07 uSnap ik niet zo goed. Zo te zien is dat een statiefkroonkurkapparaat. Waarom passen daar geen BNR flessen onder?
Ja raar hè. De staander heeft 3 schroefgaten waar je de schroefknop in kunt draaien en 9 gaten in de kophouder.
Wanneer je het instelt op de laagste stand van het middelste schroefgat is de stand te hoog. Wanneer je het instelt op de hoogste stand van het laagste schroefgat is de stand te laag.
Als er dus een schroefgat zou zijn tussen de onderste en de middelste dan was het probleem er niet geweest.
Overigens werkt het apparaat voortreffelijk voor 0,75 liter flessen

Zie ook:
https://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-tec-met-2-gedraaide-koppen-26-29mm.html

Sander van Dijk

Citaat van: EvdBroek op 14-06-2017  08:48 uJa raar hè. De staander heeft 3 schroefgaten waar je de schroefknop in kunt draaien en 9 gaten in de kophouder.
Wanneer je het instelt op de laagste stand van het middelste schroefgat is de stand te hoog. Wanneer je het instelt op de hoogste stand van het laagste schroefgat is de stand te laag.
Als er dus een schroefgat zou zijn tussen de onderste en de middelste dan was het probleem er niet geweest.
Overigens werkt het apparaat voortreffelijk voor 0,75 liter flessen

Zie ook:
https://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-tec-met-2-gedraaide-koppen-26-29mm.html

Kun je er niet gewoon een gat bij boren? Of wordt de staander dan teveel verzwakt?

EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 14-06-2017  09:02 uKun je er niet gewoon een gat bij boren? Of wordt de staander dan teveel verzwakt?

Ja daar heb ik ook aangedacht maar het zijn gaten met schroefdraad. Ik zou dus door iemand een gat moeten laten tappen of een gat door en door boren met een draaiend er door. Nadeel met dat laatste is wel dat het lastiger wordt in te stellen voor andere flesmaten.

Sander van Dijk

Citaat van: EvdBroek op 14-06-2017  09:36 uJa daar heb ik ook aangedacht maar het zijn gaten met schroefdraad. Ik zou dus door iemand een gat moeten laten tappen of een gat door en door boren met een draaiend er door. Nadeel met dat laatste is wel dat het lastiger wordt in te stellen voor andere flesmaten.

Als je toevallig iemand kent die een tapsetje en de juiste maat boor (geen hele mm, maar iets kleiner) voor deze diameter heeft, zou dat wel een mooie oplossing zijn. Je zou het ook even bij een bedrijf kunnen proberen waar ze met staal werken en ook regelmatig tappen. Voor hen is het een fluitje van een cent en voor een paar biertjes zullen ze het best wel even willen doen.

Je zou ook, zoals je nu al provisorisch hebt gedaan, een plankje kunnen maken waarin de BNR fles gelijk op de goede positie en hoogte staat. De TEC dopper ziet er verder wel als stevig en robuust uit.

Knobby

Kon je de kop van de tec niet op de max schroeven?

EvdBroek

Citaat van: Knobby op 14-06-2017  11:27 uKon je de kop van de tec niet op de max schroeven?
Nee dat lukt helaas niet

Swaen

Staat ook duidelijk in de gebruiksvoorwaarden dat dit kroonkurkapparaat niet geschikt is voor flessen van 30 cl.
Vandaar dat het allemaal niet zo past natuurlijk als je BNR flessen wilt kronen.

Kroonkurkapparaat TEC 2 gedr. koppen 26 & 29 mm
Zwaar en sterk tafelmodel voor continu gebruik, met gedraaide koppen.

Vaste verstelling ideaal voor grote batches van dezelfde (bier) flessen.
Inclusief 2 extra zware gedraaide koppen van 26 en 29 millimeter.
Let op: niet geschikt voor standaard bierflesjes van 30 cl.
----------------------------------------------------------------

Succes met het aanpassen, let wel op dat het de stevigheid niet beïnvloedt.

EvdBroek

Citaat van: Swaen op 14-06-2017  19:30 uStaat ook duidelijk in de gebruiksvoorwaarden dat dit kroonkurkapparaat niet geschikt is voor flessen van 30 cl.
Vandaar dat het allemaal niet zo past natuurlijk als je BNR flessen wilt kronen.

Kroonkurkapparaat TEC 2 gedr. koppen 26 & 29 mm
Zwaar en sterk tafelmodel voor continu gebruik, met gedraaide koppen.

Vaste verstelling ideaal voor grote batches van dezelfde (bier) flessen.
Inclusief 2 extra zware gedraaide koppen van 26 en 29 millimeter.
Let op: niet geschikt voor standaard bierflesjes van 30 cl.
----------------------------------------------------------------

Succes met het aanpassen, let wel op dat het de stevigheid niet beïnvloedt.

Ja dat weet ik dat dit er bij Brouwmarkt in de beschrijving staat, ik heb hier boven namelijk zelf de link geplaatst waar dit in staat. En ik kan ook lezen

Deze TEC2 heb ik echter bij Van der Kooy gekocht destijds en daar staat dit NIET in de beschrijving:

http://www.vanderkooyjubbega.nl/kroonkurkapparaat-tec-26-en-29-mm-tafelmodel.html

Enos

Citaat van: Knobby op 13-06-2017  13:58 uOp deze foto's zie ik direct waarom jij andere resultaten hebt dan ik met de MAX. De kop is totaal anders. Kennelijk heb ik de geüpdate versie van de MAX. Zal vanavond eens een foto maken.

Ja hier ook heb totaal andere kop.
De dop die ik heb is de wand veel dikker geen blik zoals op de foto , en hij is recht en geen hoedje model denk dat ik ook een verbeterde versie heb. Ik heb ook geen last van vast zittende flesjes zoals sommige dat ook hebben.

mr.chelsea

Ik heb ook de MAX met gedraaide kop 26 mm. Heel af en toe blijft de fles wel eens hangen. Als ik de doppen wil draaien moet ik toch wel behoorlijk kracht zetten. Verder schroef ik hem op mijn werkblad, werkt prima, ben er tevreden over.

HopSwiers

Ik gebruik een losse kop (zelf gedraaid maar je kan die ook ook apart kopen natuurlijk) op een boorstatief.
Zeer goedkoop en even onverslijtbaar als een corona. Plus ik heb geen last meer van dat onnozel magneetje dat steeds een afdrukje achterlaat op de kroonkurken!

beermenke

Als er een afdrukje in de dop komt dan heb je de dop er te ver opgedraaid. Iets minder ver opdraaien en afdrukje is weg.

EvdBroek

Citaat van: HopSwiers op 21-06-2017  13:35 uIk gebruik een losse kop (zelf gedraaid maar je kan die ook ook apart kopen natuurlijk) op een boorstatief.
Plus ik heb geen last meer van dat onnozel magneetje dat steeds een afdrukje achterlaat op de kroonkurken!
Die ben ik al verloren...

brouwmus

Ik heb model PROF, bevalt uitstekend. Door de tandheugelconstructie kun je makkelijk allerlei soorten flessen door elkaar bottelen.

Bob82

Hallo,

Excuses alvast voor het vervuilen van het topic maar ik had bijna de zelfde vraag.

Ik wilde binnenkort een nieuwe investering doen in mijn brouwsetup en wou ik langs Van der Kooy gaan.
Welke kroonkurk apparaat bevelen jullie mij aan.

Wat is het verschil tussen de Corona en Chroma kroonkurk apparaat.
Zelf zie dat corona een plastic voet heeft en andere arm om de fles tegen te houden en de prijs is 125
Chroma heeft een metalen voet en een andere arm voor de flessen en prijs 137.

Zag ook nog de Lisa staan voor 89.

Op een ander site zag in de super Grifon staan voor 109.

Ik hoor graag jullie reacties en bevindingen over de kroonkurkapparaten.

Groet Bob

Hopfenfox

Hier heb je alle info, direct van de maker: https://www.grifomarchetti.eu/category-product/beer/

Ik heb sinds enkele maanden de Corona (Super Grifo) en die is geweldig, zoveel fijner dan die vreselijke tang die geregeld zijn werk niet doet.

Bvk1983

Ik ben naar aanleiding van de positieve verhalen ook voor de Corona gegaan. Pas 2x mee gebotteld maar lijkt echt oerdegelijk te zijn en werkt super licht.

Wildor

Vanuit mijn ervaring kan ik 100% de Super Grifo/Corona aanbevelen, super!
Die gaat generaties mee

Wildor

Pim

Ik heb sinds kort ook een Corona (Super Grifo) en ben er erg tevreden over. Kost even wat maar dit apparaat verslijt je niet zomaar. Tijdens gebruik, schroef ik hem vast op mijn werkbank en dan staat ie als een huis.

Nu 2x mee gebotteld en het is inderdaad een fluitje van een cent. Snel, gemakkelijk, geen getob.

Bob82

Citaat van: Hopfenfox op 14-12-2021  11:17 uHier heb je alle info, direct van de maker: https://www.grifomarchetti.eu/category-product/beer/

Ik heb sinds enkele maanden de Corona (Super Grifo) en die is geweldig, zoveel fijner dan die vreselijke tang die geregeld zijn werk niet doet.

Hallo

Dank je voor je reactie wist trouwens niet eens dat super grifo zelfde is als de Corona, alleen onder andere naam wordt verkocht. Maar mijn keuze is duidelijk wel ik neem (nu de bekendste naam allertijden ::)

Groet Bob

Hopfenfox

Doe je een goeie koop aan!

Ik vroeg me nog af hoe anderen de juiste hoogte bepaald hebben. Te hoog en je kunt niet voldoende druk uitoefenen om de kurk er op te klemmen. Te laag, en ik ben bang dat ik de fles uit elkaar klapt. Was dus een beetje op gevoel.

EvdBroek

Ik als topicstarter kan vertellen dat de Corona van Van der Kooy prima werkt, voor alle type flessen die ik gebruik. Als je het apparaat aanpast aan de grootte van de fles moet je daarna gewoon even uitproberen of de hoogte juist is.

Wildor

Citaat van: EvdBroek op 15-12-2021  13:55 uIk als topic starter kan vertellen dat de Corona van Van der Kooy prima werkt, voor alle type flessen die ik gebruik. Als je het apparaat aanpast aan de grootte van de fles moet je daarna gewoon even uitproberen of de hoogte juist is.

Dit klopt, de uitslag van de hefboom van de Corona is vrij groot, en er is niet veel kracht nodig om de dop aan te drukken.
Dus de hoogte hoeft niet precies uitgelijnd te zijn, altijd een goed resultaat. Ik heb er zojuist nog 75 flessen mee verwerkt.

Wildor

Mr.T

Ik heb de Corona gekocht maar heb toch een probleem ermee. Ik zet de hoogte die ik wil hebben maar na een paar keer gebruiken schuift de kop (arm) omhoog. Ik heb de arm weer verplaatst en op de juiste hoogte gezet en zo strak mogelijk aangedraaid maar toch hij weer omhoog!
Heeft iemand anders dit probleem gehad? En een oplossing ervoor gevonden, natuurlijk?

Alan

PDGRRR

Citaat van: Mr.T op 02-01-2023  19:57 uIk heb de Corona gekocht maar heb toch een probleem ermee. Ik zet de hoogte die ik wil hebben maar na een paar keer gebruiken schuift de kop (arm) omhoog. Ik heb de arm weer verplaatst en op de juiste hoogte gezet en zo strak mogelijk aangedraaid maar toch hij weer omhoog!
Heeft iemand anders dit probleem gehad? En een oplossing ervoor gevonden, natuurlijk?

Ik heb dat ook wel eens ervaren, maar leek (bij mij) te liggen aan het feit dat ik hem alsnog niet stevig genoeg had aangedraaid. Misschien dat vocht of vettigheid zorgt dat 'ie eerder gaat glijden bij gebruik?

Broewerke

De verticale staf is nieuw en glimmend. Iets opruwen en bij verstellen strak aandraaien. Wellicht druk je zelfs te hard dat zelfs niet hoeft want de dop drukt de kroonkurk er met redelijk lichte druk er stevig op.
Bij vaak verschillende flesjes leg je een dun plankje onder de fles en laat de dop met kroonkurk op zakken en draai stevig aan. Uiteraard neem je bij het doppen het plankje weg. Zo heb je steeds dezelfde hoogte afstand om te doppen bij verschillende flesjes. Het is een wereldapparaat.

Mr.T

Bedankt voor de tips! Ik ga weer proberen.

joenedu

Citaat van: Mr.T op 02-01-2023  19:57 uIk heb de Corona gekocht maar heb toch een probleem ermee. Ik zet de hoogte die ik wil hebben maar na een paar keer gebruiken schuift de kop (arm) omhoog. Ik heb de arm weer verplaatst en op de juiste hoogte gezet en zo strak mogelijk aangedraaid maar toch hij weer omhoog!
Alan

Datzelfde was mij al eens opgevallen inderdaad, hoe strak je hem ook vastdraait, hij schuift omhoog. Je hoeft inderdaad niet zo hard te drukken maar vertel dat de hulp bij het bottelen maar eens.
Hoe ruw je zoiets op?

Frits1980

Ik zou zelf de stang niet gaan bewerken of zo. Maar je kan wel hem stroever maken met iets kleverigs. Maar dat is mijn mening.

hansHalberstadt

De Lisa heb ik ooit geprobeerd en gaf flesjes die soms in de kop bleven steken en daarna op een onverwacht moment toch nog ineens los kwamen met als resultaat kapotte flesjes en glasscherven.
Dat ding dus netjes teruggebracht en mijn geld teruggevraagd vanwege veiligheidsrisico.
Ik gebruik al jaren een zelfgemaakt apparaat, maar de corona zal zeker een degelijk apparaat zijn.

Mr.T

Citaat van: joenedu op 03-01-2023  14:39 uDatzelfde was mij al eens opgevallen inderdaad, hoe strak je hem ook vastdraait, hij schuift omhoog. Je hoeft inderdaad niet zo hard te drukken maar vertel dat de hulp bij het bottelen maar eens.
Hoe ruw je zoiets op?
Als ik rustig druk dan klimt de arm omhoog zonder dat de kroonkurk goed op z'n plaats is gezet. Druk ik sneller naar beneden dan zit de kroonkurk prima maar de arm is een beetje omhoog gegaan en na ca. 5 kroonkurken vastzetten moet de klem los en de arm weer naar beneden gebracht.
Ik vermoed dat het volgende is gebeurd. Ik heb in eerste instantie de arm niet vast genoeg aangedraaid. Bij het bottelen schuift die omhoog, ik haal hem weer terug en zo gaat die op en neer en de paal wordt steeds minder stroef. Die wordt als het ware glad gemaakt.Ik voel wel een verschil tussen de lage, midden en hoge delen van de paal. Het midden voelt gladder aan. Misschien even een aai met een grove schuurpapier geven?

hansHalberstadt

Citaat van: Mr.T op 03-01-2023  22:26 uHet midden voelt gladder aan. Misschien even een aai met een grove schuurpapier geven?
Geen idee of er een roestwerende coating op zit of dat het RVS is? In het eerste geval zal schuurpapier de coating beschadigen. Dat lijkt me minder geslaagd.

Broewerke

Het is gewoon staal.
Een korte ferme druk is voldoende om je dop er op de juiste manier te plaatsen. De interne veer houdt de kroonkurk omlaag en de rand van de gedraaide dop plooit mooi de kroonkurk om de fles. Een normaal strak vastgedraaide instelling verschuift dan echt niet omhoog.
Druk je te lang en zwaar dan verschuift ie inderdaad. Dus even de juiste handigheid en werkt perfect.
De rand van de kroonkurk moet om de rand van de fles, meer niet. 1 a 2 seconden een korte ferme ruk en de doppen zitten perfect.

Jaap W

Ik gebruik al zolang ik brouw de LISA en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een kwestie van goed instellen.  Het ding doet precies wat hij moet doen, namelijk de kroonkurk op de fles maken. Als je duur wilt moet je vooral een duurdere kopen, maar hier boven lees ik dat daar ook problemen mee zijn.  :brouwen:  :proost:

jhazenberg

Ik heb later de Lisa gekocht, werkt goed, wel de voet vasthouden of als je een vaste opstelling hebt vastschroeven

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap W op 04-01-2023  16:47 unamelijk de kroonkurk op de fles maken.
Bij mij deed hij nog iets meer, namelijk eerst klemmen in de kop en dan de kroonkurk met fles en al  er na 1 of 2 seconden weer uitschieten in een van de 10 gevallen vanwege de veer die er in zit in de kop. Waarschijnlijk een maandagmorgen exemplaar. (lees passingsprobleem mbt toleratie van maten van de dopjes en maten van de binnenkant van de kop. passingsproblemen kun je niet oplossen met goed instellen)

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap W op 04-01-2023  16:47 uIk gebruik al zolang ik brouw de LISA en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een kwestie van goed instellen.
Dus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt. Altijd weer leuk om te horen als je verhaal niet serieus wordt genomen. :nut:

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 04-01-2023  19:00 uIk heb deze!
Werk ik al tig jaar mee zonder problemen!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.wiki-hobbybrouwen.nl%2Fuploads%2Fpics%2F5a3056c31ee10a1be2272800d0ad7fbd.jpg&hash=4e38aa34d2721408814cbcc6633a13b6b8334465
Zit daar een veer in de kop die kracht uitoefent op de dopjes om die eruit te drukken?

Broewerke

Citaat van: Jaap W op 04-01-2023  16:47 uIk gebruik al zolang ik brouw de LISA en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een kwestie van goed instellen.  Het ding doet precies wat hij moet doen, namelijk de kroonkurk op de fles maken. Als je duur wilt moet je vooral een duurdere kopen, maar hier boven lees ik dat daar ook problemen mee zijn.  :brouwen:  :proost:
Absoluut waar, maar zie het maar zo.
Met een Trabant kom je ook zoals een Mercedes van Maastricht naar Groningen. Voor diegenen die niet weten wat een Trabant is, ff googlen en massa's zijn er ook blij mee geweest 😉
Aankoop grifo, corona, beste investering ooit.

Mr.T

Ondertussen weer 2 keer gebotteld maar nu met meer 'gevoel' en het werkt probleemloos! Mijn dank voor de nuttige tips.

Sigurd

Ik heb de Super Grifo/Corona. Ik kan zeggen dat dit een zeer solide apparaat is waarbij er geen beweging in het apparaat zit wanneer er kracht op uitgeoefend wordt. Ik denk dat een minder solide constructie verband houdt met problemen.

CeesM

Citaat van: Jaap W op 04-01-2023  16:47 uIk gebruik al zolang ik brouw de LISA en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een kwestie van goed instellen.  Het ding doet precies wat hij moet doen, namelijk de kroonkurk op de fles maken. Als je duur wilt moet je vooral een duurdere kopen, maar hier boven lees ik dat daar ook problemen mee zijn.  :brouwen:  :proost:
Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  18:54 uDus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt. Altijd weer leuk om te horen als je verhaal niet serieus wordt genomen. :nut:
Dat zou best kunnen. ;)
Ik heb ook nooit problemen gehad met de LISA. :proost:

De Hopman

Ook op andere plekken heb ik gelezen dat er veel problemen zijn met de Lisa. Waarschijnlijk zit er gewoon een te grote tolerantie op de kop en andere onderdelen, waardoor je teveel maatafwijking krijgt. Stuk goedkoper, want minder afkeur bij de productie en minder nauwkeurige machines/werknemers nodig, maar dat zorgt er wel voor dat er dus geregeld een exemplaar voorbijkomt waarbij de toleranties erg ongunstig vallen.
Sommige mensen hebben mazzel, sommige niet.
Je kunt dus de gok nemen en een Lisa aanschaffen met de hoop dat je een goed exemplaar hebt, of je trekt een paar tientjes meer uit en koopt een Corona waar je de rest van je leven (en je kinderen en kleinkinderen erbij) met veel tevredenheid dopjes perst.

Ik weet wel waar ik voor zou kiezen (en gekozen heb). Het leven is te kort om met goedkope rotzooi te werken.  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 22-03-2023  13:04 uDat zou best kunnen. ;)
Ik heb ook nooit problemen gehad met de LISA. :proost:
Heb jij wel eens van productiespreiding en passingsproblemen gehoord? Dat die van jou goed werkt garandeert nog niet dat die van anderen ook goed werkt. En ik word daar nu al 2x van beschuldigd dat het aan mij ligt. Gaat goed zo. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  18:54 uDus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt. Altijd weer leuk om te horen als je verhaal niet serieus wordt genomen. :nut:

Citaat van: hansHalberstadt op 22-03-2023  20:26 uEn ik word daar nu al 2x van beschuldigd dat het aan mij ligt. Gaat goed zo. 

Kom Hans, je wordt nergens van beschuldigd. Andere leden hebben andere ervaringen dan jij, dat kan natuurlijk.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-03-2023  21:20 uKom Hans, je wordt nergens van beschuldigd.
Ik dacht toch duidelijk dit te lezen:
Dus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt.
Dat zou best kunnen.
Ik heb ook nooit problemen gehad.
Maar laten we het er maar op houden dat het een beetje ontactische opmerking was.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 22-03-2023  21:38 uIk dacht toch duidelijk dit te lezen:
Dus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt.
Dat zou best kunnen.
Ik heb ook nooit problemen gehad.
Maar laten we het er maar op houden dat het een beetje ontactische opmerking was.
Beste Hans. Het zou best kunnen betekenen dat het niet uitgesloten is. Dus geen beschuldiging.
Ook staat er nog een knipoog smiley achter. ;)

Broewerke

De beste koop kroonkurkapparaat is dat apparaat dat het best bevalt voor hem of haar qua prijs en bediening. Bottelgenot dus
Laat ik sterk de indruk krijgen dat dit voor het merendeel de corona max, supergrifo,
zal zijn.

hansHalberstadt

Je doet je hele leven met zo'n ding, dus het verschil tussen een leven lang bottelgenot (voor wie het leuk vind om te bottelen) en een leven lang ergernis is maar een paar tientjes.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2023  10:26 uJe doet je hele leven met zo'n ding, dus het verschil tussen een leven lang bottelgenot (voor wie het leuk vind om te bottelen) en een leven lang ergernis is maar een paar tientjes.
Zeker aan te raden voor de jonge generatie. Toen ik in 2018 de LISA voor € 25,- bij een Brouwmarkt kocht, zat ik al dik over de helft van mijn leven. Dus van mij mag het minder dan een heel leven lang zonder ergernis doen. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 23-03-2023  16:57 uZeker aan te raden voor de jonge generatie. Toen ik in 2018 de LISA voor € 25,- bij een Brouwmarkt kocht, zat ik al dik over de helft van mijn leven. Dus van mij mag het minder dan een heel leven lang zonder ergernis doen. ;)
of als erfenis voor een volgend leven. Die van jou is een dinsdag product, dus goed. De maandagmorgen producten zijn van de soort 'flessenschieters' daar blijft na het persen van het dopje de fles met dop in de kop zitten en komt er dan na een tijdje toch spontaan uit en schiet dan de fles aan diggelen op je tegelvloer.

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  19:02 uZit daar een veer in de kop die kracht uitoefent op de dopjes om die eruit te drukken?

Nee,
Kroonkurk op de fles, onder het apparaat en hendel naar beneden.
Soms klemt de kroonkurk met het flesje in het apparaat, maar effe schuin houden, trekken en klaar is Klara.
Nog nooit problemen gehad (maar voor een ieder geeft de omschrijving "probleem" weer een andere interpretatie   ;D  ;D  ;D )

Sigurd

Mocht er iemand zijn die mijn Super Grifo wil lenen om uit te proberen of te vergelijken dan kan dat. Stuur maar een PB.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 24-03-2023  14:35 uSoms klemt de kroonkurk met het flesje in het apparaat, maar effe schuin houden, trekken en klaar is Klara.
Als de kroonkurk blijft klemmen is dat geen probleem inderdaad, maar bij mij bleef hij klemmen voor een ongedefinieerde tijd, dus kon 1 sec zijn, of 2 of 5. Dus als je dan de hendel omhoog doet en het flesje springt er door de veerdruk uit (er zit een veer in die het flesje uit de kop drukt) net voordat jij hem eruit wilt trekken dan heb je dus dat probleem.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 24-03-2023  21:11 uAls de kroonkurk blijft klemmen is dat geen probleem inderdaad, maar bij mij bleef hij klemmen voor een ongedefinieerde tijd, dus kon 1 sec zijn, of 2 of 5. Dus als je dan de hendel omhoog doet en het flesje springt er door de veerdruk uit (er zit een veer in die het flesje uit de kop drukt) net voordat jij hem eruit wilt trekken dan heb je dus dat probleem.
Citaat van: hansHalberstadt op 24-03-2023  21:11 uAls de kroonkurk blijft klemmen is dat geen probleem inderdaad, maar bij mij bleef hij klemmen voor een ongedefinieerde tijd, dus kon 1 sec zijn, of 2 of 5. Dus als je dan de hendel omhoog doet en het flesje springt er door de veerdruk uit (er zit een veer in die het flesje uit de kop drukt) net voordat jij hem eruit wilt trekken dan heb je dus dat probleem.
Dit heb ik al eerder gelezen. Maken we hier een cirkeltje van tot jij het laatste woord hebt?

hansHalberstadt

Als je nu gewoon van mij aanneemt dat ik eentje had met dat probleem en dat andere mensen dat niet hadden en dat niet als argument gebruikt om wat ik zeg niet serieus te nemen dan zijn we eruit.

Kokkebil

Inderdaad lastig.
Geen veer in het apparaat dat ik gebruik, dus je hebt het altijd zelf in de hand.
En zoals gezegd, ik werk er al jaren mee zonder problemen.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 25-03-2023  11:39 uInderdaad lastig.
Geen veer in het apparaat dat ik gebruik, dus je hebt het altijd zelf in de hand.
Die veer is geen handige ontwerpkeuze. Misschien hebben de mensen met goede ervaringen wel een variant zonder veer of de veer eruit gehaald. In principe was de Lisa verder wel ok, maar een apparaat is zo goed als zijn slechtste schakel. 

middelaersch

Lisa vs Corona: ik heb ooit bij Braumarkt een brouwcursus gevolgd. Tijdens het bottelen konden we verschillende bottelapparaten proberen. Diverse typen in de klasse 15-30 Euro, o.a. de Lisa, maar ook de Corona. Een wereld van verschil, die Corona is echt een kwaliteitsproduct!

Zelf bottel ik overigens nog steeds met zo'n ding waar bijna iedereen op scheldt, maar wat voor mij beter werkt dan een Lisa:
https://www.unibrew-nederland.nl/kroonkurkapparaat-vik-26-en-29mm-dubbele-hefboom.html

Als ik ooit een 'echt' kroonkurkapparaat koop, dan wordt het een Corona, zeker weten.

Kokkebil

Citaat van: middelaersch op 27-03-2023  21:59 uZelf bottel ik overigens nog steeds met zo'n ding waar bijna iedereen op scheldt, maar wat voor mij beter werkt dan een Lisa:
https://www.unibrew-nederland.nl/kroonkurkapparaat-vik-26-en-29mm-dubbele-hefboom.html

Jij verdient in mijn ogen een "handigheidsmedaille" als met dit kl.te ding overweg kan!
 ;D  ;D  ;D 
Bij mij brak de ene hals na de andere kapot!

CeesM

Citaat van: Kokkebil op 25-03-2023  11:39 uInderdaad lastig.
En zoals gezegd, ik werk er al jaren mee zonder problemen.
In de LISA zit geen veer dat de fles er uit moet drukken. Slechts een veertje waar een magneetje aan zit om de kroonkurk in de kop te houden voor je de fles er onder zet. En dat slappe veertje heeft niet de kracht om de gekroonde fles er uit te drukken. Door de fles even heen en weer te bewegen komt het wel los. Als het goed klemt sluit het ook goed af. ;)

Leon058

Ik heb beide, Lisa en Corona (super grifo) Sinds kort de Corona.

Lisa: Meer dan 1000 flessen mee gebotteld zonder noemenswaardige problemen, nooit ellende mee gehad. Flessen bleven vaak wel vastzitten maar met wat handigheid ging dat wel goed, dop persen, fles vasthouden en hefboom omhoog. De voet moest wel vastgehouden worden anders werd het allemaal te wiebelig. Nee ik heb geen zin er een plank aan te schroeven maar dat kan wel. Handig in te stellen in hoogte per gaatje, dat vond ik zelf wel handig eigenlijk. Corona heeft dat niet, is traploos verstelbaar. Ik kan me wel voorstellen dat bij jaren en jaren gebruik deze uiteindelijk een keer uit elkaar valt.

Corona: Veel zwaardere constructie. Hefboomwerking is sterker, minder kracht nodig. Werkt comfortabeler, sneller. Perst de doppen er goed op maar met minder "feedback" dan de Lisa. Echt een goed ding. Wel enkele flessen die nog vastklemmen in de kop, maar met een drupje olie (voedselveilige olijfolie wel te verstaan) ging dat beter. Je kan de Corona ook nog vastzetten, er zitten gaten in de voet. Dit gevaarte is niet kapot te krijgen.

Kwaliteit komt met een prijs. Beiden zijn goed, Lisa vind ik echt geen rotzooi. Doet wat hij moet doen. Corona is een onverslijtbaar apparaat waar je geen problemen mee gaat krijgen, het werkt snel en makkelijk.

Jacques

Citaat van: Leon058 op 28-03-2023  21:03 uWel enkele flessen die nog vastklemmen in de kop, maar met een drupje olie (voedselveilige olijfolie wel te verstaan) ging dat beter.

Je kunt ook voedselveilig siliconenvet gebruiken. Dat wordt ook gebruikt voor koffiezetmachines.
Olijfolie is wel veel goedkoper...

Leon058

Citaat van: Jacques op 28-03-2023  21:39 uJe kunt ook voedselveilig siliconenvet gebruiken. Dat wordt ook gebruikt voor koffiezetmachines.

Dankjewel Jacques, dat heeft vele toepassingen!

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-03-2023  21:39 uJe kunt ook voedselveilig siliconenvet gebruiken. Dat wordt ook gebruikt voor koffiezetmachines.

Siliconen komen in je lichaam terecht en worden niet afgebroken. De meningen zijn verdeeld of dat als of niet kwaad kan voor je lichaam. Hoewel de kans klein is dat het via deze een kroonkurk in je lichaam komt, zou ik toch liever dan olijfolie gebruiken.   

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 29-03-2023  08:24 uSiliconen komen in je lichaam terecht en worden niet afgebroken. De meningen zijn verdeeld of dat als of niet kwaad kan voor je lichaam. Hoewel de kans klein is dat het via deze een kroonkurk in je lichaam komt, zou ik toch liever dan olijfolie gebruiken.   

Vandaag met een veiligheidskundige gewerkt. Zij gaf aan dat alcohol kankerverwekkend is. Misschien beter om daarnaast ook alcoholvrij bier te brouwen voor dat je siliconenvet gebruikt.

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 29-03-2023  12:14 uVandaag met een veiligheidskundige gewerkt. Zij gaf aan dat alcohol kankerverwekkend is. Misschien beter om daarnaast ook alcohol vrij bier te brouwen voor dat je siliconevet gebruikt.
ja als je alles laat wat niet gezond is dan wordt je waarschijnlijk heel oud maar erg saai. Het verschil met siliconenvet is dat je dat zonder meer weg kunt laten, maar alcohol is toch wel een beetje de kern van het bier helaas. (of gelukkig)
Als jij mag kiezen voor eentje, welke van de 2 laat jij dan weg?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-03-2023  08:24 uHoewel de kans klein is dat het via deze een kroonkurk in je lichaam komt

We hebben het over de buitenkant van een kroonkurk. :nut:  Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb nog nooit een kroonkurk ingeslikt en was ook niet van plan om dat bij wijze van experiment te doen.  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-03-2023  16:46 uWe hebben het over de buitenkant van een kroonkurk. :nut:  Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik heb nog nooit een kroonkurk ingeslikt en was ook niet van plan om dat bij wijze van experiment te doen.  ;D
Dat zou ik zeker niet doen want iedereen wil nog wel een tijdje van jouw forum blijven genieten. Als je zeker weet dat het vet nooit toevallig aan de rand van een flesje terecht kan komen of erin kan vallen dan maakt het niet uit inderdaad. maar zou je het kopje ook met arsenicum durven insmeren omdat het toch nooit in het flesje kan komen?

De Hopman

Nou ja, ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik maak eigenlijk nooit de kroonkurk schoon voordat ik een flesje open. Gedurende de reis van brouwerij naar supermarkt pikt zo'n flesje ook aardig wat gorigheid op, laat staan als zo'n krat vervolgens nog een aantal weken bij iemand in de kelder of, gruwel, een door ongedierte bevolkte, stoffige kruipruimte staat.
En vervolgens pakt menig bierdrinker zonder blikken of blozen een flesje uit het krat, wipt de kroonkurk eraf en begint aan de hals te lurken  :proost:
Dan kan dat eventuele restantje vet er ook nog wel bij  ;D

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-03-2023  18:22 uAls je zeker weet dat het vet nooit toevallig aan de rand van een flesje terecht kan komen of erin kan vallen

Het fijne van siliconenvet ten opzichte van olijfolie is dat het niet drupt en ook dat het lang werkt. Een druppel in het flesje vallen is er niet bij. Je hebt maar heel weinig nodig.

hansHalberstadt

Dan is het wel ok zoang je het buiten je bier kunt houden. Persoonlijk denk ik wel dat dit allemaal lapmiddeltjes zijn om zwakke punten van de apparatuur te maskeren. Ik heb een bottelapparaat waar je geen vet nodig hebt omdat het zonder vet ook prima werkt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 30-03-2023  06:26 uDan is het wel ok zoang je het buiten je bier kunt houden. Persoonlijk denk ik wel dat dit allemaal lapmiddeltjes zijn om zwakke punten van de apparatuur te maskeren. Ik heb een bottelapparaat waar je geen vet nodig hebt omdat het zonder vet ook prima werkt.
Met smeermiddelen is niet zo veel mis. Heel veel mechanische apparaten kunnen niet zonder. Denk maar eens aan je fiets, auto en tal van andere apparaten waar zo nu een dan een druppeltje olie of een ander smeermiddel gewenst is.

Leon058

Toegegeven, in mijn Corona is eigenlijk geen smeermiddel nodig, maar voor metaal op metaal toepassingen vind ik dat toch wel een fijn idee en ook is het wat soepeler werken. En daarbij heb ik toch al lang gezondigd door een paar drupjes antischuim in mijn bier te gebruiken. En de starter ook. Yup, voor eigen gebruik, ik gebruik het ook niet voor elk bier.

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 29-03-2023  14:52 uja als je alles laat wat niet gezond is dan wordt je waarschijnlijk heel oud maar erg saai. Het verschil met siliconenvet is dat je dat zonder meer weg kunt laten, maar alcohol is toch wel een beetje de kern van het bier helaas. (of gelukkig)
Als jij mag kiezen voor eentje, welke van de 2 laat jij dan weg?

Wat ik aan wil geven is dat er in de MSDS bladen van siliconevet geen waarschuwingen staan dat er stoffen in zitten die bewezen schade aanrichten. Van alcohol is bewezen dat het kankerverwekkend is.

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 30-03-2023  12:23 uWat ik aan wil geven is dat er in de MSDS bladen van siliconevet geen waarschuwingen staan dat er stoffen in zitten die bewezen schade aanrichten. Van alcohol is bewezen dat het kankerverwekkend is.
Dat begreep ik ook. Maar restanten van siliconenprothesen die elders in je lichaam aantoonbaar zijn geven toch allerlei problemen had ik begrepen. Dus dat klinkt een beetje tegenstrijdig. oliedeeltjes in haarvaatjes bijvoorbeeld die het transport van bloed locaal belemmeren. Maar goed, zolang het op het dopje blijft is het niet erg.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.