ONK 17 V3 - Session IPA - Wolter Jonkman

Gestart door Wolter, 11-06-2017 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter

Met mijn Brasa session IPA heb ik de derde plek bemachtigd. Het bier is in dit geval hetzelfde als mijn inzending voor de Brand wedstrijd van dit jaar.

De keurmeester was erg positief met de volgende woorden.
- Prachtig helder!
- Mooi herkenbare hopgeur
- Smaak volgens type
- Ondanks het lage begin SG toch een tamelijk moutige smaak.
- Mooi bier!!

Het puntentotaal was 86.


BrouwHulp Recept



Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBrasa session IPA
Aantal liter10 ltr
Begin SG1.038 SG
Eind SG1.011 SG
Alcoholgehalte3.6 vol.%
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)43 IBU
Brouwzaalrendement81 %
Kooktijd80 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0.70 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons6 EBC45.2 %
0.65 kgPale mout. Golden PromiseThomas Fawcett and Sons5 EBC41.9 %
0.20 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC12.9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurRust tijdBeslagdikte
inmaischen52.0 °Cdirect doorverwarmen5.1 l/kg
stap 172.0 °C50 min.5.1 l/kg
stap 278.0 °C5 min.5.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6.0 gCascadebellen4.6%80 min.8.2 IBU
2.0 gCitrabellen10.3%80 min.6.1 IBU
2.0 gColumbusbellen10.8%80 min.6.4 IBU
4.5 gCascadebellen4.6%20 min.3.5 IBU
1.5 gCitrabellen10.3%20 min.2.6 IBU
1.5 gColumbusbellen10.8%20 min.2.7 IBU
21.0 gCascadebellen4.6%5 min.5.4 IBU
7.0 gColumbusbellen10.8%5 min.4.2 IBU
7.0 gCitrabellen10.3%5 min.4.0 IBU
30.0 gCascadebellen4.6%koudhop0.0 IBU
10.0 gCitrabellen10.3%koudhop0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

Nog vragen? Stuur me een bericht.




Adbrouwt

Proficiat Wolter. Leuk maischschema

bierfan

Hoeveel punten kreeg je bij de Brand wedstrijd?

Jacques

Nogmaals gefeliciteerd Wolter. Je hebt weer laten zien dat je brouwen kunt. Er zijn drie vermeldingen van je naam in de eregalerij.
Bedankt voor het plaatsen van het recept.


William

Mooi recept en nogmaals gefeliciteerd.

Dat crash verwarmen zal bij hebben gedragen aan het volle karakter van dit bier.  Ik heb veel van de session IPA geproefd (Brand). Op het eind waren ze zowat allemaal wrang. Ik vermoed dat die van jou daar geen last van heeft.

Esterenbrouw


bierfan

Wrang? Komt volgens mij meer door te lang koudhoppen. De mijne is niet wrang in ieder geval. Heb m nu toevallig voor mijn neus staan.

Zeker mooi recept en gefeliciteerd!

Sjaak_Deventer


mr.chelsea


Wolter

Citaat van: bierfan op 11-06-2017  16:57 uHoeveel punten kreeg je bij de Brand wedstrijd?

Daar kreeg ik 34 punten.


Citaat van: William op 11-06-2017  16:57 uDat crash verwarmen zal bij hebben gedragen aan het volle karakter van dit bier. 

Crash Verwarmen! Leuke term, die houd ik er in.  ;)
Het scheelde in vergelijking met andere session IPA's bij de Brand wedstrijd ongeveer 5 punten in het eind SG. Dus zeker winst in de body en een alc % van 3,9%.


JayDie

Leuk dat inmaishen zonder op een temperatuur te blijven. Ik speel daarmee om een wat voller / meer body te krijgen. Ik blijf dan bv. wel op 52 / 60 / 65 / etc.

Toch een vraagje:
Beta-amylase: zorgt voor vergistbare suikers. Optimaal bij 20 min op 63 ºC. Boven 70 graden gaat het over naar alfa-amylase, wat voor onvergistbare suikers (en dus zoetigheid) zorgt. Check?

Bij een verwarming van 1 graad per minuut, betekent het genoemde schema 18 minuten onder de 70 graden.

Ik vraag me dan af of dit dan een heel zoet bier wordt?


Wolter

Citaat van: JayDie op 19-06-2017  13:08 uToch een vraagje:
Beta-amylase: zorgt voor vergistbare suikers. Optimaal bij 20 min op 63 ºC. Boven 70 graden gaat het over naar alfa-amylase, wat voor onvergistbare suikers (en dus zoetigheid) zorgt. Check?

Bij een verwarming van 1 graad per minuut, betekent het genoemde schema 18 minuten onder de 70 graden.

Ik vraag me dan af of dit dan een heel zoet bier wordt?

Zeker niet hoor. In het schema dat ik in het recept heb staan krijg je een ongeveer 5 SG punten hoger eind SG. Dus iets meer body en minder vergistbare suikers. Daarmee is het bier niet ineens heel erg zoet hoor. De hoppen zorgen voor voldoende bitter.

JayDie

Dank voor je reactie, Wolter.

Klopt mijn statement dan niet?  :nut: Zo had ik het geleerd... ;-)

Anyways, interessant die manier van maischen. Zijn er nog nadelen aan? Dat je bv. niet op een bepaald punt blijft hangen dat het bier meer/minder (--vul in--) wordt? Puur even chemische nieuwsgierigheid.

Wolter

Citaat van: JayDie op 19-06-2017  16:55 uDank voor je reactie, Wolter.

Klopt mijn statement dan niet?  :nut: Zo had ik het geleerd... ;-)

Anyways, interessant die manier van maischen. Zijn er nog nadelen aan? Dat je bv. niet op een bepaald punt blijft hangen dat het bier meer/minder (--vul in--) wordt? Puur even chemische nieuwsgierigheid.

Je hebt wel gelijk maar het "zoet" kan je het beste meer in de mate van meer/minder body zien. Echt zoet is het niet snel.

Aan deze manier van maischen zitten geen andere risico's dan andere maischschema's.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.