Roel Mulder - Verloren bieren van Nederland

Gestart door Rich, 18-05-2017 08:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rich


Door dit boek te bestellen via bovenstaande links steun je het forum. (Er is een papieren versie en een ebook beschikbaar)



"In het boek Verloren bieren van Nederland vertelt Roel met humor en heel veel prachtige verhalen alles over de verrassende bieren die Nederland ooit had. Over hoe en waarom de smaak van Nederlands bier de afgelopen eeuwen steeds weer veranderde.

Naast het plaatsen van de verschillende bieren in hun historische context geeft Roel daarbij 40 bijzondere oude bierrecepten, die je zelf thuis na kunt maken"

Zie http://verlorenbieren.nl/het-boek-is-er/

Dit lijkt me nu een enorm interessant boek. Is er iemand die hem al in huis heeft?

(Kopen? Doe Jacques een plezier en klik op de bol.com forum affiliate link hier)

RoodeLeeuwVenlo

Het wordt 20 mei pas gepresenteerd.
Het lijkt me erg interessant. Maar als ik op de bijbehorende site naar de 'bier-typen' kijk, dan vraag ik me af of bepaalde merknamen niet met een Type worden verwisseld. Bijvoorbeeld de Paulus-Jonas en Nieuw-Ligt. Dat zouden best typen kunnen zijn, maar dan zouden ze dus door meerdere brouwerijen gebrouwen moeten worden. Als slechts één brouwerij een bier brouwt, dan is het geen type maar een merk. Het is dan enkel de vraag in welk type het past. Maar ik hoop dat het boek daar duidelijkheid over schept. Ik wil het wel gaan lezen.

McMelloW

Veel van zijn artikelen zijn verschenen op de site van Dossier Hop. Deze site is volgens mij nu uit de lucht. Op zijn site Verloren Bieren Staan er ook de nodige artikelen over deze bieren. Zelf heb ik het Princesse Bier al twee keer gebrouwen en vind het een smakelijk, lekker doordrinkbaar biertje. Een heel eenvoudig recept waar je leuk mee kan variëren

Dus ben ik ook erg benieuwd naar zijn boek. Staan er nog niet eerder gepubliceerde recepten in. etc Of is het slechts een verzameling van eerder gepubliceerd werk.

Eric v B

Citaat van: McMelloW op 18-05-2017  12:05 uVeel van zijn artikelen zijn verschenen op de site van Dossier Hop. Deze site is volgens mij nu uit de lucht. Op zijn site Verloren Bieren Staan er ook de nodige artikelen over deze bieren. Zelf heb ik het Princesse Bier al twee keer gebrouwen en vind het een smakelijk, lekker doordrinkbaar biertje. Een heel eenvoudig recept waar je leuk mee kan variëren

Dus ben ik ook erg benieuwd naar zijn boek. Staan er nog niet eerder gepubliceerde recepten in. etc Of is het slechts een verzameling van eerder gepubliceerd werk.
Vorige week heb ik dit boek gekocht. Veel verder dan bladeren ben ik nog niet gekomen. Ik heb het idee dat een gedeelte van de artikelen de uitgebreide versies zijn van wat er op de door jou genoemde site staat maar dat er ook nog niet verschenen artikelen in staan. Verder staan er 40 recepten in. Zoveel zijn er op internet niet gepubliceerd. De manier van schrijven van Roel maken dat de teksten makkelijk en prettig lezen. Hij heeft zaken uitgezocht die op internet oneindig nagepappegaaid worden maar volgens zijn onderzoek helemaal niet kloppen.
Roels publicaties op de "Verloren bieren-site" waren voor mij reden genoeg om het boek aan te schaffen.

McMelloW

@Eric v B
Wil je wat meer vertellen over de recepten die in het boek staan. Daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar.

Rich

Ik heb hem ook maar gewoon besteld, ben benieuwd!

Eric v B

Citaat van: McMelloW op 18-05-2017  13:23 u@Eric v B
Wil je wat meer vertellen over de recepten die in het boek staan. Daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar.
Oranjeboom Pilsner, Brown Stout uit Bodegrave, Gerste bier, Haarlemsch Drop- od zoetbier, Gruitbier, Haarlems hoppenbier, Haarlems Koyt, Gronings Kluinbier, Keute uit Halle, Nijmeegse Mol, Bier op de Martena-State, Bruinbitter bier, Zoet bier, Loender 8-guldenbier, Oud Bruin Tienguldensbier, Maastrichts bier, Nederlandse Lambiek, Hollandsch-Beijersch bier, Enkel Nieuw-licht, Koninginnebier, Hollandsche Ale, Heiniken Gerste, Durable Engels Bruyn, Danziger Jopenbier, Minnebier, van Vollenhoven Stout, Princesebier, Oost-Indisch bier, Hollandsch Bier 9 Bruin, Lager, Belegen Gerste, Oranjeboom Münchener, Oranjeboom Meibier, Bredaas witbier, Double Saison en Wood Stout. Meer dan genoeg redenen om het boek te kopen lijkt mij.

mbroek

Citaat van: Eric v B op 19-05-2017  17:54 uMeer dan genoeg redenen om het boek te kopen lijkt mij.

Ik was het al van plan, maar nu is het zeker. Bedankt hoor  ;)

Wim67

Ik heb het boek ook gekocht, erg leuk om te lezen. Een paar van de recepten ga ik zeker eens proberen.

McMelloW

Citaat van: Eric v B op 19-05-2017  17:54 uOranjeboom Pilsner, Brown Stout uit Bodegrave, Gerste bier, Haarlemsch Drop- od zoetbier, Gruitbier, Haarlems hoppenbier, Haarlems Koyt, Gronings Kluinbier, Keute uit Halle, Nijmeegse Mol, Bier op de Martena-State, Bruinbitter bier, Zoet bier, Loender 8-guldenbier, Oud Bruin Tienguldensbier, Maastrichts bier, Nederlandse Lambiek, Hollandsch-Beijersch bier, Enkel Nieuw-licht, Koninginnebier, Hollandsche Ale, Heiniken Gerste, Durable Engels Bruyn, Danziger Jopenbier, Minnebier, van Vollenhoven Stout, Princesebier, Oost-Indisch bier, Hollandsch Bier 9 Bruin, Lager, Belegen Gerste, Oranjeboom Münchener, Oranjeboom Meibier, Bredaas witbier, Double Saison en Wood Stout. Meer dan genoeg redenen om het boek te kopen lijkt mij.
Bedankt, dit is een aardige lijst van recepten.  :brouwen: :brouwen: Dat maakt zeker de moeite waard om het aan te schaffen.  :biersmile: :biersmile:

mbroek

Vanmorgen lag het in de brievenbus. Ziet er goed uit en zal nog wel veel lees- en brouwplezier geven.

Marcel_k

Citaat van: Wim67 op 20-05-2017  11:16 uIk heb het boek ook gekocht, erg leuk om te lezen. Een paar van de recepten ga ik zeker eens proberen.
Hetzelfde hier, leest lekker weg ja, en leerzaam.

EvdBroek

Ik heb het boek gisteren binnen gekregen. Wat een fantastisch mooi boek!
Ook geweldig al die oude recepten. Echt een aanrader dit!

Ansius

Morgen gelijk maar eentje proberen.

Op programma staat Hollandsche ale anno 1866.

63 IBU vind ik wel veel maar recept is recept.

Nog even de brandewijn regelen en ik heb alles in huis.

Knobby

Zojuist eentje gescoord op het UBF, mooi gesigneerd door de auteur!

Rich

Ik heb hem inmiddels ook gelezen, erg leuk en vlot geschreven boek. Leuk om eens iets te lezen over oude inlandse bieren tussen al het craftbeer-geweld van de laatste jaren. Ik ben van plan het Princessebier te gaan brouwen, heb van het weekend enige flesjes van het d'Oranjeboom Princessebier weten te vinden (bij World of Drinks in de Markthal in Rotterdam). Voor wie het ook wil proberen, de d'Oranjeboom versie vermeldt op het etiket dat men Curacaoschillen heeft gebruikt, dit wordt in het recept in het boek niet als zodanig genoemd. De 26 gram zoethout (op 20 liter wort) schijnt ook te kloppen; de d'Oranjeboomversie is in ieder geval geen dropshot.

Ansius

Vandaag Hollandsche ale anno 1866 gebotteld.

Verrassend voor mij is dat de brandewijn nog goed te herkennen is ondanks de hoge bitterheid.

Eerste indruk is dat de smaak beter is dan de geur.

Maar eens beleven wat de hergisting/koolzuur gaat doen.


RoodeLeeuwVenlo

Ik heb 'm sedert gisteren in huis. Eerste indruk: Prachtig boek. Mooie druk en binding. Ook erg uitgebreid qua inhoud. Eerste punt van kritiek. Titel klopt niet. Zou moeten zijn; 'Verloren Bieren van de Randstad, Eindhoven, Nijmegen en Maastricht.' De rest van Nederland wordt namelijk niet of nauwelijks belicht. En ik weet uit ervaring dat alleen het archief van de stad Venlo op biergebied al meerdere boeken kan vullen. Dat zal niet veel anders zijn met de archieven van Roermond, Sittard en Weert. En dan heb ik het nog maar over 1 provincie.
Om mijn kritiek te verduidelijken, Maastrichts oud bruin bier is waarschijnlijk het zelfde oudbruin als uit bijvoorbeeld het eerder genoemde Venlo. Maar dan uit Maastricht. Die biersoort was veel wijdverbreider. Maar, ik zal het eerst eens goed lezen voor ik verder zeur.
Louis

peterw

Ik heb het boek in 2 dagen tijd uitgelezen. Mooi boek, goed en vlot leesbaar geschreven. Mooi om te lezen hoe belangrijk bier door de eeuwen heen toch geweest is. Ook de reden voor de opkomst van pils in de vorige eeuw is erg informatief en verhelderend. Gelukkig dat (onze) speciaal biertjes weer terrein winnen. Het boek is wat mij betreft echt een aanrader.

Ansius

De Hollandsche ale is echt een prima bier geworden.

Ze waren in 1866 of in 2017 niet helemaal gek en konden/kunnen best recepten samenstellen.

Roel bedankt!

mbroek

Citaat van: Ansius op 07-07-2017  16:49 uDe Hollandsche ale is echt een prima bier geworden.

Ze waren in 1866 of in 2017 niet helemaal gek en konden/kunnen best recepten samenstellen.

Roel bedankt!

Mooi, ik heb deze ook in de planning staan met een kleine variatie, Luikse stroop in plaats van honing.

jaapz

Fantastisch boek, veel info en veel recepten! Ben er erg blij mee. Als je hem nog niet hebt gekocht en je hebt ook maar een kleine interesse in geschiedenis dan is het zeker de moeite waard om hem aan te schaffen.

BastiaanvdS

Aanrader! Zeker als je een keer iets anders wilt lezen dan over water, mout, hop, kruiden, en gist! In historische context is de evolutie van bier in Nederland van 1200 tot nu mooi beschreven. Het leest lekker weg; zeker met een aantal opnieuw gelanceerde 'historische bieren' die ik in slijterijtjes, etc. heb kunnen vinden.  :biersmile:

Jaap W

Vandaag het boek besteld, komt volgende week binnen. Had nog een cadeaubon liggen, dus waar kun je die dan beter aan besteden dan aan je hobby.  :groots: :brouwen: :biersmile: :proost:

Jaap W

Mooi boek, goed geschreven en een hoop info. Toch een keer proberen om een van die oude recepten te brouwen. Als het niks wor(d)t, pech gehad, maar zoals een kennis van mij altijd zegt; het wor(d)t altijd bier, maar of het te drinken is, is een ander verhaal.  :proost2: :nut: :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.