Leffe Blond kloon

Gestart door langewout, 10-05-2017 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Citaat van: middelaersch op 06-02-2021  23:55 uT58 doet de hoofdgisting vrij vlot, zie grafiekje in deze post:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39118.msg593902.html#msg593902
Interessant experiment! Ik heb ook meer dan 1gr/l gist. Kan dit de vergisting ook aanzienlijk versnellen? Mijn vorige Leffe blond kloon was ook met t58 en deze is gewoon in 2 weken vergist.

middelaersch

Citaat van: Rootsman op 07-02-2021  06:57 uInteressant experiment! Ik heb ook meer dan 1gr/l gist. Kan dit de vergisting ook aanzienlijk versnellen? Mijn vorige Leffe blond kloon was ook met t58 en deze is gewoon in 2 weken vergist.

Ja, als je meer gist ent gaat de vergisting sneller.
Zie ook de reactie van Jacques.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 07-02-2021  06:54 uBedankt voor je reactie.
Ik heb vergist in een rvs vergistingsvat van Blichmann, de sluiting heb ik gisteren ook even getest met koolzuurdruk en lekt niet.

Dan is de vergisting snel verlopen...
Zie https://fermentis.com/en/tips-n-tricks/for-you-brewers/ voor de kinetiek van deze gist.
Daaruit blijkt dat deze gist meestal al binnen 3 dagen klaar is met de vergisting.

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 07-02-2021  21:53 uDan is de vergisting snel verlopen...
Zie https://fermentis.com/en/tips-n-tricks/for-you-brewers/ voor de kinetiek van deze gist.
Daaruit blijkt dat deze gist meestal al binnen 3 dagen klaar is met de vergisting.
Bedankt :)

Brouwerij KOR

Inmiddels mijn Leffe blond kloon weer geproefd. Waar ik vorige keer enthousiast was over T58 ben ik dat nu een stuk minder. Wellicht ook oorzaak dat deze al binnen 1 dag zo goed als vergist was maar mijn 2e kloonpoging is veel kruidiger.

Hopfenfox

Citaat van: Rootsman op 13-03-2021  11:09 uInmiddels mijn Leffe blond kloon weer geproefd. Waar ik vorige keer enthousiast was over T58 ben ik dat nu een stuk minder. Wellicht ook oorzaak dat deze al binnen 1 dag zo goed als vergist was maar mijn 2e kloonpoging is veel kruidiger.

Die tweede is je split batch met WB-06?

Brouwerij KOR

Citaat van: Hopfenfox op 13-03-2021  11:26 uDie tweede is je split batch met WB-06?

Klopt, zal deze vanavond eens goed vergelijken

Brouwerij KOR

Heb gisteren het volgende vergeleken:

- eerste Leffe blond kloon T58 fles
- tweede kloon splitbatch T58 fles
- tweede kloon splitbatch WB06 fles
- tweede kloonT58 tap

Heb met drie mensen geproefd en we waren het samen eens dat de WB06 best uit de test kwam. Deze was voller, ''romiger'' minder kruidig/peper, goede kruidnagelsmaak.

Verder was het opvallend dat we het bier van de tap het minst lekker vonden. Deze had een vlakke smaak met een soort van ijzer bijsmaak. Hoe zou dit te verklaren zijn?

Gr Ruud

Arthur B

Interessant. Dank voor de update!

Natlip

Citaat van: Natlip op 30-01-2021  17:14 uIngrediënten

Pilsmout

1,23 kg

 
Carapils mout

0,25 kg

 
Tarwemout

0,52 kg

 

 
Maizena

0,12 kg

 
Rietsuiker

0,22 kg

 
East Kent Goldingshop 4,68 % α

11,6 gram

begin koken

Hallertau Perle hop 6,9 % α

5 gram

laatste 15 min.

Gist:

1 zakje Safale WB06.

Maischschema

Inmaischen bij 40 °C gevolgd door een rust van 15 min, dan 15 min. op 44 °C, gevolgd door 10 min op 52 °C, 10 min. op 63 °C en 30 min op 73 °C. Eindigen met 5 min. op 77 °C.

Overige karakteristieken

Begin SG: 1064,

Eind SG 1012,

EBC 10, EBU 15,

Recept van twort wat, the van voorde

Staat nu zo'n 5 weken te rijpen op fles bij kamertemperatuur. Af en toe gaat er eentje in de koelkast om te proeven. Heul lekker geworden met volle smaak en fruitig richting limoen. Mijn vrouw proefde in de verte een radler🥴 maar toch niet helemaal. Binnenkort ff een flesje Leffe blond ernaast drinken. Geslaagd biertje derhalve.

Brouwerij KOR

Ik wil weer een nieuwe Leffe Kloon poging doen, ik zou graag een vloeibare gist van Wyeast willen testen omdat ik eigenlijk voor al mijn bieren Wyeast gebruik. Iemand een suggestie voor een Wyeast die kruidnagel geeft?

3068 Wyeast (weihenstephaner) ?

Gr Ruud

Jacques

Citaat van: Rootsman op 20-05-2021  21:31 uIk wil weer een nieuwe Leffe Kloon poging doen, ik zou graag een vloeibare gist van Wyeast willen testen omdat ik eigenlijk voor al mijn bieren Wyeast gebruik. Iemand een suggestie voor een Wyeast die kruidnagel geeft?

3068 Wyeast (weihenstephaner) ?

Gr Ruud

Dat lijkt mij een prima gist voor een Leffe blond/tripel kloon.

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 20-05-2021  22:45 uDat lijkt mij een prima gist voor een Leffe blond/tripel kloon.
Welke vergistingstemperatuur zou je aanraden? Is het altijd zo dat bij lagere vergistingstemperatuur meer kruidnagel ontstaat?

Jacques

Citaat van: Rootsman op 22-05-2021  23:29 uWelke vergistingstemperatuur zou je aanraden? Is het altijd zo dat bij lagere vergistingstemperatuur meer kruidnagel ontstaat?

De meest optimale vergistingstemperatuur schijnt 19,5 ºC te zijn.
Zie het artikel Enhancing the levels of 4-vinylguaiacol and 4-vinylphenol in pilot-scale top-fermented wheat beers by response surface methodology

Brouwerij KOR

Ik heb inmiddels eerste fles geprobeerd die ik met de weizengist heb vergist maar ben niet tevreden. Het is echt een weizen geworden in plaats van blond en heb ook geen typische kruidnagel smaak of geur. Volgende keer toch msar weet t58 of wb06.

seed7

Citaat van: Rootsman op 25-06-2021  21:36 uIk heb inmiddels eerste fles geprobeerd die ik met de weizengist heb vergist maar ben niet tevreden. Het is echt een weizen geworden in plaats van blond en heb ook geen typische kruidnagel smaak of geur. Volgende keer toch msar weet t58 of wb06.

Even los van het klonen. Weizen gisten zijn lastig. Minimaal gecultiveerd, of juist misschien wel heel erg veel. Weizen wordt vaak als een beginners bier aangemerkt, maar het is een van de moeilijkste stijlen om echt goed en reproduceerbaar te brouwen. Temperatuur, vorm van de gistkuip, open, dicht, hoeveelheid gist cellen spelen op brouwerij schaal een belangrijke rol. Schalen naar onze minimale hoeveelheden maakt het alleen maar moeilijker. Dan de geringe hoeveelheden hop die weer voor zurige problemen kunnen zorgen.

Voordat je een bier gaat klonen met een dergelijke gist zul je die gist door en door moeten kennen. Snel een andere gist voor een "beter" resultaat gaat hem niet worden. "Hit and miss", maar je kunt mazzel hebben,


Ingo

middelaersch

Citaat van: Rootsman op 25-06-2021  21:36 uIk heb inmiddels eerste fles geprobeerd die ik met de weizengist heb vergist maar ben niet tevreden. Het is echt een weizen geworden in plaats van blond en heb ook geen typische kruidnagel smaak of geur. Volgende keer toch msar weet t58 of wb06.

Ik weet niet of je La Trappe blond lekker vindt, maar wat je ook zou kunnen proberen is opkweek La Trappe gist gebruiken. Ik heb daar van het voorjaar een blond mee gebrouwen, en die vind ik prima smaken. Dit geeft beter resultaat dan T58! (In het begin heb ik verschillende brouwsels met T58 vergist, maar die gebruik ik niet meer...)

La Trappe gist is heel eenvoudig opkweekbaar uit een blond of een dubbel.

Andre van Dissel

Beetje ernstig laat maar toch nog ff een reactie op Leffe Blond gist. Al een paar keer gebrouwen en laag in temp vergist met Wyeast 3068 (banaan), Whitelabs labs 300 (meer in de richting) en Whitelabs 380, Hefe weizen IV. De laatste met glucose stroop ipv kristalsuiker. Nou.... Dit komt aardig in de buurt. Beetje kruidig, weinig banaan.

Brouwerij KOR

Bedankt voor je toevoeging, zal deze ook eens testen.

Brouwerij KOR

Ik wil dit weekend weer een poging doen en wil vooral verschillende gisten testen.

Ik heb de volgende gisten op de planning:
- T-58 (lage temperatuur van 16 graden)
- Wyeast 1762 Rochefort
- Wyeast 3787 Westmalle
- Wyeast 3068 weihenstephaner

Heeft iemand de 1762 en 3787 weleens geprobeerd in een blond met lage dichtheid/alcoholgehalte? Alhoewel dit meer gisten zijn voor hoog alcoholische bieren ben ik benieuwd naar het resultaat.

Juindorper

Citaat van: Brouwerij KOR op 07-01-2022  17:08 uHeeft iemand de 1762 en 3787 weleens geprobeerd in een blond met lage dichtheid/alcoholgehalte? Alhoewel dit meer gisten zijn voor hoog alcoholische bieren ben ik benieuwd naar het resultaat.
Ja, met beide gisten heb ik eens blonde bieren gebrouwen met een SG van tussen de 1045 en 1050.
Met de Westmalle gist gaf dit uitstekende resultaten maar de Rochefort versies vielen tegen. Die is wat mij betreft toch geschikter voor donkere bieren.

biking rebel

Citaat van: Brouwerij KOR op 07-01-2022  17:08 uIk wil dit weekend weer een poging doen en wil vooral verschillende gisten testen.

Ik heb de volgende gisten op de planning:
- T-58 (lage temperatuur van 16 graden)
- Wyeast 1762 Rochefort
- Wyeast 3787 Westmalle
- Wyeast 3068 weihenstephaner

Heeft iemand de 1762 en 3787 weleens geprobeerd in een blond met lage dichtheid/alcoholgehalte? Alhoewel dit meer gisten zijn voor hoog alcoholische bieren ben ik benieuwd naar het resultaat.

Jazeker! Voor een Westmalle Extra kloon van 5%. Duidelijke Westmalle smaak, maar dan light.  ;D Ik vond het een lekkere doordrinker met meer karakter dan een goede pils.

Rinus

Citaat van: Brouwerij KOR op 07-01-2022  17:08 uIk heb de volgende gisten op de planning:
- T-58 (lage temperatuur van 16 graden)
- Wyeast 1762 Rochefort
- Wyeast 3787 Westmalle
- Wyeast 3068 weihenstephaner

Heeft iemand de 1762 en 3787 weleens geprobeerd in een blond met lage dichtheid/alcoholgehalte? Alhoewel dit meer gisten zijn voor hoog alcoholische bieren ben ik benieuwd naar het resultaat.

Waarom de T-58 specifiek op 16 graden? en houd je hem daar dan ook constant op?

Voor Rochefort en Westmalle kan je ook eens proberen zelf op te kweken mocht je dat nog nooit eerder gedaan hebben, dat is best een leuke bezigheid en geeft net weer een ander karakter aan je bier (is mijn ervaring).

Ik splits ook altijd mijn brouwsels op in 2 delen, waarbij ik steeds een andere gist uitprobeer.
Laatst een Weizen gebrouwen, met de ene helft SP3068 en de andere een T-58.
Resultaat was erg goed; een Weizen met lichte banaan en een lichte gemakkelijke doordrinkbare tripel (op mijn verjaardag in de zomer waren ze snel op...).
De tripel was zelfs ook nog eens minder troebel dan de Weizen, dus dat was een dikke prima!

Brouwerij KOR

Citaat van: Rinus op 08-01-2022  10:10 uWaarom de T-58 specifiek op 16 graden? en houd je hem daar dan ook constant op?

Voor Rochefort en Westmalle kan je ook eens proberen zelf op te kweken mocht je dat nog nooit eerder gedaan hebben, dat is best een leuke bezigheid en geeft net weer een ander karakter aan je bier (is mijn ervaring).

Ik splits ook altijd mijn brouwsels op in 2 delen, waarbij ik steeds een andere gist uitprobeer.
Laatst een Weizen gebrouwen, met de ene helft SP3068 en de andere een T-58.
Resultaat was erg goed; een Weizen met lichte banaan en een lichte gemakkelijke doordrinkbare tripel (op mijn verjaardag in de zomer waren ze snel op...).
De tripel was zelfs ook nog eens minder troebel dan de Weizen, dus dat was een dikke prima!
Ik heb ooit ergens gelezen dat dit een groter effect heeft op de kruidnagelsmaak. Ga de link naar deze discussie even proberen te zoeken.

Brouwerij KOR


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.