MattMill LäuterHexe 1000

Gestart door GerritKwintenberg, 24-04-2017 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

GerritKwintenberg

Beste brouwers,

Graag hoor ik jullie bevindingen over de MattMill LäuterHexe 1000. Ik heb hier nu een aantal keren mee gefilterd, maar mijn SG waarde is telkens te laag. In het verleden had ik hier geen problemen mee.

Wie kan aangeven wat ik fout doe?

tdp

Geen bevindingen, maar hoe filter je? Filterde je voorheen ook met de MattMill LäuterHexe 1000, of had je een andere werkwijze, andere recepten, etc.

Het enige wat ik aan kan geven wat je nu 'fout' doet, is het niet volledig zijn in je vraag/probleem.

Verder welkom op het forum! Mocht je behoefte hebben om jezelf voor te stellen, dan is hier een apart gedeelte voor op dit forum!

Thamerdal

Citaat van: GerritKwintenberg op 24-04-2017  14:28 uBeste brouwers,

Graag hoor ik jullie bevindingen over de MattMill LäuterHexe 1000.
Kijk eens naar je maischrendement instelling in je software? Misschien staat die voor jouw installatie wel wat te hoog ingesteld. De standaardwaarden in BrouwHulp zijn geen waarheid natuurlijk...

VtX

Ik heb met de lauterhexe over het algemeen geen onverwachte resultaten, over het algemeen keurig volgens verwachte specificaties.
Ik heb wel enkele keren gehad dat het filterbed te dicht werd om de hexe waardoor het geheel verstopt raakte.
Met een dikke brouwershandschoen in de ketel grijpen en de hexe "los trekken" wasde oplossing om de boel weer gaande te krijgen, maar zeker niet wenselijk.
Nu werk ik met een filterplaat en daaronder de hexe als fijnfilter, wat nog niet heeft teleurgesteld.
Wellicht is met de goede filterplaat de hexe nu helemaal niet meer nodig, maar ik heb gevoelsmatig moeite hem eruit te laten.
In de kookketel heb ik een kleinere hexe als hopfilter wat altijd perfect werkt.

Jeroen D

Ik heb zelf geen lager rendement sinds ik de filterheks gebruik. Maar...
Wel merkte ik dat ik de eerste veels te snel (binnen 5 minuten) klaar was met spoelen omdat het allemaal super netjes en snel filterde. Maischrendement was goed. Maar na het spoelen dus niet meer.
Nu neem ik daar meer tijd voor en zit ik steeds op een brouwzaalrendement van 77-81% (hangt een beetje van het type bier af).

Als de filterheks een beetje vast is gelopen, omdat er rondom teveel mout of hop zit, pak ik gewoon een roerspaan om even plek te maken.

springerke

Kan het zijn dat je veel te rap filtert? En zo komt het dat er te veel suiker achterblijft, en je filterbed slaat dan te vlug dicht.
Bij mij duurt het filterspoelen bijna 1 uur op 22 L? Maar dan met een hevelfilter

Thamerdal

Sinds ik (veel) rustiger spoel heb ik een beter rendement. (van 75 naar 82%)
Logisch ook.
Maar je tijd nemen voor het spoelen loont dus duidelijk.

Jacques

Citaat van: GerritKwintenberg op 24-04-2017  14:28 uBeste brouwers,

Graag hoor ik jullie bevindingen over de MattMill LäuterHexe 1000. Ik heb hier nu een aantal keren mee gefilterd, maar mijn SG waarde is telkens te laag. In het verleden had ik hier geen problemen mee.

Wie kan aangeven wat ik fout doe?

Welkom op dit forum Gerrit.

Zoals je al in de reacties kunt zien wordt de MattMill LäuterHexe hier filterheks genoemd. Als je op dit woord gaat zoeken op dit forum vind je tal van topics over deze filtermethode. Veel leesplezier toegewenst.

GerritKwintenberg

Citaat van: Thamerdal op 24-04-2017  15:42 uKijk eens naar je maischrendement instelling in je software? Misschien staat die voor jouw installatie wel wat te hoog ingesteld. De standaardwaarden in BrouwHulp zijn geen waarheid natuurlijk...

Ik heb mijn rendement ingesteld op 75%. Dit is toch goed?

GerritKwintenberg

Citaat van: Jeroen D op 24-04-2017  18:06 uIk heb zelf geen lager rendement sinds ik de filterheks gebruik. Maar...
Wel merkte ik dat ik de eerste veels te snel (binnen 5 minuten) klaar was met spoelen omdat het allemaal super netjes en snel filterde. Maischrendement was goed. Maar na het spoelen dus niet meer.
Nu neem ik daar meer tijd voor en zit ik steeds op een brouwzaalrendement van 77-81% (hangt een beetje van het type bier af).

Als de filterheks een beetje vast is gelopen, omdat er rondom teveel mout of hop zit, pak ik gewoon een roerspaan om even plek te maken.

Hallo Jeroen,

Ik brouw gemiddeld 20 liter per batch. Hoelang zou ik dan over het filteren moeten doen?

GerritKwintenberg

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  22:35 uWelkom op dit forum Gerrit.

Zoals je al in de reacties kunt zien wordt de MattMill LäuterHexe hier filterheks genoemd. Als je op dit woord gaat zoeken op dit forum vind je tal van topics over deze filtermethode. Veel leesplezier toegewenst.

Bedankt Jacques!

IK ga het even rustig door lezen.

JamMasterJustin

Citaat van: GerritKwintenberg op 25-04-2017  10:54 uHallo Jeroen,

Ik brouw gemiddeld 20 liter per batch. Hoelang zou ik dan over het filteren moeten doen?

Ik heb recent over 28 liter (na koken!) ongeveer 50 minuten gespoeld/gefilterd. Eerdere keren deed ik het aanmerkelijk sneller. De eerste 2 liter vang ik op in een ketel en doe ik boven de maisch terug. Staar je overigens niet blind op de hoeveelheid van 2 liter. Het gaat erom dat je wort helder is. Als je aan het spoelen bent, zie je vanzelf een duidelijk verschil in helderheid ontstaan.

In de tussentijd kun je de ketel waar je naartoe filtert al op het vuur zetten (als je opstelling dat toelaat) om het wort niet te veel te veel te laten afkoelen (waardoor je tijd bespaart)

Jeroen D

Citaat van: GerritKwintenberg op 25-04-2017  10:54 uHallo Jeroen,

Ik doe over 15 liter een klein half uurtje.

Ik hang mijn heks erin en hevel het wort in een andere pan. Als je deze pan op het vuur zet kun je sneller overgaan op koken. De "verloren" tijd van het filteren "win" je zo terug.

Doorgaans zet ik de maischpan (78 graden) op een krukje op t aanrecht en de kookpan (100 graden) op t fornuis. Ik sta dan zelf op een stoel om het spoelwater (78 graden) er over te "gieten" (zo veel mogelijk gelijkmatig verdelen door t door een zeef of iets dergelijks te laten gaan).

Werkt prima zonder een druppel te morsen. Alles met beleid. Geen haast.

LaurensV

Even een 'oud draadje' openen...

Ik heb laatst onderstaande brouwopstelling in elkaar geknutseld waarbij ik gebruik wil gaan maken van de zwaartekracht om te filteren. Het idee is om na het maischproces de maischketel vanaf de inductieplaat naar het hoogste plateau te tillen. Vervolgens een lege ketel op de inductieplaat en zo vanaf het plateau naar de ketel op de inductieplaat te hevelen middels een LauterHexe. Het voordeel hiervan is dat ik het gefilterde wort gelijk kan verwarmen om te koken.

Maar... nu vraag ik me af of een LauterHexe met daaraan een verticale koperbuis, welke vervolgens middels een kraantje en slang de kookketel in gaat, zwaar genoeg is om naar de bodem van de maischketel te duwen. Ik had het idee om even goed te roeren, LauterHexe naar beneden duwen en even te wachten met het starten van het filteren zodat er een filterbed kan ontstaan. Vervolgens eerst filteren tot het wort helder wordt, dan de kookketel vullen.

- Is het verstandig om hiervoor nog een constructie te maken dat de LauterHexe zijn vorm behoudt? Kan eventueel met wat RVS klemmetjes/buisjes in het midden. Of is de ervaring dat dit wel op de bodem blijft liggen?

- Wellicht een idee om de LauterHexe vooraf het maischen al op de bodem van de ketel te leggen? Middels een constructie kan ik ervoor zorgen dat deze op de bodem blijft liggen. Wel in de toekomst nog een roerwerk maken.

Alvast bedankt!

Edwin brouwt

Wat ik altijd begrepen heb is dat de hex in een krul moet liggen op de bodem (dus dat de lengte groter is dan de omtrek van de pan).
Ik heb ook zo'n constructie gemaakt met een hex en een koperen buis, maar het is best moeilijk om 'm goed op de bodem te krijgen na het maischen.

Misschien kun je iets maken om de hex in 1x naar beneden te duwen, een soort rond rooster?

CeesM

Ik heb dat ding 1x gebruikt. Daarna nooit meer. :-\

EvdBroek

Citaat van: CeesM op 25-02-2025  11:55 uIk heb dat ding 1x gebruikt. Daarna nooit meer. :-\
Inderdaad zijn er handiger manier op je maisch te filteren.

Ik heb jaren lang gewerkt met een hevelfilter met rvs sanitair mantel waar ik een koperdraad in spiraalvorm in had geduwd. Dit werkte perfect met filteren.

tdp

Gebruik nu ook een lauterfreund/hexe; rendement is ogenschijnlijk lager maar ik moet even goed narekenen waar ik het meest verlies. Is dat tijdens het maischen, of tijdens het filteren/spoelen. Verder kan er inderdaad weinig op tegen een hevelfilter, al dan niet met een rvs mantel. Destijds haalde ik gemiddeld een rendement van 90% (Op basis van de Nederlandse/BrouwHulp rekenmethode ;))

Voor nu laat ik het, denk dati k met rustiger spoelen wel e.e.a. kan verbeteren.

LaurensV

Vandaag weer even geknutseld...
Hevelfilter gemaakt met behulp van een LäuterHexe.

Spiraal ingekort en binnenin een RVS ring geplaatst zodat deze zijn vorm behoudt op het moment dat ik hem naar de bodem duw.

Kan eventueel nog kleiner worden gemaakt voor betere filtering/betere verdeling op de bodem.

Snelbier

Citaat van: LaurensV op 08-03-2025  17:19 uVandaag weer even geknutseld...
Hevelfilter gemaakt met behulp van een LäuterHexe.

Spiraal ingekort en binnenin een RVS ring geplaatst zodat deze zijn vorm behoudt op het moment dat ik hem naar de bodem duw.

Kan eventueel nog kleiner worden gemaakt voor betere filtering/betere verdeling op de bodem.
Deze vorige week voor het eerst gebruikt in mijn Brewmonk. Ben er niet kapot van..
Met bochtje aangesloten op pompgat. In ruime bocht tegen buitenwand.
Bij maischen al te weinig flow, dus ketel weer leeggevist.
Na koken+koelen het kreng teruggeplaatst met wat extra bochten.
Hop (pellets los in de ketel) filterde wél redelijk, met heks via pomp.
Nog wat mee experimenteren, maar het lijkt er op dat de heks wat scherpe bochten nodig heeft voor meer opening.
Succes, Snelbier

LaurensV

Citaat van: Snelbier op 08-03-2025  18:13 uDeze vorige week voor het eerst gebruikt in mijn Brewmonk. Ben er niet kapot van..
Met bochtje aangesloten op pompgat. In ruime bocht tegen buitenwand.
Bij maischen al te weinig flow, dus ketel weer leeggevist.
Na koken+koelen het kreng teruggeplaatst met wat extra bochten.
Hop (pellets los in de ketel) filterde wél redelijk, met heks via pomp.
Nog wat mee experimenteren, maar het lijkt er op dat de heks wat scherpe bochten nodig heeft voor meer opening.
Succes, Snelbier
Maar jij mist dus wel 'aanzuiging en zwaartekracht' bij gebruik. Mocht de flow niet hoog genoeg zijn kort ik hem in, worden de gleuven automatisch groter doordat hij wat uitrekt.

Snelbier

Citaat van: LaurensV op 08-03-2025  18:44 uMaar jij mist dus wel 'aanzuiging en zwaartekracht' bij gebruik. Mocht de flow niet hoog genoeg zijn kort ik hem in, worden de gleuven automatisch groter doordat hij wat uitrekt.
Heb hem uiteindelijk (bij hop-filtratie) bijna dubbelgevouwen, extra bochten. Lijkt dan wél te werken.

Ik moet nog testen of dat ook werkt bij maischen.  Dan kan het geval van begin tot eind in de ketel blijven, zoals ik het voor ogen had.
Bij mijn testbrouwsel heb ik 2x in warm wort staan te grutten om de heks op te vissen en later opnieuw plaatsen.  Daar word ik niét vrolijk van  :echtboos:

Theo Mol

Zo'n spiraal heb ik ook wel eens gebruikt in de Brewmonk, met een T-stuk aangesloten op de kraan. Het werkte niet slecht maar ik vond dat er veel wort achterbleef in de ketel.
Uiteindelijk heb ik een knietje op de kraan gezet dat een paar mm boven de bodem eindigde. Met een slangetje aan de kraan hevel je zo de ketel leeg op een heel klein beetje na. Ik had geen last van een ontbrekend filter, waarschijnlijk omdat ik hopzakjes gebruikte in de BrewMonk.

Snelbier

Citaat van: Theo Mol op 09-03-2025  09:35 uZo'n spiraal heb ik ook wel eens gebruikt in de Brewmonk, met een T-stuk aangesloten op de kraan. Het werkte niet slecht maar ik vond dat er veel wort achterbleef in de ketel.
Uiteindelijk heb ik een knietje op de kraan gezet dat een paar mm boven de bodem eindigde. Met een slangetje aan de kraan hevel je zo de ketel leeg op een heel klein beetje na. Ik had geen last van een ontbrekend filter, waarschijnlijk omdat ik hopzakjes gebruikte in de BrewMonk.
Tapkraan zit op 4 liter hoogte in de ketel. Als wort onder dat niveau komt valt de filterheks deels droog, en zal je er weinig meer uit krijgen.
Daarom wil ik hem dus op het pompgat hebben, aan de bodem.
De spiraal is zelf overigens 2cm dik.  Dus als niveau onder 2 liter komt kan de spiraal alsnog lucht aanzuigen en gaat leegtrekken ook moeilijker.
Het is allemaal minder simpel dan ik voor ogen had.
Belangrijkste voor mij is dat de heks al bij maischen in de ketel kan. Volgende test dus doen met wat scherpe bochten in de spiraal, meer flow..
Als dat niet werkt weer terug naar hopspider en filterzakjes..
Succes, Snelbier.

Broewerke

Citaat van: Snelbier op 11-03-2025  09:35 uTapkraan zit op 4 liter hoogte in de ketel. Als wort onder dat niveau komt valt de filterheks deels droog, en zal je er weinig meer uit krijgen.
De spiraal is zelf overigens 2cm dik.  Dus als niveau onder 2 liter komt kan de spiraal alsnog lucht aanzuigen en gaat leegtrekken ook moeilijker.
Belangrijkste voor mij is dat de heks al bij maischen in de ketel kan. Volgende test dus doen met wat scherpe bochten in de spiraal, meer flow..
Succes, Snelbier.
Mijn eerste hevel, die heel soms nog zijn werkt doet is eenvoudig. Uit 1 stuk heb ik van rvsbuis, oude koeler, een ring gebogen,(ligt op de bodem met kleine sleufjes) en doorgebogen naar boven en buiten weer naar beneden onder nivo instroom.slang eraan, aanzuigen en hevelen. Lastig model met opbergen maar voor de rest werkt de eenvoud super. Zuigt ketel leeg, gemakkelijk tot op de bodem te drukken, zeer heldere wort. Schoonmaken is na gebruik terugspoelen met heetwater, voor maish hoeft t niet steriel, na koken gebruiken, even laten meekoken. Zoiets kun je ook van koper maken. Al die frutsels van uitneembare zijn voor mij niet werkzaam en ook niet nodig.
Schoonspoelen en droog opbergen

Theo Mol

Het voordeel van de spiraal leek mij ook dat die tijdens de kook in de ketel kon zitten, wat trouwens goed werkte. Uiteindelijk was het knietje voor mij de makkelijker oplossing (alleen een knietje dus).
Je kunt natuurlijk tijdens het leeglopen de ketel schuin zetten voor het laatste beetje, een blokje aan de andere kant is misschien al genoeg. Dan kun je de filterheks blijven gebruiken.
De filterheks zag er veelbelovend uit en ik vond het jammer dat het voor mij niet goed genoeg werkte. Het is ook nog eens een leuk woord dat toch iets vrolijker klinkt dan hopzakje, en je kunt Heksenbier brouwen.

Snelbier

Citaat van: Snelbier op 11-03-2025  09:35 uTapkraan zit op 4 liter hoogte in de ketel. Als wort onder dat niveau komt valt de filterheks deels droog, en zal je er weinig meer uit krijgen.
Succes, Snelbier.
Gisteren opnieuw gebrouwen met filterheks in de Brewmonk. Resultaat boven verwachting..
Nu extra bochten in de heks gelegd, soort B-vorm. Aanzuiging op pompgat (bodem).
In de ketel gelegd voor maischen, ondere de moutkorf. Flow nu ruim voldoende tijdens maischen.
Gekookt met 180 gram hop-pellets, los in de ketel.
Koelspiraal in de ketel, en rondpompen tijdens koelen..
Leegpompen met slang naar gistvat. Ging best snel.
Wort wazig, maar helder genoeg.
Hevelen dmv zwaartekracht ook getest, maar is geen succes. Nauwelijks opbrengst.
Zoals verwacht komt de heks boven de vloeistof bij ~3 liter. Gaat dan lucht aanzuigen, einde verhaal.
Op de bodem ruim 2 liter hopdrek (gemeten), deels massief.
De heks kan dus werken, maar vereist wat 'fine-tuning'.
Voordeel vind ik dat je geen hop-zakjes of spider meer nodig hebt, snel en simpel. En meteen na koelen het wort verpompen, niks te settlen..
Proost, Snelbier.

Toevoeging 10-04-2025:   Deze heks BLIJFT.  Werkt prima als er wat extra bochten in zitten.
Nieuw brouwsel met weer hop-pellets los in de ketel.  Na koken dompelkoeler in het vat, en meteen pomp aan, circuleren.
Helder wort na koelen, direct doorpompen naar gistvat.
Scheelt me bijna een uur tijd, en werkt simpel..

2025-mrt-23-FilterHeks.jpg

Kevin_2002

Citaat van: Snelbier op 24-03-2025  15:55 uGisteren opnieuw gebrouwen met filterheks in de Brewmonk. Resultaat boven verwachting..
Nu extra bochten in de heks gelegd, soort B-vorm. Aanzuiging op pompgat (bodem).
In de ketel gelegd voor maischen, ondere de moutkorf. Flow nu ruim voldoende tijdens maischen.
Gekookt met 180 gram hop-pellets, los in de ketel.
Koelspiraal in de ketel, en rondpompen tijdens koelen..
Leegpompen met slang naar gistvat. Ging best snel.
Wort wazig, maar helder genoeg.
Hevelen dmv zwaartekracht ook getest, maar is geen succes. Nauwelijks opbrengst.
Zoals verwacht komt de heks boven de vloeistof bij ~3 liter. Gaat dan lucht aanzuigen, einde verhaal.
Op de bodem ruim 2 liter hopdrek (gemeten), deels massief.
De heks kan dus werken, maar vereist wat 'fine-tuning'.
Voordeel vind ik dat je geen hop-zakjes of spider meer nodig hebt, snel en simpel. En meteen na koelen het wort verpompen, niks te settlen..
Proost, Snelbier.

2025-mrt-23-FilterHeks.jpg

Bij mij laad de foto niet, ondanks dat je hem hebt toegevoegd.

Jacques

Citaat van: Kevin_2002 op 24-03-2025  17:21 uBij mij laad de foto niet, ondanks dat je hem hebt toegevoegd.

Als het goed is, is dat nu niet meer het geval.

Kevin_2002

Citaat van: Jacques op 24-03-2025  17:24 uAls het goed is, is dat nu niet meer het geval.

Paar keer geprobeerd te herladen, nog niks zichtbaar vreemd genoeg. Wanneer ik de koppeling wil openen in een ander tabblad word ik begroet door een 404 error.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Zo gaat het hier in een proefbatch van 50 L in de vergister. Hop los in de ketel, zonder filter, en niet bang om de eerste liter die er uitkomt weg te gooien(ait een hoop hop in en is daarna helder).

ps die liter gebruik ik na even wachten om begin SG te meten.  Als er te veel trub meekomt, sluit ik gewoon het kraantje

IMG_7264.JPG  IMG_7265.JPG

Met een 70 L pan kom ik zo aan een 50 L in het vat.

Jacques

Citaat van: Kevin_2002 op 24-03-2025  17:28 uPaar keer geprobeerd te herladen, nog niks zichtbaar vreemd genoeg. Wanneer ik de koppeling wil openen in een ander tabblad word ik begroet door een 404 error.

Net nog een keer de workaround toegepast.
Die bestaat uit eerst het bericht opslaan zonder dat de afbeelding is opgenomen in het bericht.
Direct daarna het bericht aanpassen en de verwijzing naar de afbeelding in het bericht plaatsen.
Als het goed is kun je hem nu wel zien.

Kevin_2002

Citaat van: Jacques op 24-03-2025  22:00 uNet nog een keer de workaround toegepast.
Die bestaat uit eerst het bericht opslaan zonder dat de afbeelding is opgenomen in het bericht.
Direct daarna het bericht aanpassen en de verwijzing naar de afbeelding in het bericht plaatsen.
Als het goed is kun je hem nu wel zien.

Alles is zichtbaar nu. Bedankt Jacques!

Snelbier

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 24-03-2025  17:39 uzo gaat get hier in een proefbatch van 50L in de vergister.  hop los in de ketel, zonder filter, en niet bang om de eerste lieter die er uitkomt weg te gooien(ait een hoop hop in en is daarna helder).
....
Mooie eiwit-breuk, zie ik zelden.  Moet helder wort opleveren, blijkt ook uit de foto's ??
Is dat helemaal ongefilterd?
Groet, Snelbier.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Helemaal ongefilterd. Ik gebruik wel 15 min voor einde kook protaflock, koel met een spiraal koeler in de ketel. Eiwitbreuk gebeurt met lagere temperatuur. Als je een tegenstroomkoeler gebruik en direct naar het gistvat ga je dat inderdaad niet zien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.