Het lijkt me sterk dat je nauwkeuriger dan 0.2 % hoeft te wegen (50 gr afwijking op 25 kg).
Het lijkt me ook sterk dat je nauwkeuriger kunt wegen met betaalbare apparatuur.
Voor suikerdosering met bottelen: Stel dat je 9 g/l suiker toe wil voegen (zo'n beetje de bovengrens bij mij) dan zou je met 0,2 % afwijking 0,018 g/l af kunnen wijken.
De afwijking in het schatten van SG (temperatuur gecorrigeerd) is waarschijnlijk al veel groter, zeker als je met refractometer zou meten.
En ik zou het zeker niet proeven...
En verder zal de resolutie bij een weegschaal vaak groter zijn dan de nauwkeurigheid, verkijk je daar ook niet op.
Groet,
Hans
Niet alle ingrediënten hoeven even nauwkeurig gewogen te worden. Als het gaat om brouwzouten, gistvoedingszouten, kruiden en andere toevoegingen die je in kleine hoeveelheden gebruikt is nauwkeurig meten noodzaak.
Bij Brand en La Trappe viel het mij op dat ook mout heel secuur gemeten wordt. Voor speciaal mouten niet zo vreemd omdat je die in relatief kleine hoeveelheden gebruikt.
Het bepalen van het SG gaat bij mij overigens met een digitale refractometer. Ik hoef het SG niet te schatten, ik lees de display af. Wel weet ik inmiddels dat ik minstens 30 seconden moet wachten met meten voor een betrouwbare waarde.