Weegschalen voor elk gewicht

Gestart door Jacques, 23-04-2017 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Er is een verschil tussen resolutie (bv 50 g op 50 kg volle schaal) en nauwkeurigheid. Mbt nauwkeurigheid moet je ook nog kijken naar het temperatuurbereik en verloop over tijd. Mbt de nauwkeurigheid kun je bv een flesje oid kopen in de supermarkt en die dan ter plekke wegen en het gewicht erop schrijven. Die weegschalen worden regelmatig gekalibreerd. dan heb je dus mooie referentiegewichten voor thuis om te zien hoe nauwkeurig jouw weeg schaal nu werkelijk is.

Voor bierbrouwen lijkt me 2.5% nauwkeurigheid meer dan voldoende. Wij kunnen immers ook niet met 2.5% nauwkeurigheid variaties in het eindresultaat proeven.

Op dit moment ben ik bezig om een personenweegschaal om te bouwen tot SG meter om hiermee het SG gedurende de gisting te kunnen volgen, zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg514648.html#msg514648. Voor zo'n weegschaal is vooral het verloop in de tijd en verloop door temperatuurvariaties belangrijk. voor 50 kg mag je dan niet meer dan 50 g verloop hebben inclusief temperatuur over ca 2 weken om op 1 SG punt nauwkeurig de gisting te kunnen volgen.   

hansHalberstadt

Citaat van: Wolter op 24-04-2017  10:53 uIk vind dit ook wel iets wat ik een keer wil gaan proberen. Nu gebruik ik de zelf aangebrachte maatverdeling op mijn vat. Het lijkt mij alleen wel makkelijk om dit adhv wegen nog beter te kunnen bepalen.
Mijn vraag is alleen welke formule je gebruikt voor de omrekening? Gebruik je het gewicht van water dat (als ik het goed heb) per liter 0,998kg weegt? Of moet je ook rekening houden met de andere stoffen die in het jongbier zitten?

Voor het wegen ivm bottelen hoef je niet tot 2 decimalen achter de komma te wegen, immers verschil tussen 0.5% koolzuur of 0.51% koolzuur merk je niet dus kun je simpel net doen alsof je gewicht het volume is. Maar formeel moet je als volgt omrekenen:
SG=gewicht/volume*1/0.9982 (water heeft een werkelijk SG van 0.9982 bij 20 ºC en SG volgens de hydrometer van 1000)
Dus van gemeten SG naar volume": volume=gewicht/(SG*0.9982)

Jacques

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  23:34 uIk zal kijken of ik morgen een dergelijke test kan starten. Nu is het al laat.

Test gedaan. De weegschaal schakelt zich zelf uit.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  20:59 uTest gedaan. De weegschaal schakelt zich zelf uit.
Ok dank. Was ook eigenlijk wat ik verwachtte. Dat geeft eigenlijk al aan dat het heel lastig is om over langere tijd de meting stabiel te houden. Dan praat je al over bedragen (ver) boven de 100 euro. Na aanzetten stelt hij zich af op 0 en als je dan binnen een paar minuten weegt blijft dat ook wel zo. Maar niet over dagen en bij temperatuurverandering. Dus bevestigt mijn gevoel dat het zinvol is om een speciale maar toch relatief low budget oplossing (door zelfbouw) te bedenken voor SG meting via de weegschaal (die dan wel 2 weken aan kan zonder te verlopen)
   

Jacques

Citaat van: Jeroen D op 24-04-2017  00:22 uHoe bereken je dan het volume precies?
Meet je de SG daarvoor, of doe je "1 kilo = 1 liter"?

Voor het gemak ga ik daar van uit.
Eigenlijk zou je met de gevormde alcohol en met de restsuikers rekening moeten houden. Alcohol is lichter dan water. 1 liter alcohol weegt 790 g. De hoeveelheid restsuikers is per bier verschillend.
Ongetwijfeld HansH een mooie formule bedenken waarmee je rekening houdend genoemde factoren tot achter de komma het gewicht van je bier om kunt rekenen tot volume.

Jacques

Citaat van: muldereric op 24-04-2017  07:24 uAlle posts over nauwkeurigheid en welke weegschaal beter is, maar tot nu toe heb ik nog niemand gespot die zijn nauwkeurige weegschalen elk jaar laat ijken :)
Ook digitale weegschalen verlopen!

Klopt. Bij de weegschaal die ik gekocht heb zit een beschrijving hoe je de weegschaal kunt kalibreren met een ijkgewicht. Een dergelijk gewicht heb ik in huis.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 24-04-2017  11:23 uHet lijkt me sterk dat je nauwkeuriger dan 0.2 % hoeft te wegen (50 gr afwijking op 25 kg).
Het lijkt me ook sterk dat je nauwkeuriger kunt  wegen met betaalbare apparatuur.
Voor suikerdosering met bottelen: Stel dat je 9 g/l suiker toe wil voegen (zo'n beetje de bovengrens bij mij) dan zou je met 0,2 % afwijking 0,018 g/l af kunnen wijken.

De afwijking in het schatten van SG (temperatuur gecorrigeerd) is waarschijnlijk al veel groter, zeker als je met refractometer zou meten.

En ik zou het zeker niet proeven...

En verder zal de resolutie bij een weegschaal vaak groter zijn dan de nauwkeurigheid, verkijk je daar ook niet op.

Groet,
Hans

Niet alle ingrediënten hoeven even nauwkeurig gewogen te worden. Als het gaat om brouwzouten, gistvoedingszouten, kruiden en andere toevoegingen die je in kleine hoeveelheden gebruikt is nauwkeurig meten noodzaak.
Bij Brand en La Trappe viel het mij op dat ook mout heel secuur gemeten wordt. Voor speciaal mouten niet zo vreemd omdat je die in relatief kleine hoeveelheden gebruikt.

Het bepalen van het SG gaat bij mij overigens met een digitale refractometer. Ik hoef het SG niet te schatten, ik lees de display af. Wel weet ik inmiddels dat ik minstens 30 seconden moet wachten met meten voor een betrouwbare waarde.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  21:13 uVoor het gemak ga ik daar van uit.
Eigenlijk zou je met de gevormde alcohol en met de restsuikers rekening moeten houden. Alcohol is lichter dan water. 1 liter alcohol weegt 790 g. De hoeveelheid restsuikers is per bier verschillend.
Ongetwijfeld HansH een mooie formule bedenken waarmee je rekening houdend genoemde factoren tot achter de komma het gewicht van je bier om kunt rekenen tot volume.
Het eind SG ligt vrijwel altijd tussen 1000 en 1025 dan maak je dus hooguit een fout van 2.5% bij de afschatting van je volume als je direct het gewicht gebruikt. Zoals al gezegd maakt het voor het berekenen van de bottelsuiker helemaal niets uit, dus zou ik gewoon het gewicht nemen als zijnde het volume. (maar wel het gewicht van je bottelvat daarvan af trekken natuurlijk) 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-04-2017  22:03 uHet eind SG ligt vrijwel altijd tussen 1000 en 1025 dan maak je dus hooguit een fout van 2.5% bij de afschatting van je volume als je direct het gewicht gebruikt. Zoals al gezegd maakt het voor het berekenen van de bottelsuiker helemaal niets uit, dus zou ik gewoon het gewicht nemen als zijnde het volume.

Niet helemaal waar. De schijnbare vergistingsgraad is een stuk lager dan de werkelijke vergistingsgraad.

Omdat je bezig bent met het volgen van de vergisting door het wegen van het gistvat dacht ik dat een dergelijke formule appeltje eitje voor je zou zijn.

Overigens houd ik inderdaad het gewicht aan als volume. Maar ik weet dat dit niet klopt.

Wolter

Citaat van: hansHalberstadt op 24-04-2017  20:58 uVoor het wegen ivm bottelen hoef je niet tot 2 decimalen achter de komma te wegen, immers verschil tussen 0.5% koolzuur of 0.51% koolzuur merk je niet dus kun je simpel net doen alsof je gewicht het volume is. Maar formeel moet je als volgt omrekenen:
SG=gewicht/volume*1/0.9982 (water heeft een werkelijk SG van 0.9982 bij 20 ºC en SG volgens de hydrometer van 1000)
Dus van gemeten SG naar volume": volume=gewicht/(hSG*0.9982)

Bedankt voor de input. Ga ik mee aan de slag.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  22:18 uNiet helemaal waar. De schijnbare vergistingsgraad is een stuk lager dan de werkelijke vergistingsgraad.

Omdat je bezig bent met het volgen van de vergisting door het wegen van het gistvat dacht ik dat een dergelijke formule appeltje eitje voor je zou zijn.

Overigens houd ik inderdaad het gewicht aan als volume. Maar ik weet dat dit niet klopt.
Schijnbare vergistingsgraad zegt iets  over de hoeveeheid alcohol tov de hoeveelheid restsuiker, echter het verband tussen volume en gewicht is niet meer dan alleen het SG dat is immers de definitie van SG. Hoe dat SG tot stand komt is niet van belang.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  21:24 uNiet alle ingrediënten hoeven even nauwkeurig gewogen te worden. Als het gaat om brouwzouten, gistvoedingszouten, kruiden en andere toevoegingen die je in kleine hoeveelheden gebruikt is nauwkeurig meten noodzaak.
Bij Brand en La Trappe viel het mij op dat ook mout heel secuur gemeten wordt. Voor speciaal mouten niet zo vreemd omdat je die in relatief kleine hoeveelheden gebruikt.
Nauwkeurigheid van meten gaat in procenten, niet in absolute hoeveelheden. Als je 25 kg afweegt met een afwijking van 50 g en 25 g met een afwijking van 50 mg dan is de nauwkeurigheid hetzelfde.

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  21:24 uHet bepalen van het SG gaat bij mij overigens met een digitale refractometer. Ik hoef het SG niet te schatten, ik lees de display af. Wel weet ik inmiddels dat ik minstens 30 seconden moet wachten met meten voor een betrouwbare waarde.
Je meet dan automatisch (en misschien ook wel nauwkeurig) de refractie en daarmee benader je het SG. Deze benadering hangt van allerlei aannames aan elkaar en is bij uitvergist bier heel gevoelig voor kleine afwijkingen. De nauwkeurigheid in je SG zou tegen kunnen vallen als je er goed naar kijkt.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Citaat van: hans_nwk op 25-04-2017  08:59 uJe meet dan automatisch (en misschien ook wel nauwkeurig) de refractie en daarmee benader je het SG. Deze benadering hangt van allerlei aannames aan elkaar en is bij uitvergist bier heel gevoelig voor kleine afwijkingen. De nauwkeurigheid in je SG zou tegen kunnen vallen als je er goed naar kijkt.

Tussen SG en afgelezen SG via refractometer zit altijd de zgn Brixcorrectiefactor. Die is alleen 1 voor sucrose oplossing, ca 1.03 voor wort en kan wel oplopen tot 3 voor vergist bier. dus Sg meten via refractometer zonder verdere info mee te nemen kan niet.

hans_nwk

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2017  09:15 uTussen SG en afgelezen SG via refractometer zit altijd de zgn Brixcorrectiefactor. Die is alleen 1 voor sucrose oplossing, ca 1.03 voor wort en kan wel oplopen tot 3 voor vergist bier. dus Sg meten via refractometer zonder verdere info mee te nemen kan niet
En omdat de factor zo hoog is bij vergist bier heb je bij een kleine afwijking in brix al een relatief grote afwijking in SG te pakken.
En die factor hangt volgens jouw document (als ik het me goed herinner, het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb) ook af van eiwitten en dergelijke en kan ook variëren.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Citaat van: hans_nwk op 25-04-2017  10:13 uEn omdat de factor zo hoog is bij vergist bier heb je bij een kleine afwijking in brix al een relatief grote afwijking in SG te pakken.
En die factor hangt volgens jouw document (als ik het me goed herinner, het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb) ook af van eiwitten en dergelijke en kan ook varieren.

Groet,
Hans
Klopt helemaal.

Knobby

Heb zojuist de 50 kg 2 g besteld van bol. Toch goedkoper dan Ali en het forum weer wat gesteund. Bedankt voor de tip!

Jacques

Citaat van: Knobby op 25-04-2017  16:01 uHeb zojuist de 50 kg 2 g besteld van bol. Toch goedkoper dan Ali en het forum weer wat gesteund. Bedankt voor de tip!

Dank.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2017  07:24 u... het verband tussen volume en gewicht is niet meer dan alleen het SG dat is immers de definitie van SG. Hoe dat SG tot stand komt is niet van belang.

Zo had ik het nog niet bekeken. Een zwaarder bier heeft een hoger gehalte aan restsuikers maar ook aan alcohol. Omdat alcohol lichter is dan water heft dat elkaar op. Het SG zegt in dit verband meer dan de Brix-waarde.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 25-04-2017  08:59 uNauwkeurigheid van meten gaat in procenten, niet in absolute hoeveelheden. Als je 25 kg afweegt met een afwijking van 50 g en 25 g met een afwijking van 50 mg dan is de nauwkeurigheid hetzelfde.

Je zegt volgens mij hetzelfde. Hoe kleiner de hoeveelheid die je afweegt des te belangrijker is het dat je nauwkeuriger weegt.

CiteerJe meet dan automatisch (en misschien ook wel nauwkeurig) de refractie en daarmee benader je het SG. Deze benadering hangt van allerlei aannames aan elkaar en is bij uitvergist bier heel gevoelig voor kleine afwijkingen. De nauwkeurigheid in je SG zou tegen kunnen vallen als je er goed naar kijkt.

De afwijkingen waar jij het over hebt zijn er ook als je met een niet digitale refractometer meet. Alleen komt er dan nog een onzekere factor bij, namelijk de menselijke factor bij het aflezen van de analoge refractometer.

marc0871

Ik heb inmiddels mijn weegschalen binnen.
De ene via de directe link in dit topic, de andere via de bol link op het forum.
Ga ik wel plezier van hebben.

Jacques

Citaat van: marc0871 op 25-04-2017  23:04 uIk heb inmiddels mijn weegschalen binnen.
De ene via de directe link in dit topic, de andere via de bol link op het forum.
Ga ik wel plezier van hebben.

Dat denk ik ook. Ook ik ben er blij mee.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 25-04-2017  21:47 uDe afwijkingen waar jij het over hebt zijn er ook als je met een niet digitale refractometer meet. Alleen komt er dan nog een onzekere factor bij, namelijk de menselijke factor bij het aflezen van de analoge refractometer.
Dat klopt, daarom meet ik eind SG altijd met hydrometer. Omdat een nauwkeurige refractiemeting voor het SG toch maar een guesstimate  (Nederlands woord hiervoor is er denk ik niet) geeft.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Citaat van: hans_nwk op 26-04-2017  13:12 uDat klopt, daarom meet ik eind SG altijd met hydrometer. Omdat een nauwkeurige refractiemeting voor het SG toch maar een guesstimate  (Nederlands woord hiervoor is er denk ik niet) geeft.
Als je SG wilt meten doe je dat het beste met een SG meter, dus hydrometer. Achterliggende vraag is denk ik: waarom wil je SG meten. Dat doe je omdat je de vergistingsgraad wilt weten. En in dat perspectief maakt het weer niet uit of je dat dan doet via SG of refractiemeting. Alleen denkt de hele brouwwereld in SG en plato's, maar met Brix kan het ook prima. In dit topic ging het ook over SG meten om gewicht om te rekenen naar volume en dan kun je ook weer beter SG meten en geen refractie.   

freelive

Weegschaal kwam vandaag binnen tot 6 kg niet slecht,ik weet niet geijkt



Knobby

Citaat van: Knobby op 25-04-2017  16:01 uHeb zojuist de 50 kg 2 g besteld van bol. Toch goedkoper dan Ali en het forum weer wat gesteund. Bedankt voor de tip!
Hij is binnen. Ziet er goed uit.
Ga ik vast plezier van hebben


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.