Ongefilterd

Gestart door Jacques, 31-03-2017 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Ik kwam laatst deze blog tegen. Gaat over de de nieuwe ongefilterde pilseners van Amstel en Brand.
Ik heb de Brand ongefilterd gedronken en die smaakt goed.

Als hobbybrouwer snap ik het niet helemaal. Wij filteren ook niet maar krijgen na een paar weken wel een helder bier. In de blog wordt geschreven dat het bier troebel is doordat de gist niet uitgefilterd wordt. Maar na paar weken is zelfs slecht flocculerende gist uitgezakt. En tegen die tijd zullen niet alle flessen verkocht zijn. Het duurt al een tijdje voordat het bier in schappen staat.
Ik heb geen idee wat ze doen om het bier troebel te houden.

Het zelfde geldt overigens voor sommige witbieren. Die worden na verloop van tijd ook allemaal helder. En als hobbybrouwer krijg je het ook niet voor elkaar om zo lang een troebelheid in je bier te houden.

William

Troebelheid behoud je alleen als er deeltjes inzitten die door de warmtebeweging in suspensie worden gehouden en daardoor niet uitzakken of opromen. Dat zijn deeltjes van typisch 0,6 micrometer en kleiner.

Als wij dit soort deeltjes in onze bieren hebben dan zijn ze colloidchemisch te groot of niet stabiel. Als ze niet stabiel zijn groeien de deeltjes in de tijd door onderlinge aggregatie en zakken ze alsnog uit.

Het lijkt er op dat "commerciele" brouwers met kleine deeltjes beginnen (bv door een suspensie met eiwitten of andere deeltjes te homogeniseren - al doe je dat niet graag want een relatief duur proces) of dat ze de deeltjes stabiliseren (bv door toevoegingen te doen van ingredienten die op de deeltjes adsorberen waardoor ze niet meer aggregeren (bv alginaten, PVA etc).

Ook kun je in het bier een netwerk bouwen met verdikkingsmiddelen die de deeltjes vangen waardoor ze niet uitzakken (wordt bv in chocolademelk gedaan) maar dat beïnvloedt ook de doordrinkbaarheid.

Ik gok op stabilisatoren of toevoegen van hele kleine (nano  >:D) deeltjes.

pincopallino

Het lijkt wel telepathie. Ik heb gisteren voor de eerste keer de Amstel ongefilterde pils bij AH gezien en gedronken en ik vroeg mij af "wat is dit " ten eerste het smaakt niet veel anders dan de standaard Amstel pils, ten tweede kan ik de troebelheid niet plaatsen... Men suggereert het ambachtelijk wijze van brouwen denk ik, gezien de trend van de laatste jaren waardoor de consument special bieren prefereert.

EBC

Er staat toch wel op het etiket dat je de fles moet schudden?

Maar hoe dan ook, als onze grote pilsbrouwers met ongefilterde varianten komen, dan is dat slechts marketing. Het kan nooit goed zijn.
Die boot hebben ze lang geleden al gemist.

Paard

Ik heb het ook geproefd en het was prima, maar heel anders dan zelf gebrouwen pils met gistwaas, dat vind ik nl behoorlijk onsmakelijk. Als het niet gepasteuriseerd is zet ik het komende week op kweek wie weet kun je de gist opkweken.

Pimmels

Citaat van: Paard op 31-03-2017  22:22 uIk heb het ook geproefd en het was prima, maar heel anders dan zelf gebrouwen pils met gistwaas, dat vind ik nl behoorlijk onsmakelijk. Als het niet gepasteuriseerd is zet ik het komende week op kweek wie weet kun je de gist opkweken.
Brand ging wel maar de Amstel vond ik maar net binnen te houden... Ik kon niet bedenken of het wel gist was die waas...😝

verriet


Ik heb de ongefilterde pils van mezelf naast die van Amstel gezet. Ze moeten echt wel erg zitten rommelen daar om zo'n troebel ongefilterd pils te krijgen. Lekkerder wordt het er ook niet op. Echt marketing flauwekul.

rajd

Ik heb inmiddels ook beide ongefilterde pilsners achter de kiezen. Wat kan ik zeggen? De Brand vond ik niet noemenswaardig anders smaken dan een standaard Brand, maar verder ok. De Amstel vond ik gewoonweg smerig. Normaal Amstel pils vind ik op en top waardeloos, maar niet vies.

A propos: in de VS zie je de laatste jaren veel troebele bieren, vooral de IPA's. Zie ook hier: http://allaboutbeer.com/article/hazy-ipa/

chthon

De ironie van het geheel is dat de originele pilsner een helder bier was. Dat moet haast wel met drie maanden conditioneren.

In de minder dan twee jaar die ik brouw heb ik 22 recepten gebrouwen, en daarvan waren er twee troebel. Bij de eerste was de oorzaak dat dit mijn eerste brouwsel was, en dat ik leidingwater van bij ons gebruikte dat nogal vrij veel bicarbonaten bevatte. Veel tannines waren het gevolg. Maar, na 6 maanden in de garage (het was herfst en winter) is dit biertje mooi uitgeklaard en was alle harde bitterheid verdwenen. Bij de tweede denk ik dat de troebelheid het gevolg was van de dry hop. Dat was eigenlijk een IPA per ongeluk.

En ik brouw haast ambachtelijk, ik heb echt niet erg veel speciale dingen bijgekocht om te brouwen. Ik maisch in een gewone soepketel van 10 liter, en filter mijn beslag in plastiek emmers die ik bij de frituur heb gehaald.

HopSwiers

Zou deze waas niet gewoon op dezelfde manier bekomen zijn als Hoegaarden?

Sander van Dijk

Citaat van: HopSwiers op 03-04-2017  11:01 uZou deze waas niet gewoon op dezelfde manier bekomen zijn als Hoegaarden?

En hoe doet Hoegaarden dit? 

HopSwiers

Niet koud filteren. Dan blijft de koude waas (van de kleinere eiwitten) achter.

RuudB

Het zou me niks verbazen als dit gewoon het standaard (gefilterde) pils is met een toevoeging. Doet me erg denken aan de sinaasappelsap met extra vruchtvlees waarbij het vruchtvlees aardappel bleek te zijn..... :huilen: :huilen: :huilen:

MO

Was een handje tarwemeel niet een truc om langdurig troebel bier te bekomen. Net voor afvullen toe te voegen. Nog nooit gedaan hoor maar wel regelmatig van horen zeggen.

Pimmels

Citaat van: MO op 03-04-2017  15:24 uWas een handje tarwemeel niet een truc om langdurig troebel bier te bekomen. Net voor afvullen toe te voegen. Nog nooit gedaan hoor maar wel regelmatig van horen zeggen.
Wyeast Tanal A misschien?

HopSwiers

Zou in ieder geval verklaren waarom witbier zoals hoegaarden zo'n stabiele troebel heeft.

Jeukstaardt

Zou wel een leuk onderwerp zijn in de 'Keuringsdienst van Waarde'. Benieuwd of ze dan mogen meekijken?

Knobby

Citaat van: Jeukstaardt op 03-04-2017  17:22 uZou wel een leuk onderwerp zijn in de 'Keuringsdienst van Waarde'. Benieuwd of ze dan mogen meekijken?
Ik zou zeggen, schrijf ze aan!

braaf

Citaat van: Jeukstaardt op 03-04-2017  17:22 uZou wel een leuk onderwerp zijn in de 'Keuringsdienst van Waarde'. Benieuwd of ze dan mogen meekijken?
Goed idee, ik vind dat een top programma.
Laatst waren ze bij Campina, en die vielen mooi door de mand met hun melk... Campina melk 1,05 en een lijn ernaast pakte melk in van het merk oké, 0,60 cent... zelfde melk. Ik ben in ieder geval benieuwd.

Jeukstaardt

Citaat van: Knobby op 03-04-2017  18:51 uIk zou zeggen, schrijf ze aan!

Gedaan! Mocht er een reactie volgen zal ik het in dit topic plaatsen.

pincopallino

Citaat van: braaf op 09-04-2017  19:36 uGoed idee, ik vind dat een top programma.
Laatst waren ze bij Campina, en die vielen mooi door de mand met hun melk... Campina melk 1,05 en een lijn ernaast pakte melk in van het merk oké, 0,60 cent... zelfde melk. Ik ben in ieder geval benieuwd.

Verkoop techniek/tactiek ....Droste cacaopoeder destijds bij AH bijna 2X duurder dan Blokker cacaopoeder = zelfde cacao door mijn afd. verpakt.zie ook KPN=Telfort en zovoort...
zie ook

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.