Platenkoeler raakt verstopt met hop: wie weet een oplossing?

Gestart door MartijnHB, 16-03-2017 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartijnHB

Hallo collega-brouwers,

Sinds een jaar brouw ik samen met een vriend tweewekelijks een batch bier van +/- 50 liter. We proberen constant het proces te verbeteren. Het onderdeel wat nu nog niet soepel loopt is het koelen en filteren van het jonge bier. Ik hoop dat iemand ons de "gouden tip" kan geven hoe we dit onderdeel kunnen verbeteren. Hieronder zet ik even kort uiteen hoe onze werkwijze nu is en wat het probleem is:

Werkwijze nu:
We maken gebruik van hoppellets en hebben geen filterplaat of i.d. in onze ketel. Na het kookproces gaat het jonge bier vanuit de ketel door een slang naar een platenkoeler. Vanuit de platenkoeler laten we het door een vergiet met een kaasdoek in de gisttank lopen. Veel van de het uit elkaar gevallen hoppellets eindigt in het kaasdoek, waardoor we het kaasdoek tussendoor enkele keren dienen schoon te spoelen, weer te ontsmetten etc.

Probleem:
De laatste 20% loopt moeilijk uit de tank, doordat de platenkoeler verstopt lijkt te raken door de hoppellets. De laatste liters komen überhaupt niet meer door de platenkoeler (ook niet door de ketel hoog te plaatsen waardoor de zwaartekracht zou moeten helpen). 

Vraag:     
Hoe kunnen we de doorstroom van de hele ketel wel goed laten lopen door de platenkoeler? Oftewel hoe vangen we de hoppellets op voordat het jonge bier door de platenkoeler gaat?

In de bijlage een foto van de kookketel die we nu gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

JAVAL


Mario72

Probeer eens een filterheks te monteren in je ketel

beermenke

Voorheen liet ik het wort via een hevel naar mijn platenkoeler maar sinds kort heb ik een china hopspider en gebruik pellets en gebruik de hopspider ook in het gistvat
Voldoet super

Tjardo

Zet je de hopspider echt in het gistvat met daarin hoppellets als koudhop? Nooit over nagedacht maar zou vast wel kunnen als de hopspider 100% RVS is, toch vind ik het een vreemd idee, staat me tegen of zo...

Fermon

Zoek maar eens op "javal" filter...ik heb hem ook gemaakt en werkt uitstekend met hopbellen en -pellets.

Haagse Wouter

Citaat van: Tjardo op 16-03-2017  20:01 uZet je de hopspider echt in het gistvat met daarin hoppellets als koudhop? Nooit over nagedacht maar zou vast wel kunnen als de hopspider 100% RVS is, toch vind ik het een vreemd idee, staat me tegen of zo...

Tuurlijk :)

Oscar

Citaat van: MartijnHB op 16-03-2017  18:58 uWerkwijze nu:
We maken gebruik van hoppellets en hebben geen filterplaat of i.d. in onze ketel. Na het kookproces gaat het jonge bier vanuit de ketel door een slang naar een platenkoeler. Vanuit de platenkoeler laten we het door een vergiet met een kaasdoek in de gisttank lopen. Veel van de het uit elkaar gevallen hoppellets eindigt in het kaasdoek, waardoor we het kaasdoek tussendoor enkele keren dienen schoon te spoelen, weer te ontsmetten etc.

Hier gaat het al fout. Je moet je wort met hop filteren voor het koelen. Dus werk met een hevelfilter of zo, of een filterplaat. Na het koelen niet meer filteren!

Jacques

Citaat van: Oscar op 16-03-2017  22:16 uHier gaat het al fout. Je moet je wort met hop filteren voor het koelen. Dus werk met een hevelfilter of zo, of een filterplaat. Na het koelen niet meer filteren!

Om verstopping van de platenkoeler te voorkomen moet het wort inderdaad voor de platenkoeler gefilterd worden.
Na het koelen kan nog een keer gefilterd worden op voorwaarde dat het filter goed gedesinfecteerd is. Het infectieduiveltje ligt namelijk op de loer na het koelen.

JamMasterJustin

Citaat van: Vrumona op 16-03-2017  20:07 uZoek maar eens op "javal" filter...ik heb hem ook gemaakt en werkt uitstekend met hopbellen en -pellets.

Bij een grote hoeveelheid pellet hop verstopt de javal filter bij mij ook

Hai


ciesvandekwis


HermanH

Citaat van: ciesvandekwis op 17-03-2017  11:52 uHopspiders in staal of nylon, genoeg te vinden op ebay voor geen geld, zoektermen nylon filter bag, 300 micron, ...
http://www.ebay.com/itm/300-Micron-Filter-35cm-Height-Homebrew-Beer-Hop-Strainer-Spider-Stainless-Steel-/302212831154?hash=item465d49d7b2:g:P7oAAOSw9GhYkpoN
Tegenwoordig steek ik mijn hevel met korffiltertje in zo'n fijnmazige filter van 300 micron om zo te koelen via mijn platenkoeler, ik gooi de hoppen (bloemen en pellets) allen samen in de kookketel, ipv in die filter, zo kan de hop zijn volle smaken en geuren afgeven, ipv gevangen te zitten in zo'n fijne filter en er misschien hierdoor minder bitterheid/smaak vrij komt. Geen last van brokjes of fijn gruis, gebruik mijn platenkoeler al sinds 2012 en (gelukkig) nog geen verstopping gehad...  :biersmile:

HopSwiers

Citaat van: Jacques op 16-03-2017  23:12 uOm verstopping van de platenkoeler te voorkomen moet het wort inderdaad voor de platenkoeler gefilterd worden.
Na het koelen kan nog een keer gefilterd worden op voorwaarde dat het filter goed gedesinfecteerd is. Het infectieduiveltje ligt namelijk op de loer na het koelen.

Maar zelfs dan is het toch niet echt aan te raden om gekoelde wort te filteren. De viscositeit schiet dan de hoogte in door de opgeloste suikers. Dit ook een van de voornaamste reden waarom er na het maischen naar 78°C wordt gegaan: Om de viscositeit te laten dalen


mbroek

Citaat van: HermanH op 17-03-2017  12:27 ugebruik mijn platenkoeler al sinds 1012 en (gelukkig) nog geen verstopping gehad....  :biersmile:
Dat is een oudje  :) , een museum stuk ..

HermanH

Citaat van: mbroek op 17-03-2017  15:10 uDat is een oudje  :) , een museum stuk ..
Haha, inderdaad, typfoutje, moet zijn 2012 ipv 1012, heb het aangepast in mijn post...  :D :brouwen:

Rich

Ik sluit me aan bij Cies, een RVS hopspider van 300micron werkt perfect met pellets. Er valt over de effectiviteit van vlamuit hopgiften te discussiëren bij gebruik van zo'n ding. Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee. Je kan hem ook gebruiken om het wort wat uit je maischketel komt te filteren voor het koken, het enige wat je koeler in gaat is wat eiwitneerslag.

kiekumgaon

Gelukkig heb ik altijd genoeg hop zakjes op voorraad.

haicoterbeek


Ik gebruik deze hevelpijp als filter voor mijn platenkoeler. Periodiek reinigingen met natronloog help verstopping te voorkomen. Platenkoeler vullen met loog en een nachtje laten staan. Daarna goed spoelen met water. Natronloog kan brandwonden veroorzaken als het in aanraking komt met de huid. Dus persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken!

Paard

je kan ook flink roeren zodat de meeste hopprut op een hoop in het midden van je ketel gaat liggen als je dan met beleid de ketel laat leeg lopen kun je bijna helemaal voorkomen dat er prut in je vat komt. verder vind ik trouwens een rvs hopspider het prettigst zeker voor ipa achtige bieren echter een blonde met relatief weinig hop kun je met bovenstaande methode goed helder in het vergistingsvat krijgen.

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 17-03-2017  06:14 uBij een grote hoeveelheid pellet hop verstopt de javal filter bij mij ook

Ik heb jaren lang een Javalfilter gebruikt ook bij een grote hoeveelheid pellets. Heeft bij mij nooit geleid tot een verstopt filter. Wel zag ik een hele laag met hopdeeltjes rond het filter. Maar een verstopping heb ik destijds niet meegemaakt.
Tegenwoordig gebruik ik een dompelkoeler in plaats van een platenkoeler. Door in het afgekoelde wort te roeren zorg ik er voor dat eiwitten en hopdeeltjes in het midden van mijn Braumeister zich verzamelen. Werkt prima. Daarnaast is het dat je volgens de laatste inzichten geen kraakheldere wort hoeft te hebben voor de vergisting.

orangeloo

Citaat van: haicoterbeek op 17-03-2017  20:25 u
Ik gebruik deze hevelpijp als filter voor mijn platenkoeler. Periodiek reinigingen met natronloog help verstopping te voorkomen. Platenkoeler vullen met loog en een nachtje laten staan. Daarna goed spoelen met water. Natronloog kan brandwonden veroorzaken als het in aanraking komt met de huid. Dus persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken!

De meeste hebben de zaagsnedes aan de onderkant van de filter zitten....
Waarom jij niet  :weetniet:

Jacques

Citaat van: HopSwiers op 17-03-2017  13:05 uMaar zelfs dan is het toch niet echt aan te raden om gekoelde wort te filteren. De viscositeit schiet dan de hoogte in door de opgeloste suikers. Dit ook een van de voornaamste reden waarom er na het maischen naar 78°C wordt gegaan: Om de viscositeit te laten dalen

Je hebt het over het filteren van het beslag waarbij de kafjes van de mout het filterbed vormen.
Ik heb het over het filteren van je afgekoelde wort als een keuzemogelijkheid. Daarvoor moet je zeker geen te fijn filter voor gebruiken. Vooral de eiwitten die uit gevlokt zijn zorgen snel voor filterproblemen.

haicoterbeek

Citaat van: Orangeloo op 17-03-2017  21:37 uDe meeste hebben de zaagsnedes aan de onderkant van de filter zitten....
Waarom jij niet  :weetniet:

Om te voorkomen dat heiser trub die op de bodem ligt meegezogen wordt in mijn filter, platenkoeler, gistvat. Het laatste beetje laat ik al dan niet bezinken in een gesteriliseerde maatbeker en het heldere wort gaat eveneens mee in het gistvat.

Jo s

Citaat van: ciesvandekwis op 17-03-2017  11:52 uHopspiders in staal of nylon, genoeg te vinden op ebay voor geen geld, zoektermen nylon filter bag, 300 micron, ...

http://www.ebay.com/itm/300-Micron-Filter-35cm-Height-Homebrew-Beer-Hop-Strainer-Spider-Stainless-Steel-/302212831154?hash=item465d49d7b2:g:P7oAAOSw9GhYkpoN
Maar is die ook geschikt voor hoppellets?

Mario72


Serge VL

Citaat van: Jo s op 19-03-2017  00:05 uMaar is die ook geschikt voor hoppellets?
Gedeeltelijk, (bij mij komt toch door een 300 micron mesch nog een beetje slurrie van de pellets door (sterk afhakelijk van welk soort hop) Je kan eventueel een hopspider maken van een monofilametzak van 100 micron daar komt zeker geen hop gruis door (die gebruik ik nu voor na het koken of dryhoppen om de laatste hop en kruiden deeltjes er uit te filtreren)
Die is toch weer 3 keer zo fijn als de hopzeef.
https://homebrewshop.be/nl/filteren-spoelen/858-monofilament-filterzak-100-micron.html

hansHalberstadt

Zie ook deze oplossing met kaasdoek. Werkt bij mij al jaren voor zowel bellen als pellets met glasheldere wort.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30199.msg461566.html#msg461566

beermenke

Ik hang de gedesinfecteerde hopspider in mijn gistvat en laat hier het afgekoelde wort in lopen

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 19-03-2017  09:34 uIk hang de gedesinfecteerde hopspider in mijn gistvat en laat hier het afgekoelde wort in lopen
Maar die zit toch na de koeler? Het probleem was hopresten in de koeler. Ik vraag me ook af of het erg is om wat 'hopgruis' in je gistingsvat te krijgen.

HopSwiers

Citaat van: Jacques op 17-03-2017  21:38 uJe hebt het over het filteren van het beslag waarbij de kafjes van de mout het filterbed vormen.
Ik heb het over het filteren van je afgekoelde wort als een keuzemogelijkheid. Daarvoor moet je zeker geen te fijn filter voor gebruiken. Vooral de eiwitten die uit gevlokt zijn zorgen snel voor filterproblemen.

Ik had het ook over het filteren van de afgekoelde wort maar maakt en vergelijking naar het filteren na het maischen. En in die optiek vind ik het logischer te filteren vóór het koelen :) net omdat, zoals je ook zegt, er zoizo al zeer snel het een en het andere dicht slipt.

Serge VL

Wat eventueel wel zeker werkt is een hydrocycloon in je aanvoerleiding naar je platenkoeler plaatsen maar ik vermoed dat zulke toepassingen een beetje buiten budget zijn.
http://www.cccmix.com/vorspin-hydrocyclone-photos/
Misschien als je wat googled dat je toch iets betaalbaar vindt, die worden ook wel in de waterwinning gebruikt.

Stratocaster

Ik gebruik een bazooka hopfilter in combinatie met een platenkoeler, werkt perfect! Ik heb mijn pan voorzien van een kraan (gelast), het filter schroef je er zo op. Filteren gaat super op deze manier maar ik moet wel zeggen dat ik alleen nog maar met hopbloemen heb gewerkt, of dit ook met hoppellets een goed resultaat geeft weet ik niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.