Geen idee waarom zo veel schijfruimte nodig is voor het forum

Gestart door Jacques, 07-03-2017 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

De beschikbare schijfruimte voor het forum raakt sinds afgelopen vrijdag 3 maart 16:14 uur snel op door de aanmaak van zogenaamde "core" bestanden die worden aangemaakt na een crash van PHP. Deze core bestanden worden veelvuldig aangemaakt.
Door mij zijn afgelopen vrijdag geen wijzigingen aangebracht in de software. Sterker nog ik was afgelopen vrijdag pas in de loop van de avond online omdat ik samen met mijn vrouw op pad was.

Een PHP crash treedt op als er iets mis gaat bij het uitvoeren van een bepaalde taak. Geen idee om welke taak het gaat. Dat maakt vinden van de oplossing van het probleem lastig. Daarom vraag ik aan jullie of bepaalde afwijkende zaken zijn opgevallen sinds afgelopen vrijdag of fouten constateren in het functioneren van het forum.

Hopelijk is het probleem snel opgelost.

muldereric


Jacques

Citaat van: muldereric op 07-03-2017  18:03 uHeeft de host toevallig php ge-update naar php7?

Nee. Er wordt gebruikt gemaakt van 5.4.45

muldereric

Heb je terminal toegang via ssh? Je kunt dan gdb httpd -c uitvoeren op 1 of meerdere van die core files. Gdb is een tool van de Apache debugger.

muldereric


DirkB

Hallo Jacques, ik beheer al jarenlang Linux servers voor mijn werk. Mocht je het vertrouwen een wildvreemde shell toegang  te geven tot de machine, dan kan ik het probleem hoogstwaarschijnlijk wel opsporen en mogelijk verhelpen.

Jacques

Citaat van: DirkB op 07-03-2017  19:34 uHallo Jacques, ik beheer al jarenlang Linux servers voor mijn werk. Mocht je het vertrouwen een wildvreemde shell toegang  te geven tot de machine, dan kan ik het probleem hoogstwaarschijnlijk wel opsporen en mogelijk verhelpen.

Hallo Dirk, dat is een mooi aanbod. Als ik er met de hoster niet uitkom wil ik er gebruik van maken. Maar zoals je zelf ook snapt ben ik terughoudend met het geven van toegang.

rajd

Ik bied je graag iets soortgelijks aan... heb als ontwikkelaar, hobbyist, techneut en all-round IT'er een 20 jaartjes Linux ervaring. Mocht je iets willen overleggen dan verneem ik het graag :)

DirkB

Citaat van: Jacques op 07-03-2017  22:12 uHallo Dirk, dat is een mooi aanbod. Als ik er met de hoster niet uitkom wil ik er gebruik van maken. Maar zoals je zelf ook snapt ben ik terughoudend met het geven van toegang.
Dat snap ik heel goed, mocht de hoster er niet uitkomen, dan hoor ik het wel. We kunnen uiteraard even bellen / verdere gegevens uitwisselen voordat ik aan de slag ga. Maar hopelijk lost de hoster het snel op.

Tita_NL

Kijk hier even voor een bestand wat je kan importeren om te zien waar die files vandaan komen.

Kan je ook bij de ruwe logfiles komen? Dit kan ook wel eens wat opleveren.

muldereric

Citaat van: Tita_NL op 08-03-2017  09:24 uKijk hier even voor een bestand wat je kan importeren om te zien waar die files vandaan komen.

Kan je ook bij de ruwe logfiles komen? Dit kan ook wel eens wat opleveren.
Mooie link naar http://hier [emoji2]

Tita_NL

Citaat van: muldereric op 08-03-2017  11:58 uMooie link naar http://hier [emoji2]

Goed he,

Hier bedoelde ik dus

Henielma

Sinds een paar dagen krijg ik bij gebruik van het forum regelmatig onderstaande balk bovenin mijn Chrome brouwser op Windows 10.



Misschien heeft het er iets mee te maken.

muldereric

Citaat van: Henielma op 08-03-2017  13:58 uSinds een paar dagen krijg ik bij gebruik van het forum regelmatig onderstaande balk bovenin mijn Chrome brouwser op Windows 10.



Misschien heeft het er iets mee te maken.
WebGL zelf is een Javascript API, maar kan mogelijk wel crashen als gevolg van iets wat in php onderuit gaat.

Jacques

Citaat van: Tita_NL op 08-03-2017  09:24 uKijk hier even voor een bestand wat je kan importeren om te zien waar die files vandaan komen.

Kan je ook bij de ruwe logfiles komen? Dit kan ook wel eens wat opleveren.

Er is gekeken met gdb. Dat leverde op dat de index.php de veroorzaker is. Alle verzoeken van het forum lopen via dit bestand. Volgens de hoster betekent dit dat oorzaak van het probleem in elk bestand kan zitten...

Jacques

Citaat van: Henielma op 08-03-2017  13:58 uSinds een paar dagen krijg ik bij gebruik van het forum regelmatig onderstaande balk bovenin mijn Chrome brouwser op Windows 10.



Misschien heeft het er iets mee te maken.

Bedankt voor deze melding. Heb ik doorgegeven aan de hoster.

Jacques

Citaat van: Tita_NL op 08-03-2017  09:24 uKan je ook bij de ruwe logfiles komen? Dit kan ook wel eens wat opleveren.

Heb ik naar gekeken. Maar ik kom daar niet veel verder mee.

hansHalberstadt

Als er ineens veel schijfruimte bijkomt, kun je dan niet (laten) nagaan wat voor bestanden dat zijn met wat voor datum? Dan moet er dus een piek zijn in bestanden met recente datum

William

De laatste week merk ik op dat ik bij het laden van hobbybrouwen.nl meldingen krijg van een not responding website.

rajd

Citaat van: Jacques op 08-03-2017  21:51 uEr is gekeken met gdb. Dat leverde op dat de index.php de veroorzaker is. Alle verzoeken van het forum lopen via dit bestand. Volgens de hoster betekent dit dat oorzaak van het probleem in elk bestand kan zitten...

Jup, index.php / index.html is doorgaans de plek waar een site start (hoewel dit configurabel is je webserver software, wsl Apache httpd) c.q. dit is min of meer nietszeggend.

Zijn er recentelijk veranderingen aan het forum doorgevoerd, in de vorm van aanpassingen aan de broncode, updates aan de programmatuur of de installatie van (3rd-party) plugins?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-03-2017  22:10 uAls er ineens veel schijfruimte bijkomt, kun je dan niet (laten) nagaan wat voor bestanden dat zijn met wat voor datum? Dan moet er dus een piek zijn in bestanden met recente datum

Er is inderdaad een piek aan bestanden van recente datum. Het gaat om core dump bestanden die aangemaakt worden als er wat mis gaat in de php codering. Het lastige is uit te vinden wat er nu precies mis gaat.

Jacques

Citaat van: rajd op 08-03-2017  22:15 uZijn er recentelijk veranderingen aan het forum doorgevoerd, in de vorm van aanpassingen aan de broncode, updates aan de programmatuur of de installatie van (3rd-party) plugins?

Nee. Daarom is het voor mij onbegrijpelijk wat er mis is.
De problemen zijn ontstaan afgelopen vrijdag op het einde van de middag. Die dag ben ik later online gegaan dan gebruikelijk op vrijdag. Er zijn geen wijzigen door mij doorgevoerd op die dag. Door de aanmaak van de vele core bestanden en de waarschuwing van de server dat de schijfruimte op raakte kreeg ik in de gaten dat er iets mis was. De vraag is alleen wat?


sunlight

Hallo Jacques,

Misschien stomme vraag maar loopt de db zonder problemen? Ik heb ooit met de webwinkel met nogal uitgebreide db gehad dat er door een probleem met de db verschillende core files werden gecreƫerd.

Misschien is het niks maar niet geschoten is altijd mis.
 

Jacques

Citaat van: sunlight op 08-03-2017  22:35 uHallo Jacques,

Misschien stomme vraag maar loopt de db zonder problemen? Ik heb ooit met de webwinkel met nogal uitgebreide db gehad dat er door een probleem met de db verschillende core files werden gecreƫerd.

Misschien is het niks maar niet geschoten is altijd mis.
 

Daar zijn geen problemen zo te merken.
Gisteren heb ik onderhoud uitgevoerd op alle tabellen en dat heeft niet geholpen.
Ik krijg ook geen databasefoutmeldingen.

sunlight

Heb je van de structuur een vergelijkbare backup? Je hebt programma's waarmee je verschillen in bestanden kunt achterhalen. Misschien is het een hack in 1 van de bestanden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.