Weizen naar voorbeeld van de Ayinger Brauweizen

Gestart door Henielma, 25-02-2017 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

De Ayinger gist zou erg veel lijken op de W68 oftewel de Weistephaner Weizen gist. Bij Wyeast is dit de 3068.

Pieter1954

Vanwaar de keuze voor de Merkur hop? Is deze ook vergelijkbaar / uitwisselbaar met een andere variëteit?
Zo niet, waar is deze Merkur te koop?

Henielma

Dat is een Duitse hop die ik zelf heb. Een andere Duitse Hallertau hop is net zo goed. Een weizen moet het niet van de hop hebben.

Pieter1954

Citaat van: Henielma op 04-02-2019  21:39 uDat is een Duitse hop die ik zelf heb. Een andere Duitse Hallertau hop is net zo goed. Een weizen moet het niet van de hop hebben.
Oké, dankjewel.

lexkato

Beste Henielma,

Echt een lekkere Weizen die Ayinger!
Graag wil ik dit recept ook gaan brouwen maar heb een vraagje over je 2de recept.
Hier mis ik in het maischschema de stap op 44 graden voor het ferulazuur en begin je gelijk op 63 graden.
Ik dacht dat de stap op 44 graden nodig is om bij de vergisting de kruidnagelsmaak te krijgen?

Kun je mij de reden vertellen waarom je deze stap hebt weggelaten?


Henielma

Die 44 ºC stap heb ik er eerder wel in gehad maar voegde naar mijn ervaring bij mijn moutstort niets toe.

De vergistingstemperatuur is het belangrijkste. Begin de eerste 36 uur op 18 ºC en daarna naar 20  ºC. Vandaag heb ik deze ook weer gebrouwen.

Voor 26 liter gebruik ik een actieve starter (niet afgegoten) van 0,8 liter. Oh ja, volgens standaard adviezen is dat te weinig maar bij een Weizen ent je minder gist dan bij de meeste andere bieren.

lexkato

Bedankt voor je antwoord.
Ik ga hem toch starten met een rust op 44 graden en dan op jouw manier snel door verwarmen naar 63 graden.

Gebruik je nog steeds de Ayinger gist of ben je inmiddels weer overgestapt op bijv. de Wyeast 3068?
Ik wil deze gist gaan gebruiken en dan 30 gram op 50 liter, is dat zuinig genoeg?

Een actieve starter heb ik nog nooit gemaakt dus daar wil ik mij nog niet aan wagen.

Jacques

Citaat van: lexkato op 21-02-2019  20:32 uEen actieve starter heb ik nog nooit gemaakt dus daar wil ik mij nog niet aan wagen.

Heel erg spannend is het niet.

In feite is niet veel anders dan:
- wat moutextractpoeder oplossen (10 g op 100 ml water);
- de oplossing 10 minuten koken;
- de gekookte oplossing in een fles gieten;
- de fles afsluiten met een rubberen stop;
- de oplossing laten afkoelen tot zo'n 25 ºC;
- gist toevoegen.

Om een betere giststarter te krijgen kun je:
- 1 g complexe gistvoeding per liter oplossing toevoegen voor het koken
- de fles met afgekoelde wort na het afkoelen openen, lucht bij laten, de stop er weer op en goed schudden. Herhaal dat 3 keer. Het beste koel je dan de oplossing tot zo'n 17 à 18 ºC zodat er meer zuurstof kan oplossen in de oplossing.

Het zijn allemaal hele simpele handelingen...

Henielma

Citaat van: lexkato op 21-02-2019  20:32 uBedankt voor je antwoord.
Ik ga hem toch starten met een rust op 44 graden en dan op jouw manier snel door verwarmen naar 63 graden.

Gebruik je nog steeds de Ayinger gist of ben je inmiddels weer overgestapt op bijv. de Wyeast 3068?
Ik wil deze gist gaan gebruiken en dan 30 gram op 50 liter, is dat zuinig genoeg?

Een actieve starter heb ik nog nooit gemaakt dus daar wil ik mij nog niet aan wagen.

Ik gebruik nog steeds de Ayinger gist. Dat is wel een vloeibare gist net als de Wyeast 3068. Daarom snap ik je opmerking van 30 gram op 50 liter niet.
De Danstar Munich classic zou ook goed moeten zijn en dat is een korrelgist. Maar die heb ik zelf nog nooit gebruikt. Bij een korrelgist zou ik bij 50 liter gaan voor 2 zakjes.

lexkato

Sorry, foutje van mijn kant ik dacht dat de 3068 een korrelgist was vandaar.

Jacques bedankt voor je antwoord.
Ik heb deze vraag ook even gesteld bij brouwproces omdat ik toch nog wel wat vragen heb over zo'n starter, dus zie daar.

Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Snotje

Ik ga dit recept proberen! Gewoon omdat het er interessant en gebalanceerd uitziet, niet omdat ik het origineel ken :)

Johan_vL

Citaat van: Henielma op 20-02-2019  16:41 uDie 44 ºC stap heb ik er eerder wel in gehad maar voegde naar mijn ervaring bij mijn moutstort niets toe.

De vergistingstemperatuur is het belangrijkste. Begin de eerste 36 uur op 18 ºC en daarna naar 20  ºC. Vandaag heb ik deze ook weer gebrouwen.

Voor 26 liter gebruik ik een actieve starter (niet afgegoten) van 0,8 liter. Oh ja, volgens standaard adviezen is dat te weinig maar bij een Weizen ent je minder gist dan bij de meeste andere bieren.

Ayinger wordt in open gistkuipen op 22 ºC vergist (referentie: hobbybrauerforum.de) Als iemand de gist op schuine buis heeft, of in de vriezer hou ik me aanbevolen. Ik zou graag de Ayinger gist verkrijgen :-)

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 26-05-2020  22:03 uAyinger wordt in open gistkuipen op 22 ºC vergist (referentie: hobbybrauerforum.de)

Open gistkuipen worden alleen gebruikt voor de hoofdgisting. Zodra duidelijk is dat deze afloopt wordt het bier overgebracht in tanks.


Johan_vL

Mooie foto Jacques  :biersmile:
Denk je ook dat de open kuipen bijdragen aan de fruitigheid van deze fantastische weizen? Ik heb het vermoeden van wel, maar heb nog geen test gedaan.
Wil wel een test gaan doen met verschillende vloeibare weizen gisten, zelfde wort, zelfde temp. en dan open kuip of open fles, afhankelijk van mijn beschikbare materialen.

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 26-05-2020  22:52 uDenk je ook dat de open kuipen bijdragen aan de fruitigheid van deze fantastische weizen? Ik heb het vermoeden van wel, maar heb nog geen test gedaan.
Wil wel een test gaan doen met verschillende vloeibare weizen gisten, zelfde wort, zelfde temp. en dan open kuip of open fles, afhankelijk van mijn beschikbare materialen.

De laatste tijd sluit ik mijn CCT niet meer af de eerste dagen van de vergisting. In plaats daarvan zit er een naar beneden hangend siliconen slang in het gat van het waterslot.


Deze foto is wel van mij. De vorige had ik geleend van https://brewpublic.com/beer-history/ayinger-exports-its-kirtabier-to-the-united-states-a-look-at-this-legendary-brewery/

Mijn CCT is een slag kleiner dan die van Ayinger.

Johan_vL

Desalniettemin een hele mooie cct. Interessant dat je de slang open laat bungelen, er is dus interactie met lucht. Wat is je ervaring wat dit voor voordelen biedt? Meer fenolen/esters en dergelijke, maar op een prettige manier, omdat het temperatuur gecontroleerd is?

Ik heb garüngstanks van 5 L glas tot 150 L staal => polisnelli dus platte bodem. Maar nu aan het sparen voor een 159 L SS brewtech cct.

Een hele goede weizen brouwen zoals Andechser of Ayinger is nog niet zo makkelijk en heb jij ook het idee dat open tank daar een aandeel in heeft?

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 27-05-2020  17:23 uDesalniettemin een hele mooie cct. Interessant dat je de slang open laat bungelen, er is dus interactie met lucht. Wat is je ervaring wat dit voor voordelen biedt? Meer fenolen/esters en dergelijke, maar op een prettige manier, omdat het temperatuur gecontroleerd is?

Ik heb garüngstanks van 5 L glas tot 150 L staal => polisnelli dus platte bodem. Maar nu aan het sparen voor een 159 L SS brewtech cct.

Een hele goede weizen brouwen zoals Andechser of Ayinger is nog niet zo makkelijk en heb jij ook het idee dat open tank daar een aandeel in heeft?

Mijn ervaring is dat de vergisting sneller verloopt en ik minder gist kan enten. Hierdoor heb ik meer esters in mijn bier.
Mijn laatste brouwsel van afgelopen vrijdag had een begin SG van 1068. In totaal had ik 22 liter wort. Het is vergist met 1 zakje Belle Saison bij 27 ºC. Binnen 3 dagen was het SG gedaald tot 1009, natuurlijk heeft de hoge temperatuur ook bijgedragen aan de snelle vergisting. Maar bij andere brouwsels die bij veel lagere temperaturen zijn vergist heb ik ook gezien dat vergisting sneller verliep dan ik gewend was.

Of een open vergisting gunstig is voor een weizen weet ik niet. Wel weet ik dat in zuid Duitsland verschillende brouwerijen zijn die open vergisten.
Voor mij was de directe aanleiding om de CCT niet meer af te sluiten gedurende de eerste dagen van de vergisting het bezoek dat ik heb gebracht aan Rügener Insel Brauerei (heel erg noordelijk in Duitsland. Het is een moderne brouwerij waar open wordt vergist. De smaak van hun bieren staat mij aan. Zij brouwen uitdrukkelijk niet volgens het Reinheitsgebot mede hierdoor springen hun bieren er uit ten opzichte van veel andere Duitse bieren.

Pieter1954

De monniken van Sint Sixtus in Westvleteren vergisten ook in open vaten (met koeling). Ik ben vorig jaar in de brouwerij geweest net nadat ze een nieuwe waterbron en -behandelingsunit in gebruik hadden genomen.

Johan_vL

Interessant, ik moet daar ook eens iets meer mee experimenteren, bijvoorbeeld 1 open en 1 niet en kijken wat het oplevert...

Maar eerst weizen brouwen met 4 verschillende gisten, 3x vloeibaar en 1 korrel.
Ayinger is te koop bij braupartner.de als zymoferm Z034. Je koopt daar 200, 500 ml of zelfs 1 of  5L gistslurry. 200 ml = 5,10 EUR. ben benieuwd, ik zal hem ook direct invriezen in 2 ml vials met glycerine.

Pieter1954

Citaat van: Johan_vL op 27-05-2020  22:26 uInteressant, ik moet daar ook eens iets meer mee experimenteren, bijvoorbeeld 1 open en 1 niet en kijken wat het oplevert...

Maar eerst weizen brouwen met 4 verschillende gisten, 3x vloeibaar en 1 korrel.
Ayinger is te koop bij braupartner.de als zymoferm Z034. Je koopt daar 200, 500 ml of zelfs 1 of  5L gistslurry. 200 ml = 5,10 EUR. ben benieuwd, ik zal hem ook direct invriezen in 2 ml vials met glycerine.

Ik wil die gist ook graag hebben maar Braupartner.de levert geen vloeibare gist buiten Duitsland.
Als iemand weet hoe dit te omzeilen of op te lossen hoor ik dat graag.

Johan_vL

Als het bij mij lukt ondanks de moeilijkheden, kun je bij mij een 2 mL diepvries vial ophalen en opkweken ....

Pieter1954

Citaat van: Johan_vL op 28-05-2020  10:28 uAls het bij mij lukt ondanks de moeilijkheden, kun je bij mij een 2 mL diepvries vial ophalen en opkweken ....
Dat zou heel mooi zijn. Ik ben benieuwd of het je lukt.

FransHilly

Hi allemaal,

Ik heb de gist Bulldog B49 Bavarian Wheat Biergist 10 gram gekocht.
Hebben jullie enig idee hoeveel gram ik nou aan een brouwsel van 35 liter moet toevoegen?
Gewoon 1 zakje van 10 g?

biking rebel

Citaat van: FransHilly op 02-02-2021  20:58 uHi allemaal,

Ik heb de gist Bulldog B49 Bavarian Wheat Biergist 10 gram gekocht.
Hebben jullie enig idee hoeveel gram ik nou aan een brouwsel van 35 liter moet toevoegen?
Gewoon 1 zakje van 10 g?

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt zul je het antwoord vinden. Ik zal alvast verklappen dat 1 zakje veel te weinig is, wat je start SG ook is.

Hier kun je ook al een hint vinden:
https://www.braumarkt.com/bulldog-b49-bavarian-wheat-10-g

Pieter1954

Als je maar één zakje hebt is er ook maar één oplossing: een starter maken van 2 à 3 liter voor dat volume van 35 L.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.