Jopen Mooie Nel IPA

Gestart door Kokkebil, 24-02-2017 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pippakillinova

Oja, ik was vergeten de tegenstroomkoeler even te laten doorstromen met 100 ºC wort. Uiteindelijk bij 80 ºC gedaan.
Is er nu verhoogde kans op een infectie?  :-\ 

Kokkebil

Citaat van: pippakillinova op 11-11-2017  13:22 uOja, ik was vergeten de tegenstroomkoeler even te laten doorstromen met 100 ºC wort. Uiteindelijk bij 80 ºC gedaan.
Is er nu verhoogde kans op een infectie?  :-\

Pasteuriseren gaat toch ook op 80 ºC? Lijkt me dus niet!

pippakillinova

Citaat van: Kokkebil op 11-11-2017  13:24 uPasteuriseren gaat toch ook op 80 ºC? Lijkt me dus niet!

Dat dacht ik ook inderdaad.
Misschien dat op termijn de smaak kan veranderen...?

Stephan Franken

Citaat van: Martijn0172 op 24-02-2017  14:47 uIk heb vorige maand, op basis van de ingredienten lijst, een IPA gemaakt. Deze smaakte erg lekker maar niet zo'n specefieke smaak zoals Mooie Nel. Dus hierbij een voorbeeld hoe je het niet zou moeten doen  :o

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis

OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptIPA-ish
Brouwdatum11-01-2017
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume13,5
Begin SG1,060 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,9%
Alcoholgehalte6,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)61 IBU
Brouwzaalrendement63,3 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen
8,04 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC96,0 %
0,165 kgMünchenermoutDingemans15 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,4 gSimcoebellen12,4%60 min.30,6 IBU
14,1 gSimcoebellen12,4%15 min.9,3 IBU
14,1 gCascadebellen8,5%15 min.6,4 IBU
14,1 gCitrabellen12,7%15 min.9,6 IBU
35,3 gSimcoebellen12,4%koudhop0,0 IBU
35,3 gCascadebellen8,5%koudhop0,0 IBU
35,3 gCitrabellen12,7%koudhop0,0 IBU
14,1 gSimcoebellen12,4%0 min.5,8 IBU
14,1 gCascadebellen8,5%0 min.4,0 IBU
14,1 gCitrabellen12,7%0 min.6,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,049 SG
Schijnbare vergistingsgraad30,0%
Start nagisting18-01-2017
Temp. nagisting19,0 °C
Start lagering29-01-2017
Temp. lagering2,0 °C


Ik wil graag dit recept gaan proberen maar ik loop aan tegen het volgende gedeelte van het recept wat ik niet snap.  :-\

De laatste drie hopsoorten staat bij kooktijd/toevoeging 0 minuten. Het verhaal van koken en koudhoppen snap ik maar wat wordt bedoelt met 0 minuten?

Groet,
Stephan

pippakillinova

Citaat van: Stephan Franken op 04-01-2018  20:58 uIk wil graag dit recept gaan proberen maar ik loop aan tegen het volgende gedeelte van het recept wat ik niet snap.  :-\

De laatste drie hopsoorten staat bij kooktijd/toevoeging 0 minuten. Het verhaal van koken en koudhoppen snap ik maar wat wordt bedoelt met 0 minuten?

Groet,
Stephan

Kan whirlpool zijn maar ook gewoon vlamuit. Dus de hopgift tussen einde kook en koelen. Vaak nog met wat extra tijd ertussen om te laten trekken.

Martijn0172

Hopgifte van het gebrouwen bier waren vlamuit. Nu zou ik ze toevoegen bij whirlpool. Koelen tot 78 ºC, hop toevoegen en 30 minuten laten staan, daarna verder afkoelen

Fractus

Citaat van: pippakillinova op 10-11-2017  15:58 uHet leed is al geschied. Ik heb hem vandaag gebrouwen (ben nu aan het koelen). Ik zal haar omdopen tot "Bittere Nel"  :D.
Verder ging alles volgens plan.
Bedankt voor alle input.

Ik ben wel erg benieuwd, hoe is deze bittere Nel uitgepakt?

pippakillinova

Het eind SG werd wat lager dan gepland (1005 ipv 1018), waardoor het alcoholgehalte doorgeschoten is naar 9,5%. Daarom toch voor de naam "Dooie Nel" gekozen.
Het bier smaakt uitstekend. Vooral mijn vriendin is fan (credits.. ;)). Weinig te maken met het origineel, want het is een stuk donkerder geworden en het sterke grapfruit-profiel is ook niet in de mate aanwezig als bij de Mooie Nel. Verder wat bitterder en iets droger, maar dat mag de pret niet drukken. Prima schuimkraag en goede schuimhoudbaarheid.

joenedu

Citaat van: Hay op 05-03-2017  01:57 uBrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptmooie nel
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Rager)62 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgPale Ale moutDingemans6 EBC81,8 %
0,500 kgCaramunich IIWeyermann167 EBC9,1 %
0,500 kgHavervlokkenSupermarkt1 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Saccharification Rest67,0 °C1 min.75 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gSimcoebellen12,2%60 min.38,0 IBU
25,0 gCascadebellen7,8%15 min.10,0 IBU
25,0 gCitrabellen11,1%15 min.14,3 IBU
25,0 gCascadebellen7,8%0 min.0,0 IBU
25,0 gCitrabellen11,1%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Safale US-05 ()bovengist

Zo zou ik het doen en je kunt je bitterheid naar eigen smaak verhogen of verlagen.

Ik heb deze vandaag ook gebrouwen, maar dan voor 25 liter. Mijn recept kwam uit op 1.059 en ik heb (met de Bulldog Brewer) de 1.058 gehaald... Het rook al goed hoppig zeg, ik heb ook nog Simcoe aan de 0-minuten gift toegevoegd. Over een paar dagen de koudhop erbij, dat wordt genieten ho(o)p ik  :proost:

JoepH

Citaat van: joenedu op 02-02-2018  16:59 uIk heb deze vandaag ook gebrouwen, maar dan voor 25 liter. Mijn recept kwam uit op 1.059 en ik heb (met de Bulldog Brewer) de 1.058 gehaald... Het rook al goed hoppig zeg, ik heb ook nog Simcoe aan de 0-minuten gift toegevoegd. Over een paar dagen de koudhop erbij, dat wordt genieten ho(o)p ik  :proost:

Ben benieuwd of 1 pakje gist voldoende is voor 25 liter. SG van 1058 kan misschien net. WAarom geen 2. Voor overpitchen hoef je niet bang te zijn.

joenedu

Citaat van: JoepH op 02-02-2018  17:44 uBen benieuwd of 1 pakje gist voldoende is voor 25 liter. SG van 1058 kan misschien net. WAarom geen 2. Voor overpitchen hoef je niet bang te zijn.
Dat ene pakje kwam uit het citaat, ik heb inderdaad 2 pakjes (23 gram) toegevoegd. Volgens BrouwHulp was 11.5 gram te weinig en 15 gram voldoende maar ik vond het zo zonde om bijna het hele pakje weg te gooien.

Jacques

Citaat van: joenedu op 02-02-2018  18:18 uDat ene pakje kwam uit het citaat, ik heb inderdaad 2 pakjes (23 gram) toegevoegd. Volgens BrouwHulp was 11.5 gram te weinig en 15 gram voldoende maar ik vond het zo zonde om bijna het hele pakje weg te gooien.

Een zakje US-05 gist kost nog geen € 2,50. Ten opzichte van de rest van de kosten van je brouwsel is dat een schijntje. Bezuinigen op gist is verkeerde zuinigheid. Het is de gist die wort omzet in bier. Zorg er voor dat je voldoende medewerkers hebt voor de klus die geklaard moet worden.

Appiehappie

Citaat van: Jacques op 02-02-2018  21:25 uEen zakje US-05 gist kost nog geen € 2,50. Ten opzichte van de rest van de kosten van je brouwsel is dat een schijntje. Bezuinigen op gist is verkeerde zuinigheid. Het is de gist die wort omzet in bier. Zorg er voor dat je voldoende medewerkers hebt voor de klus die geklaard moet worden.
Het zijn inderdaad niet de kosten. Aan de ander kant geeft de fabrikant van het gist aan dat 1 zakje voldoende is voor 20-30 liter.



Ik brouw zelf altijd circa 26 liter en gebruik nooit meer dan 1 zakje. Ik moet wel zeggen dat ik 30 tot 60 minuten voordat ik het gist
in mijn wort gooi een giststarter maak. Na het afmaischen tap ik een half liter wort af en koel dat af tot 20-25 graden. Ik gooi het
zakje gist in de afgekoelde wort en plaats het waterslot. Vrij snel daarna begint het wort te vergisten. Na een half uur tot een uur zijn
de gistcellen al zeer actief met vermenigvuldigen. Een goede start voor het grote werk. De overige 25 en nog wat liters. Meestal is
er na enige uren al activiteit en verloopt de vergisting prima.  Daarna hou ik altijd rekening met de ideale vergistingstemperatuur.
Op het zakje staat: 15-22 graden. Ik start dan ook met 15 graden en voer de temperatuur elke dag 1 graad omhoog. Na 7 dagen zit
ik dan op 22 graden en ga ik terug naar 15 graden voor de lagering.

De houdbaarheidsdatum en de manier waarop je het gist bewaard is ook van belang. De houdbaarheidsdatum is een richtlijn. Regelmatig
was de vergisting ook prima met zakjes gist die over de datum heen waren. Een zakje gist in reserve is altijd handig. Als de giststarter niet
op gang komt gebruik ik het reservezakje rechtstreeks in het wort. Maar eigenlijk is dit nog nooit voorgekomen.

De gistzakjes in de koelkast opbergen is wel belangrijk omdat de kwaliteit van de gist veel langer goed blijft bij een lage temperatuur.

Kokkebil

Ik heb dit bier enige tijd geleden gebrouwen en na een paar weken lagering geproefd!!
Heerlijk bier met een grapefruit smaak.
Ik wil mijn volgende brouwsel meer grapefruit proeven!
Ik kan niet experimenteren met grapefruitschillen of-sap, aangezien ik medicijnen gebruik waarbij grapefruit ( helaas) moet worden vermeden.
Ik heb gebruikt Simco en Amarillo 60 minuten en Citra en Cascade 20 minuten.
Hoe kan ik de ( hoeveelheid) hopgifte het beste aanpassen om een duidelijker grapefruitsmaak te krijgen.
M.a.w. welke van deze 4 soorten gist geeft de beste grapefruitsmaak?

Arjendv

Citaat van: Kokkebil op 03-02-2018  15:31 u...
M.a.w. welke van deze 4 soorten gist geeft de beste grapefruitsmaak?

Ik dacht de Citra...

Jacques

Citaat van: Appiehappie op 03-02-2018  12:22 uHet zijn inderdaad niet de kosten. Aan de ander kant geeft de fabrikant van het gist aan dat 1 zakje voldoende is voor 20-30 liter.

Zo'n zakje is niet zo groot. Niet alle relevante informatie kan er op afgedrukt worden.

Zo'n zakje is inderdaad voldoende voor 20 tot 30 liter als je begin SG niet boven de 1040 komt...
Om precies te zijn 1 zakje is voldoende voor 30 liter wort van 1040. Bij een begin SG van 1050 kun je er 20 liter mee vergisten.

In dit geval gaat het om 25 liter met een begin SG van 1058. Je hebt dan 14 gram gist nodig.

Doordat je zo'n 20% minder gist gebruikt hebt krijg je wat meer esters in je bier. Bij een IPA is dat ingewenst. Een IPA kenmerkt zich door een aangenaam hopprofiel en niet door gistingsnevenproducten zoals hogere alcoholen en esters. Bij Belgische bierstijlen is dat weer wel gewenst. Met andere woorden door de hoeveelheid gist die je ent beïnvloed je de smaak van je bier. Daarnaast heb je veel eerder last van een gestokte vergisting als je weinig gist ent. De vergisting duurt ook langer.


Voor wat het verlagen van de temperatuur merk ik op dat je zeker moet zijn dat het bier uitgegist is wanneer je de temperatuur gaat verlagen. Een lagere temperatuur betekent dat de gist minder actief is. Zeker in combinatie met het enten van te weinig gist kan de nagisting bij een lage temperatuur langer duren. Hierdoor is het niet uitgesloten dat je het bier gaat bottelen terwijl niet alle suikers vergist zijn. Spuitende flessen is het gevolg. Om dit probleem te voorkomen verhogen veel hobbybrouwers de temperatuur op het einde van de nagisting.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 03-02-2018  15:31 uIk heb gebruikt Simco en Amarillo 60 minuten en Citra en Cascade 20 minuten.
Hoe kan ik de ( hoeveelheid) hopgifte het beste aanpassen om een duidelijker grapefruitsmaak te krijgen.
M.a.w. welke van deze 4 soorten gist geeft de beste grapefruitsmaak?

Dit zijn hopsoorten!

Ik zou de Simco weglaten. Of deze vervangen door Summit. Combinaties van hopsoorten versterken hopsmaken of zwakken deze af. Voor dit soort zaken is het maken van hopthee handig. Maar om het helemaal moeilijk te maken ook de combinatie hop en gist is van invloed op het hoparoma.

Via de onderstaande link kun je zien welke hopsoorten een grapefruit smaak aan je bier kunnen geven.
https://ychhops.com/varieties?q=grapefruit


joenedu

Citaat van: Jacques op 02-02-2018  21:25 uEen zakje US-05 gist kost nog geen € 2,50. Ten opzichte van de rest van de kosten van je brouwsel is dat een schijntje. Bezuinigen op gist is verkeerde zuinigheid. Het is de gist die wort omzet in bier. Zorg er voor dat je voldoende medewerkers hebt voor de klus die geklaard moet worden.
Het is geen zuinigheid, ik heb juist niet bezuinigd, je leest verkeerd: ik heb 2 zakjes toegevoegd, dus niet alleen maar 14 gram (dat is één zakje en een beetje uit een tweede zakje), maar gewoon de volle 23 gram erbij gegooid omdat ik het zonde vind om die overige 9 gram weg te gooien. Medewerkers genoeg!  :brouwen:

Jacques

Citaat van: joenedu op 04-02-2018  10:29 uHet is geen zuinigheid, ik heb juist niet bezuinigd, je leest verkeerd: ik heb 2 zakjes toegevoegd, dus niet alleen maar 14 gram (dat is één zakje en een beetje uit een tweede zakje), maar gewoon de volle 23 gram erbij gegooid omdat ik het zonde vind om die overige 9 gram weg te gooien. Medewerkers genoeg!  :brouwen:

Inderdaad niet goed gelezen.

Te veel gist is overigens ook niet goed. Je bier krijgt daardoor een legere smaak. Ook kan het bier een gistachtige smaak krijgen. De hoeveelheid gist die je ent heeft meer invloed op de smaak van je bier dan vaak gedacht wordt. Voer maar eens een test uit om er achter te komen.

Stephan Franken

Mijn 'Mooie Nel' staat nu ruim drie weken op 19 ºC te gisten.
Het SG wil sinds ruim een week niet meer zakken. Het blijft steken op 1022.
Wat nu? Zakje gist toevoegen?


Ik hoor graag van jullie. 

Stephan Franken

Sorry, ik vergeet het begin sg te melden.

1069 was het begin sg
verwacht was 1014.
nu 1022
huidig alc. gehalte 6,1%

Jacques

Nu nog zo een zakje gist toevoegen heeft niet zo heel veel zin.

Beter is het een starter te maken waaraan je gistvoeding hebt toegevoegd.
Je kunt ook alleen wat gistvoeding toevoegen.

Er is over dit probleem veel geschreven op dit forum. Zoek op "gestokte vergisting".

quentipa

Beste allemal,
2 weken geleden heb ik bier gebrouwen geinspireerd door het recept ven hier boven. Ik heb een nieuwe thread geopend want mijn Nederlands is nogal slecht:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36469.0.html

bramheus

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptbatch 49, mooie nel
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume18,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)24 EBC
Berekende bitterheid (Rager)82 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lHaarlems water
4,72 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
40 mg/l9 mg/l85 mg/l0 mg/l110 mg/l49 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC89,3 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC8,9 %
0,10 kgCara-aromaWeyermann400 EBC1,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C2 min.15 min.3,9 l/kg
Amylaserust68,0 °C2 min.45 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.4 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,7 gSimcoepellets12,9%60 min.47,6 IBU
30,0 gCitrapellets12,0%15 min.17,1 IBU
30,0 gCascadebellen5,5%15 min.7,1 IBU
75,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
75,0 gCascadebellen5,5%koudhop0,0 IBU
20,0 gCascadebellen5,5%0 min.3,0 IBU
20,0 gCitrapellets12,0%0 min.7,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Hier mee komende zondag aan de slag...
Ik ben benieuwd!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.