Aanschaf nieuwe microscoop

Gestart door maxatase, 28-11-2005 00:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maxatase

Ik denk er aan een microscoop aan te schaffen om
gistcellen en of colonis te onderscheiden en te bestuderen.
Heeft er iemand een idee hoeveel zoom daarvoor nodig is, kan dit al met een zoom van 1200
met dank aan evetuele nuttige info.

Pallieter

Hallo,

Een microscoop aanschaffen om gistcellen te bekijken is wel een hele stap. Een goede schoolmicroscoop kost al snel zeshonderd euro (monoculair).
In Antwerpen is een vereniging  voor microscopie, je kan misschien bij hen een degelijke tweedehands op de kop tikken. http://www.kagm.bewoner.antwerpen.be/index.htm
Ik ieder geval kan je je hier laten adviseren.
                                                                 Groeten,
                                                                      Jan

Drents Hopbier

Citaat van: maxatase op 28-11-2005  00:39 uik denk er aan een microscoop aan te schaffen om
gistcellen en of colonis te onderscheiden en te bestuderen.
Met 600x zijn gistcellen al te onderscheiden (ik gebruik 15x40). Voor bacteriën is 1000-1500 nodig (ik gebruik 15x100). De 100x lens is meestal een olie-emersie lens (prijzig).
Via internet worden wel microscopen aangeboden. Misschien dat Lidl er weer met een komt? (daarvan ken ik de kwaliteit niet).
Voor tellen van (gist)cellen of bacteriën is wel een telkamer nodig (prijs?).
Een kolonie zou met een goede loep al te bestuderen zijn (hoogte, kleur, randvorm enz).

Hans Hans

Edgar

Marktplaats en Ebay zijn goeie plekken om een eenvoudige microscoop op te pikken.

Ronnie

Hoi,

Over die Lidl microscoop: goed om gistcellen en muggepoten te bekijken, niet geschikt om duidelijk bepaalde bacteriën te onderscheiden, bij max vergroting te wazig en vooral onstabiel om b.v. pediococcus te bestuderen. De bijgeleverde USB cam heeft onvoldoende resolutie.

saluutjes.

Jos Groen

Kan iemand mij iets meer vertellen over de aanschaf van een microscoop  en waar op te letten?
Als ik zoek op http://www.veilingkijker.nl/index.cgi en daar op microscoop, krijg ik veel hits maar nergens staat duidelijk dat deze 1000x vergroot.
Weet iemand waaraan een microscoop moet voldoen? En hoe ik merk of deze goed is, wat ik wil gaan doen is het bekijken van gist en of deze afwijkingen hebben.

korek


RobinB

Uit ervaring (werk) weet ik dat microscopen van Leica, Zeiss en Olympus kwalitatief goede microscopen zijn. Hiervan zal de laatste goedkoper zijn lijkt me omdat daarmee ook de practicumzalen gevuld zijn.
Wij gebruiken voor bacterien meestal een 100x objectief en 10x oculair, dit levert een 1000x vergroting. Voor dit 100x objectief heb je inderdaad immersieolie nodig, en dat is weer wat lastig. Een 63x objectief met 15x oculair levert ook bijna 1000x...

Hoe kleuren jullie de cellen eigenlijk?
Ik maak meestal een Gram-kleuring, maar dat is thuis ook niet praktisch.
Een fase-contrast microscoop is dan het handigst! Zijn de microorganismen wel goed zichtbaar, zonder kleuring! :)

Jos Groen

Citaat van: RobinB op 02-05-2007  20:21 uEen fase-contrast microscoop is dan het handigst! Zijn de microorganismen wel goed zichtbaar, zonder kleuring! :)

Dus dat is wat het prettigst werkt?  En ik kan objectief maal oculair doen dat zou het 1000 x op moeten leveren voor de juiste vergroting?

Jos Groen

Citaat van: korek op 02-05-2007  16:22 uKijk eens bij labstuff op zijn site.

Ja leuke site maar wat bedoel je? Staat daar een goede uitleg van waar op te letten?


Deze zou dus moeten voldoen? http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//fotografie.marktplaats.nl/microscopen/90576454-microscoop-merk-olympus.html

RobinB

Voor de gewenste vergroting moet je inderdaad je objectief maal oculair doen. In mijn voorbeeld was dit 1000x, echter dat is voor bacterien. Voor gisten zou je ook aan 600x genoeg kunnen hebben (als is 1000x wel mooi!).

Nadeel van fase-contrast is dan je verlichting van onderen (niet zo'n probleem), een fase-contrast-lens en een fase-contrast kruistafel nodig hebt. Deze zijn denk ik aardig prijzig, maar ik vind fase-contrast wel makkelijk werken!

Jos Groen

Hoe werkt dat met immersieolie? Tussen 2 glaasjes wat druppeltjes olie en daar je gist tussen?

 :leren:


Drents Hopbier

Citaat van: Jos Groen op 02-05-2007  21:32 uHoe werkt dat met immersieolie ? tussen 2 glaasjes wat druppeltjes olie en daar je gist tussen ?

Objectglaasje, druppel te onderzoeken vloeistof er op, dekglaasje er op, druppeltje immersie-olie er op, en lens voorzichtig tot in de olie laten zakken.

Hopbier

William

Citaat van: Jos Groen op 02-05-2007  21:32 uHoe werkt dat met immersieolie ? tussen 2 glaasjes wat druppeltjes olie en daar je gist tussen ?
Op het objectglas doe je de suspensie die je wilt bekijken. Dit afdekken met een dekglaasje. Op het dekglaasje breng je een druppeltje immersieolie. Tijdens het kijken draai je het 100x objectief (olie-immersie) in de druppel olie.

Ter aanvulling: probeer dit niet met de andere objectieven te doen want die krijg je heel moeilijk schoon.
De immersie-olie is een speciale olie met een hoge brekingsindex die nodig is om nog iets te zien.


SiriS

Beste Jos,

Prijs kwaliteit verhouding voor deze microscoop lijkt me oké. Dan heb je €150 geïnversteerd om 1000x vergroot naar je gistjes te kijken, en dan?

=> probeer in ieder geval een telkamer bij je microscoop aan te schaffen zodat je het aantal gistcellen in je giststarter kunt tellen; dan heb je er echt wat aan.

Groet, SiriS

Jos Groen

Volgens mij is het dan toch mogelijk om te kijken of je gist gezond is, of het actief is en of je niet iets anders dan gist aan het opkweken bent?


RobinB

Je kan dan inderdaad kijken of er niet (veel) bacterien tussen je gisten zitten, wat zou kunnen duiden op een infectie.
De gezondheid kan je grof inschatten naar de morfologie van de cellen. Activiteit kan je niet zien (per cel), wel de hoeveelheid cellen in je starter.

Echter:
Het tellen van je gisten is (mijns inziens) alleen zinvol wanneer je bij de bepaling netjes kwantitatief werkt!
Dwz:
- uitgaan van een goed homogene suspensie
- met een geijkte pipet een bekende hoeveelheid suspensie verspreiden over een bekend oppervlak
- indien nodig je suspensie nauwkeurig uitverdunnen tot er ca 30-50 cellen per gezichtsveld zijn (zeker > 100 is niet nauwkeurig telbaar)
 -minimaal 25 gezichtsvelden tellen en hiervan het gemiddelde nemen, ook moet de spreiding tussen de gezichtsvelden niet te groot zijn.

Pas dan kan je terugrekenen naar je volume starter om te weten hoeveel cellen je ongeveer toevoegd!

Johannes

Citaat van: Jos Groen op 03-05-2007  07:24 uVolgens mij is het dan toch mogelijk om te kijken of je gist gezond is, of het actief is en of je niet iets anders dan gist aan het opkweken bent?

Het zou kunnen, maar daar kun je ook je eigen zintuigen voor gebruiken. Met ervaring, ogen, neus en mond kun je uitstekend de kwaliteit van je giststarter beoordelen. Daar heb je helemaal geen microscoop voor nodig. Het enige voordeel van de microscoop is dat je het aantal cellen kunt tellen, maar zoals Robin al aangeeft is dat niet makkelijk om nauwkeurig te doen.

Volgens mij moet je naast wat Robin zegt ook nog een methylblauwkleuring doen om dode van levende gistcellen te onderscheiden.

Jos Groen

Ik ben op dit gebied nog een groentje  :leren: dus als iemand mij eens wil helpen hoe en wat te zien dan graag.
Dit weekend ga ik de microscoop halen...

 :dansen:

korek

Citaat van: Jos Groen op 02-05-2007  21:20 uJa leuke site maar wat bedoel je? Staat daar een goede uitleg van waar op te letten?

Nee dat niet, maar soms heeft hij leuke aanbiedingen. Maar ik zag dat hij nu geen microscoop heeft.

Jos Groen

Citaat van: korek op 03-05-2007  16:27 uNee dat niet, maar soms heeft hij leuke aanbiedingen. Maar ik zag dat hij nu geen microscoop heeft.

Klopt, maar sjaak had een slangenpomp bij hem gekocht en dat was weer niet veel soeps... Mijn magneetroerder was wel weer top!

JeroenCV

Labstuff handelt volgens mij veel tweedehandse spullen, dus soms kan er een wat slechter iets tussen zitten. Maar ik dacht dat hij alles ook even test voor hij het verkoopt.

Jos Groen

Ik zal in ieder geval nog spulletjes nodig hebben voor de microscoop, de olie en de pipetjes ... wie weet kan Labstuff daar nog iets in betekenen.

JeroenCV



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.