Hulp nodig brouwschema IPA

Gestart door Mathijsz, 08-02-2017 23:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mathijsz

Ik ben van plan mijn eerste bier te brouwen. Ik houd van IPA en ben op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17588.0.html uitgekomen. Ik wil hier 10 liter ipv 30 liter van brouwen

Een aantal onduidelijkheden die ik nog niet echt begrijp:
Wat zou het eind SG moeten zijn?
Hoe lang moet dit gisten en op welke temperatuur?
Hoe lang moet dit gebotteld zijn?
Op hoeveel graden moet dit gekookt worden?
Wat wordt precies bedoelt met de rusttijd?
"Opmerkingen : pH naar 5.2 bij 10 minuten hop"
Ik kan Amarillo hop van 8,9% vinden, hoe verander ik het alpha zuur naar bv 9,2?

Als iemand mij dit kan uitleggen, zou ik in de toekomst makkelijker met een brouwrecept om kunnen gaan.

Alvast bedankt!

Adbrouwt

Citaat van: Mathijsz op 08-02-2017  23:23 uEen aantal onduidelijkheden die ik nog niet echt begrijp:
Wat zou het eind SG moeten zijn?
Hoe lang moet dit gisten en op welke temperatuur?
Hoe lang moet dit gebotteld zijn?
Op hoeveel graden moet dit gekookt worden?
Wat wordt precies bedoelt met de rusttijd?
"Opmerkingen : pH naar 5.2 bij 10 minuten hop"
Ik kan Amarillo hop van 8,9% vinden, hoe verander ik het alpha zuur naar bv 9,2?
Ik krijg de indruk dat je geen brouwsoftware gebruikt. BrouwHulp is een fijn programma.
Eind SS kun je inschatten door de kijken wat je SVG van de gist is. Daar staat een percentage bij bijvoorbeeld 80%. Dan 80% van je start SG afhalen en je krijgt ongeveer je eind SG. Dit is een schatting. De vergistingtemperatuur kun je vinden op de website van de gistproducent. Voor bovengister is dit meestal tussen de 18 en 25 graden Celcius. Koken is 100 graden gedurende 60 tot 90 minuten.
Rusttijd bij het maischen is de tijd dat je de temperatuur stabiel houdt gedurende een bepaalde tijd.
Na het bottelen duurt het 1 a 2 weken voordat er genoeg koolzuur op je fles zit. Is afhankelijk van je alcohol percentage hoe hoger des te langer duurt het. Na 1 maand zijn de meeste bieren goed te drinken. pH mag je even vergeten. 10 minuten hop dus 10 minuten voor einde koken. In brouwsoftware kun je bij ingrediënten het alfazuur percentage van de hop aanpassen.

Tip gewoon beginnen en dan zijn de meeste dingen wel logisch zou een bekende voetballer gezegd hebben.

Mathijsz

CiteerIk krijg de indruk dat je geen brouw software gebruikt. Brouw hulp is een fijn programma.
Bedankt voor het reageren op mijn vragen. Ik heb er ook over nagedacht om gewoon te beginnen, maar om de eerste keer niet te falen zou ik toch het liefst al wel zoveel mogelijk van de basis willen weten. Ik heb inmiddels BrouwHulp op mijn laptop staan en zal hier gebruik van maken. Toch heb ik nog een aantal onduidelijkheden.

CiteerEind Sg kun je inschatten door de kijken wat je SVG van de gist is. Daar staat een percentage bij bijvoorbeeld 80%. Dan 80% van je start SG afhalen en je krijgt ongeveer je eind SG. Dit is een schatting.
Het eind SG kan je berekenen/inschatten door het percentage SVG(vergistingsgraad?) van het begin SG te nemen? Dus het eind SG voor het recept dat ik wil gaan maken zou dan als volgt moeten wezen:
Begin SG: 1070
SVG: 81%
81% van 1070 =  866,7

1070 - 866,7 = 203,3
Eind SG zou dan 203,3 moeten wezen? Het lijkt mij dat dit niet klopt, wat doe ik nog niet goed?

CiteerDe vergisting temperatuur kun je vinden op de website van de gist producent. Voor bovengister is dit meestal tussen de 18 en 25 graden celcius.
De vergisting temperatuur van het gist heb ik inmiddels hier:http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFA_US05.pdf gevonden.(12-25 ºC ideally 15-22 ºC) Ik kan er alleen niet uit opmaken of het onder- of bovengistend is?

CiteerKoken is 100 graden gedurende 60 tot 90 minuten.
Ik kan in het recept niks vinden over het koken op 100 ºC voor 60-90minuten. Wel vind ik in het maischschema de temperatuur van 66 ºC met als rusttijd 60minuten. 

Citeer10 minuten hop dus 10 minuten voor einde koken.
In het door mijn gevonden recept staat als informatie over het hop onder andere: 90 minuten als kooktijd. Als ik het goed begrijp zou ik dan dus na 90minuten het hop moeten toevoegen. Na 90 minuten, terwijl in het maischschema mij 60minuten op 66 ºC wordt aangeraden. Dit snap ik niet helemaal nog...

Excuses voor deze lange reactie. Maar zoals ik al zei, ik ben beginnend en zou graag de verschillende principes die bij het brouwen komen kijken willen begrijpen. Ik waardeer het echt heel erg dat mensen hier de tijd nemen om op mijn reacties in te gaan!! TOPPP! :groots: :groots:



joenedu

Citaat van: Mathijsz op 09-02-2017  16:03 uIk kan in het recept niks vinden over het koken op 100 ºC voor 60-90minuten. Wel vind ik in het maischschema de temperatuur van 66 ºC met als rusttijd 60minuten. 
In het door mijn gevonden recept staat als informatie over het hop onder andere: 90 minuten als kooktijd. Als ik het goed begrijp zou ik dan dus na 90minuten het hop moeten toevoegen. Na 90 minuten, terwijl in het maischschema mij 60minuten op 66 ºC wordt aangeraden. Dit snap ik niet helemaal nog...
ots:

Als hop 90 minuten als kooktijd heeft en je moet in totaal 90 minuten koken, dan moet de eerste hopgift er meteen bij. Die heeft dan 90 minuten kooktijd. Als de hop 10 minuten kooktijd heeft en je kooktijd is in totaal 90 minuten, voeg je de hop na 80 minuten koken bij zodat de hop 10 minuten mee kan koken. Zo werkt het een beetje.
Volgens het recept moet je 90 minuten koken (zie boven in recept 'kooktijd'). Dit doe je na het maischen, spoelen en filteren.

tdp

Mathijs,

Als je de eerste keer niet wilt falen, zou ik aanraden om 'Verander water in bier' van Adrie Otte aan te schaffen. Hierin wordt in begrijpelijke taal duidelijk en stap voor stap het brouwproces uitgelegd.

Buiten dat:
1.070 -> Vergistingsgraad 81%
70 * 81% = 56,7.
(1.0)70 - 56,7 = 1.013

US-05 is bovengistend, welke je op veel temperaturen kan gebruiken. Hoe lager de temperatuur, hoe cleaner het resultaat en vice versa.

Koken en maischen zijn 2 totaal verschillende zaken, lees je hier gewoon goed op in.

Als er 90 minuten kooktijd staat bij hop, moet de hop 90 minuten meekoken, als er 15 minuten staat, voeg je dit dus 15 minuten voor einde koken toe.

Bedoel het niet verkeerd maar koop alsjeblieft een goed boek, dit bespaart je veel vragen, ergernissen en onduidelijkheden.

joenedu

Citaat van: tdp op 09-02-2017  16:13 uMathijs,

Als je de eerste keer niet wilt falen, zou ik aanraden om 'Verander water in bier' van Adrie Otte aan te schaffen. Hierin wordt in begrijpelijke taal duidelijk en stap voor stap het brouwproces uitgelegd.

Bedoel het niet verkeerd maar koop alsjeblieft een goed boek, dit bespaart je veel vragen, ergernissen en onduidelijkheden.

Dit is inderdaad de beste tip! Er wordt je dan een boel duidelijk.

Mathijsz

Bedankt voor de tips en uitleg, het is me al wat duidelijk geworden. Ik ga gelijk het boek aanschaffen om zo meer kennis al beginner op te doen.

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo6,9 %90 gr90 minuten80 EBU
Amarillo9,2 %25 gr10 minuten10 EBU
Amarillo9,2 %50 gr5 minuten11 EBU
Amarillo9,2 %30 gr0 minuten0 EBU
Amarillo9,2 %45 grKoud hop0 EBU

Vooralsnog, bij het schema hierboven. Is de totale kooktijd 105minuten (90+10+5+0) of 90 minuten?

SanderH

Citaat van: Mathijsz op 09-02-2017  16:36 uBedankt voor de tips en uitleg, het is me al wat duidelijk geworden. Ik ga gelijk het boek aanschaffen om zo meer kennis al beginner op te doen.

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo6,9 %90 gr90 minuten80 EBU
Amarillo9,2 %25 gr10 minuten10 EBU
Amarillo9,2 %50 gr5 minuten11 EBU
Amarillo9,2 %30 gr0 minuten0 EBU
Amarillo9,2 %45 grKoud hop0 EBU

Vooralsnog, bij het schema hierboven. Is de totale kooktijd 105minuten (90+10+5+0) of 90 minuten?

Nee, de kooktijd is 90 minuten.  Op 90 minuten tot einde kook (dus bij begin kook) voeg je de eerste hopstort toe.
Op 10 minuten voor einde kook, dus 80 minuten in de kook, voeg je de tweede hopstort toe.
Op 5 minuten voor einde kook, dus 85 minuten in de kook, voeg je de derde hopstort toe.
De koudhop voeg je toe in de vergisting, meestal bij de nagisting.

Het advies om een goed boek te kopen staat nog altijd. Maar eens met een brouwer in de buurt mee kijken kan ook al een hoop schelen. Kijk eens in de leden kaart om te zien of er een paar bij je in de buurt zitten en stuur ze eens een persoonlijk bericht om te vragen of je een keer kan mee kijken en ze met vragen mag overladen.

Mathijsz

Het boek gaat er inderdaad zeker komen. Fijn dat je mij het juist bekijken van zo'n schema even hebt uitgelegd.

Ik heb al een berichtje gestuurd naar een lokale brouwer hier in de buurt, nu alleen nog even afwachten wanneer deze tijd voor mij heeft.  :degroeten:

Neetje

En natuurlijk is het forum ook om vragen te stellen.

Mathijsz

Citaat van: Neetje op 09-02-2017  18:25 uEn natuurlijk is het forum ook om vragen te stellen.
Gelukkig wel. Zodra ik ook een steentje bij kan dragen, zal ik dat ook zeker doen. Ik weet hoe fijn het is wanneer iemand met verstand je kan helpen. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.