Maximale capaciteit

Gestart door Underdike, 14-01-2017 18:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daniel_oud

Zelf heb ik een pan van ongeveer 30 liter. Elk recept stel ik in op 30 liter eindproduct. Ik maisch dus meestal iets zwaarder en voeg later weer water toet zodat de kookpan goed gevult is. Meestal tot 2 a 3 cm onder de rand.
Lang verhaal kort, mijn recept baseer ik op het aantal liters wat er uit komt, als het tijdens het koken net tot de rand zit. Als je eenmaal weet hoeveel liter dit is en je rendement weet brouw je elke keer je maximale volume.
Laatst hebben we ook veel dikker gemaischt en tijdens het koelen met de platenkoleer kokend water toegevoegd om uiteindelijk meer liters te krijgen dan de inhoud van de pan. Je begint met 30 liter wort van 1070, voegt 10 liter kokend water toe en houdt 40 liter wort van 1050 over.

hans_nwk

Een andere optie is om twee keer te brouwen op een dag en tegelijk te vergisten.
terwijl je eerste batch staat te koken de tweede maischen.

Het wordt een langere brouwdag zo maar door zo parallel te werken en tussen de twee batches snel je pan omspoelen ipv echt schoonmaken kan het relatief snel.
Groet,
Hans

Underdike

Dank jullie!
2x brouwen op 1 dag proberen we zo lang mogenlijk te ontlopen... maar dik maischen en bijvullen is zeker een goede optie. We moeten ermee experimenteren... vooral omdat het geen waterige bedoening moet worden en we de hopgiften goed moeten krijgen... ik wil geen 30 kilo mout naar de vaantjes helpen.

bjorri

Citaat van: daniel_oud op 16-01-2017  12:43 uLaatst hebben we ook veel dikker gemaischt en tijdens het koelen met de platenkoleer kokend water toegevoegd om uiteindelijk meer liters te krijgen dan de inhoud van de pan. Je begint met 30 liter wort van 1070, voegt 10 liter kokend water toe en houdt 40 liter wort van 1050 over.
Ga je kokend water toevoegen om dat onmiddellijk weer terug te koelen? Waarom voeg je dan niet gewoon koud water toe?

DLB

CiteerGa je kokend water toevoegen om dat onmiddellijk weer terug te koelen? Waarom voeg je dan niet gewoon koud water toe?

Waarschijnlijk om dat water ook te steriliseren. Dat doen wij ook. Of is dat onnodig, omdat het toevoegen aan net gekookte wort al voldoende steriel maakt?

Brouwers

Voeg het soms ook nog na het koelen water uit de kraan toe. Kraanwater is steriel genoeg om zo toe te voegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.