Westmalle kloon

Gestart door Kokkebil, 31-12-2016 15:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Citaat van: Ronnie op 03-01-2017  16:49 uZeggen dat ge duivenmelker zijt!

Huh? ???

Ronnie

Citaat van: Kokkebil op 03-01-2017  16:50 uHuh? ???

Ja, het is geen mop.
Duivenmelkers gebruiken biergist om hun duiven beter te laten presteren bij wedstrijden.

Paard

Dan zou ik de 1214 gebruiken en dan starten bij 17 graden de eerste twee dagen en daarna mag die naar 20 graden of inderdaad een Westmalle dubbel nemen dat gaat ook hier altijd prima.

Qua hop is best lastig om het echt goed te krijgen mijn beste poging was met Saaz en styrian met Spalt sellect heb ik ook geprobeerd en met een halletauer, gemixt met Saaz. Allemaal word het lekker maar als je ze vervolgens naast elkaar gaat proeven dan zit ik qua hop profiel nog niet helemaal goed. Gek genoeg is de versie die ik maak een klein (10 procent) deel pale erdoorheen beter dan alleen pils. De suiker kook ik op en zit op 15 procent. 

Succes ermee en pin jezelf in het begin niet vast op een exacte kopie, verder worden mijn trippels beter met een flinke giststarter.

Ronnie

Citaat van: Paard op 03-01-2017  17:20 uGek genoeg is de versie die ik maak een klein (10 procent) deel pale erdoorheen beter dan alleen pils..... en pin jezelf in het begin niet vast op een exacte kopie, verder worden mijn trippels beter met een flinke giststarter.

Ook juist, geeft toch een betere smaak met beetje Munchen van 15EBC (of eventueel pale) erbij.
Inderdaad! niet vastpinnen en streven naar exacte copie, dat haal je quasi nooit

Kokkebil

Citaat van: Ronnie op 03-01-2017  17:30 uOok juist, geeft toch een betere smaak met beetje Munchen van 15EBC (of eventueel pale) erbij.
Inderdaad! niet vastpinnen en streven naar exacte copie, dat haal je quasi nooit

Ik heb wat Munich en Cara erbij gedaan.

orangeloo

Wat mij opvalt in deze topic is dat er niemand blijkbaar geïnteresseerd is op hoeveel graden er wordt vergist.
Ik kan het in ieder geval nergens vinden. Ook niet in al de links die hier zijn toegevoegd.

 

Kokkebil

Citaat van: Orangeloo op 12-01-2017  22:44 uWat mij opvalt in deze topic is dat er niemand blijkbaar geïnteresseerd is op hoeveel graden er wordt vergist.
Ik kan het in ieder geval nergens vinden. Ook niet in al de links die hier zijn toegevoegd.

Sterk opgemerkt!

Hij staat nu op 23 ºC te gisten!

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 12-01-2017  22:56 uSterk opgemerkt!

Hij staat nu op 23 ºC te gisten!

Erg warm! Krijg je veel esters, vooral banaan.

Martijn0172

Mijn Westmalle kloon, die ik afgelopen week heb gebotteld, had een hoofdvergisting op 19c, de navergisting op 22 ºC.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 13-01-2017  00:20 uErg warm! Krijg je veel esters, vooral banaan.

Doen we de volgende lager Jacques, als ik de juiste gist ook heb!

Paard

Citeeren dan starten bij 17 graden de eerste twee dagen en daarna mag die naar 20 graden o
Staat gewoon hier hoor

Op 23 graden wordt het een katerig drankje met banaan, oplosmiddel en zo meer.

EvdBroek

Citaat van: Paard op 13-01-2017  10:58 uStaat gewoon hier hoor

Op 23 graden wordt het een katerig drankje met banaan, oplosmiddel en zo meer.
Lekker velpon ;)

Kokkebil

Citaat van: Paard op 13-01-2017  10:58 uStaat gewoon hier hoor

Op 23 graden wordt het een katerig drankje met banaan, oplosmiddel en zo meer.

Oeps!!!

Staat nu 3 dagen.
Zal wel te laat zijn, maar ik heb de temperatuur nu naar 20 gezet!
Zie wel wat het wordt.
Bedankt voor de feed back. Volgende keer beter en misschien valt het nog mee!
Moet wel heeeeeeel slecht worden wil ik het door de gootsteen spoelen>

EvdBroek

Citaat van: Kokkebil op 13-01-2017  11:08 uOeps!!!

Staat nu 3 dagen.
Zal wel te laat zijn, maar ik heb de temperatuur nu naar 20 gezet!
Zie wel wat het wordt.
Bedankt voor de feed back. Volgende keer beter en misschien valt het nog mee!
Moet wel heeeeeeel slecht worden wil ik het door de gootsteen spoelen>
Is inderdaad al veel te laat. Je moet laag beginnen met de vergistingstemperatuur, later kun je de temeperatuur wat verhogen. De bijsmaakjes worden al in het begin van de vergisting gemaakt

orangeloo

Citaat van: Paard op 13-01-2017  10:58 uStaat gewoon hier hoor

Dat had ik natuurlijk wel gezien, was misschien niet helemaal duidelijk in mijn vraag, maar ik was benieuwd wat de vergistingstemperatuur was in de recepten die als voorbeeld genoemd werden. Deze is ondertussen ook beantwoord.  :brouwen:

Paard

CiteerOeps!!!

Staat nu 3 dagen.
Zal wel te laat zijn, maar ik heb de temperatuur nu naar 20 gezet!
Zie wel wat het wordt.
Bedankt voor de feed back. Volgende keer beter en misschien valt het nog mee!
Moet wel heeeeeeel slecht worden wil ik het door de gootsteen spoelen>
Ik weet niet of het handig is om nu nog terug te gaan naar 20 hierdoor zou de gist wel eens kunnen stoppen en zoals EVD zegt is het kwaad al geschied . Maar goed het helpt vaak nog wat om het bier lang te laten rijpen.

@orangeloo, my bad

orangeloo

Ik heb volgens mij hier wel eens op het forum gelezen dat de vergistingstemperatuur bewust hoger wordt ingezet??
Klopt dit  :weetniet: Iemand die hier iets nuttig over kan zeggen?

Ook heb ik wel eens gehoord dat bij tripels bewust iets minder gist wordt gebruikt :weetniet:.
Iemand hier ervaring mee?

Sander van Dijk

Citaat van: Orangeloo op 13-01-2017  20:19 uOok heb ik wel eens gehoord dat bij tripels bewust iets minder gist wordt gebruikt :weetniet: .
Iemand hier ervaring mee?

Zelf heb ik geen ervaring met bewust te weinig enten, maar het is inderdaad een tool om de smaak van het bier te sturen. Belgische bieren mogen (moeten) wat meer gistprofiel hebben. Als je minder gist ent gaat de gist meer esters produceren en als je meer gist ent, ga je een cleaner bier krijgen. Je moet, als je minder gist ent, wel (erg) vitale gist gebruiken, zodat je geen gestokte vergisting gaat krijgen. Ik denk dat bij weinig enten, goed beluchten ook wel aan te raden is.

Natuurlijk kun je het gistprofiel ook sturen door de vergistingstemperatuur. Nu heb ik wel eens gelezen dat je niet direct de vergistingstemperatuur van een grote professionele batch van enkele tientallen hectoliters op je eigen thuisbrouwsel kunt toepassen. Door de grotere druk van zo'n grote vergistingstank gaat de gist zich anders gedragen bij dezelfde temperatuur als bij je thuisbrouwsel. Nu weet ik alleen niet meer of je voor een kleinere batch nu juist een lagere- of een hogere temperatuur moet aanhouden. Ik vermoed dat je lager moet aanhouden dan bij een hele grote batch, maar ik weet dit zo even niet meer en dit is natuurlijk wel redelijk belangrijk  :) . Weet iemand dit?


Edit: Toevallig net nog een oud topic van mijzelf gevonden met een linkje naar een artikel over de effecten van erg veel en erg weinig gist enten.

Juindorper

Als hobbybrouwer kun je beter een paar graadjes LAGER aanhouden dan dat een grote brouwer doet.
Dit heeft inderdaad te maken met de druk in zo'n grote tank die er voor zorgt dat er minder ongewenste stofjes ontstaan.

Oxhead

Westmalle schijnt vergist te worden op 19 graden in een cct. Dus inderdaad iets minder estervorming hierdoor.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 13-01-2017  20:19 uOok heb ik wel eens gehoord dat bij tripels bewust iets minder gist wordt gebruikt :weetniet:.
Iemand hier ervaring mee?

Bij La Trappe gebeurt dat inderdaad om meer esters te krijgen.

hobbybob

Die Westmalle gist kan best wat temperatuur hebben hoor na de eerste 48 uur van de vergisting, heb hem hier al op 28 graden gehad zonder een banaantje erin in het eindresultaat.

Jacques

Citaat van: hobbybob op 16-01-2017  13:43 uDie Westmalle gist kan best wat temperatuur hebben hoor na de eerste 48 uur van de vergisting, heb hem hier al op 28 graden gehad zonder een banaantje erin in het eindresultaat.

Opmerkelijk. Ik proef al een banaantje als het bier vergist is bij 20 ºC.
Had je misschien een donker bier gebrouwen met deze gist?

Marcel_k

ik heb in augustus 2017 een Westmalle Tripel geprobeerd te klonen. Daarbij het recept van Arie O. gebruikt. Die is lekker basic met uitstekend resultaat.

4,9 kg pilsmout
1,5 kg suiker
33 g EK Golding (60m)
17 g Saaz (60m)
11 g Saaz (10m)
WL 3787
2-staps maischschema
8gr/L bottelsuiker

Resultaat:
duidelijk meer schuim. kleur nagenoeg hetzelfde, mijn kloon wel duidelijk meer tweeschijnend. aroma verschilt van elkaar, mijne was wat fruitiger, wat minder kruidig. smaak vrijwel identiek (volgens 'proefpanel' van mijzelf en 2 vrienden)

Esterenbrouw

Marcel, hoe rijmt dat: aroma verschilt, mijne was fruitiger en minder kruidig en toch de smaak volgens jou vrijwel identiek????

Dat kan natuurlijk niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.