Moutextract koken

Gestart door maxatase, 15-11-2005 11:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maxatase

Bij het brouwen met moutextract in poeder dient deze dan ook 1,5 uur te worden gekookt of enkel de hop?

Eduard

Welkom Maxatase bij dit forum!

Moutextract samen met hop en water koken. 90 minuten is ok, maar 75 minuten moet ook wel goed gaan. Succes!

Hopmans

Volgens mij hoort men de hop 60-90 minuten te koken, en vervolgens doet men dan
de laatste 10 minuten het moutextract erbij.

 :degroeten:

Eduard

Ik heb 1 maal bier gebrouwen met moutpoeder, waarbij het geheel werd gekookt. Maar het zou maar zo kunnen dat 10 minuten voor 'pasteurisatie' volstaat.

Edgar

Om de hop bij een op wort gelijkende pH te koken (belangrijk voor het 'soort' alfazuur-omzetting), zou ik toch het moutextract de volle tijd meekoken. Kook je de hop eerst een uur in water, dan kook je het bij een veel hogere pH dan gebruikelijk, en dat moet haast wel een ander soort bitterheid en smaak tot gevolg hebben.

Meningen?


Johannes

Hier kan ik me heel goed in vinden Edgar, ik denk dat er nog veel meer meespeelt dan enkel pH. Uitvlokking van eiwitten? en nog veel andere processen die we misschien niet eens kennen.

Johannes

Pieter.

Hallo allen,

Ongeveer 20 jaar geleden toen ik mijn eerste schreden op het brouw pad zette heb ik na enkele bierkits ook een paar keer met moutextract gebrouwen, weliswaar was dat vloeibare extract. Volgens een boek van Jan van Schaik was de brouwprocedure vanaf het koken hetzelfde als met mout, misschien dat het met poeder anders is dat weet ik niet, volgens mij bestond dat toen nog niet eens.

Pieter

Hopmans

Hoi brouwvrienden,

Citeermaar volgens een boek van Jan van Schaik was de brouw procedure vanaf het koken hetzelfde als met mout
Dat is merkwaardig, want dat van die 10 minuten heb ik juist uit het boek van Jan van Schaik.
Ik heb het in ieder geval niet zelf verzonnen.

Citeeren nog veel andere processen die we misschien niet eens kennen
Dat van de pH kan ik inkomen, eiwitten ook wel, maar misschien is de warme-trub er al uitgehaalt.
Misschien mag moutextract geen uur koken.
Wat zegt de fabrikant? Wie maakt het eigenlijk?  ???

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Pieter64 op 16-11-2005  00:11 uOngeveer 20 jaar geleden toen ik mijn eerste schreden op het brouw pad zette heb ik na enkele bierkits ook een paar keer met moutextract gebrouwen, weliswaar was dat vloeibare extract  maar volgens een boek van Jan van Schaik was de brouw procedure vanaf het koken hetzelfde als met mout, misschien dat het met poeder anders is dat weet ik niet, volgens mij bestond dat toen nog niet eens.

Ik heb mijn eerste schreden op het brouwpad al een aantal jaren daarvoor gezet (ik brouw nu 25 jaar). Moutextractpoeder was ook toen gewoon te koop en had mijn voorkeur omdat het gemakkelijker is af te wegen.

Ook bij moutextractpoeder krijg je eitwituitvlokken. Daarnaast is het lange koken van het wort vooral noodzakelijk voor de isomerisatie van de alfazuren. Korter koken met hop kan maar dn moet je wel meer hop toevoegen. Gelet op mijn ervaringen zou ik moutextract altijd minstens 30 minuten mee laten koken met de hop om de eiwitten goed te laten uitvlokken.

Edgar

Citaat van: jacbier op 16-11-2005  09:24 uOok bij moutextractpoeder krijg je eitwituitvlokken.

Inderdaad, ook al staat er 'eiwitvrij' op de verpakking. Ik heb wel de indruk dat er minder eiwit uitvlokt dan bij zelfgemaakt wort; dat er dus een deel is uitgekookt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.