Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie pils brouwen is simpel!

Gestart door Oscar, 19-11-2016 00:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Dat is mijn stelling. Een goede brouwer draait er zijn hand niet voor om.

Kom maar op met argumenten waarom het moeilijk zou zijn om een pils te brouwen...

>:D >:D >:D

Juindorper

Pils brouwen toch zeker?  ::)

Met een goed recept en een klimaatkast moet dat geen probleem zijn. Alleen om het zo helder te krijgen als een commercieel pils is wel lastig.

Tuur

Vind het lastig om een goede pils te brouwen.

Elke keer als ik pils brouw vind ik het net niet goed. Het is goed te drinken, volgens meedrinkers zelfs lekker. Maar persoonlijk ben ik nog geen 1 keer echt tevreden geweest. Terwijl ik over mijn  bovengisters (meestal) wel tevreden ben.
Ik heb op verschillende temperaturen vergist en de hergisting op fles ook op verschillende temperaturen vergist.
Maar elke keer vind ik het net niet goed genoeg.
Het volgende brouwsel word weer een pilsener. Ik ga het weer anders doen. Andere gist, andere temperatuur en andere lager tijden net zolang tot ik wel tevreden ben.

Dus topic starter ik vind het wel moeilijk om een goede pils te brouwen. Alleen waarom het moeilijk is? Dat weet ik eigenlijk niet. Misschien ben ik wel te kieskeurig :weetniet:

Niels B.

Het ligt natuurlijk aan wat je pils vind. De smaak van commerciële pilsen zul je niet makkelijk thuis kunnen benaderen.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Niels B. op 19-11-2016  08:08 uHet ligt natuurlijk aan wat je pils vind. De smaak van commerciële pilsen zul je niet makkelijk thuis kunnen benaderen.
Dus is het moeilijk. Wat vind je pils. Als je een bruin bovengistend bier met weinig hop en veel alcohol een pils vindt dan is het minder moeilijk. Lastig is dat je lang en koud moet lageren. Moeilijk is dat niet met een goed klimaatkast.

Ansius

Pils brouwen is simpel.
Een echt goede pils brouwen is ander bier.

De moeilijkheid zit hem volgens mij in het simpele gegeven dat er niets gemaskeerd kan worden.
De keuze van ingrediënten en receptuur luistert veel nauwer.

Pilswedstrijd organiseren Oscar?

Tuur

Dat is een leuk idee een pils wedstrijd. Ik ben van de partij samenvol

Serge VL

Citaat van: Oscar op 19-11-2016  00:57 uDat is mijn stelling. Een goede brouwer draait er zijn hand niet voor om.

Kom maar op met argumenten waarom het moeilijk zou zijn om een pils te brouwen...

>:D >:D >:D

Er zijn geen argumenten, alleen een goede temperatuurregeling in je gistingsvat is noodzakelijk iets, dus een goede gistingskast is eigenlijk wel een beetje een noodzaak, wat niet wil zeggen dat het niet zonder gistkast kan maar dat maakt het iets uitdagender.

hansHalberstadt

Moeilijk begint als je niet weet hoe je het moet brouwen.
Hoe brouw je eigenlijk een pils?
-wat voor maischtraject
-hoe maak je je starter, is dat anders dan met bovengisters (temperatuur, hoeveelheid actieve gist)
-wat voor temperatuur
-overhevelen, lageren, bij welke temperatuur lageren en hoe lang

Verder vraag ik me af of je bij pils niet het probleem krijgt dat er al snel veel gist neerslaat op de bodem vanwege de lagere temperatuur (lagere vergistingssnelheid ?) in combinatie met de veel kleinere volume schaal van hobbybrouwers,  waardoor je al snel een slepende gisting krijgt, ook al heb je genoeg gist. (roervlo in je vat?)

Ik heb zelf maar 1 of 2 x pils gebrouwen en beide keren ontevreden. was snel te helder met vrijwel alle gist op de bodem neergeslagen, al na enkele dagen. Pils is overigens al helemaal niet mijn favoriet, dus koop wel een kratje als ik dorst heb.

BLUB

Hou toch eens op met dat "MAKEN"   :huilen: :huilen: :huilen: :huilen: :huilen: :huilen:

seed7

... als je pils niet 'goed' is zijn je andere bieren dat ook niet. Het behoort inderdaad niet meer dan een zwengel aan je thermostaat te zijn.

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 19-11-2016  11:29 u... als je pils niet 'goed' is zijn je andere bieren dat ook niet.

:duimop: :duimop: :duimop: :duimop: :duimop: Dat bedoel ik..... :)

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  10:19 uHoe brouw je eigenlijk een pils?
-wat voor maischtraject

Niet belangrijk... maischen is gewoon versuikeren... :)

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  10:19 u-hoe maak je je starter, is dat anders dan met bovengisters (temperatuur, hoeveelheid actieve gist)

Procedure is gelijk... :)

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  10:19 u-wat voor temperatuur

gewoon kamertemperatuur..

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  10:19 u-overhevelen, lageren, bij welke temperatuur lageren en hoe lang

een goede brouwer weet dat... ;)

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  10:19 uVerder vraag ik me af of je bij pils niet het probleem krijgt dat er al snel veel gist neerslaat op de bodem vanwege de lagere temperatuur (lagere vergistingssnelheid ?) in combinatie met de veel kleinere volume schaal van hobbybrouwers,  waardoor je al snel een slepende gisting krijgt, ook al heb je genoeg gist.

Is niet van toepassingen ben ik van mening... en wederom weet een goede brouwer hoe hier mee om te gaan....;-)

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  10:19 uPils is overigens al helemaal niet mijn favoriet, dus koop wel een kratje als ik dorst heb.

Zelf een goede pils brouwen... is veel lekkerder dan wat je in de supermarkt kunt kopen.... :)

Oscar

Citaat van: Ansius op 19-11-2016  09:30 uPilswedstrijd organiseren Oscar?

I'm in.... :brouwen:

Lincolnm3

Leuk allemaal maar waarom de moeite nemen pils is er genoeg voor weinig

Oscar

Ansius

Citaat van: seed7 op 19-11-2016  11:29 u... als je pils niet 'goed' is zijn je andere bieren dat ook niet. Het behoort inderdaad niet meer dan een zwengel aan je thermostaat te zijn.

Te kort door de bocht.

Niet tevreden is iets anders dan niet goed.

RienP

Pils brouwen, even afgezien van het recept, lijkt me niet anders dan elke andere ondergister. Een Bockbier gaat bij mij ook in 2 weken van brouwdag naar fles. En dat is ook hetzelfde bij m`n bovengisters. Het enige verschil is de hoeveelheid gist.

Dus moeilijker dan andere bieren? Nee naar mijn mening niet. De kunst zit alleen in het recept vinden dat bij de smaak past die je in je hoofd hebt. :brouwen:

Fermon

Ik heb laatst pils gebrouwen, gisteren gebotteld. Dit was mijn eerste poging om pils te brouwen.  Als ik hem over een paar weken proef, en hij is gelukt wil ik ook wel meedoen :biersmile:

DirkB

Citaat van: Vrumona op 19-11-2016  12:05 uIk heb laatst pils gebrouwen, gisteren gebotteld. Dit was mijn eerste poging om pils te brouwen.  Als ik hem over een paar weken proef, en hij is gelukt wil ik ook wel meedoen :biersmile:
Mijn eerste zit nu 6 dagen in de fles... nog een weekje geduld en de eerste kan open, ben heel benieuwd. Dan zeg ik wel of ik het lastig vind of niet...  ^-^ Smaak voor het bottelen was veelbelovend.  :proost:

Haagse Wouter

Wellicht is het probleem dat het als thuisbrouwer het lastig is om een pils te creëren dat zo weinig smaak heeft als een fabriekspils.
Hou trouwens wel een pilsje hoor, lekker licht. Maar zou zelf eerder een wat hoppigere pils fabriceren.

Juindorper

Citaat van: Lincolnm3 op 19-11-2016  11:46 uLeuk allemaal maar waarom de moeite nemen pils is er genoeg voor weinig
Omdat het hobby is.
Ik ga in de loop van december ook weer eens een pils brouwen. :brouwen:

tdp

Heb recent een pils (urtype) gebrouwen, met de S189. Wat al gezegd is, je moet de temperatuur volgens mij goed onder controle houden, de rest is niet heel veel anders dan normaal lijkt me?

De slogan van Grolsch was zo slecht nog niet: Vakmanschap is meesterschap :)

Wedstrijd: ik doe mee!

seed7

Citaat van: Haagse Wouter op 19-11-2016  12:59 uWellicht is het probleem dat het als thuisbrouwer het lastig is om een pils te creëren dat zo weinig smaak heeft als een fabriekspils.
Hou trouwens wel een pilsje hoor, lekker licht. Maar zou zelf eerder een wat hoppigere pils fabriceren.

Haha, pas op hoor. Verwar nou niet wat in de volksmond pils wordt genoemd met Pils. Opvallend is dat een heleboel van die pilsners geen Pils meer op het flesje hebben staan maar, veel toepasselijker, "lager".

Wedstrijdreglement: 100% pilsmout, 100% Saaz hop?

Ingo (lekker decoctiekliederen)

Ansius

Toevallig heb ik een maandje geleden ook een pils gebrouwen.
Voor mij was dat pas de 2e poging ooit.
Maar eens opengetrokken na 1 week op fles.

Eerste indruk;
Goede geur.
Redelijk stevig schuim.
Troebel uiterlijk.
Kleur iets donkerder dan gewenst.
Niet te veel koolzuur.
Iets te zoet.
Proeft ook wat hoppiger dan de berekende 37 IBU.

Best een smakelijke poging.
Alleen is dit geen Pils zoals Amstel maar meer een Duits aandoende variant!

Alkohol is ook iets te hoog.(5,5%)

Op naar de volgende poging.

foz

Citaat van: Oscar op 19-11-2016  00:57 uKom maar op....met argumenten waarom het moeilijk zou zijn om een pils te maken...

Ontbreken van animo. Vind de stijl niet bijster inspirerend en drink het daarom ook niet. Of iemand moet een voorbeeld weten dat mijn perceptie ervan totaal kan veranderen.

Zooms

Citaat van: Ansius op 19-11-2016  15:29 uToevallig heb ik een maandje geleden ook een pils gebrouwen.
Voor mij was dat pas de 2e poging ooit.
Maar eens opengetrokken na 1 week op fles.

Eerste indruk;
Goede geur.
Redelijk stevig schuim.
Troebel uiterlijk.
Kleur iets donkerder dan gewenst.
Niet te veel koolzuur.
Iets te zoet.
Proeft ook wat hoppiger dan de berekende 37 IBU.

Best een smakelijke poging.
Alleen is dit geen Pils zoals Amstel maar meer een Duits aandoende variant!

Alkohol is ook iets te hoog.(5,5%)

Op naar de volgende poging.

Met 37 IBU is het zeker geen pils (maar dat wist je al voordat je het brouwde)

Zooms

Citaat van: seed7 op 19-11-2016  15:23 uHaha, pas op hoor. Verwar nou niet wat in de volksmond pils wordt genoemd met Pils. Opvallend is dat een heleboel van die pilsners geen Pils meer op het flesje hebben staan maar, veel toepasselijker, "lager".

Wedstrijdreglement: 100% pilsmout, 100% Saaz hop?

Ingo (lekker decoctiekliederen)

Ben tegen de hop-inperking. Zou liever als eis: nobele Duitse hoppen willen. Juist dan kan je je Pils echt onderscheidend maken.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 19-11-2016  11:45 ugewoon kamertemperatuur..

een goede brouwer weet dat...... ;)

Is niet van toepassingen ben ik van mening...en wederom weet een goede brouwer hoe hier mee om te gaan....;-)

pils vergist je toch niet op kamertemperatuur?  :nut:
en de lageringsduur is toch ook anders dan bovengistend?
verder denk ik (gaf Ansius ook al aan) dat pils wel degelijk moeilijker is omdat je niets kan verbergen
dus toch moeilijker volgens mij.

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  16:06 upils vergist je toch niet op kamertemperatuur?  :nut:
Dat wil toch niet zeggen dat je de gist niet kunt opkweken op kamertemperatuur?
Gist kweken rond de 12 graden schiet nou niet bepaald op en aangezien je de starter niet opdrinkt zie ik daar het nut ook niet van in.

chthon

Misschien eens beginnen met definitie van pils en overeenstemming van goede pils? Als opgroeiende tiener en als student heb ik mij altijd afgevraagd wat de fascinatie van andere tieners en medestudenten met pils was. Heeft het iets te maken met volwassen worden en iets te drinken wat alleen volwassenen mogen drinken? Sommige van mijn klasgenoten vonden het keitof om 15 pinten te drinken (Belgische, geen Nederlandse) en stomdronken te zijn. Studenten gingen graag op kroeg of café, maar dat aspect heeft mij nooit aangesproken. Toen ik mijn legerdienst moest doen dronk ik liever 1 Duvel op mijn gemak dan pils.

Later was "The Beer Hunter" op televisie,

op  5:45

En

Rond 7 minuten.

Ik was onder de indruk, dit was hoe echt bier er uit moest zien, niet zoals in onze cafés (tenzij je een "trappist" bestelde).

Dus, pils of pilsner? Het originele pilsener is een vrij bewerkelijk proces, met een rijpingstijd van een een paar maanden. Net zoals een originele bock. Pils, zoals op de rest van het continent en de Verenigde Staten, is eigenlijk een product dat geëvolueerd is als iets dat zo weinig mogelijk moet kosten. Reken maar: pils mout is goedkoper want het vergt veel minder energie. Het bevat veel meer enzymen, waardoor het mogelijk wordt om goedkopere producten bij te voegen tijdens de maish, zoals rijst- of maisvlokken. Omdat de body lichter is kan volstaan worden met minder hop. Allemaal aspecten die de kostprijs verminderen.

Dit leidt tot het andere probleem met pils brouwen: het water mag niet te veel mineralen bevatten. Blijkbaar is dit eenvoudiger te detecteren bij bier met een veel lichtere body. Deze thread, https://www.beeradvocate.com/community/threads/importance-of-calcium-in-the-mash.223451/ lijkt aan te geven waarom pilsener brouwen met vrijwel mineraalloos water kan lukken: maish proces en lager gist.

En vorige herfstvakantie (begin november) heb ik na een bezoek aan de brouwerij van Hertog Jan hun pils geproefd. Die is nogal heel licht. Aan de andere kant heb ik vorig jaar een paar groene flesjes Grolsch leeggemaakt om ze te kunnen vullen met eigen brouwsel, die vond ik wel lekker.

hansHalberstadt

Citaat van: Juindorper op 19-11-2016  16:14 uDat wil toch niet zeggen dat je de gist niet kunt opkweken op kamertemperatuur?
Gist kweken rond de 12 graden schiet nou niet bepaald op en aangezien je de starter niet opdrinkt zie ik daar het nut ook niet van in.
Nee die kun je beter bij 25 ºC opkweken, hoewel de vraag is of de optimale opkweek  temperatuur voor ondergist hetzelfde is als voor bovengist  :weetniet:. Daarna moet je de gist bij je brouwsel doen. mbt gist van 25 ºC toevoegen aan een brouwsel van 12 ºC zou mijn eerste gedachte zijn of dat wel slim is of dat je hem beter eerst rustig op temperatuur zou kunnen laten komen  :weetniet: Ik heb dat nooit uitgeplozen, maar mensen die menen een perfecte pils te kunnen brouwen zullen dat vast onderzocht hebben.       

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  19:33 uNee die kun je beter bij 25 ºC opkweken, hoewel de vraag is of de optimale opkweek  temperatuur voor ondergist hetzelfde is als voor bovengist  :weetniet:. Daarna moet je de gist bij je brouwsel doen. mbt gist van 25 ºC toevoegen aan een brouwsel van 12 ºC zou mijn eerste gedachte zijn of dat wel slim is of dat je hem beter eerst rustig op temperatuur zou kunnen laten komen  :weetniet: Ik heb dat nooit uitgeplozen, maar mensen die menen een perfecte pils te kunnen brouwen zullen dat vast onderzocht hebben.     
Er ontstond even verwarring denk ik. Maar wat dat temperatuurverschil tijdens gist enten betreft zet ik de starter de laatste dagen voor het brouwen in de koelkast.
Na het wort koelen is deze nog te warm om te enten dus zet ik het vat eerst een paar uur in de koelkast. De erlenmyer met gist moet er dan wegens plaatsgebrek uit en kan zo op temperatuur komen. Ik heb nooit gemeten hoe snel die opwarmt maar ik denk dat het temperatuurverschil minimaal is als ie bij het wort gaat.

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  19:33 u................. mbt gist van 25 ºC toevoegen aan een brouwsel van 12 ºC zou mijn eerste gedachte zijn of dat wel slim is of dat je hem beter eerst rustig op temperatuur zou kunnen laten komen ................ 

Wat Fermentis voorschrijft bij een korrelgist,
Saflager W-34/70 => vergisting - fermentation temperature: 9-22°C (48.2-71.6°F) ideally 12-15°C (53.6-59°F)

rehydration instructions
Sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or wort at 23°C ± 3°C (73°F ± 6°F). Leave to rest 15 to 30 minutes.
Gently stir for 30 minutes, and pitch the resultant cream into the fermentation vessel.

Temperatuurverschil tijdens enten lijkt minder belangrijk

Superbeun

Een goede pils brouwen volgens de bekende methode is wat moeilijker voor ons hobbybrouwers vanwege de lage temperatuur waarop alles moet gebeuren, het terugkoelen van het wort naar lager temperatuur en het enten van deze bij de juiste temperatuur.

Maar het schijnt ook simpel te kunnen: http://brulosophy.com/2016/02/08/fermentation-temperature-pt-4-lager-yeast-saflager-3470-exbeeriment-results/

Stoombiertje of gewoon ook een goed pilsje?

Neetje

Citaat van: Superbeun op 19-11-2016  20:28 uMaar het schijnt ook simpel te kunnen: http://brulosophy.com/2016/02/08/fermentation-temperature-pt-4-lager-yeast-saflager-3470-exbeeriment-results/

Mooi experiment om de vergisting te vergelijken betreft tijd/temp.
Of er geen of misschein weinig smaakverschil is? Dat ga ik bij mijn volgend pils ook eens proberen in een split batch.

William heeft eens stoombier gemaakt. Mss kan hij iets toevoegen aan smaak/hogere vergistingstemperatuur.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2016  16:06 uverder denk ik (gaf Ansius ook al aan) dat pils wel degelijk moeilijker is omdat je niets kan verbergen

Wat moet je verbergen dan?  :weetniet: Heb jij in al je bieren verborgen afwijkingen zitten dan?

Citaat van: Superbeun op 19-11-2016  20:28 uEen goede pils brouwen volgens de bekende methode is wat moeilijker voor ons hobbybrouwers vanwege de lage temperatuur waarop alles moet gebeuren, het terugkoelen van het wort naar lager temperatuur en het enten van deze bij de juiste temperatuur.

Je denkt te moeilijk... Terug koelen gewoon naar normale temperatuur... En de gist enten op die temperatuur, daarna in je gistkast terugkoelen... Appeltje eitje... :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 19-11-2016  22:37 uWat moet je verbergen dan?  :weetniet: Heb jij in al je bieren verborgen afwijkingen zitten dan?
Ik praat hier in het algemeen, dus zou bij mij kunnen zijn of bij andere brouwers. In een pils zit je snel boven de smaakdrempel vergeleken met de zwaardere bieren.

crazyjopje

Citaat van: Juindorper op 19-11-2016  03:22 uPils brouwen toch zeker?  ::)

Met een goed recept en een klimaatkast moet dat geen probleem zijn. Alleen om het zo helder te krijgen als een commercieel pils is wel lastig.
Vind je? Dit is mijn 1e pils

keep it burning

crazyjopje

Pils wedstrijd lijkt me wel grappig om mee te doen ook... Alleen dan zou ik inderdaad wel 2 a 3 hopkeuzes geven. Saaz, Hallertau en Styrian bijvoorbeeld. Welke je van de 3 en hoeveel eigen inzicht. Alle 3 kan ook natuurlijk. 100% pilsmout en gaan... Kunnen best mooie bieren uitkomen lijkt me.

Alleen, wie test en beoordeeld? En waarop word je beoordeeld? Smaken verschillen hé.

klan85

Mijn eerste pils (en enige) vond ik een moeilijk brouwproces. Gisten met een lagergist gaat veel langzamer (geduld). Je hebt dus langer de ruimte nodig in je gistingskast nodig, en ook na het bottelen moest het nog weer in de koelkast. Daar had ik geen ruimte voor, maar gelukkig was het koud in de schuur. Pas na 2 maanden kwam er weer koolzuur in en werd het drinkbaar. Uiteindelijk was het resultaat een heel zacht fris hoppig pilsje met een weizen gistsmaak (weihenstephaner Saflager W34/70)

Waarom ik pils moeilijker vind:
- gistingsproces van een lagergist duurt langer, je hebt meer geduld en ruimte nodig
- lagering is noodzakelijk voor een helder pils, bij bovengisters lager/cold crash ik niet.

Ik ga niet gauw weer een pils maken, of misschien nog eens een super hoppige lager ipa of zo. Er is zoals gezegd genoeg prima pils op de markt en als je echte craft lager bier wil dan moet je de Groningse Glorie of Speciaal Pilsner van Pivo eens proberen. Die onderscheiden zich van de andere craft brewers met hun eigen lab / gistexperimenten.

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-11-2016  22:37 uWat moet je verbergen dan?  :weetniet: Heb jij in al je bieren verborgen afwijkingen zitten dan?

Je denkt te moeilijk... Terug koelen gewoon naar normale temperatuur... En de gist enten op die temperatuur, daarna in je gistkast terugkoelen... Appeltje eitje... :brouwen:

Een pils hoort strak van smaak te zijn met weinig esters en andere vergistingsproducten die allerlei kleine smaakafwijkingen kunnen maskeren. Ook hoort een pils weinig hogere alcoholen te hebben. Door op kamertemperatuur te beginnen en daarna pas terug te koelen krijgt je pils met wat meer hogere alcoholen dan gebruikelijk is bij dit biertype. Anders gezegd een pils met een smaakafwijking.

Het grootste probleem bij het brouwen van pils is de temperatuurbeheersing en het sturen van de activiteit van de gist. Temperaturen mogen niet te snel naar beneden gaan om de gist niet in een stress te brengen. Eenmaal in een stress zal de gist minder optimaal functioneren.

Als hobbybrouwers zijn we in het voordeel ten opzichte van commerciële brouwers voor wat betreft diacetyl. Door de hergisting op de fles wordt diacetyl meestal in voldoende mate afgebroken. Daar staat weer tegenover dat de gist in de fles weer zorgt voor autolysesmaakjes die je in de gefilterde bieren van de grote commerciële brouwerijen niet tegenkomt.

hansHalberstadt

Citaat van: klan85 op 20-11-2016  08:04 uMijn eerste pils (en enige) vond ik een moeilijk brouwproces. Gisten met een lagergist gaat veel langzamer (geduld).

Langzame gisting in combinatie met een klein volume geeft veel te weinig werveling in je gistende wort vrees ik, dus al snel te vroege neerslag van je gist die zichzelf dan afsluit van zijn omgeving met als gevolg nog langzamere vergisting.
Dat gebeurde bij mij althans de 2 keer dat ik ooit ondergisting heb toegepast. dus zou ik als ik het nog eens zou doen direct een roervlo erbij doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  09:52 uEen pils hoort strak van smaak te zijn met weinig esters en andere vergistingsproducten die allerlei kleine smaakafwijkingen kunnen maskeren. Ook hoort een pils weinig hogere alcoholen te hebben. Door op kamertemperatuur te beginnen en daarna pas terug te koelen krijgt je pils met wat meer hogere alcoholen dan gebruikelijk is bij dit biertype. Anders gezegd een pils met een smaakafwijking.

Het grootste probleem bij het brouwen van pils is de temperatuurbeheersing en het sturen van de activiteit van de gist. Temperaturen mogen niet te snel naar beneden gaan om de gist niet in een stress te brengen. Eenmaal in een stress zal de gist minder optimaal functioneren.

Als hobbybrouwers zijn we in het voordeel ten opzichte van commerciële brouwers voor wat betreft diacetyl. Door de hergisting op de fles wordt diacetyl meestal in voldoende mate afgebroken. Daar staat weer tegenover dat de gist in de fles weer zorgt voor autolysesmaakjes die je in de gefilterde bieren van de grote commerciële brouwerijen niet tegenkomt.
Dus kortom, de opmerkingen van Oscar komen op mij over als veel te kort door de bocht. Een goede pils brouwen is dus toch veel moeilijker dan een bovengister, oa vanwege de eisen die je stelt aan de gist temperatuur en temperatuurverandering in het traject van starter en hoofdgisting/ lagering. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-11-2016  10:04 uDus kortom, de opmerkingen van Oscar komen op mij over als veel te kort door de bocht. Een goede pils brouwen is dus toch veel moeilijker dan een bovengister, oa vanwege de eisen die je stelt aan de gist temperatuur en temperatuurverandering in het traject van starter en hoofdgisting/ lagering.

Dat pils niet zo simpel is om te brouwen was voor Brand de aanleiding om de eerste bierbrouwwedstrijd die zij organiseerde pils als te brouwen bier te kiezen.

Dit gebeurde overigens naar aanleiding van soortgelijke uitlatingen van Oscar...

seed7

Wat dus "moeilijk" is is jezelf kaders beperkingen etc opleggen?

Je kunt dus een blond ondergistend bier als 'blond ondergistend bier' of als pils benaderen, bij de eerste maak het 'allemaal niets uit' en bij de ander zijn allerhande parameters niet belangrijk? Sorry, dat gaat er bij mij niet.

Als je nooit brouwt met een bepaald doel, je doet maar wat, bier wordt het altijd, dan is een pils 'moeilijk', maar een Bitter, een Dubbel, of een Biere de Garde ook.

Ik brouw met een doel en als ik een Bitter maak wil ik net zo veel controle over fruitigheid, esters, bitter etc. hebben als bij een pils, alleen zijn doel en resultaat anders en moet ik andere knoppen in een andere positie zetten.

Het merendeel van pils brouwen is juist "niets doen".

Ingo

Juindorper

Citaat van: crazyjopje op 19-11-2016  23:44 uVind je? Dit is mijn 1e pils

keep it burning
Zo zag mijn pils er ook uit. Hij lijkt helder maar je kunt er toch niet echt mooi door heen kijken.
Zet er maar eens een glas fabriekspils naast en zie het verschil.

Henielma

De keer of vier dat ik een pils gebrouwen heb ben ik er maar 1 keer redelijk tevreden over geweest. De andere keren een matig pils met in ieder geval diacetyl in de smaak. Mijn vrouw vindt Brand pils lekker maar het lukt me niet om dicht genoeg in de buurt te komen dat zij het lekker vindt. En er is voldoende pils verkrijgbaar dus eigenlijk niet zoveel eer aan te behalen voor mij.

De brouwdag van pils is eenvoudig, daar ga ik in mee. Pilsmout en goede verse hop en ik denk dat je een heel eind bent maar de vergisting optimaal laten verlopen is voor ons (mij) toch een uitdaging. Gisteravond tijdens een feest op een bierviltje van Heineken gelezen dat bij hen het bouwproces 28 dagen duurt waarvan 21 dagen lagering. Dit kan een leidraad zijn.

Oscar je roept zo hard dat pils brouwen simpel is. Wil je beschrijven hoe dit dan voor ons hobbybrouwers moet want ik weet het niet?  :weetniet:

crazyjopje

Citaat van: Juindorper op 20-11-2016  10:55 uZo zag mijn pils er ook uit. Hij lijkt helder maar je kunt er toch niet echt mooi door heen kijken.
Zet er maar eens een glas fabriekspils naast en zie het verschil.
Kan er prima doorheen kijken anders...

Biertje1985

Naar mijn idee kunnen er ook andere mouten en hoppen in een pils, zoals carapils of een klein aandeel tarwe of een percentage munich.
Ook de hoppen kan je veel mee experimenteren. zoals bijvoorbeeld Grolsch kornuit, daar zit Cascade hop in.

Ik denk daarmee dat de stijl best wel bewerkelijk is, als de basis maar het zelfde blijft. Ik heb wat ik noem pils gebrouwen welke heel snel op was, en naar mijn idee veel lekkerder zijn dan de gemiddelde fabriekspils. Wie zegt dat een pils geen smaak mag hebben ;D

Globaal mijn pilsrecept :

90% Pilsmout
10% Munchener
FWH Columbus (7.5 %)          16 Ibu
Hallertau Hersbrucker  (2.6%) 10 Ibu (30 min)
Saaz (1.5%)                            2   Ibu (5 min)
Columbus (7.5 %)                   1  Ibu (5 min)
Saflager S-189 (Sterk overgepitcht met slurry, want overpitchen is geen probleem met een lager.)

Vergisting op 11 graden.

Begin SG 1045
Eind SG   1006

Temperatuur aan het einde naar 18 graden voor diacetylrust
en daarna 7 dagen op 3 graden lageren.

Resultaat : Kraakhelder bier met een lekker schuimkraagje, iets meer body en veel smaak
erg goed doordrinkbaar, wellicht nog beter dan de meeste pilseners.

(Recept gemaakt aan de hand van Brewdog this.is.lager)

Ansius

Hoe de vergisting aan te pakken los van het recept.

Ik dacht;
Koelen.(bv 20 graden)
Gist toevoegen.(bij korrelgist 1 gram per 10 liter per 0,010 sg-punt maal 2)
Temeratuur kiezen.(bv 15 graden)
Hoofdgisting.(1 week)
Lageren.(3 weken)
Bottelen.(met 5 gram per liter bottelsuiker)
Koud weg zetten. (zelfde temperatuur)

Werkwijze ok?

Eskil

Van pils brouwen heb ik veel geleerd:
- het maken van een goede starter
- vergisten met gecontroleerde temperatuur
- zorgen voor een stevig stabiel schuim
- helder pils zonder koudewaas d.m.v gelatine.

Over mijn laatste pils ben ik zeer tevreden, het is een Boheems pilsener. Ik ben alleen te conservatief geweest met de hopgiften.
Alles Saaz natuurlijk maar de late hopgift had veel groter moeten zijn , ik merk dat het Saazaroma nu hij wat ouder is afneemt.
Opmaken dan maar !

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 20-11-2016  11:16 uWie zegt dat een pils geen smaak mag hebben ;D

Daar zit hem de crux. Een pils hoort aan bepaalde smaakeigenschappen te voldoen. En daar horen geen hogere alcoholen, esters of andere gistingsproducten in die zo kenmerkend zijn voor een bovengistend bier. In feite mag een pilsner niet te veel smaak hebben.

Een uiterst clean bier brouwen vraagt veel vaardigheden en kennis van de brouwer. Het begint met je gist door en door te kennen.
Het maischen stelt niets voor, de ingrediënten zijn goed verkrijgbaar. Ook dat is het probleem niet.
De vergisting daar draait het om. Het is wel door ons te doen maar het is wel allemaal veel kritischer dan bij een doorsnee bovengister.

Zooms

Ik ben het in grote lijnen toch wel met Oscar eens. Brouw regelmatig pils, zorg dat ik absoluut ver van de Nederlandse fabriekspils blijf, en ben meestal tevreden tot zeer tevreden over het resultaat. Brouw overigens meestal ook met een gedeelte Münchener en vaak drie verschillende hopsoorten. Saai, nee.

Ook ik start de vergisting op wat hogere temperatuur (16 graden). Dat maakt het voor de gist wat makkelijker. Gezien de hoeveelheid gaat het terugkoelen geleidelijk genoeg. Kraüsen vindt dus plaats bij 12 graden. Je krijgt zo een clean bier dat bij voldoende gist in zo'n tien dagen helemaal vergist is. Daarna lageren op 6 graden.

Overigens hebben we vorig jaar in de vereniging de 'balkonpils challenge' gehouden. Juist omdat er mensen zijn die geen gecontroleerde vergisting hebben en we aan wilden tonen dat je dan toch een lekkere pils zou kunnen brouwen. Alle pilseners die mee deden waren met de challenge waren goed van smaak. Eén was er wat troebel vanwege een mogelijke brouwfout. Kortom conclusie: als het weer een tijdje geschikt is kan je zelfs op je balkon een goede pils brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 20-11-2016  10:42 uWat dus "moeilijk" is is jezelf kaders beperkingen etc opleggen?
Dat is inderdaad het punt lijkt mij. Net als bij darten. Een pijltje in het bord gooien kan iedereen en af en toe een pijltje in de 20 gooien kan ook iedereen. Maar iedere keer een pijltje in de 20 gooien kan niemand.

Hay

Leuk topic , ik heb nog geen pils gebrouwen maar was dat wel al van plan.
In het nieuwe jaar wordt dit een van mijn eerste te brouwen bier.

EvdBroek

Ik heb tot nu toe 2x een pils gebrouwen en het meest lastige vind ik, is er voor te zorgen dat je voldoende actieve gist hebt.
Als je doorgaans bovengistende bier brouwt, kun je je daarin wel vergissen. Bij de laatste gebrouwen pils had ik gebruik gemaakt van mangrove jack bohemian lager; 2 zakjes op 20 liter was toch nog te weinig, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de gist liggen.

Juindorper

Citaat van: EvdBroek op 20-11-2016  14:20 uIk heb tot nu toe 2x een pils gebrouwen en het meest lastige vind ik, is er voor te zorgen dat je voldoende actieve gist hebt.
Als je doorgaans bovengistende bier brouwt, kun je je daarin wel vergissen. Bij de laatste gebrouwen pils had ik gebruik gemaakt van mangrove jack bohemian lager; 2 zakjes op 20 liter was toch nog te weinig, maar dat kan ook aan de kwaliteit van de gist liggen.
Die gist heb ik de laatste keer ook gebruikt. 2 zakjes op 20 liter was bij mij voldoende maar heb wel de vergistingstemperatuur op moeten hogen naar 13 graden.
Is uiteindelijk een lekker biertje geworden maar vond het wat te zoet voor een pils.

Biertje1985

Citaat van: EvdBroek op 20-11-2016  14:20 uIk heb tot nu toe 2x een pils gebrouwen en het meest lastige vind ik, is er voor te zorgen dat je voldoende actieve gist hebt.

Daarom probeer ik met de slurry van een ondergister (bijvoorbeeld een Baltic porter of Oktoberfest) vervolgens een pils te brouwen, ik heb het idee dat ik daarmee een cleaner gistprofiel heb omdat ik dan erg veel (gewassen) gist ent. Zeker met een vloeibare starter kan dat natuurlijk lastig zijn. Korrel kan je ook gewoon genoeg zakjes erbij gooien, te veel enten bij een pilsener kan (bijna) niet.
Neem als richtlijn gewoon het dubbele van een bovengister, dan komt het vast goed. Zoals Jacques al zei staat en valt een cleane pils met de gist. Ook het enten moet je bij de juiste temperatuur doen, ofwel eerst een tijdje terugkoelen naar je vergistingstemperatuur. Ook een diacetylrust is vaak noodzakelijk (zeker bij de saflager W34/70)

Ik ben zelf aardig aan het experimenteren geweest met pils/ondergisters omdat ik dat gewoon onder de knie wou hebben, en ik hou zeker ook wel van pils, al is dit voor de sommige hobbybrouwers een vaak inferieur bier wat je niet moet willen brouwen.

Ik kan erg genieten van (een paar) eigen, smaakvolle pilseners :proost:

seed7

Dat cleane vind ik wel grappig, als ik een Alpirsbacher proef, dat is dat geen clean bier, het zelfde met met pils uit 'de bron' en heel veel andere pilsners. Keesmann Herrenpils, ook niet clean. Helemaal als je hoogzomer in een willekeurige Duitse biergarten zit, dan is al het pilsner 'romiger' dan in de late herfst.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-11-2016  17:47 uDat cleane vind ik wel grappig, als ik een Alpirsbacher proef, dat is dat geen clean bier, het zelfde met met pils uit 'de bron' en heel veel andere pilsners. Keesmann Herrenpils, ook niet clean. Helemaal als je hoogzomer in een willekeurige Duitse biergarten zit, dan is al het pilsner 'romiger' dan in de late herfst.

Ingo

Dat geeft al aan hoe lastig het is om een cleane pils te brouwen. Overigens lukt de brouwers in Noord-Duitsland dat beter dan in Zuid-Duitsland.

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  20:39 uDat geeft al aan hoe lastig het is om een cleane pils te brouwen.

Maar een pils mag best fruitig zijn... dat is juist het leuke! Go nuts en brouw je eigen pils... Wedden dat je het lekker gaat vinden!

Over die forum wedstrijd ga ik nadenken... :-)  Wordt wel weer eens tijd voor een forumuitje dan wel -meeting... :-)

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-11-2016  21:00 uMaar een pils mag best fruitig zijn...

Een beperkte fruitigheid mag, maar geen hogere alcoholen. En daarin zit ook een stuk van de uitdaging.

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  21:06 umaar geen hogere alcoholen.

Je leest niet goed! >:(  Ik heb het over fruitigheid...  :)

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  21:06 uEn daarin zit ook een stuk van de uitdaging.

Dat is geen uitdaging... Dat is een kwestie van kunnen brouwen... Kun je geen goede pils brouwen, dan moet je nog een hoop leren.. ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-11-2016  21:28 uJe leest niet goed! >:(  Ik heb het over fruitigheid...  :)

Dat is geen uitdaging... Dat is een kwestie van kunnen brouwen... Kun je geen goede pils brouwen, dan moet je nog een hoop leren.. ;)

Ik lees wel goed! Fruitigheid wordt veroorzaakt door esters. Esters bestaan uit (hogere) alcoholen en zuren.
Als je fruitige pils wilt brouwen moet je oppassen dat je niet te veel hogere alcoholen hebt. Die krijg je meer als je begint op bijvoorbeeld 16 ºC en dan gaat koelen. Vooral aan het begin van de vergisting worden veel hogere alcoholen aangemaakt.

Als je goed pils wilt brouwen moet je wel weten wat je aan het doen bent...

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  21:45 uIk lees wel goed! Fruitigheid wordt veroorzaakt door esters.

FOUT!!! Dat valt mij van je tegen Jacques... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-11-2016  21:46 uFOUT!!! Dat valt mij van je tegen Jacques... ;)

Het valt mij ook tegen dat jij zo reageert.

Fruitigheid kan ook uit de hop komen, maar het grootste gedeelte komt toch echt uit esters.

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  21:50 uFruitigheid kan ook uit de hop komen

Goed zo... ;D ;D ;D  Niet te veel in hokjes denken... ;)

seed7

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  20:39 uDat geeft al aan hoe lastig het is om een cleane pils te brouwen. Overigens lukt de brouwers in Noord-Duitsland dat beter dan in Zuid-Duitsland.

Neen Jacques, het laat vooral zien hoe krom onze perceptie van Pils is.

T.a.v. esters, ik heb al eerder aan de hand van Fermentis data laten zien dat de ondergisters niet 'clean' zijn en bij lage temperatuur meer esters maken dan menig bovengister bij 20°C. Hogere alcoholen maken ze bij die lage temperatuur significant minder.

Als je heel erg clean bier wilt brouwen moet je bovengisters laten wennen aan kou, maar dan smaakt het niet meer als pils omdat de kenmerkende fruitigheid/esters dan deels 'verdwijnen' en wat er overblijft een heel een heel ander smaakprofiel geeft dan een ondergister.
Het is niet helemaal voor niets dat veel Duitse brouwers, die liefhebbers van clean pils zijn, bij 8-9°C vergisten.

Ingo

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-11-2016  21:53 uGoed zo... ;D ;D ;D  Niet te veel in hokjes denken... ;)

De vraag is of een ondergister met veel fruitige hopsoorten nog wel een pils is. Het is dan eerder een Indian Pale Lager.

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  22:01 uDe vraag is of een ondergister met veel fruitige hopsoorten nog wel een pils is.

Tuurlijk wel... daar zijn geen wetten en regels voor. BAM gewoon een mooie fruitige pils... :brouwen: :biersmile:

Jacques

Citaat van: seed7 op 20-11-2016  21:56 uNeen Jacques, het laat vooral zien hoe krom onze perceptie van Pils is.

T.a.v. esters, ik heb al eerder aan de hand van Fermentis data laten zien dat de ondergisters niet 'clean' zijn en bij lage temperatuur meer esters maken dan menig bovengister bij 20°C. Hogere alcoholen maken ze bij die lage temperatuur significant minder.

Als je heel erg clean bier wilt brouwen moet je bovengisters laten wennen aan kou, maar dan smaakt het niet meer als pils omdat de kenmerkende fruitigheid/esters dan deels 'verdwijnen' en wat er overblijft een heel een heel ander smaakprofiel geeft dan een ondergister.
Het is niet helemaal voor niets dat veel Duitse brouwers, die liefhebbers van clean pils zijn, bij 8-9°C vergisten.

Ingo

Waar ik op doel is dat de pilsners in Noord-Duitsland duidelijk veel cleaner zijn dan in Zuid-Duitsland. Ik ben veel in Duitsland geweest en heb ik dit zelf mogen ervaren.

Met jou ben ik het eens dat de fruitigheid van een pils uit esters komt en dat hogere alcoholen niet gewenst zijn. Het beperken van de hogere alcoholen realiseer je door te starten op een lage temperatuur.

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-11-2016  22:05 uTuurlijk wel... daar zijn geen wetten en regels voor. BAM gewoon een mooie fruitige pils... :brouwen: :biersmile:

Eerder BAM een ander biertype! We hebben het hier over pils en niet over allerlei andere bieren die op een pils lijken.

seed7

Citaat van: Jacques op 20-11-2016  22:07 uWaar ik op doel is dat de pilsners in Noord-Duitsland duidelijk veel cleaner zijn dan in Zuid-Duitsland. Ik ben veel in Duitsland geweest en heb ik dit zelf mogen ervaren.

Als je een straf Noord Duits pils naast een gemoedelijk Zuidduitse variant zet kun je je afvragen of het nog wel over de zelfde stijl gaat, Friesisch Herb is heel iets anders als Zuid Duits bitter :)

Ingo

crazyjopje

Tja... Grolsch Heineken en Amstel... Alle drie pils alle drie behoorlijk verschillend... Neem er een Warsteiner bij en je vraagt je af wanneer heet iets pils en wanneer niet meer?

Nerro

Het viel mij vandaag op dat het op mijn overdekte balkon ongeveer 12 graden is is op dit moment.

Om toch eens voorzichtig te vloeken in de kerk: zou het werken om een pils te te vergisten op die balkon-temperatuur of krijg ik dan problemen door de temperatuurschommelingen?

Als het kan brouw ik binnenkort eens een batch van 20 L en dan vergist ik die op het balkon.

Neetje

Citaat van: Nerro op 21-11-2016  03:14 u... mijn overdekte balkon ongeveer 12 graden ...
... krijg ik dan problemen door de temperatuurschommelingen? ...

Op koude temperatuur pils brouwen vereist een goede regeling en duurt meerdere weken.
Ben bang dat de vergisting stil gaat vallen door koude nachten.
Beter pils brouwen zodra de temperatuur gemiddeld tussen 10 en 15 graden is.

Haagse Wouter

Maakten ze het niet traditioneel in de koude maanden in de schuur tussen hooi als isolatie? (Geen feit, maar een anekdote. Tenzij iemand het als feit weet)

Niels B.

Citaat van: Oscar op 20-11-2016  22:05 uTuurlijk wel... daar zijn geen wetten en regels voor. BAM gewoon een mooie fruitige pils... :brouwen: :biersmile:

En daar komen we wederom uit bij de definitie van pils.
De pils zoals jij beschrijft is inderdaad niet moeilijk, omdat je af wil wijken van het huidige kader van pilsen.

RienP

Maar waarom wordt er over de stijldefinitie zo panisch gedaan? Veel biertypen gaan in recepten, zowel op hobbyniveau als commercieel, alle kanten op. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een tripel. Waarom zou dit niet kunnen voor een pils(ner)?

seed7

Citaat van: Haagse Wouter op 21-11-2016  09:33 uMaakten ze het niet traditioneel in de koude maanden in de schuur tussen hooi als isolatie? (Geen feit, maar een anekdote. Tenzij iemand het als feit weet)

Neen. Pils is een bedacht, ontwikkeld bier. Niet iets dat gegroeid is en geworteld in een eeuwen oude, al dan niet verzonnen, historie. Het is bedacht door Josef Groll. Het is ook een bier typisch voor die ene stad, als je in de rest van Tsjechie om een bier vraagt krijg je geen Pils maar een Helles.

Ingo

Zooms

Citaat van: Nerro op 21-11-2016  03:14 uHet viel mij vandaag op dat het op mijn overdekte balkon ongeveer 12 graden is is op dit moment.

Om toch eens voorzichtig te vloeken in de kerk: zou het werken om een pils te te vergisten op die balkon-temperatuur of krijg ik dan problemen door de temperatuurschommelingen?

Als het kan brouw ik binnenkort eens een batch van 20 L en dan vergist ik die op het balkon.
Ja! Zie mijn eerdere post waarin de balkonkast pils challenge wordt genoemd.

Citaat van: Juindorper op 20-11-2016  15:19 uDie gist heb ik de laatste keer ook gebruikt. 2 zakjes op 20 liter was bij mij voldoende maar heb wel de vergistingstemperatuur op moeten hogen naar 13 graden.
Is uiteindelijk een lekker biertje geworden maar vond het wat te zoet voor een pils.

Andere gist nemen. Saflager W34/70 geeft een droog resultaat.

Daarnaast: er kan meer bij het type pils dan menig brouwer denkt. Een fruitbom mag het niet worden (expressieve fruitigheid is in strijd met de typering in de door ons brouwers vaak geraadpleegde BKG biertypen gids). Maar Pils mag best wel smaak hebben.

Biertje1985

Citaat van: Zooms op 21-11-2016  14:59 uJa! Zie mijn eerdere post waarin de balkonkast pils challenge wordt genoemd.

Andere gist nemen. Saflager W34/70 geeft een droog resultaat.

Daarnaast: er kan meer bij het type pils dan menig brouwer denkt. Een fruitbom mag het niet worden (expressieve fruitigheid is in strijd met de typering in de door ons brouwers vaak geraadpleegde BKG biertypen gids). Maar Pils mag best wel smaak hebben.
BRY-97 is een leuk alternatief. alleen is pils eigenlijk natuurlijk ondergistend.

Nerro

Inderdaad, ga je dan niet in de richting van een stoombier?

EvdBroek

Nee dan wordt het een blond bier

hobbybob

Citaat van: Nerro op 21-11-2016  18:03 uInderdaad, ga je dan niet in de richting van een stoombier?

Bij een stoombier gebruik je een ondergst maar vergist je op een bovengist temperatuur, dus bv de 34/70 op 18 á 20 graden vergisten

Biertje1985

Citaat van: EvdBroek op 21-11-2016  18:28 uNee dan wordt het een blond bier
Ja technisch gezien wel ja, maar de bry 97 is zo clean als deze op vrij lage temperatuur vergist dat je toch een soort van cleane pilssmaak kan creëren. Al zal je het natuurlijk nooit echt pils kunnen noemen.
Al heb ik alleen bieren geproefd met deze gist en deze zelf nog niet gebruikt.

Ansius

Zo ik het zie.

Een ondergistend bier wat enigszins op pils lijkt is goed te doen.
Gebruik van andere moutsoorten buitenom pilsmout in combinatie met andere hopsoorten dan de gebruikelijke zal ongetwijfeld een smaakvol bier opleveren.

Een pils zoals bv Heineken nabrouwen is een stuk moeilijker.

Mocht het tot een wedstrijd komen dan zit de uitdaging in het nabrouwen van een echte pils zoals we die in Nederland kennen.

De inzendingen zullen dan wel aantonen of Oscar gelijk heeft of niet.

Ik denk van niet!

Zooms

Citaat van: Ansius op 21-11-2016  20:08 uZo ik het zie.

Een ondergistend bier wat enigszins op pils lijkt is goed te doen.
Gebruik van andere moutsoorten buitenom pilsmout in combinatie met andere hopsoorten dan de gebruikelijke zal ongetwijfeld een smaakvol bier opleveren.

Een pils zoals bv Heineken nabrouwen is een stuk moeilijker.

Mocht het tot een wedstrijd komen dan zit de uitdaging in het nabrouwen van een echte pils zoals we die in Nederland kennen.

De inzendingen zullen dan wel aantonen of Oscar gelijk heeft of niet.

Ik denk van niet!

Wie wil er in vredesnaam een Heineken kloon brouwen? Zelfde geldt voor Brand, Grolsch en al die anderen.

Oscar

Het gaat niet om het klonen... maar gewoon om een goede pils waar je je eigen draai aan geeft... Probeer het maar eens... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Zooms op 21-11-2016  22:50 uWie wil er in vredesnaam een Heineken kloon brouwen? Zelfde geldt voor Brand, Grolsch en al die anderen.

Het is wel een test om te kijken of een pils brouwen makkelijk is of niet...

Nog meer een uitdaging is om een tweede kloonbrouwsel te maken dat gelijk van smaak is. Als je dat lukt ben je echt een geweldige brouwer.

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-11-2016  22:57 uHet gaat niet om het klonen... maar gewoon om een goede pils waar je je eigen draai aan geeft... Probeer het maar eens... :brouwen:

Een eigen draai aan geven is natuurlijk niet zo moeilijk. Hoe het ook uitpakt, het is altijd hetgeen je bedoeld had...  :)

tdp

Volgens mij brouwen er ook verschillende brouwerijen 'High Gravity' pils en worden er meerdere batches 'versneden' en verdund, om zo een constante smaak te krijgen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 21-11-2016  22:59 uHoe het ook uitpakt, het is altijd hetgeen je bedoeld had...  :)

En dat is dus niet waar... ;)

Ansius

Citaat van: Oscar op 21-11-2016  22:57 uHet gaat niet om het klonen... maar gewoon om een goede pils waar je je eigen draai aan geeft... Probeer het maar eens... :brouwen:

Hier word ik moe van.
Eerst ben je geen goede brouwer als je geen pils kunt brouwen en dan er een eigen draai aan geven.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Ansius op 22-11-2016  12:12 uHier word ik moe van.
Eerst ben je geen goede brouwer als je geen pils kunt brouwen en dan er een eigen draai aan geven.

Hier ben ik het mee eens.

EvdBroek

Citaat van: Zooms op 21-11-2016  22:50 uWie wil er in vredesnaam een Heineken kloon brouwen? Zelfde geldt voor Brand, Grolsch en al die anderen.

Ik in ieder geval niet want dat vind ik zonde van mijn tijd.
Het pils dat ik zelf heb gebrouwen leek ook niet op fabrieksmatig gebrouwen pils, zowel niet qua kleur als qua smaak.
Het meest opvallende was het kleurverschil; de fabriekspils was veel lichter van kleur en dat ondanks het feit dat ik alleen pilsmout heb gebruikt en ik tot 5% alcohol kwam. Dat betekent dat men bij het brouwen van fabriekspils of gebruik maakt van nog lichtere pilsmout of suiker / siroop toevoegt...

SanderH

Vergeet daarbij ook vooral niet mais en rijst. Beide nagenoeg kleurloos voor bier en leveren wel zetmeel die de enzymen uit het pilsmout om kunnen zetten in  suikers. Rijst en mais zijn in verhouding veel goedkoper dan mout in bulk.

hansHalberstadt

Citaat van: EvdBroek op 22-11-2016  15:50 uIk in ieder geval niet want dat vind ik zonde van mijn tijd.
Het pils dat ik zelf heb gebrouwen leek ook niet op fabrieksmatig gebrouwen pils, zowel niet qua kleur als qua smaak.
Het meest opvallende was het kleurverschil; de fabriekspils was veel lichter van kleur en dat ondanks het feit dat ik alleen pilsmout heb gebruikt en ik tot 5% alcohol kwam. Dat betekent dat men bij het brouwen van fabriekspils of gebruik maakt van nog lichtere pilsmout of suiker / siroop toevoegt...
Donkerder kleur kan ook nog bij het maischen en koken ontstaan door caramelisering bij directe verwarming via de bodem. in grote brouwerijen verwarmen ze met stoom. Dat geeft minder hotspots omdat de warmte via groter oppervlak wordt overgedragen.

The-Giant-Master

Als pils brouwen zo makkelijk is dan moet je inderdaad een kloon maken van een ander brouwsel lijkt mij. Wat voor merk je dan ook kiest je hebt dan een vergelijk. Anders is het appels met peren vergelijken toch.
persoonlijk zou ik proberen de hertog jan te klonen, ik vind dat het beste commerciële pilsje op de markt.

EvdBroek

Citaat van: The-Giant-Master op 22-11-2016  16:39 uAls pils brouwen zo makkelijk is dan moet je inderdaad een kloon maken van een ander brouwsel lijkt mij. Wat voor merk je dan ook kiest je hebt dan een vergelijk. Anders is het appels met peren vergelijken toch.
persoonlijk zou ik proberen de hertog jan te klonen, ik vind dat het beste commerciële pilsje op de markt.

Ik denk alleen dat dit helemaal niet kan.
Van de fabriekspilsjes zijn geen gisten te koop die we zo kunnen gebruiken, we zijn altijd aangewezen op die paar gisten die de brouwwinkels aanbieden. De gist bepaalt toch altijd een groot deel van de uiteindelijke smaak.

Daarnaast vraag ik me af of de grote brouwers wel verse hop gebruiken of hopextract. Verder gebruiken de meeste brouwfabrieken hun eigen waterbron waarvan we de samenstelling ook niet kennen.

The-Giant-Master

Citaat van: EvdBroek op 22-11-2016  16:53 uIk denk alleen dat dit helemaal niet kan.
Van de fabriekspilsjes zijn geen gisten te koop die we zo kunnen gebruiken, we zijn altijd aangewezen op die paar gisten die de brouwwinkels aanbieden. De gist bepaalt toch altijd een groot deel van de uiteindelijke smaak.

Daarnaast vraag ik me af of de grote brouwers wel verse hop gebruiken of hopextract. Verder gebruiken de meeste brouwfabrieken hun eigen waterbron waarvan we de samenstelling ook niet kennen.

Ik denk het ook niet inderdaad.. Als je sommige commercials moet geloven dan gebruiken ze verse hop ;) water is wellicht ook nog wel bij in de buurt te komen maar gist inderdaad niet. Conclusie pils brouwen is makkelijk (over smaak valt niet te twisten), maar een commercieel pilsje klonen eigenlijk onmogelijk.

Nerro

Volgens mij gebruiken de grote brouwers gereduceerd hopextract. "gereduceerd" Slaat in dit geval op een chemische behandeling waarbij de lichtgevoeligheid van de humulonen en lupulonen verdwijnt waardoor je "pilsje" niet naar kattenpis gaat stinken bij blootstelling aan zonlicht.

M.a.w. ik geloof de reclames ook niet.

Eskil

Citaat van: The-Giant-Master op 22-11-2016  16:39 uAls pils brouwen zo makkelijk is dan moet je inderdaad een kloon maken van een ander brouwsel lijkt mij. Wat voor merk je dan ook kiest je hebt dan een vergelijk. Anders is het appels met peren vergelijken toch.
Tegenwoordig zit er mais in volgens het etiket, jammer onnodig volgens mij. Doe mij maar Alfa.
Ik brouw een Boheems Pilsener, 90% WEYERMANN® VLOERGEMOUTE BOHEMIAN PILSNER, 5% WEYERMANN® CARAPILS, 5%WEYERMANN® CARAHELL.
En veel Saazerhop (nog steeds mijn favoriet)met Wyeast 2001 Urquell.  DE eerste maischstap 62 graden.
Het wordt dan net zo "donker" als Urquell en met een echt stevig romig schuim.

Nee pils brouwen is niet moeilijk, maar je moet wel de nodige spulletjes hebben.

daniel_oud

Citaat van: EvdBroek op 22-11-2016  16:53 uIk denk alleen dat dit helemaal niet kan.

Volgens mij moet je dat vermelden op het etiket. Bij Hertog Jan stond er de laatste keer dat ik keek hop. Bij Heineken staat er hopextract. Alle goedkope B bieren vermelden trouwens hopextract.

Oscar

Citaat van: Ansius op 22-11-2016  12:12 uHier word ik moe van.

En ik op mijn beurt weer van dit soort posts... ;)

Citaat van: Ansius op 22-11-2016  12:12 uEerst ben je geen goede brouwer als je geen pils kunt brouwen

Klopt, als je geen pils kunt brouwen... Dan is er ongetwijfeld iets mis met je andere bieren ;-)   Het proces wordt er niet anders op... :brouwen:

Citaat van: Ansius op 22-11-2016  12:12 uen dan er een eigen draai aan geven.

Yep, ik word nogal suf van het gebrek aan fantasie en inzicht bij sommige brouwers... Voor velen valt er nog een hoop te leren. Daar is niets mis mee, maar sommigen lijken het maar niet te willen snappen v.w.b. bier... Ook bij pils is er meer dan pilsmout  en Saaz hop..;-) 

Waarom geen pils met een mooie Amerikaanse hop? Of Tsjechische of poolse hop? Of nieuw zeelandse hop?

* Wirlpool hop in Pils ? Yes Please !!
* 3 gr/l ? Yes Please !!!
* Centennial in Pils Yeah !!! Go !!!
* FWH in Pils Yeah !!!
* don't stop here........ !!!

Is het dan nog steeds pils?  Jazeker!!! De grens gaat zo ver als jou creativiteit !!! Trek hieruit je eigen conclusies!

Saai bier is er al genoeg... ;)   Het Uiltje heeft een smoking Pils!

* Oh! Nee dat kan niet hoor!
* Nee dat is geen pils...
* Rookmout hoort niet in eens pilsener...

Kom op jongens, kom uit die kast! Weg met die hokjes! Geen beperkingen!  :brouwen:  Wordt geen saaie brouwer!
[/quote]

Ansius

Kan jij een klasiek pils volgens soort brouwen dat ook nog smaakvol is Oscar?

Zou het graag proeven!

Roodwang

Mooi betoog Oscar!!

en ik ben het er wel mee eens ook..
Doe wat je leuk lijkt. Doe waarvan je denkt dat het een lekker brouwsel wordt.
Hulp vragen of het wel te drinken zal zijn kan natuurlijk altijd maar brouw mensen brouw!

Oscar

Citaat van: Ansius op 22-11-2016  23:32 uKan jij een klasiek pils volgens soort brouwen dat ook nog smaakvol is Oscar?

Saai !!!    :P (en ja ik kan dat... :brouwen: )

seed7

Heb je nu al Holger gehaald? € 3,59 voor een heel krat bij de Nettodrama.

Haha, Uiltje rookpils, dat kan ik wel waarderen. Ik ken ze niet goed genoeg om het goed te interpreteren, als sneer of als knipoog. Pils is natuurlijk bij uitstek het bier waar geen "rook" in hoort, dat was nu juist een van de doelstellingen bij dit bier (overigens ook van Dreher bij de Vienna). Daarom hebben een heleboel Duitse brouwers in Engeland 'stage' gelopen en alles gejat wat los en vast zat. De Engelsen zaten daar niet mee, die hadden straal bezopen de halve wereld veroverd. Het grote Duitse brouwersdoel was zeer lichte mout zonder rooksmaak. De Engelsen konden dat al lang op industriële schaal waar de Duisters niet verder kwamen dan een soort gerookte Muenchner.

Ik denk dat ik een paar van die kratten Holger in een van mijn vaten mik nadat ik de Porter gebotteld heb. Brettje bij?

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 23-11-2016  00:41 uHeb je nu al Holger gehaald? € 3,59 voor een heel krat bij de Nettodrama.

:brouwen: :groots: :proost: Vrijdag maar ff de auto van vol laden dan.... :groots: :groots: :groots:

Zooms

Het is inderdaad stuitend hoezeer sommigen vast zitten aan de definitie van pils, met daarbij enkel het Nederlandse fabriekspils in gedachten. Ongelooflijk.

Kan je een Heineken nabrouwen? Niet met gerstemout, hop en de gisten waar wij aan kunnen komen. Kan je een zeer smakelijk pils brouwen: ja!

Maar een Heineken klonen of een ander fabriekspils is nou niet echt waarom wij zijn gaan brouwen. De speciaalbier-revolutie is juist ontstaan doordat liefhebbers van bier zich afzetten tegen het gebrek aan smaak, tegen het gebruik van veel suiker, maisch en of rijst. Omdat we smaak wilden. Dus hou aub op met het gemekker over het niet kunnen klonen van een H, een B of een G... Dát wil ik dus juist per definitie niet. Dat is geen zwakte, dat is juist mijn, en voor de meesten: onze, sterke kant!

seed7

Citaat van: Zooms op 23-11-2016  09:28 uDe speciaalbier-revolutie

In de woestijn van Craftbier is er een mooie plek voor een goed Pils ;)

Het leuke van de 'nieuwe' Duitse hoppen is dat ze veel ingetogener zijn dan de schreeuwerige Amerikaanse en daarmee passen ze mooi in een wat ander Pils. Saphir voor wat bloemigs, Smaragd voor wat kruidigs, Mandarina voor een subtiele citrus toets etc.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: Zooms op 23-11-2016  09:28 uHet is inderdaad stuitend hoezeer sommigen vast zitten aan de definitie van pils, met daarbij enkel het Nederlandse fabriekspils in gedachten. Ongelooflijk.

Is er dan een formele definitie van pils? eea wordt pas van belang als brouwers hun pils laten beoordelen door anderen bv bij wedstrijden. Maar pils is zo'n groot aandeel dat je niet zomaar om die definitie hen kan lijkt mij.

hobbybob

Een rookpils ja dat wordt de volgende 100% rookmout

Ansius

Nog even wat.

Onderwerp is dat Pilsbrouwen simpel is.
Bij Pils denk ik, net als vele anderen, aan Nederlands, Duits of Tsjechische Pils.
Om bovengenoemde te benaderen is niet zo simpel.

Dit heeft niets te maken met creativiteit, beperkt inzicht of gebrek aan fantasie.
Dit heeft alles te maken met iemand zijn of haar brouwkwaliteiten.

Aangeven dat je met andere andere ingrediënten een ander of smaakvoller Pilsvariant kan brouwen is overbodig want dat weet elke niet beginnende brouwer.

Waarom toch proberen om een traditionele Pils te brouwen?

Omdat ik dat wil.

Punt.

Tuur

Eskil

Citaat van: Ansius op 23-11-2016  16:38 uNog even wat.

Onderwerp is dat Pilsbrouwen simpel is.
Bij Pils denk ik, net als vele anderen, aan Nederlands, Duits of Tsjechische Pils.
Om bovengenoemde te benaderen is niet zo simpel.

Dit heeft niets te maken met creativiteit, beperkt inzicht of gebrek aan fantasie.
Dit heeft alles te maken met iemand zijn of haar brouwkwaliteiten.

Aangeven dat je met andere andere ingrediënten een ander of smaakvoller Pilsvariant kan brouwen is overbodig want dat weet elke niet beginnende brouwer.

Waarom toch proberen om een traditionele Pils te brouwen?

Omdat ik dat wil.

Punt.

Inderdaad!
met als toevoeging, omdat ik het lekker vind.

Jacques

Citaat van: Oscar op 22-11-2016  22:25 uEn ik op mijn beurt weer van dit soort posts... ;)

Klopt, als je geen pils kunt brouwen... Dan is er ongetwijfeld iets mis met je andere bieren ;-)   Het proces wordt er niet anders op... :brouwen:

Yep, ik word nogal suf van het gebrek aan fantasie en inzicht bij sommige brouwers... Voor velen valt er nog een hoop te leren. Daar is niets mis mee, maar sommigen lijken het maar niet te willen snappen v.w.b. bier... Ook bij pils is er meer dan pilsmout  en Saaz hop..;-) 

Waarom geen pils met een mooie Amerikaanse hop? Of Tsjechische of poolse hop? Of nieuw zeelandse hop?

* Wirlpool hop in Pils ? Yes Please !!
* 3 gr/l ? Yes Please !!!
* Centennial in Pils Yeah !!! Go !!!
* FWH in Pils Yeah !!!
* don't stop here........ !!!

Is het dan nog steeds pils?  Jazeker!!! De grens gaat zo ver als jou creativiteit !!! Trek hieruit je eigen conclusies!

Saai bier is er al genoeg... ;)   Het Uiltje heeft een smoking Pils!

* Oh! Nee dat kan niet hoor!
* Nee dat is geen pils...
* Rookmout hoort niet in eens pilsener...

Kom op jongens, kom uit die kast! Weg met die hokjes! Geen beperkingen!  :brouwen:  Wordt geen saaie brouwer!

In feite zegt je: trek je helemaal niets aan van wat de gemiddelde consument verstaat onder een pils, of een willekeurig ander biertype.

Er zullen maar heel weinig mensen zijn die een ondergistend bier met alleen aromatische Amerikaanse hopsoorten en een flink aandeel rookmout een pils noemen.
Alhoewel, ik hoor regelmatig mensen pilsje zeggen als ze een trappist bedoelen. Die mensen verbeter ik nooit. Ze weten niet beter...

Herman

Citaat van: Jacques op 23-11-2016  20:54 uAlhoewel, ik hoor regelmatig mensen pilsje zeggen als ze een trappist bedoelen. Die mensen verbeter ik nooit. Ze weten niet beter...
Maak je maar geen illusies Jacques, Oscar verbeteren lukt je ook niet...

Ik ken genoeg mensen die na proeven van een Kölsch denken dat het pils is, niet iedereen is fijnproever en blindproeven is sowieso lastig. Maar zodra daar een rooksmaak of zeer aparte hop om de hoek komt kijken is er vrijwel niemand die klakkeloos zal aannemen dat men een pils drinkt.

crazyjopje

Krijg beetje het idee dat alleen de grote merken pils brouwen en de rest of wij amateurs dat niet kunnen of het dan geen pils mogen noemen...

Inderdaad een bekende pils klonen is niet eenvoudig... Alleen al omdat we het recept niet hebben en waarschijnlijk geen beschikking over de gist krijgen... Maar dat houdt toch zeker niet in dat bijv iets wat ik brouw geen pils is of mag zijn? 100%pils mout 2stappen maisch en Halletau en Saaz hop met de Wyeast 2007...

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-11-2016  20:54 uIn feite zegt je: trek je helemaal niets aan van wat de gemiddelde consument verstaat onder een pils, of een willekeurig ander biertype.

Inderdaad! Als hobbybrouwer heb je helemaal niets met de gemiddelde consument te maken! Als brouwer ben je (ga ik dan maar even van uit) bovengemiddeld op biergebied :-) 

Citaat van: Jacques op 23-11-2016  20:54 uEr zullen maar heel weinig mensen zijn die een ondergistend bier met alleen aromatische Amerikaanse hopsoorten en een flink aandeel rookmout een pils noemen.

Nou en? Lekker belangrijk als hun niet beter weten... Hier gaat het om dat je met een pils nog heel veel kanten uit kunt... en je het dan nog steeds een pils kunt noemen... :)

:)

Citaat van: Herman op 23-11-2016  20:57 uMaak je maar geen illusies Jacques, Oscar verbeteren lukt je ook niet.....

;D ;D ;D  :lol: :lol: :lol:

hansHalberstadt

Ik begin het doel van deze discussie een beetje te missen. Gaat het er nu om om een klein vakje op het dartbord te raken wat pils heet, (dan is pils brouwen moeilijk) of gooien we gewoon een pijltje in het bord en tekenen er dan een vakje omheen wat we pils noemen (dan is het een stuk makkelijker). :weetniet: 

Jacques

Citaat van: crazyjopje op 23-11-2016  21:03 uInderdaad een bekende pils klonen is niet eenvoudig... Alleen al omdat we het recept niet hebben en waarschijnlijk geen beschikking over de gist krijgen... Maar dat houdt toch zeker niet in dat bijv iets wat ik brouw geen pils is of mag zijn? 100%pils mout 2stappen maisch en Halletau en Saaz hop met de Wyeast 2007...

Natuurlijk kunnen wij als hobbybrouwer een pils brouwen. Hele goede pilsners zelfs.

Maar er komt wel meer bij kijken dan bij een gemiddeld bovengistend bier. Door de lagere temperatuur heb je veel meer gist nodig. Zeker als je gaat vergisten onder de 12 ºC. Voor een iets meer gevorderde brouwer geen probleem. Die maakt een giststarter en vergroot deze zo nodig (een zogenaamde getrapte giststarter) om zo aan voldoende gistcellen te komen. Na het opkweken van de gist bij kamertemperatuur laat hij de temperatuur van de gist langzaam zakken. Ook beschikt die hobbybrouwer ook over een vergistingskast waarmee hij de temperatuur goed kan sturen. Die hobbybrouwer weet ook dat je eerst de gewenste vergistingstemperatuur moet hebben bereikt voordat je de gist ent. Als je aan die voorwaarden voldoet is een pils brouwen simpel.
Maar voor veel (beginnende) hobbybrouwers is het minder simpel. Hier op het forum zien we bijvoorbeeld heel vaak dat het maken van giststarter als iets moeilijks wordt gezien. Sommige ervaren brouwers snappen niet dat... Het is zo simpel roepen ze.

Juindorper

Citaat van: crazyjopje op 23-11-2016  21:03 uKrijg beetje het idee dat alleen de grote merken pils brouwen en de rest of wij amateurs dat niet kunnen of het dan geen pils mogen noemen...
Dat heeft niks te maken met kunnen of de naam mogen voeren.
Het is voor kleinere brouwerijen gewoon commercieel niet interssant. Wie koopt er immers nog een krat pils voor meer dan 10 euro?
En dat relatief weinig hobbybrouwers zich er mee bezig houden komt denk ik omdat ze pils wat te gewoontjes vinden.

crazyjopje

Citaat van: Juindorper op 23-11-2016  22:22 uDat heeft niks te maken met kunnen of de naam mogen voeren.
Het is voor kleinere brouwerijen gewoon commercieel niet interssant. Wie koopt er immers nog een krat pils voor meer dan 10 euro?
En dat relatief weinig hobbybrouwers zich er mee bezig houden komt denk ik omdat ze pils wat te gewoontjes vinden.
Commercieel interessant? Hobbybrouwforum toch? Dus waarom moet het commercieel zijn?
En de meeste brouwers worden denk ik afgeschrikt door verhalen hoe moeilijk het wel niet is een pils te brouwen...
De meeste hier hebben beschikking over gecontroleerd gisten... Ipv op 19 stel je die kast in op 12... Zorg inderdaad voor voldoende gist, starter kan, gewoon extra zakjes korrel of snackpack werkt ook... En geduld. Gisten duurt langer bij ondergister is mijn ervaring. Daarentegen na bottelen wel sneller op dronk..
Zolang je binnen de richtlijnen qua kleur en alcohol enz blijft heb je best veel ruimte om met hop en gist je eigen smaak te creëren. En dat hoeft een ander niet te kopen van je voor € 10 per krat want jij brouwt voor jezelf toch?

Sluit me dus aan bij Oscar... Gewoon brouwen niet te moeilijk denken.

Juindorper

Citaat van: crazyjopje op 23-11-2016  23:00 uCommercieel interessant? Hobbybrouwforum toch? Dus waarom moet het commercieel zijn?
En de meeste brouwers worden denk ik afgeschrikt door verhalen hoe moeilijk het wel niet is een pils te brouwen...
De meeste hier hebben beschikking over gecontroleerd gisten... Ipv op 19 stel je die kast in op 12... Zorg inderdaad voor voldoende gist, starter kan, gewoon extra zakjes korrel of snackpack werkt ook... En geduld. Gisten duurt langer bij ondergister is mijn ervaring. Daarentegen na bottelen wel sneller op dronk..
Zolang je binnen de richtlijnen qua kleur en alcohol enz blijft heb je best veel ruimte om met hop en gist je eigen smaak te creëren. En dat hoeft een ander niet te kopen van je voor € 10 per krat want jij brouwt voor jezelf toch?

Sluit me dus aan bij Oscar... Gewoon brouwen niet te moeilijk denken.
Lees je eigen citaat even terug waar ik op heb geantwoord. ::)

Bram86

Citaat van: hansHalberstadt op 23-11-2016  21:15 uIk begin het doel van deze discussie een beetje te missen. Gaat het er nu om om een klein vakje op het dartbord te raken wat pils heet, (dan is pils brouwen moeilijk) of gooien we gewoon een pijltje in het bord en tekenen er dan een vakje omheen wat we pils noemen (dan is het een stuk makkelijker). :weetniet:

Was het doel van Oscar niet gewoon het ontketenen van de discussie? Dan is het doel toch aardig behaald ;)

EvdBroek

Citaat van: Bram86 op 23-11-2016  23:58 uWas het doel van Oscar niet gewoon het ontketenen van de discussie? Dan is het doel toch aardig behaald ;)

Natuurlijk! Hij gooit even een knuppel in het hoederhok en de discussie brandt nu al dagen flink los. :)

Jeukstaardt

Toch heb ik weer een hoop geleerd van dit topic. Ik ben geen goede brouwer, met al mijn bieren is iets mis en ik denk nog teveel in hokjes, lees: biertypen.
Hmm...

Brouwers

Citaat van: Jeukstaardt op 24-11-2016  12:38 uToch heb ik weer een hoop geleerd van dit topic. Ik ben geen goede brouwer, met al mijn bieren is iets mis en ik denk nog teveel in hokjes, lees: biertypen.
Hmm...
Er is helemaal niks mis met in hokjes denken. Reden dat biertypen bestaan is dat (ten tijden van het ontstaan) de biertypen als lekker waren of commercieel succesvol. Dus door binnen de hokjes te brouwen verklein je de kans dat je bier recept technisch slecht in elkaar zit (lees slecht in balans). Neemt niet weg dat je hele lekkere bieren kunt brouwen door de hokjes weg te gooien.

Verder ben ik van mening dat bierbrouwen an sich niet heel moeilijk is. Een ondergister is niet veel moeilijker als een bovengister. Brouwtechnieken zijn ook goed beschreven op het internet net als genoeg goede recepten.

Ik heb ooit eens een pils gemaakt met motueka en amber mout, ik noemde het een Marzen, maar met de definitie van enkele hier had ik het net zo goed pils kunnen noemen  ;D

Oscar

Citaat van: Bram86 op 23-11-2016  23:58 uWas het doel van Oscar niet gewoon het ontketenen van de discussie?

Citaat van: Jeukstaardt op 24-11-2016  12:38 uToch heb ik weer een hoop geleerd van dit topic.

:) :brouwen: :biersmile:

ciesvandekwis

Leuke discussie, was net weer aan het kauwen op een receptje voor de wintermaanden. Ik brouw nogal graag volgens de temperatuur van het seizoen, en bij kouder weer is dat pils-type en lambiek.
Dus wordt het volgende terug de Lager!Lager! versie drie  :brouwen:. Mét de gekende 'snelle' methode van Brulosophy levert dit zowat het snelste én relatief goedkoopste biertje op, dat bijna iedereen lust.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29747.msg475962.html#msg475962

Jeukstaardt

Citaat van: Brouwers op 24-11-2016  13:15 uEr is helemaal niks mis met in hokjes denken. Reden dat biertypen bestaan is dat (ten tijden van het ontstaan) de biertypen als lekker waren of commercieel succesvol. Dus door binnen de hokjes te brouwen verklein je de kans dat je bier recept technisch slecht in elkaar zit (lees slecht in balans). Neemt niet weg dat je hele lekkere bieren kunt maken door de hokjes weg te gooien.

Verder ben ik van mening dat bierbrouwen an sich niet heel moeilijk is. Een ondergister is niet veel moeilijker als een bovengister. Brouwtechnieken zijn ook goed beschreven op het internet net als genoeg goede recepten.

Ik heb ooit eens een pils gemaakt met motueka en amber mout, ik noemde het een Marzen, maar met de definite van enkele hier had ik het net zo goed pils kunnen noemen  ;D

Mijn post is enigszins cynisch bedoeld hoor. Ik vind niets mis met mijn bieren alhoewel ik ze om verschillende redenen voor verbetering vatbaar vind. De verschillende biertypen bieden mij een kader waarbinnen ik zelf kan kiezen om of daarin te blijven of daarbuiten te gaan.

Hay

Citaat van: ciesvandekwis op 24-11-2016  14:16 uLeuke discussie, was net weer aan het kauwen op een receptje voor de wintermaanden. Ik brouw nogal graag volgens de temperatuur van het seizoen, en bij kouder weer is dat pils-type en lambiek.
Dus wordt het volgende terug de Lager!Lager! versie drie  :brouwen:. Mét de gekende 'snelle' methode van Brulosophy levert dit zowat het snelste én relatief goedkoopste biertje op, dat bijna iedereen lust.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29747.msg475962.html#msg475962

En wie zegt hier dat het geen pils is:

Citaat van: Oscar op 12-10-2015  18:52 uWordt een mooie bock of alt, maar geen pils omdat het toevallig ondergistend is. ;)  Wellicht gewoon een mooie ondergister, maar noem het geen pils!

Niet in hokjes denken Oscar

tdp

Citaat van: Hay op 24-11-2016  15:05 uEn wie zegt hier dat het geen pils is:

Haha!!  >:D >:D >:D

crazyjopje

Citaat van: Hay op 24-11-2016  15:05 uEn wie zegt hier dat het geen pils is:

Dat recept spreekt over groot deel mout wat niet in een pils hoort.

Fermon

Citaat van: crazyjopje op 26-11-2016  00:17 uDat recept spreekt over groot deel mout wat niet in een pils hoort.

Een "out of the box" pils....

crazyjopje

Citaat van: Vrumona op 26-11-2016  00:53 uEen "out of the box" pils....
Inderdaad....

Noem ik mijn volgende pils "out of the box porter".

seed7

Citaat van: crazyjopje op 26-11-2016  00:57 uInderdaad....

Noem ik mijn volgende pils "out of the box porter".

PIPL, Pale Inda Porter, untergaerig wohl zu verstehen,

Ingo

crazyjopje

Nee inderdaad... Thuis kun je geen heldere pils brouwen...
Zie hier mijn porter 1e poging... Ist wat?

Jeukstaardt

Voor een Golden Porter ziet ie er niet slecht uit ;D

Biertje1985

Ik heb een kraakheldere pils gebrouwen (S-189 gist) 18 dagen gelagerd de laatste 4 dagen op 2,5 graden. Een aantal keer bezinksel afgetapt.
Geen koudewaas niks. Ik was zelfs ook verbaasd, na 2 weken op fles was het zo helder als een fabriekspils. Zonder filteren.

Het kan dus wel!

Of het een klassieke pils is dat valt onder discussie want ik had een klein beetje munchener toegevoegd bij de pilsmout en ik heb styrian goldings hop gebruikt.
Proefde overigens prima.

Biertje1985

Citaat van: Jeukstaardt op 24-11-2016  12:38 uToch heb ik weer een hoop geleerd van dit topic. Ik ben geen goede brouwer, met al mijn bieren is iets mis en ik denk nog teveel in hokjes, lees: biertypen.
Hmm...

Dat maakt je geen slechte brouwer! ik heb ook zat bieren met een afwijkingen, brouwen is experimenteren en zolang je dat doet in plaats van succesvolle recepten kopiëren dan komt de ervaring vanzelf. Ik heb immers ook nog maar een 20 tal bieren gebrouwen.

En dat maakt het leuk, want zo valt er nog genoeg te ontdekken en te leren.  :proost:

Ansius

En toch is het niet zo simpel!

William

Haagse Wouter

Citaat van: Biertje1985 op 25-12-2016  22:06 uDat maakt je geen slechte brouwer! ik heb ook zat bieren met een afwijkingen, brouwen is experimenteren en zolang je dat doet in plaats van succesvolle recepten kopiëren dan komt de ervaring vanzelf. Ik heb immers ook nog maar een 20 tal bieren gebrouwen.

En dat maakt het leuk, want zo valt er nog genoeg te ontdekken en te leren.  :proost:

De een zijn afwijking is de ander zijn unieke smaak :).

Jeukstaardt

Citaat van: Biertje1985 op 25-12-2016  22:06 uDat maakt je geen slechte brouwer! ik heb ook zat bieren met een afwijkingen, brouwen is experimenteren en zolang je dat doet in plaats van succesvolle recepten kopiëren dan komt de ervaring vanzelf. Ik heb immers ook nog maar een 20 tal bieren gebrouwen.

Ik chargeerde enigszins :) Ik ben dik tevreden met mijn bieren, maar er zal ongetwijfeld iets op aan te merken zijn.

Ik heb er plezier in om recepten uit te proberen, maar ik betrap me erop dat ik toch vaak dingen aanpas terwijl ik bezig ben. Ik varieer met de tijdstippen van hopgiften, meer of minder hop, andere soorten hop, beetje schuiven met de storting enz. Dat maakt het brouwen leuk voor mij. Als ik op die manier buiten een typering uitkom jammer dan.
En zo blijven we lekker bezig.
Ik heb het overigens nog niet geprobeerd omdat het me niet zo interesseert als stijl, maar het lijkt mij niet simpel een goede pils te brouwen...

bierfan

Helder krijgen is geen probleem.  :biersmile:

Ansius

Mijn laatste poging om een mooi pils te fabriceren zit ook in de fles.
De smaak belooft.
Ten opzichte van de vorige versie is deze veel zachter.
Ook wat minder bottelsuiker gebruikt.
Nieuwsgierig wat de hergisting op de fles geeft.

Voor de verandering ga ik deze eens insturen voor het ONK.

Zou het dan toch simpel zijn?

Juindorper

Toevallig vandaag ook mijn  Urquell pils gebotteld.
Deze stond al sinds kerstmis te lageren in de schuur.
Wat de smaak betreft vind ik hem wel erg neutraal dus benieuwd wat er nog gebeurd tijdens de hergisting.

Polleke

Naar aanleiding van dit topic heb ik mij ook aan een pils gewaagd.
Vergist volgens de snelle methode (met dank aan Ciesvandekwis voor het idee)
15 januari gebrouwen, vergisting gestart op 14graden. Vanaf 19 januari op laten warmen naar 20 graden (duurde bijna een volle dag)
25 januari cold-crashen op drie graden voor een week en bottelen maar!
Ondanks ik door een meetfout iets teveel water heb toegevoegd voor vergisting is hij wel aardig geworden:

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : "smash" pils
Kenmerk                   : 17.01
Brouwdatum                : 15-1-2017
Biertype                  : Pilsener
Aantal liters             : 22
Gewenst begin SG          : 1043 (4,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 65.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 31,22 liter
Maischdikte               : 0,00 l/kg
Maischwater               : 0,00 liter
Spoelwater                : 31,23 liter
Kooktijd                  : 60 minuten
Berekende kleur           : 7 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 31 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC the Swaen     100,0 %        5,000 kg       3 EBC                                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Magnum             10,7 %    20 gr          60 Min.        28 EBU                                                                 
Saaz (CZ)          2,2 %     40 gr          15 Min.        6 EBU                                                                   
Saaz (CZ)          2,2 %     50 gr          1 Min.         1 EBU                                                                   

Opmerkingen     : Te weinig Saaz in huis, wat smokkelen met Magnum

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Saflager S-23
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 1000 ml
Beluchtingstijd           : 18 uur
Temperatuur               : 18°C
Gistvoeding               : dap
Hoeveelheid               : 1 theelepel

Opmerkingen     : Avond ervoor 100 gram moutextractpoeder in een litertje water gekookt met wat dap. Na oplossen gist op de roerder gezet tot moment toevoegen

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen Maischschema

Opmerkingen     :
Water:
4 jerriecans demiwater van donckers en 1tje met kraanwater als maischwater

spoelwater: 2 keer 1,5 liter demiwater uit waterkoker en nog een beetje uit de cooker.

Helaas iets te ver doorverdund met kraanwater voor vergisting

87 punten op keuring wijn-en biergilde Ambrasserie 22-04-2017
Visuele aspecten: Zeer mooi schuim 15/15
Geur: fijne pilsgeur 23/25
Basissmaak: fris bitter 8/10
Smaak: mooie typische pilssmaak, komt overeen met de geur 22/25
body: iets te dun 4/5
mondgevoel: beetje dunnig4/5
nasmaak: normaal vloeit snel weg 11/15
Algemene indruk: mooie pils 87/100

Snotje

Ik ga binnenkort een eerste pils brouwen dus weinig ervaring met pils. Maar wat ik gelezen op een ander buitenlands forum is dat commerciële pils veel toegevoegde suiker bevat omdat dit het bier 'slapper' maakt en makkelijk te drinken maar ook goedkoper en op de grote hoeveelheid pils dat een commerciële brouwerij brouwt scheelt dat een berg geld.

Kan je pils niet wat wateriger maken met suiker als hobbybrouwer?

Jacques

Citaat van: Snotje op 17-04-2019  22:57 uIk ga binnenkort een eerste pils brouwen dus weinig ervaring met pils. Maar wat ik gelezen op een ander buitenlands forum is dat commerciële pils veel toegevoegde suiker bevat omdat dit het bier 'slapper' maakt en makkelijk te drinken maar ook goedkoper en op de grote hoeveelheid pils dat een commerciële brouwerij brouwt scheelt dat een berg geld.

Kan je pils niet wat wateriger maken met suiker als hobbybrouwer?

Suiker bij een commerciële pils? Dat is erg ongebruikelijk. Wat meer voorkomt is het gebruik van ongemoute granen in de vorm van rijst en maïs. De laatste jaren worden deze steeds minder gebruikt. De voornaamste redenen waarom deze grondstoffen gebruikt werden waren het krijgen van een lichtere kleur en het verlagen van het eiwitgehalte waardoor het bier helderder is.

Suiker als ingrediënt is gebruikelijk bij bovengistende (Belgische) bieren voor een betere doordrinkbaarheid. Het maakt een bier niet 'slapper' maar in verhouding heb je minder restsuikers. Overigens wordt er naast alcohol ook andere smaakactieve stoffen gevormd bij de vergisting van suiker.

Snotje

Citaat van: Jacques op 17-04-2019  23:11 uSuiker bij een commerciële pils? Dat is erg ongebruikelijk. Wat meer voorkomt is het gebruik van ongemoute granen in de vorm van rijst en maïs. De laatste jaren worden deze steeds minder gebruikt. De voornaamste redenen waarom deze grondstoffen gebruikt werden waren het krijgen van een lichtere kleur en het verlagen van het eiwitgehalte waardoor het bier helderder is.

Suiker als ingrediënt is gebruikelijk bij bovengistende (Belgische) bieren voor een betere doordrinkbaarheid. Het maakt een bier niet 'slapper' maar in verhouding heb je minder restsuikers. Overigens wordt er naast alcohol ook andere smaakactieve stoffen gevormd bij de vergisting van suiker.

OK bedankt Jacques ik kan de originele post ook niet meer vinden en ik nu niet helemaal zeker of het wel klopt wat ik zei... Ik ga nog even zoeken. Hoe dan ook wil ik een slap biertje voor mijn vrienden brouwen. Drink zelf eigelijk geen pils meer al moet ik zeggen dat ik vorig jaar in Tsjechië lekkere pils in de zon heb gedronken. Dus zoiets... Maar hoe zij het brouwen met het 2x terug pompen is wel ingewikkeld.

Jacques

Citaat van: Snotje op 17-04-2019  23:27 uOK bedankt Jacques ik kan de originele post ook niet meer vinden en ik nu niet helemaal zeker of het wel klopt wat ik zei... Ik ga nog even zoeken. Hoe dan ook wil ik een slap biertje voor mijn vrienden brouwen. Drink zelf eigenlijk geen pils meer al moet ik zeggen dat ik vorig jaar in Tsjechië lekkere pils in de zon heb gedronken. Dus zoiets... Maar hoe zij het brouwen met het 2x terug pompen is wel ingewikkeld.

Een laag alcoholisch bier brouwen is een kwestie van minder mout storten.

De brouwmethode die jij bedoelt heet de decoctiemethode. Daarbij wordt een gedeelte van het beslag uit de brouwketel gehaald en in een ander ketel gekookt. Na het koken wordt de deelmaisch vermengd met met de rest van het beslag. Hierdoor stijgt de temperatuur van het mengsel. Er wordt beweerd dat je hierdoor een moutigere smaak krijgt. Vanwege de hoge energiekosten wordt de methode steeds minder vaak toegepast. De moutigere smaak kun je ook krijgen door het gebruik van melanoidinemout. Dat is minder gedoe...

Vergelijkbare Topics (7)

27554

Reacties: 5
Gelezen: 2401

33841

Reacties: 26
Gelezen: 3879

43115

Reacties: 11
Gelezen: 1625

11720

Reacties: 2
Gelezen: 2101

41396

Reacties: 25
Gelezen: 3821

8200

Reacties: 7
Gelezen: 4889

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.