Andere basismout voor donkere bieren?

Gestart door leo18, 12-11-2016 19:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

leo18

Zowat een maand geleden heb ik onderstaand biertje gebrouwen. Voor een quadrupel valt het heel licht uit, toegegeven, maar qua smaak ben ik wel vrij tevreden. Het evenwichtigste bier dat ik tot nu toe gemaakt heb (elfde poging), al zijn er natuurlijk nog vele werkpunten.
Tot nu toe heb ik altijd pilsmout als basis gebruikt, ook al brouw ik nooit blonde bieren. Wat zou het effect of het verschil zijn als ik voor onderstaand brouwsel Pale of Munich als basis zou nemen?
Andere opmerkingen of bedenkingen zijn natuurlijk ook welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk11
Naam receptMechant 11
Brouwdatum14-10-2016
BiertypeQuadrupel
Volume19,5
Begin SG1,072 SG
Eind SG1,018 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,0%
Alcoholgehalte7,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)65 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement62,8 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Mechelen12,37 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,400 kgPilsmoutDingemans3 EBC82,6 %
0,700 kgBiscuitDingemans50 EBC9,0 %
0,500 kgSpecial BDingemans350 EBC6,5 %
0,150 kgChocolademoutDingemans900 EBC1,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.2,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.2,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,1 gMagnumbellen11,0%60 min.25,7 IBU
50,0 gBramling Crossbellen6,0%5 min.6,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gU.S. West Coast (M44)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting25,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad72,2%
Temp. nagisting0,0 °C
Start lagering28-10-2016
Temp. lagering0,0 °C


seed7

Een continentale Pale mout voegt denk ik niet heel veel toe, een fractie moutiger. Als je alle pils door muenchner vervangt moet je eerst rekenen of het nog wel converteerd. Wat ik voor de zekerheid doe is net zo veel pilsmout als speciaal mouten gebruiken en de rest muenchner neme, geeft zekerheid. Muenchner in zo'n hoeveelheid maakt het brodiger, voller en een fraktie zoeter.

Er is een alternatief, Mild mout en dan met name die van Muntons, die is vol van smaak en wat aan de zoete kant. Er wordt zo geëest dat er ook onvergistbare dextrinen ontstaan. Die van Thomas Fawcett heeft meer weg van een donkere Pale mout.

Nog een alternatief is het gebruik van een beetje aroma/melanoidine mout, maken het bier moutiger.

Ingo

beermenke

Grappig, ik gebruik nooit pilsmout. Meestal munich of pale ale. Bieren zijn voller van smaak. Donkere of amber heeft nl mijn voorkeur vandaar.

Juindorper

Ik ben zelf steeds meer palemout gaan gebruiken in mijn donkere bieren i.p.v. pilsmout. Dat geeft een net wat vollere smaak.
Ik zou overigens voor een andere gist kiezen. De M44 is meer geschikt voor een IPA of zo.

leo18

Citaat van: Juindorper op 12-11-2016  21:14 uIk ben zelf steeds meer palemout gaan gebruiken in mijn donkere bieren i.p.v. pilsmout. Dat geeft een net wat vollere smaak.
Ik zou overigens voor een andere gist kiezen. De M44 is meer geschikt voor een IPA of zo.

Dan wordt het hier volgende keer palemout. Is de densiteit einde gisting dan wat hoger of heeft dat er niets mee te maken?
De M44 had ik gebruikt omdat er niet veel andere voorraad was. Ik gebruikte anders al eens M07 van Mangrove Jack of US-05. Welke gist zou je voor dit bier dan eerder aanraden?

Juindorper

Citaat van: leo18 op 13-11-2016  18:30 uDan wordt het hier volgende keer palemout. Is de densiteit einde gisting dan wat hoger of heeft dat er niets mee te maken?
De M44 had ik gebruikt omdat er niet veel andere voorraad was. Ik gebruikte anders al eens M07 van Mangrove Jack of US-05. Welke gist zou je voor dit bier dan eerder aanraden?
De M44 is heel neutraal van smaak net als de US-05. Dat geeft niet het smaakprofiel van een dubbel of quadrupel.
Zelf kweek ik het liefst gist op uit een flesje trappist. Toevallig vandaag een quadrupel gebrouwen met Mangrove Jack M41 maar dat wordt voor mij ook een verassing.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.