jeroentjecross

Gestart door jeroentjecross, 12-11-2005 19:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroentjecross

na bijna een jaar rondhangen op dit forum vond ik het wel eens tijd om me voor te stellen.

mijn echte naam is jeroen en ik ben 4e jaars student bedrijfskundig informatica en een groot levensgenieter.

in oktober 2004 heb ik samen met me pa een cursus gevolgd in het cultureel centrum is ons pitoreske dorpje chaam (bekend van de 8 van chaam). de cursus was zo goed bevallen dat we gelijk materiaalen zijn gaan zoeken om thuis aan de slag te gaan. Bij oma een weckketel in beslag genomen die we enkele jaren terug kado hadden gedaan(na al die jaren nog nooit gebruikt). een collega van me pa had nog een oude brander liggen en daarmee konden we beginnen. verder nog wat andere lijnstjes uitgegooit naar vrienden en bekenden.

bij Brouwland de standaard spullen gekocht thermometer, roerlepel, gistvat en natuurlijk een hoop ingrediënten. en uiteraard als je bij Brouwland rondloopt zie je een hoop leuke hebbe dindetjes. een beugelfles van Grolsch was net te groot voor een glas dus nemen we maar een kroonkurk apparaat mee en gelijk 2 zakken van 1000 kroonkurken dan kunnen we een paar jaar vooruit en ze zijn goedkoper dan de kleine zakjes. een schroot molen was het volgende, ons oog was gevallen op een walsenmolen alleen bij Brouwland was hij te duur. heel toevallig was er iemand voor zijn werk voor 5 jaar naar amerika verhuist en zou deze zomer terug naar Nederland komen. een paar keer contact gehad en hij zou de molen bestellen en mee nemen naar Nederland. omgerekend een walsenmolen voor €135,-.

in totaal 3 brouwsels van 20 liter gemaakt in de weckketel van 29 liter. alleen een nadeel was dat wanneer je even niet op zat te letten de pan al over begon te koken. dus de zoektocht naar een grotere pan kon beginnen. bij een restaurant in het dorp kregen we een aluminium pan mee van 36 liter echter wanneer je water ging koken kwam er een vervelende lucht vanaf die ik niet in me bier wil hebben, verder zoeken dus. een kennis had een koperen boiler van 80 liter gevonden. open gezaagt en een neef van me moeder gevraagd of hij een keer tijd had op koper te solderen. maar de ketel lag maar stof te verzamelen en er werd niets meer aan gedaan. na een tijdje ga je toch verder zoeken  na een avondje surfen op het forum kwam ik op een adresje van een legerstock. pa vond het ook een mooie pan voor een mooi prijsje dus de volgende dag de auto gepakt en richting belsele gereden. mooie pan van 70 liter aangeschaft en een brander. nu was alles compleet. brouwen dus. de ingrediënten die we hadden liggen waren toereikend voor 2 brouwsels een tripel en een dubbel. dus totaal 6 brouwsels gemaakt. 4 tripels en 2 dubbels maar het werd tijd voor andere recepten. een stout en een witbier gebrouwen, witbier zit al op de fles en de stout staat te lageren.

eindelijk had ik van de week weer een reactie op een van de lijntjes die ik uitgegooit had. de schoonbroer van me tante was op zijn werk een hok aan het opruimen en daar stonden 5 gamellen in, "of we die konden gebruiken" uiteraard.

zo nu heb ik voldoende materiaal verzameld en gaan we langzaam aan kijken of een WURMS bouwen een optie is. dat gaat een klus worden voor na het afstuderen. nog ff een jaartje stage er doorheen knallen en dan hebben we alle tijd om een WURMS te gaan bouwen.

groeten jeroen

Herman

Nou Jeroen,

Mooie uitgebreide intro, al was je natuurlijk al actief. Welkom! Ik ben overigens ook (oud) Bi-er (ja, dat is een hele mooie afkorting ;) )

Horst

Hoi Jeroen

Succes met je knallende stage.
Er zijn mooie voorbeelden in dit forum om een goede installatie te maken.
Als je toch een kennis hebt in Amerika is het raadzaam om ook de MARCH pomp te bestellen.
brouw ze!

mvg
Horst
:beersmiley:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.