Christoffel taste a like

Gestart door Pieter., 27-10-2005 17:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Hallo allen,

Een van mijn favoriete biertjes is Cristoffel Blond, het lijkt mij daarom leuk om eens te proberen een zelfde soort bier te maken, al heb ik geen idee welke ingredienten worden gebruikt, ik las op de site van T Wort Wat hoe je Cristoffel gist kan terug winnen maar nu de ingedienten nog, iemand een idee?

Pieter

MO

Er zijn twee, of nu zelfs drie christoffels, met ch zoals je misschien gezien hebt dat ik heb verbeterd. De blond, de Robertus en dit voorjaar voor het eerst bock.

Alle bieren van christoffel zijn ondergistend gebrouwen. Heb je daar de mogelijkheid voor (vergisting bij max 10 grC). Ik denk dat je de gist wel op kunt kweken. De bitterheid van de blond is 43 ibu.

Dit staat op cambrinus.nl. INteressant info toch? Ik zou de blond zelf geen pils noemen, maar goed. Ik ben zelf ook wel geinteresseerd in het nabrouwen van dit bier.

De mout was afkomstig van de firma Thywissen in Hürth, gelegen in de buurt van Keulen. Het is een kleine mouterij voor speciaalmouten.
De vergisting bij Christoffel vindt plaats in open gistkuipen. De twee grootste kuipen hebben elk een capaciteit van 10000 liter. De bieren van Christoffel zijn ondergistend. Na de vergisting wordt het bier overgepompt naar verticale lagertanks van 5000 liter. Christoffel heeft de beschikking over 16 lagertanks van elk 5000 liter en 4 lagertanks van 2000 liter. De brouwzaal was geleverd door Duotank uit Valkenswaard en gebouwd naar een ontwerp van Leo Brand. Er worden twee hopsoorten gebruikt: de bitterhop en de Hersbrücker aromahop. Er wordt geen hopextract of gezuiverde hoppellets gebruikt (hoppellets 45), maar 100% pure gemalen en samengeperste hop (hoppellets 90).
 
Gebrouwen sinds: 1986
Stamwortgehalte: 14.0
Alcoholpercentage: 6.0%
Soort: pils
Opmerkingen:
Christoffel Blond is het enige doordrinkbare speciaalbier in Nederland met een hoge bitterheid (43 EBU). Deze bitterheid wordt veroorzaakt door de verse hop die wordt gebruikt en het Blond tot een fris, speciaalbier maakt. Sinds 2004 wordt Christoffel Blond afgevuld in vaten van 20 liter. Hiernaast is het bier verkrijgbaar in flessen van 33 cl en sifons van 2 liter.


Johannes

Ik vraag me af wat die speciaalmout zou moeten zijn, ik ken het bier niet erg goed maar alleen pilsmout zou toch voldoende moeten zijn?  Vraag is dan nog wat de bitterhop zou zijn gezien de openheid t.a.v. het recept moet die andere hop ook nog wel ergens te vinden zijn.

:degroeten:

Johannes

TVERSCH

Waarschijnlijk wordt  er in Christoffel-Blond   cara-pilsmout gebruikt.  Misschien is dit de speciaal mout ?
Dit is gebruikelijk in de URTYPE's

Na heel wat kratjes en grote flessen tot mij genomen te hebben ben ik afgehaakt toen de bitterheid  drastisch terugviel om wat meer klanten te trekken, en heb niet meer de moeite genomen om het weer te proberen ondanks het verhaal in PINT vorig jaar dat de bitterheid weer is opgevoerd.  :pan:

Zal binnenkort weer eens een poging wagen, want ik vond dit op de oude Brand Up na het lekkerste Nederlands bier.

In 2004 een ondergister gebrouwen, met  de Wyeast Münich Lager 2308, die wel wat  weg had van een Christoffel: geen echte dorstlesser, maar een heerlijk volmout pils.

90 % Pilsmout
10% Münichmout

 Saaz(6%pellets) als bitterhop/Tettnang(4,7%pellets) als aromahop / Herschbrück(3%pellets) laatste 5 min.

Wordt vervolgt :-\

MO

Theo, die bitterheid is al anderhalf jaar weer op niveau. Heb jij hem op het Roerstok ONK niet van het vat geproefd? Mijn hemel, wat was hij lekker. In Terminus in Den Bosch hebben ze hem vaak van het vat. Moet je wel een halve liter naar binnen werken. Wat een ramp! Schitterend bier, mensen, inderdaad een van de beste bieren in Nederland.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.