Vergisten Brett gisten anders dan bier/wijngisten?

Gestart door monsieurmichiel, 12-08-2016 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

monsieurmichiel

Gisteren een brouwsel in 5 delen gesplitst om het effect van verschillende gisten te ervaren. De saison-, champagne- en sherry-gist vertoonden al snel veel activiteit, maar de twee Brett gisten nog niets. Het enige wat ik daar zie is een kleine beweging van het water in het waterslot, maar nog geen enkele 'blub'. Ook aan de oppervlakte is niets te zien. Is dit normaal? Ben ik te ongeduldig misschien bij Brett's?

Oscar

Citaat van: monsieurmichiel op 12-08-2016  18:47 uBen ik te ongeduldig misschien bij Brett's?

Ja  :)

monsieurmichiel

Oscar, hoe verloopt bij Brett's dan globaal de vergisting?

Michiel

Brouwers

Heb je wel genoeg cellen toegevoegd? De buisjes van whitelabs bv bevatten maar 5 miljard cellen in tegenstelling tot de normale gisten die 100 miljard cellen. Als je niet even veel hebt cellen toegevoegd verklaard het start gedrag. Als je van beide genoeg toevoegd zal de vergisting niet veel anders zijn behalve dat de brett langer zal door gisten. Brett kan in tegenstelling tot de meeste sach (uitzondering is denk ik saison gist) wel dextrines vergisten.


monsieurmichiel

Ik heb een buisje aan 4 liter wort toegevoegd. Neem aan dat dat toch genoeg zou moeten zijn.

Oscar

Citaat van: monsieurmichiel op 12-08-2016  19:21 uOscar, hoe verloopt bij Brett.'s dan globaal de vergisting?H

Langzaam maar gestaag. En gist vaak ver uit. Zojuist heb ik een bier met brett in de lagering gebotteld. Heeft 3 maanden gestaan, en nog twijfel ik of ik niet te vroeg heb gebotteld (eind SG 1005).  :pan: :pan: :pan:

Brouwers

Citaat van: monsieurmichiel op 12-08-2016  20:22 uIk heb een buisje aan 4 liter wort toegevoegd. Neem aan dat dat toch genoeg zou moeten zijn.
Aannames zijn de basis van alle mislukkingen (in het Engels klinkt het mooier  >:D)
Ik weet niet hoe zwaar je bier is, maar voor 4 liter bier van 1.050 moet je ongeveer 35 miljard cellen enten. Het komt niet op 1 miljard cellen nauwkeurig, maar met 5 miljard cellen zit je er ver onder, dan is er niet een gecorrigeerd voor de leeftijd van de gist. Er zijn meerdere tools beschikbaar om uit te rekenen of je wel genoeg gist hebt: mr malty, yeastcalc, brewersfriend onder tools en BrouwHulp/BrouwVisie.

Waarschijnlijk trekken de brett het wel tot het einde, maar zal lang duren voordat je activiteit ziet, ook kan de vergisting gaan slepen. Dus geduld is heel belangrijk als je geen bommen wilt krijgen.

Paard

Klopt dat wel? Ik dacht dat er geen wetenschappelijke data was met betrekking tot brett maar dat een start aantal ongeveer 4 tot 5 maal zo groot moest zijn als met een gewone gist.

seed7

Citaat van: Paard op 12-08-2016  21:42 uKlopt dat wel? Ik dacht dat er geen wetenschappelijke data was met betrekking tot brett maar dat een start aantal ongeveer 4 tot 5 maal zo groot moest zijn als met een gewone gist.

De hoeveelheid Brettcellen nodig voor de hoofdgisting zit in aantal tussen de bovenkant van bovengisters en hybriden.

Een gelijke hoeveelheid suiker in het wort levert meer cellen Brett op dan cellen Sacch, 2 - 5x. Het aantal cellen in een buisje/zakje is inderdaad minder dan bij Sacch omdat Brett meer gedacht is voor de nagisting, bij Whitelabs is het aantal cellen wel in de afgelopen jaren steeds meer geworden.. De Brett groeit over het algemeen wel veel langzamer en een starter an zomaar meer als een week nodig hennen

Verder lijkt het er op dat Brett lang niet alles eet, zeker niet in z'n eentje, er zijn er zelfs die alleen maar 'de simpelste suikers lusten' maar wel "hout eten". Er zijn er die in hun uppie nog geen 50% SVG halen. De meesten commercieel verkrijgbare halen ca. 80%.

Net als bij Sacch is dit allemaal zeer stam afhankelijk en omdat we nog steeds niet precies weten wat we allemaal aan Brett hebben is de spreiding nogal groot. De hele taxonomie van die dingen is niet erg duidelijk of eenduidig en de meesten zijn niet door de 'scanner' geweest.

Ten slotte is er heel veel twijfel over de zuiverheid van de geleverde culturen, er zit Sacch door. Brett C. zou bijvoorbeeld helemaal niet diep uitgisten, maar door het gezelschap lijkt het dat toch te doen. Hetzelfde voor de Lactobacillusculturen, die horen maar een paar SG puntjes op te snoepen voor het zo zuur is dat ze zelf niet meer verder willen en behoren (vrijwel) geen CO2 te produceren maar doen dat toch in ruime mate. Sacch contaminatie.

Het Milk The Funk Wiki wordt een steeds betere en betrouwbaardere bron.

Ingo

monsieurmichiel

Ik heb geen zwaar bier gebrouwen, het sg was 1.030. Ik wacht maar geduldig af.

monsieurmichiel

Inmiddels is er activiteit in het waterslot en schuim op het wort te zien. Ik zal voortaan geduldig zijn...

BartC

Ik gebruik wel eens de Wyeast 5112 voor hergisting op fles. Ik maak eerst een giststarter in twee stappen waarbij elke stap toch wel een tweetal weken duurt (eerst naar 20 L en daarna naar 90 L). Als ik het bier laat uitvergisten tot 1002 maximaal, neemt de brett daarna nog steeds een punt of 2, 3 van weg wat je dus moet compenseren met wat minder bottelsuiker dan normaal. hergisting op fles kan tot wel 6 weken duren eer je iets van de brett merkt.

grt
Bart

knifeman

Een beginnersvraagje om in te pikken... Voeg je een brett toe als tweede entiteit naast een normale gist of gebruik je die typisch als vervanging van hoofdgist?

Koen S

Citaat van: knifeman op 22-01-2019  17:44 uEen beginnersvraagje om in te pikken... Voeg je een brett toe als tweede entiteit naast een normale gist of gebruik je die typisch als vervanging van hoofdgist?
Eerst een gewone neutrale gist. Tweede gisting/lagering met brett. Je kan ook meteen een mix gebruiken zoals de Roeselare blend, daar zitten ze allebei in en ook nog melkzuurbacteriën.

PP

Ik heb met een Roeselare blend een zuur bier gebrouwen in november (pale mout+ speltkorrels, laag in bitterheid).
Na enkele uren was er al duidelijk een gistactiviteit.
Na 1 maand jong bier geproefd: ik proefde een licht zure "Orval smaak" uiteraard minder bitter.
Mijn doel: over 9 maanden een zelfde brouwsel jong bier maken. Daarna beide bieren in bepaalde verhouding versnijden.

Groet, Paul

wiliam

Beste PP Ik hoop dat je hier een item over aan wil maken, ben namelijk heel geïnteresseerd in "zuur" bier. Maar van vele hoor je vaak, vanwege de lange periode, het eindresultaat niet. Wil aan het eind van het jaar, mijn eerste zuur bier gaan brouwen en elke informatie is uiteraard welkom. Op het moment is het vooral inlezen.
 
Groeten Wiliam

seed7

Citaat van: knifeman op 22-01-2019  17:44 uEen beginnersvraagje om in te pikken... Voeg je een brett toe als tweede entiteit naast een normale gist of gebruik je die typisch als vervanging van hoofdgist?

Kan beiden en is afhankelijk van je doel. Als hoofdgist is die voor al in het begin relatief clean en het geeft een slanker bier omdat Brett geen glycerol aanmaakt.

Brett in de lagering kan een veel sterkere smaak geven, denk aan oude Orval, ook hier is het weer stam afhankelijk en ook afhankelijk van wat voor stoffen je hoofdgist aanmaakt.

In veel zuurbieren zit Brett, maar een bier met Brett is niet per definitie zuur. Er zijn wel stammen die redelijk wat azijnzuur aanmaken.

ingo

wiliam

Omdat vele de eindstreep niet op "papier neerpennen, hier een verslagje.
Nov 2019 heb ik een bier gebrouwen met:
2000 g pale ale
1000 g Tarwe mout Ruby
500 g Roasted 1000/1400 ebc
500 g special B
500 g Melanoide lgt
42° 30 min
65° 30 min
72° 50 min

Daarna Hop  toegevoegd 50 g  Fuggle en 50 gram Opal
 van 1 jaar oud. en 1 uur rond 95°
 laten rollen.
Af laten koelen in buitenlucht
Dan gewoon in Dame Jeanne 25 liter
tot 25° dan gist erop

Geen neutrale gist maar MJ 36 Liberty Bell

Kelder in van 15 /18 graden het hele jaar door
Na 14 dagen er
Brett Brux erbij

Elke maand met pompje lucht in geblazen en verder met rust gelaten.
Na 23 maanden een heerlijk zuur bier op fles gezet.

Eind december de smaak test.
Zuurstof en geduld meer is er niet nodig. En ja de Brett  is nog steeds levend aanwezig.
Met een moutextract weer aan het vermeerderen voor mijn nieuwe project dat sinds vorige week met MJ Bavaria aan de eerste vergisting is begonnen.
Dus bottelgist niet toevoegen, anders bommen
Smaak richting Bourgogne de Flanderes, maar dan beter. :)

Edwin brouwt

Fijn zo'n verslag, William, dank!
Ik ga maar eens een vergelijkbaar pad volgen.
Er zijn zoveel wegen naar Rome dat ik even niet kon kiezen, nu wel  :)

Johan_vL

Citaat van: seed7 op 12-08-2016  21:56 uDe hoeveelheid Brettcellen nodig voor de hoofdgisting zit in aantal tussen de bovenkant van bovengisters en hybriden.

Ten slotte is er heel veel twijfel over de zuiverheid van de geleverde culturen, er zit Sacch door. Brett C. zou bijvoorbeeld helemaal niet diep uitgisten, maar door het gezelschap lijkt het dat toch te doen. Hetzelfde voor de Lactobacillusculturen, die horen maar een paar SG puntjes op te snoepen voor het zo zuur is dat ze zelf niet meer verder willen en behoren (vrijwel) geen CO2 te produceren maar doen dat toch in ruime mate. Sacch contaminatie.

Het Milk The Funk Wiki wordt een steeds betere en betrouwbaardere bron.

Ingo

Klinkt heel natuurlijk, in de natuur werken bacteriën samen of leven in ieder geval samen omdat ze voordeel hebben van elkaar of de condities  beter zijn in de buurt van de een dan ergens anders. Sommige eten afval van de ander of hebben een enzym wat weer iets oplevert voor een ander. Combinaties van brett en sach lijken dus juist een mooie combi. Beetje duur om een ngs-analyse te doen op zo'n buisje van WLP, maar wel interessant :-)

Heeft iemand wel eens een mix gemaakt van diverse stammen brett, met een sach? En dan een mix met een var. diastaticus en een niet?

seed7

Citaat van: Johan_vL op 14-10-2021  07:58 uKlinkt heel natuurlijk, in de natuur werken bacterien samen of leven in ieder geval samen omdat ze voordeel hebben van elkaar of de condities  beter zijn in de buurt van de een dan ergens anders. Sommige eten afval van de ander of hebben een enzym wat weer iets oplevert voor een ander. Combinaties van brett en sach lijken dus juist een mooie combi. Beetje duur om een ngs-analyse te doen op zo'n buisje van WLP, maar wel interessant :-)

Heeft iemand wel eens een mix gemaakt van diverse stammen brett, met een sach? en dan een mix met een var. diastaticus en een niet?

Die "samenwerking" zie je bijvoorbeeld in zuurdesem. L. sanfranciscensis maakt enzymen waardoor Sacch. te eten heeft. Sacch. op zijn beurt houdt de pH hoger waardoor Lab zich zelf niet verzuurt en in ruste gaat. Bij Berliner Weisse gebeurt dit waarschijlijk ook, L.brevis, Sacch symbiose. De Brett in de Weisse bouwt vervolgens allerhande nevenproducten om.

In de Brett- & Zuurbier wereld is het heel gebruikelijk om van allen meerdere stammen tegelijk, of na elkaar in te zetten.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.