Oesterzwamkwekerij schadelijk voor bierbrouwen?

Gestart door Levensbier, 01-08-2016 09:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Levensbier

Beste forumleden,
Ik kan een kleine ruimte huren om bier te brouwen. In hetzelfde pand/open ruimte zit een kwekerijtje van oesterzwammen op koffiedik. De ruimte wordt daarvoor vochtig gehouden met stoom. Mijn vraag: is dat schadelijk voor bierbrouwen en kan ik beter een andere ruimte zoeken?
Met mijn hartelijke dank en groet, ruud

tdp

Het lijkt mij persoonlijk niet de meest handige ruimte dan om te brouwen... Denk dat het lastig is om besmettingen e.d. buiten de deur te houden, omdat het zo vochtig is, maar een kenner ben ik ook niet!

Groet,
de TDP

Wolter

Citaat van: Levensbier op 01-08-2016  09:11 uBeste forumleden,
Ik kan een kleine ruimte huren om bier te brouwen. In hetzelfde pand/open ruimte zit een kwekerijtje van oesterzwammen op koffiedik. De ruimte wordt daarvoor vochtig gehouden met stoom. Mijn vraag: is dat schadelijk voor bierbrouwen en kan ik beter een andere ruimte zoeken?
Met mijn hartelijke dank en groet, ruud

De oesterzwammen die voor kweek worden gebruikt zijn meestal niet sporendragend. Daar heb je dus hoogstwaarschijnlijk geen last van. Voor optimale kweekresultaten heb je voor oesterzwammen een gesloten ruimte nodig ivm klimaatbeheersing. Dat zij dit open doen is onhandig. Ik neem ook aan dat zij het vocht in de ruimte nevelen en geen hete stoom gebruiken.
De vraag is nu meer hoe afgeschermd jouw ruimte daar is? Als je alles goed afgedekt houdt na koken en je kunt geconditioneerd vergisten zal het wel moeten kunnen.
Er zijn genoeg mensen die buiten brouwen en koelen etc. daar heb je ook kans op besmetting.

Levensbier

Bedankt voor jullie reacties, beste Forummers. Top!

Jerome

Is dit toevallig op een industrieterrein in De Meern (Utrecht)?

Op je bostel kun je ook zwammen, paddo's etc laten groeien. Werkt best goed.

Wolter

Citaat van: Jerome op 03-08-2016  11:51 uIs dit toevallig op een industrieterrein in De Meern (Utrecht)?

Op je bostel kun je ook zwammen, paddo's etc laten groeien. Werkt best goed.

Wel wat papier en/of karton doorheen doen en heel goed uit laten lekken.

Levensbier

Het is in Leidschendam, verzamelgebouw aan de Vlietweg. Haagsche Zwam heet het kweekbedrijf.

kiekumgaon


Levensbier

Heb inmiddels in hetzelfde gebouw een andere (mooiere) plek gevonden, ver weg van de zwammen!

Jacques

Citaat van: Levensbier op 16-08-2016  11:12 uHeb inmiddels in hetzelfde gebouw een andere (mooiere) plek gevonden, ver weg van de zwammen!

Dan staat er niets meer in de weg om mooie bieren te brouwen.  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.