Winnaar La Trappe Quadrupel kloonwedstrijd

Gestart door Jacques, 29-07-2016 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

middelaersch

Citaat van: Hopfenfox op 09-06-2021  08:46 uBrouwsel zit nu 4 dagen in het gistvat. Als ik de iSpindel moet geloven is deze gist een slome diesel. Na 90 uur is het SG van 1082 naar 1047 gegaan en de lijn loop gestaag maar traag verder naar beneden. Geur uit gistvat is prima. Het zou kunnen dat de iSpindel is vastgezet door de gistkoek of tegen het deksel bonkt, maar dan zou ik helemaal geen dalende lijn verwachten. De tussen uren 24-48 bubbelde het als een gek en eerdere ervaringen vertellen me dat dan het grootste deel van het SG er wel afgesnoept zou moeten zijn.

Gist opgekweekt uit twee flesjes dubbel, opgeschaald naar 400ml en toen naar 900ml. 10 liter gebrouwen met SG 1082. Dat zou genoeg moeten zijn. Maischen 90 minuten op 65 graden, dus qua vergistbare suikers zou het wel goed moeten zitten. Toch maar een hydrometer vullen straks ter check-dubbel check?

Heb je hetzelfde probleem nu in twee draadjes gepost?

Zie mijn reactie daar:  https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43605.msg655463/topicseen.html#new

Hopfenfox

Dit was voor de hydrometer meting en het leek me niet netjes deze succes-draad nog verder te vervuilen met een mogelijk vergistingsprobleem. En dank je wel voor het meedenken daar!

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 09-06-2021  08:46 uToch maar een hydrometer vullen straks ter check-dubbel check?

Gebruik de iSpindel voor het volgen van het verloop van de vergisting. De werkelijke waarde kan afwijken door koolzuur of hopharsen die aan de iSpindel kleven. Meet het SG op het einde van de vergisting als de iSpindel geen daling meer laat zien.

Hopfenfox

Precies, dat is hoe ik doorgaans werk. Omdat er nu wat veel in het vat zat met weinig kopruimte tot gevolg, kon het zijn dat de spindel tegen het deksel duwde en daarom foute metingen gaf. Daarom toch ter controle wat afgetapt en de spindel zat goed. Overigens gaat ie gestaag verder, maar wel ontzettend langzaam. Heb er vandaag wat gekookte oude korrelgist bij gedaan. Als ie er niet sneller van gaat, wellicht wel wat verder. Is nu 1029 en ik hoop toch in elk geval onder de 1020 te eindigen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.