Saison brouwen (zaterdag 4 juni)

Gestart door mvdhiele, 31-05-2016 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvdhiele

Hallo allemaal,

Ik ga zaterdag een Saison brouwen, naar een recept van Oersoep (Sergeant Pepper).
Ik ben van plan 20 liter te brouwen, en ik heb het idee om een deel (5 liter) na de hoofdgisting een aantal weken te lageren op eiken chips, gedrenkt in (sterke) drank of wijn.

Hebben jullie tips welke drank ik het beste kan gebruiken? Ik zat zelf aan sherry te denken.
Ik lees ook op internet dat anderen dit hebben gedaan met chardonnay of pinot gris wijnen, maar dan ging het meer om een zure saison.

Graag zie ik jullie tips tegemoet!

Groeten, Miguel.

Jacques

Wil je een extra smaakje door het gebruik van sherry of is je bedoeling de snippers te desinfecteren?
Voor desinfectiedoeleinden zou ik een sterkere drank gebruik dan sherry.

Overigens geef je niet aan hoeveel snippers je wilt gebruiken en om welke snippers het gaat. Mijn ervaring is dat je regelmatig het jongbier moet proeven om vast te stellen dat je het gewenste effect hebt bereikt. Zonder tussentijds te proeven kan er voor zorgen dat de houtsmaak erg sterk wordt als je het bier een paar weken lagert.

mvdhiele

Citaat van: Jacques op 31-05-2016  23:05 uWil je een extra smaakje door het gebruik van sherry of is je bedoeling de snippers te desinfecteren?
Voor desinfectiedoeleinden zou ik een sterkere drank gebruik dan sherry.

Overigens geef je niet aan hoeveel snippers je wilt gebruiken en om welke snippers het gaat. Mijn ervaring is dat je regelmatig het jongbier moet proeven om vast te stellen dat je het gewenste effect hebt bereikt. Zonder tussentijds te proeven kan er voor zorgen dat de houtsmaak erg sterk wordt als je het bier een paar weken lagert.

Ik zou graag wat extra smaak toe willen voegen.
Ik ga medium toasted oak chips gebruiken. De hoeveelheid zou ik nog niet zo kunnen zeggen,
ik wil graag wel iets terug kunnen proeven van het eiken, zonder dat het overheerst.

Wellicht heb je tips voor mij betreffende de hoeveelheid eiken op 5 liter bier?


Jacques

Citaat van: mvdhiele op 31-05-2016  23:19 uWellicht heb je tips voor mij betreffende de hoeveelheid eiken op 5 liter bier?

2 tot 3 gram is voor mijn smaak voldoende, ligt ook aan het bier dat je gebrouwen hebt. Maar nogmaals proef regelmatig.

DJ

Cognac deze desinfecteert ook meteen en geeft denk ik toch een mooie ronde smaak.

Serge VL

Citaat van: mvdhiele op 31-05-2016  23:19 uWellicht heb je tips voor mij betreffende de hoeveelheid eiken op 5 liter bier?
Wat ik altijd doe om steeds de correcte hoeveelheid eikenchips (of ook zelfs dryhop en andere toevoegingen) te bepalen bij een eerste brouwsel is bijvoorbeeld bij een brouwsel van 20 L 
dit opsplitsen en een vat van 17 liter waar ik de minimum hoeveelheid  (bijvoorbeeld 1 g/l eikenchips) aan toevoeg en dan een 3 liter fles waar ik een overmaat aan toevoeg (bijvoorbeeld 20 a 30 g/l eikenchips)
Net voor het bottelen ga ik dan deze 2 op smaak met elkaar blenden. Het grote voordeel is dat je van de eerste maal je onmiddellijk weet wat de juiste concentratie (en tijd) is om bij een volgend brouwsel toe te passen.

Markiej87

Citaat van: Serge VL op 01-06-2016  05:48 uWat ik altijd doe om steeds de correcte hoeveelheid eikenchips (of ook zelfs dryhop en andere toevoegingen) te bepalen bij een eerste brouwsel is bijvoorbeeld bij een brouwsel van 20 L 
dit opsplitsen en een vat van 17 liter waar ik de minimum hoeveelheid  (bijvoorbeeld 1 g/l eikenchips) aan toevoeg en dan een 3 liter fles waar ik een overmaat aan toevoeg (bijvoorbeeld 20 a 30 g/l eikenchips)
Net voor het bottelen ga ik dan deze 2 op smaak met elkaar blenden. Het grote voordeel is dat je van de eerste maal je onmiddellijk weet wat de juiste concentratie (en tijd) is om bij een volgend brouwsel toe te passen.
Best een goeie tip dit.

Hoe weet je dat 3 liter bier uit 90 gram houtsnippers in verhouding dezelfde hoeveelheid smaak extraheert als 17 liter bier uit 17 gram houtsnippers? :)

mvdhiele

Citaat van: Serge VL op 01-06-2016  05:48 uWat ik altijd doe om steeds de correcte hoeveelheid eikenchips (of ook zelfs dryhop en andere toevoegingen) te bepalen bij een eerste brouwsel is bijvoorbeeld bij een brouwsel van 20 L 
dit opsplitsen en een vat van 17 liter waar ik de minimum hoeveelheid  (bijvoorbeeld 1 g/l eikenchips) aan toevoeg en dan een 3 liter fles waar ik een overmaat aan toevoeg (bijvoorbeeld 20 a 30 g/l eikenchips)
Net voor het bottelen ga ik dan deze 2 op smaak met elkaar blenden. Het grote voordeel is dat je van de eerste maal je onmiddellijk weet wat de juiste concentratie (en tijd) is om bij een volgend brouwsel toe te passen.

Dank! Dat is inderdaad een hele goede tip!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.