Pauwel Kwak kloon recept

Gestart door Jelchem, 21-05-2016 23:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelchem

Hallo allemaal,

Ik zou graag een Kwak kloon willen brouwen binnenkort. Nu heb ik hier een recept gevonden wat gaat als volgt.



Basis
Omschrijving   Waarde
Naam recept   kwik
Kenmerk   kwak type
Brouwdatum   10/09/2012
Biertype   Tripel
Aantal liters   10
Gewenst begin SG   1074 (8,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement   70,0%


Algemeen
Omschrijving   Waarde
Totaal brouwwater   18,9 liter
Maischdikte   3,0 l/kg
Maischwater   9,2 liter
Spoelwater   12,8 liter
Kooktijd   90 minuten
Berekende kleur   35 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid   21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam   % Stort   Massa   Kleur
Tarwevlokken   21,0 %   730 gr   4 EBC
Caramunich   15,0 %   522 gr   123 EBC
Pale alemout   52,0 %   1808 gr   6 EBC
Kristalsuiker   12,0 %   417 gr   0 EBC


Hop
Hopnaam   % Alfazuur   Massa   Kooktijd   Bitterheidsaandeel
East Kent Golding   5,5 %   7 gr   25 minuten   6 EBU
Cascade   7,0 %   5 gr   15 minuten   4 EBU
Hallertau Hersbrücker   4,0 %   10 gr   75 minuten   10 EBU


Gist
Omschrijving   Waarde
Gistsoort   3787 Trappist High Gravity
Gist toegevoegd als   Giststarter
Volume starter   100 ml
Beluchtingstijd   6 uur
Temperatuur giststarter   22°C
Opmerkingen   hergebruik van de 3787 van brouwsel 1


Maischschema
Stap nr.   Temperatuur   Rusttijd   Maischdikte
1   58°C   15 minuten   3,0 l/kg
2   63°C   20 minuten   3,0 l/kg
3   70°C   40 minuten   3,0 l/kg
4   78°C   5 minuten   3,0 l/kg

Ik wilde voor het brouwen een giststarter maken van het gist uit de fles van een Pauwel Kwak. Heeft iemand ervaring van het brouwen van een Kwak kloon en/of heeft er een leuk recept.

goom

Al met de zoekfunctie gekeken?

Jelchem

Citaat van: goom op 22-05-2016  09:15 uAl met de zoekfunctie gekeken?
Jazeker, hier staan ook wel een aantal recepten. Alleen geen resultaten van mensen die ze gebrouwen hebben.

EvdBroek

Ik kan me niet herinneren dat er in een flesje Kwak ook gist zit. Die is er volgens mij uit gefilterd

Jelchem

Citaat van: EvdBroek op 22-05-2016  16:05 uIk kan me niet herinneren dat er in een flesje Kwak ook gist zit. Die is er volgens mij uit gefilterd
Je hebt gelijk. Ik heb net nog even gekeken. Ik heb vernomen dat tripel karmeliet er op lijkt. Daar zit ook gist in.

EvdBroek

Citaat van: Jelchem op 22-05-2016  16:07 uJe hebt gelijk. Ik heb net nog even gekeken. Ik heb vernomen dat tripel karmeliet er op lijkt. Daar zit ook gist in.
Ja maar dat is bottelgist... dus die kun je beter niet gebruiken

Jelchem

Citaat van: EvdBroek op 22-05-2016  20:34 uJa maar dat is bottelgist... dus die kun je beter niet gebruiken

Weet je het zeker. Ik heb mijn informatie uit de tabel op deze pagina. http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

EvdBroek

Ja heel zeker. Zoek maar eens hier op het forum, Karmeliet is een paar jaar geleden begonnen met het gebruik van bottelgist

Jelchem

Ik ben begonnen met het uitwerken van het recept wat ik wil gaan gebruiken. Ik heb dit nu afgewerkt en het is geworden als volgt: BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#1
Naam receptTrouwe zak
Brouwdatum22-05-2016
BiertypeOverige bieren
Volume10,0 l
Begin SG1,080 SG
Berekende kleur (Morey)31 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
9,20 lWater uit Zutphen
12,17 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,808 kgPale Ale moutDingemans7 EBC50,6 %
0,730 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC20,4 %
0,522 kgCaramunich IWeyermann90 EBC14,6 %
0,511 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC14,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
158,0 °C1 min.15 min.3,0 l/kg
258,0 °C5 min.20 min.3,0 l/kg
363,0 °C7 min.40 min.3,0 l/kg
70,0 °C8 min.5 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
19,8 gHallertau Hersbrucker bellen2,5%75 min.13,5 IBU
6,4 gE.K. Goldingbellen5,2%25 min.6,0 IBU
4,1 gCascadebellen7,5%15 min.4,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist

Zouden jullie kunnen kijken of dit klopt. Ik heb nog niet veel ervaring met recepten.

hobbybob

Zal vast een lekker biertje worden

58 graden stap overslaan

30 min 63 graden
30 min 72 graden

en eventueel 10 min 78 graden (uitmaischen)

of 60 min op 67 graden

Haagse Wouter

Cascade lijkt me niet de juiste keuze.
Kwak pretendeert zelf op hun site dat ze zo traditioneel bezig zijn, waarom zouden ze dan een relatief recente Amerikaanse hop erin gooien?

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 10-07-2016  22:33 uCascade lijkt me niet de juiste keuze.
Kwak pretendeert zelf op hun site dat ze zo traditioneel bezig zijn, waarom zouden ze dan een relatief recente Amerikaanse hop erin gooien?

Lijkt mij een prima keuze!
Een aantal jaren geleden heb ik deze brouwerij bezocht en gezien dat deze hop gebruikt wordt...

Overigens worden wel meer traditionele bieren voor een gedeelte gehopt met Amerikaanse hopsoorten.

orangeloo

Citaat van: EvdBroek op 22-05-2016  21:01 uJa heel zeker. Zoek maar eens hier op het forum, Karmeliet is een paar jaar geleden begonnen met het gebruik van bottelgist

Ook al een paar keer een poging ondernomen om Karmeliet gist op te kweken. Zonder goede resultaten. Dus ik geloof het gelijk dat het bottelgist is. Was overigens wel voor een Karmeliet kloon, ben daarna overgestapt op 3463 Forbidden Fruit Yeast Met betere resultaten

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 11-07-2016  21:54 uLijkt mij een prima keuze!
Een aantal jaren geleden heb ik deze brouwerij bezocht en gezien dat deze hop gebruikt wordt...

Overigens worden wel meer traditionele bieren voor een gedeelte gehopt met Amerikaanse hopsoorten.

Dan buig ik toch maar weer in schaamte me hoofd :D.
Toch bizar dat ze dat doen terwijl ze claimen traditioneel te zijn. Aan de andere kant is dat traditieverhaal vooral voor marketing natuurlijk.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 11-07-2016  23:19 uDan buig ik toch maar weer in schaamte me hoofd :D.
Toch bizar dat ze dat doen terwijl ze claimen traditioneel te zijn. Aan de andere kant is dat traditieverhaal vooral voor marketing natuurlijk.

Traditioneel brouwen wil niet zeggen dat je geen Amerikaanse hop kunt gebruiken. Overigens is Cascade al de nodige jaren op de markt. De hop is ontwikkeld in 1956 om precies te zijn en sinds 1972 wordt deze hop ook echt gebruikt door grotere brouwerijen.

Biertje1985

Nou rest mij de vraag, klopt dit recept een beetje en is het gebrouwen?

BrewBird

Citaat van: Biertje1985 op 04-08-2016  22:12 uNou rest mij de vraag, klopt dit recept een beetje en is het gebrouwen?

Goede vraag.. Beetje jammer dat er niet meer op gereageerd is. Nu weten we nog niet of het een goed kloonrecept is. :weetniet:

Maar misschien heeft iemand ondertussen wel een goed kloonrecept.  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.