Met ambitie om.. een lekker biertje te gaan maken

Gestart door Niels, 13-10-2005 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels

Beste allemaal,

De Afgelopen weken, of beter de afgelopen maanden ben ik aan het denken aan een nieuwe uitdaging, Bier brouwen!
Ik zal mij eerst een voorstellen, mijn naam is Niels, vader van twee schatten van kinderen en de man van een fantastische vrouw Angela. Wij wonen in st Maarten Noord Holland, een klein gezellig dorpje in de vlakke polder aan de Noordzee. Ik ben een ecologische volkstuinder en heb veel plezier in het telen van gewassen en het eten van verse, onbespoten, zonder kunstmest geteelde groenten. Ook beleef ik veel plezier aan een hobby waar ik nu twee jaar mee bezig ben, het roken van vis en vlees. Dit doe ik in een rookkast die ik zelf heb gebouwd en ontworpen. Het leuke van roken is dat het erg rustig moet worden gedaan, en er dus ruim tijd is om een gezellig gesprek te hebben en een biertje te drinken. Tijdens een van deze gelegenheden is ook het plan opgevat om zelf het bier te gaan brouwen. Eigenlijk past het ook bij het idee van "slow food" en het lijkt me erg leuk om het assortiment dus uit te breiden (brouwen) met bier.

Tijdens een zoektocht op internet ben ik terecht gekomen op de site van hobbybrouwen en ben ik gaan lezen in dit forum, waar ik een leuke gemeenschap heb gevonden die elkaar stimuleren in de gezamenlijke hobby. Echt hartverwarmend vind ik thread van jordi, die zijn complete brouw set uiteindelijk toch maar niet in de verkoop heeft gedaan, en met steun van diverse leden het brouwen gaat voortzetten. Ik zit er aan te denken om een HERMS installatie te gaan bouwen en ben al bezig om de diverse onderdelen bij elkaar te zoeken, vandaag wat gebeld en ik heb een adres gevonden waar ik drie 30 liter RVS bierfusten kan kopen. Op mijn werk heb ik iemand gevonden die RVS kan lassen en voor mij de aanpassingen in de vaten kan maken. Mijn Vader die een fervent snuffelaar is gevraagd, of hij op zoek wil gaan naar RVS afsluiters. Zelf ben ik werkzaam in de ICT, en redelijk bekend met meet en regeltechniek, dus de pagina van Emile spreekt mij wel aan. Ik ben mij bewust dat het bouwen wel de nodige inspanning zal kosten, maar het tuin seizoen loopt nu op het einde dus ik kan deze winter gebruiken om de HERMS te realiseren. Omdat ik nog nooit zelf bier of wijn heb gemaakt wil ik de aankomende weken gebruiken om met een beginners start pakket ervaring op te doen. Ik zit momenteel een beetje te dubben waar ik dit zal kopen, ik zie op het forum veel vermeldingen van Brouwland, maar de site van, van der kooy jubbega spreekt mij meer aan, misschien kan iemand mij overtuigen welke de betere leverancier is ? Ook vraag ik mij af wat is verstandig, een compleet starters pakket kopen of los diverse dingen kopen die duurzamer zijn. Afijn ik ben er maar druk mee.

Met vriendelijke groeten,

Niels

Johannes

Hoi Niels,

Wat een leuke introductie, ik zie dat je al besmet bent met het brouwvirus. Vanaf nu is er geen weg meer terug  :) Wat betreft de leveranciers, over van der kooy heb ik alleen maar positieve verhalen gehoord (snelle verzending) zelf woonde ik daar in de buurt dus heb nog nooit via internet besteld. Ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan.

Het starterspakket is volgens mij heel redelijk geprijsd en dan heb je alles in een keer. Goedkoper is om allerlei dingen bij elkaar te sprokkelen en of zelf te maken zie bijvoorbeeld Martin's topic over apparatuur heb bouwen van een hevelfilter is eigenlijk pokkewerk maar ik vind het elke keer weer geweldig als ik helder wort uit mijn zelf gefabriekte hevelfilter (ook wel wortverzamelpijp).

Wil je als je verdere vragen hebt, deze in evt bestaande/nieuwe topics stellen over het desbetreffende onderwerp?

Heel veel plezier en succes met je nieuwe hobby, mocht je zaterdag tijd hebben, ga dan naar de Maasland Hobbybrouwersdag daar zijn vele brouwers aanwezig die jouw vragen kunnen beantwoorden en ook wordt er live gebrouwen.

:degroeten:

Johannes

MO

Inderdaad een leuke inleiding. Ik kom zelf oorspronkelijk uit NoordHolland (alkmaar). Voor het werk moest ik naar Brabant verhuizen. Brouw- en biertechnisch zit ik in het walhalla van Nederland. Onder & rond de rivieren noemen we het niet voor niets de biergordel. Ik zit niet ver van Duitsland en Belgie (vers bier!) en ik woon op 5 min fietsafstand van de Maaslandbrouwerij (vers mout, brouwwinkel, gratis schroten).
In NoordHolland is het allemaal wat slechter geregeld, zeker in de kop (west friesland)., De dichtstbijzijnde verdeler van Brouwland zit in Beverwijk. Brouwerijen vind je in Amsterdam en nog ergens in Purmerend meen ik, maar die leveren geen service aan thuisbrouwers.

Als ik je een tip mag geven: koop je pomp en je schrootmolen in Amerika. Er zijn al vele bouwers je voorgegaan die eerst zelf geprobeerd hebben wat in elkaar te draaien maar daar eigenlijk altijd op terug kwamen. Het enige bezwaar is dat je je credit card gegevens moet sturen, maar de service is uitstekend, de verzendkosten zijn niet al te hoog, en de dollar staat laag.

Andere onderdelen kun je met enige handigheid en/of de juiste connecties zelf in elkaar zetten.

oh ja, nagenoeg alle winkels met brouwspullen in Nederland zijn verdelers van Brouwland. Bij Brouwland kun je zelf ook als particulier kopen, het is voor jou wel een eind rijden.

Ik zou geen compleet starterspakket kopen maar alles los. Een aantal dingen kun je meestal toch wel via via ritselen.

Adrie

Ha Niels,

Welkom op dit forum. Wat jouw inleiding betreft sluit ik me aan bij de vorige schrijvers. Als je in de gelegenheid bent, kom dan aanstaande zaterdag (morgen al) naar de Maaslandbrouwerij te Oss. Daar is ook een man aanwezig die gamellen verkoopt. Deze zijn uitstekend om te bouwen tot HERMS, zoals ik zelf heb gedaan (zie link Witte Paard hieronder). Ook MO is momenteel bezig met een HERMS met deze vaten. Al je vragen kun je morgen bij ons kwijt. Er zijn verschillende brouwinstallaties te bewonderen.

SiriS

Hoi Niels,

Goede introductie!! Welkom in de wondere wereld van het hobby brouwen. Naast de eerder genoemde adviezen kan ik je aanraden om eens te gaan kijken bij de Prael (wel als er gebrouwen wordt).

Groet, SiriS

Hopmans

Hoi Niels,

Weer een Noord Hollander op het forum.
Leuk dat je ook vis rookt. Daar ben ik ook wel in geintereseerd.
Ik heb een tafelmodel oventje, met van die spiritusbrandertjes eronder.
Meer iets voor fileetjes. Maar ik moet eigenlijk nog steeds een goed boekje hierover kopen.
De laatste keer was het een beetje mislukt. Of de vis was niet droog genoeg, of het ging te snel.
Dus de makreeltjes klapten eigenlijk open.
Jemig, ben ik over roken aan het praten ipv bier.
Mmm, misschien zelf rookmout maken om het weer ontopic te houden.  ;D
VD Kooy en jubbega spreek mij ook erg aan gezien de overzichtelijke site en de goede service.
Ik zelf ben ook werkzaam in de ITC.
Leuk, toch wat overeenkomsten.

Nou, in ieder geval welkom op dit prachtige forum Niels.

Groetjes.

 :degroeten:





Drents Hopbier

Citaat van: MO op 14-10-2005  09:08 uIn NoordHolland is het allemaal wat slechter geregeld, zeker in de kop (west friesland)., De dichtstbijzijnde verdeler van Brouwland zit in Beverwijk. Brouwerijen vind je in Amsterdam en nog ergens in Purmerend meen ik, maar die leveren geen service aan thuisbrouwers.
Die verdeler in Beverwijk kende ik niet. In Amsterdam zit Rob v Gelder (v. Woustraat). Is nogal prijzig. En misschien vanaf St.Maarten is Jubbega net zo ver?
Brouwerijen in Amsterdam, Volendam en op Texel (niet in Purmerend). Biergilde (dacht ik) in Heemskerk http://bier.homelinux.com/

Hans Hans


Niels

Allemaal bedankt, voor de leuke ontvangst op dit forum.

Vandaag ben ik niet in de gelegenheid geweest om naar Oss te komen, maar ben wel op stap geweest voor de eerste aanschaf.
Ik heb drie bierfusten gekocht, twee van dertig liter en een van vijftig liter. Ik ben nog aan het twijfelen geweest of ik niet beter gamellen zou kopen, maar ik wil graag een compacte installatie bouwen. De aankomende weken nog ander diverse materialen aanschaffen voordat ik met de werkelijke bouw ga beginnen.  :brouwen:

Niels

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.