Ben ik een gist-moordenaar?

Gestart door LeSjoerd, 12-04-2016 22:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LeSjoerd

Help, mijn bier gist niet. Ik heb genoeg op dit forum gezocht om erachter te komen dat je vooral geduld moet hebben. Maar omdat ik een fout heb gemaakt in het brouwproces wil ik toch graag graag weten hoe ik het beste verder kan gaan vanaf dit moment. Ik zal eerst wat achtergrondinformatie geven en aangeven welke stappen ik uitgevoerd heb.

Dit is mijn eerste brouw en ik maak gebruik van het starterspakket van Brouwmarkt. Voor mijn eerste biertje heb ik gebruik gemaakt van de boeken Zelf bier brouwen van Brian Kunath en Home brew beer van Greg Hughes. Het recept komt uit de laatste (voor de Crystal malt en Progress heb ik alternatieven gebruikt die volgens een conversietabel ook konden, dit vanwege beperkte beschikbaarheid). Alle materialen heb ik goed schoongemaakt en gedesinfecteerd. Daarnaast heb ik ook - naar mijn inziens - schoon gewerkt.

De avond van tevoren heb ik mijn mout geschroot (3400 gram Thomas Fawcett Maris Otter en 300 gram Caramunich). Op de dag van de brouw (afgelopen zaterdag, inmiddels 3 dagen geleden) heb ik 27 liter aan de kook gebracht.

9,5 Liter heb ik in mijn maisch-ton gedaan, de rest heb ik in een aparte ton gedaan om warm te houden. Toen het water in mijn maisch-ton 70 °C was heb ik de mout toegevoegd. De temperatuur zakte daardoor naar 57 °C waarop ik warm water uit de tweede ton bijgevoegd heb tot ik de - volgens het recept - ideale temperatuur van 65 °C bereikt had.

De mout rustig doorgeroerd om eventuele klonten los te maken en dit alles laten staan met de deksel erop. Af en toe wat warm water bijgevoegd om de temperatuur te handhaven.

Na vijftig minuten heb ik een zetmeeltest gedaan waaruit bleek dat alles omgezet was. het wort heb ik rustig overgegoten in mijn boiler. De rest van het water (17,5L) heb ik door het moutbed gegoten waardoor ik met 27 liter in mijn brouwketel begon (zoals ook voorgeschreven in het recept).

Dit alles aan de kook gebracht en volgens het recept de hop toegevoegd:
  • Bij het begin 20g East Kent Golding en 15g Fuggles;
  • voor de laatste 30 minuten 15g East Kent Golding en 10g Fuggles;
  • voor de laatste minuut 15g East Kent Golding;
  • ook heb ik voor het laatste kwartier UltraMoss volgens de gebruiksaanwijzing toegevoegd.

Na het koken heb ik alles via een platenkoeler overgegoten in een vergistingsvat. Aan de ene kant van de koeler liet ik water met ijs stromen, aan de andere kant de brouw. De SG heb ik gemeten met een hydrometer en die bleek 1.040 (het recept gaf een original gravity van 1.038 aan).

Hier komt het moment waarop er iets fout is gegaan. Ik had de avond van tevoren een Smackpack gist geactiveerd (Wyeast 1098 XL Brittish Ale). Deze stond op de dag van de brouw mooi bol, ik heb deze gedesinfecteerd opengeknipt en toegevoegd aan het gistingsvat. Maar ik was dus vergeten om de temperatuur te meten, deze bleek nog 35 °C te bedragen. Maar het gist zat er al in. Toch maar de deksel erop gedaan en het waterslot gevuld. Maar nu zie ik eigenlijk niet echt iets pruttelen of borrelen. Er zijn een paar kleine belletjes aanwezig in het water, maar daar zit niet echt beweging in. Het vat staat bij kamertemperatuur, wat volgens het recept ook de goede temperatuur moet zijn (20 °C).

Nu kunnen er volgens mij een paar dingen aan de hand zijn: ik kan te ongeduldig zijn en toch nog langer moeten wachten; het kan zo zijn dat ik de gist gedood heb door de te hoge temperatuur waardoor er geen gisting plaatsvindt; ik lees ook berichten dat de gistvaten van Brouwmarkt niet altijd even goed sluiten, dus wellicht vindt er wel gisting plaats maar zie ik dat niet in het waterslot (het rook de afgelopen dagen wel erg 'gistig', alsof er pizza-deeg te rijzen stond).

Is het nu handig om in het vat te kijken of er iets gebeurd is? Of om de SG af te nemen? En is het wellicht een idee om alles over te hevelen in een nieuw gistingsvat en daar nieuwe gist (bij de goede temperatuur) aan toe te voegen? Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

EvdBroek


LeSjoerd

Haha, dat is een goede vraag. Het was afgelopen zaterdag (ik schrijf het er even bij voor de leesbaarheid).

EvdBroek

Okay dan zou de vergisting eigenlijk al gereed kunnen zijn. Kan dus ook een lekkend gistvat zijn. Misschien sg meten?

Oscar

Citaat van: EvdBroek op 12-04-2016  22:57 uKan dus ook een lekkend gistvat zijn.

Steek je neus in het gistvat. Ruik je koolzuur?  ^-^ ;) :) Zie je een schuimlaag?  :brouwen:

LeSjoerd

Ik heb een SG van 1.015 (het recept geeft een verwachte final gravity van 1.012 aan). Dan zou het toch een lekkend vat kunnen zijn inderdaad...

@Oscar, ik durfde eigenlijk niet zo goed het vat te openen... haha.

Oscar

Citaat van: LeSjoerd op 12-04-2016  23:08 u@Oscar, ik durfde eigenlijk niet zo goed het vat te openen... haha.

Altijd kijken! :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 12-04-2016  23:23 uAltijd kijken! :brouwen:

...bij twijfel. Anders is het echt beter het gistvat dicht te houden.

hetspook

Voor de volgende keer 1 smacpack op 27 liter is wel echt te weinig. (Of lees ik niet goed met de hoeveelheden)
Ik zou voortaan een korrelgist gebruiken tot je een giststarter kan maken.

LeSjoerd

Bij het openen van het vat rook het naar bier, zag het er soort van uit als bier en het smaakte ook nog eens naar bier. Heb dus het suiker toegevoegd en ben begonnen met bottelen. Hier een foto van hoe het eruit zag:



Bedankt voor je tip @hetspook. Het zou eigenlijk 21 liter moeten (begin van de kook 27 liter) zijn, maar ik hield maar 12 liter over. Weet ook niet precies wat ik verkeerd heb gedaan.

tdp

Lijkt dus qua vergisting goed te komen. Ik vind wel dat je aardig snel bottelt, het kan nog zo zijn dat er een paar SG punten afgesnoept worden. Ik hoop voor je dat je geen bierbommetjes gebotteld hebt...

Groet,
de TDP

abroeders

Citaat van: LeSjoerd op 14-04-2016  21:55 uBij het openen van het vat rook het naar bier, zag het er soort van uit als bier en het smaakte ook nog eens naar bier. Heb dus het suiker toegevoegd en ben begonnen met bottelen.

Heb je suiker toegevoegd in je gistvat waar je de hoofdvergisting in hebt, zonder over te hevelen naar een bottelvat oid? en vanuit dit vat dan meteen gebotteld?  :weetniet:

Als dit zo is, is dit een zeer slechte werkwijze. Gebruikelijk is dat je:

1. overhevelt naar een bottelvat, hier een gekookte suikeroplossing (1 deel suiker op 2 delen water) in giet en hieroverheen voorzichtig je bier hevelt zodat het goed mengt met de suikeroplossing en de gist onderin je gistemmer laat liggen.

òf

2. Ieder flesje van een juiste hoeveelheid suiker voorziet en hierbij het jongbier aanvullen; wel of niet gebruik makend van een bottelvat, maar proberen zo min mogelijk gist mee te nemen.

Let op; het jongbier zo weinig mogelijk aan zuurstof blootstellen en zo weinig mogelijk gist bottelen.

emiel1

Citaat van: abroeders op 15-04-2016  10:41 u(1 deel suiker op 2 delen water)

Is daar een reden voor? Ik neem een bak met suiker en giet daar al roerend kokend water aan toe tot alle suiker is opgelost. Gok dat het eerder 2 delen suiker op 1 deel water is dan andersom. Doe ik het fout?

hetspook

Citaat van: emiel1 op 15-04-2016  11:26 uIs daar een reden voor? Ik neem een bak met suiker en giet daar al roerend kokend water aan toe tot alle suiker is opgelost. Gok dat het eerder 2 delen suiker op 1 deel water is dan andersom. Doe ik het fout?
Zolang het maar oplost, ik meet alleen de suiker en doe een plens water, geen idee welke verhouding. Het kan zelfs zonder water maar dan moet je flink roeren wat weer zuurstof in je bier geeft.

tdp

Citaat van: hetspook op 15-04-2016  11:52 uzolang het maar oplost, ik meet alleen de suiker en doe een plens water, geen idee welke verhouding. Het kan zelfs zonder water maar dan moet je flink roeren wat weer zuurstof in je bier geeft.

Doe vaak ook 1 op het blote oog, 1 deel suiker op 2 of 3 delen water.

Groet,
de TDP

abroeders

Citaat van: emiel1 op 15-04-2016  11:26 uIs daar een reden voor? Ik neem een bak met suiker en giet daar al roerend kokend water aan toe tot alle suiker is opgelost. Gok dat het eerder 2 delen suiker op 1 deel water is dan andersom. Doe ik het fout?
Probleem is dat je je jongbier zo weinig mogelijk contact met zuurstof wil laten maken. Roeren probeer je in je jongbier zoveel mogelijk te vermijden.

Als je de suiker in minimaal 1 deel suiker op 2 delen water mengt is de viscositeit (de stroperigheid) van het ontstane suikermengel dermate laag dat je door het jongbier hierop te hevelen een homogene verdeling krijgt in je jongbier. Is de verhouding te laag, of gebruik je losse suiker dan blijft de suikeroplossing onderin hangen. Je zit dit effect duidelijk als je bijvoorbeeld suiker aan thee, of thee over een paar scheppen suiker giet. Doe je dit in een helder glas, dan zie je onder in je glas een stroperige suikermassa die als sliertjes in je thee hangt; houd het maar eens tegen het licht. Drink je vervolgens je thee, dan proef je dat het onderste uit je glas zoeter is als bovenin.

Door te zorgen dat de suikeroplossing voldoende 'dun' is, dan mengt deze zich heel gemakkelijk door de hele vloeistof.

Mij gevoel zegt dat een suikeroplossing van 2 delen suiker op 1 deel water al moeilijk oplosbaar zal zijn. Als je dit al opgelost krijgt, zal het haast een dik papje worden denk ik wat zich moeilijker homogeen in het jongbier zal mengen.

Betreffende de zuurtofinslag, laat de hevelslang op de bodem van je bottelvat liggen, op deze manier vul je je bottelvat langs onderen en heb je zo weinig mogelijk zuurstofopname. Door het jongbier op de bodem van het bottelvat rond te laten lopen langs de zijkant van het vat zorgt bij een suikermengel van minimaal 1 suiker op 2 water zonder roeren voor een gelijkmatige verdeling zodat je niet hoeft te roeren.

emiel1

Citaat van: abroeders op 15-04-2016  12:43 uProbleem is dat je je jongbier zo weinig mogelijk contact met zuurstof wil laten maken. Roeren probeer je in je jongbier zoveel mogelijk te vermijden.

Als je de suiker in minimaal 1 deel suiker op 2 delen water mengt is de viscositeit (de stroperigheid) van het ontstane suikermengel dermate laag dat je door het jongbier hierop te hevelen een homogene verdeling krijgt in je jongbier. Is de verhouding te laag, of gebruik je losse suiker dan blijft de suikeroplossing onderin hangen. Je zit dit effect duidelijk als je bijvoorbeeld suiker aan thee, of thee over een paar scheppen suiker giet. Doe je dit in een helder glas, dan zie je onder in je glas een stroperige suikermassa die als sliertjes in je thee hangt; houd het maar eens tegen het licht. Drink je vervolgens je thee, dan proef je dat het onderste uit je glas zoeter is als bovenin.

Door te zorgen dat de suikeroplossing voldoende 'dun' is, dan mengt deze zich heel gemakkelijk door de hele vloeistof.

Mij gevoel zegt dat een suikeroplossing van 2 delen suiker op 1 deel water al moeilijk oplosbaar zal zijn. Als je dit al opgelost krijgt, zal het haast een dik papje worden denk ik wat zich moeilijker homogeen in het jongbier zal mengen.

Betreffende de zuurtofinslag, laat de hevelslang op de bodem van je bottelvat liggen, op deze manier vul je je bottelvat langs onderen en heb je zo weinig mogelijk zuurstofopname. Door het jongbier op de bodem van het bottelvat rond te laten lopen langs de zijkant van het vat zorgt bij een suikermengel van minimaal 1 suiker op 2 water zonder roeren voor een gelijkmatige verdeling zodat je niet hoeft te roeren.

Duidelijk verhaal, dank je! Voortaan maar wat meer water toevoegen dus :)

peter.delange

Ik activeer het smackpack al veel eerder. Soms wel 5 dagen van te voren. Als het na een paar dagen al bol staat zet je het gewoon weer terug in de koelkast. Vaak hebben ze een aantal dagen nodig om op gang te komen. Zeker als ze wat ouder zijn. De avond voor de brouwdag is erg krap! Schroten kun je ook het beste zo kort mogelijk voor het brouwen doen om bederf te voorkomen. Succes!

Jacques

Citaat van: emiel1 op 15-04-2016  11:26 uIs daar een reden voor? Ik neem een bak met suiker en giet daar al roerend kokend water aan toe tot alle suiker is opgelost. Gok dat het eerder 2 delen suiker op 1 deel water is dan andersom. Doe ik het fout?

Ja dus zoals abroeders ook al schrijft.

Hier op het forum hebben we te vaak topics gehad waarbij gemeld werd dat een gedeelte van de flessen die gebotteld waren bijna plat waren terwijl het bier bij andere flessen uit de fles kwam.

Door de suikeroplossing dunner te maken vermengt de oplossing zich veel beter en hebben alle flessen evenveel koolzuur.

brouwmus

Ik gebruik een erg dunne oplossing: altijd 500 ml water voor de bottelsuiker (die varieert maar is altijd ruim <200 gram). Dit compenseert 1:1 het verlies van het jongbier dat achterblijft in het gistvat bij het overhevelen naar het bottelvat.

Maar ieder zijn/haar werkwijze he.

LeSjoerd

Citaat van: abroeders op 15-04-2016 &nbsp;10:41 uHeb je suiker toegevoegd in je gistvat waar je de hoofdvergisting in hebt, zonder over te hevelen naar een bottelvat oid? en vanuit dit vat dan meteen gebotteld?  :weetniet:

Als dit zo is, is dit een zeer slechte werkwijze. Gebruikelijk is dat je:
Dat heb ik inderdaad gedaan. Hughes schrijft alleen "Add [the sugar] to the fermenter, and then stir gently with a sterilized spoon, taking care not to disturb the sediment" en "As you siphon, take care not to disturb the yeast sediment at the bottom of the fermenter". Dus ik ging er vanuit dat je het voorzichtig over kon hevelen.

Maar als ik het goed begrijp kan ik het beter eerst in een ander vat overhevelen om sediment te voorkomen. Is het ook nog verstandig om dan via een filter de flesjes te vullen?

CiteerIk activeer het smackpack al veel eerder. Soms wel 5 dagen van te voren. Als het na een paar dagen al bol staat zet je het gewoon weer terug in de koelkast. Vaak hebben ze een aantal dagen nodig om op gang te komen. Zeker als ze wat ouder zijn. De avond voor de brouwdag is erg krap! Schroten kun je ook het beste zo kort mogelijk voor het brouwen doen om bederf te voorkomen. Succes!
Bedankt voor je tip! Uiteindelijk was mijn fermentatie blijkbaar wel op gang gekomen maar was het vat dus lek...

CiteerAls je de suiker in minimaal 1 deel suiker op 2 delen water mengt is de viscositeit (de stroperigheid) van het ontstane suikermengel dermate laag dat je door het jongbier hierop te hevelen een homogene verdeling krijgt in je jongbier.
Ik heb overigens ook 1 deel suiker op 2 delen water als verhouding gebruikt.

abroeders

Citaat van: LeSjoerd op 17-04-2016 &nbsp;12:40 uDat heb ik inderdaad gedaan. Hughes schrijft alleen "Add [the sugar] to the fermenter, and then stir gently with a sterilized spoon, taking care not to disturb the sediment" en "As you siphon, take care not to disturb the yeast sediment at the bottom of the fermenter". Dus ik ging er vanuit dat je het voorzichtig over kon hevelen.

Maar als ik het goed begrijp kan ik het beter eerst in een ander vat overhevelen om sediment te voorkomen. Is het ook nog verstandig om dan via een filter de flesjes te vullen?
Inderdaad, goed begrepen. Beter eerst overhevelen naar een apart bottelvat. Probeer roeren ook zoveel mogelijk te vermijden en laat het jongbier niet in het bottelvat kletteren maar houd de uitstroom onder je jongbier om het contact met zuurstof te beperken.
Om de reden zuurstof beperken, zeker niet filteren met kaasdoek of andere lapmiddelen. Over het algemeen filteren hobbybrouwers het jongbier niet. Wil je dit wel, dan kom je op dure filterinstallaties uit en zul je je bier geforceerd moeten laten carboniseren. Voor de hobbybrouwer eigenlijk niet te doen.
Zelf zet ik mijn jongbier eerst nog een paar dagen koud (coldcrash) om te zorgen dat er nog zoveel mogelijk eiwitten uitzakken en hierdoor een helderder bier te verkrijgen.
Roeren in het bier met de gistkoek nog onderin zal er altijd voor zorgen dat je weer gist in suspensie gaat brengen, die dan uiteindelijk in je flesje terecht komt. Dit wil je niet omdat dit smaakafwijkingen kan veroorzaken.

LeSjoerd

Citaat van: abroeders op 18-04-2016 &nbsp;09:42 uRoeren in het bier met de gistkoek nog onderin zal er altijd voor zorgen dat je weer gist in suspensie gaat brengen, die dan uiteindelijk in je flesje terecht komt. Dit wil je niet omdat dit smaakafwijkingen kan veroorzaken.
Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, is waarom je geen gist meer in je flesje wilt hebben. Het is toch de bedoeling dat de door jouw toegevoegde suiker vergist waarbij er CO2 vrijkomt wat weer voor de carbonisatie van je bier in fles zorgt?

abroeders

Citaat van: LeSjoerd op 18-04-2016 &nbsp;11:01 uWat mij alleen niet helemaal duidelijk is, is waarom je geen gist meer in je flesje wilt hebben. Het is toch de bedoeling dat de door jouw toegevoegde suiker vergist waarbij er CO2 vrijkomt wat weer voor de carbonisatie van je bier in fles zorgt?
Klopt, daarom wil je de gist er als hobbybrouwer er niet uitfilteren. Maar als hobbybrouwer hoef je ook niet bang te zijn dat er compleet geen gist meer in je bier zit wat je overhevelt.
Voor het kleine beetje super eenvoudige suiker wat nog te vergisten is heb je maar heel minimaal gist nodig. De gist die gewoon, al lijkt je bier kraakhelder, nog in je bier aanwezig is, is voldoende voor carbonisatie.

LeSjoerd

Ah bedankt voor je duidelijke uitleg. Krijg nu al zin om weer te brouwen :).

Overigens heb ik een bericht gekregen naar de verkoper van het fermentatievat. Ik had uitgelegd dat het waterslot niet borrelde, maar de fermentatie toch begonnen en geëindigd is en dat het vat waarschijnlijk lek is:
CiteerBeste Mevrouw/Mijnheer,

Voor de fermentatie is het geen probleem dat deze niet lucht dicht is.

Dit verbaast mij wel een beetje eigenlijk?

SanderH

Tijdens de fermentatie is er overdruk ten opzichte van de omgeving in een fermentatie tank/vat/bus/etc.. Daardoor kan er niets naar binnen komen, maar gaat er alleen gas uit. NA de fermentatie komen er pas problemen van.

LeSjoerd

Haha. Ware het niet dat het moment van het stoppen van de fermentatie zichtbaar wordt doormiddel van het waterslot. Wat niet goed werkt bij een lekkende ton.

SanderH

Citaat van: LeSjoerd op 18-04-2016 &nbsp;17:24 uHaha. Ware het niet dat het moment van het stoppen van de fermentatie zichtbaar wordt doormiddel van het waterslot. Wat niet goed werkt bij een lekkende ton.

Waarbij we weer komen tot het meten van het sg als maatstaf ;)

LeSjoerd

Citaat van: SanderH op 18-04-2016 &nbsp;17:36 uWaarbij we weer komen tot het meten van het sg als maatstaf ;)
Haha. Toch vraag ik me dan af waarom we een waterslot gebruiken.

SanderH

Citaat van: LeSjoerd op 18-04-2016 &nbsp;17:53 uHaha. Toch vraag ik me dan af waarom we een waterslot gebruiken.

Lekker weglaten joh, doen ze met een open vergisting ook!  ;)

abroeders

Gewoon om laten ruilen. Je hebt recht op een goed sluitend vat. Als het vat niet goed sluit 'kan' je oxidatieproblemen krijgen.
Kan me niet voorstellen dat een leverancier daar moeilijk over doet. Of je besteld een nieuwe of degelijkere uitvoering en houdt deze als bottelvat.

Jacques

Citaat van: LeSjoerd op 18-04-2016 &nbsp;17:07 uOverigens heb ik een bericht gekregen naar de verkoper van het fermentatievat. Ik had uitgelegd dat het waterslot niet borrelde, maar de fermentatie toch begonnen en geëindigd is en dat het vat waarschijnlijk lek is:
Dit verbaast mij wel een beetje eigenlijk?

Tijdens de hoofdgisting (de heftige gisting de eerste dagen) maakt het inderdaad niet uit dat het vergistingsvat lek is. Er is een overdruk aan koolzuurgas waardoor er geen toetreding is van zuurstof. Zodra echter de hoofdgisting voorbij is neemt de koolzuurontwikkeling af en kan er zuurstof in het vergistingsvat komen met alle gevolgen van dien. Een ander nadeel is dat je de vergisting niet kunt volgen via het waterslot.

Lekkende vergistingsvaten zijn al jaren een probleem. Het is jammer dat leveranciers niet deugdelijke gistvaten in hun beginnerspakketten doen. Kost wel wat meer maar de kans dat het eerste bier wat minder van smaak is door oxidatie wordt er veel kleiner. Goed smakend bier een grote stimulans om door te gaan met de hobby. De leveranciers van zelfbrouwartikelen varen daar wel bij.


LeSjoerd

Uiteindelijk heeft iemand anders dan de standaard helpdeskmedewerker telefonisch contact met mij opgenomen. Hij gaf aan dat het ook zou kunnen komen omdat het waterslot wat er standaard geleverd wordt bij een beginnerspakket van 20 tot 300 liter aan kan, wat als gevolg zou kunnen hebben dat het borrelen bij weinig vloeistof (in mijn geval dus) niet goed zichtbaar is.

Het klinkt plausibel, maar ik snap niet zo goed waarom je dan dit waterslot bij zo'n kleine fermentatietank zou leveren.

Wat hiervoor al gezegd is door andere bezoekers: ik snap ook niet waarom ze zo moeilijk doen en het leveren van net iets beter spul zorgt er inderdaad juist voor dat de beginnende brouwer verder wil gaan met z'n hobby waar juist dit soort winkels baat bij hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.