Gistschema voor een pils

Gestart door Stef Claessen, 04-04-2016 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stef Claessen

Dag beste medebrouwers.

Morgen ben ik van plan een pils te brouwen, mijn recept heb ik al klaarliggen maar nu heb ik een probleem met het gistschema.
Nu heb ik al wat opgezocht over gistschemas van pilsen (alhoewel ik er niet zoveel vind).
Bv het gistschema wat ik van plan ben te gebruiken : 14 graden hoofdgisting, als bier uitgegist is temperatuur dalen tot 2-3 graden.
Bij dit gistschema staat niet bij hoelang er gelagerd moet worden dus ben ik wat aan het twijfelen.
Zelf heb ik nog niet een pils gebrouwen (alleen bovengistend).
Misschien dat er iemand wat info of tips kan geven voor een ideaal gistschema voor een pils?

Gist dat ik ga gebruiken: FERMENTIS SAFLAGER W-34/70

Etn82

Hier op het forum kan je al een en ander over dit onderwerp vinden.

Zie bijvoorbeeld de tags: Pils, Ondergist en met name Lageren/nagisting

Een interessant topic over dit onderwerp is misschien ook Lager!Lager! waar gebruikt wordt van de lager methode van Brülosophy (zie hier).

Veel leesplezier!

Oscar

Citaat van: Stef Claessen op 04-04-2016  12:43 umaar nu heb ik een probleem met het gistschema.

Oke, daadwerkelijke gistschema's als zodanig bestaan niet. De vergisting van een bier en de temperatuur waarop je dat doet is uiteraard afhankelijk van de gebruikte gist en afhankelijk van het resultaat dat je wilt bereiken met het bier. Een ondergistend bier vergist je koud, dat kan op 16°C maar ook op 12°. en lageren kan warm en koud... En wederom afhankelijk van wat je wilt bereiken en wat er mogelijk is in jou "brouwerij"  :brouwen:   

Paard

Twee graden lager dan vergistingstemperatuur koelen, dan gist erbij en zeg dan een een week of twee op 12 als die dan bijna klaar is kan je nog een diacetylrust doen (proeven)(twee dagen op 17), maar mijn ervaring is dat als je voldoende gist toevoegt dat niet echt nodig is. Dan lageren, ik gebruik daarvoor de volgende vuistregel, een week per tien SG punten dus bij bijvoorbeeld een start sg van 1050 laat ik deze een week of vijf lageren.

Succes ermee, ik vind een zelf gebrouwen pils een van de lekkerste bieren die ik brouw.


Jacques

Citaat van: Paard op 04-04-2016  13:08 uDan lageren, ik gebruik daarvoor de volgende vuistregel, een week per tien SG punten dus bij bijvoorbeeld een start SG van 1050 laat ik deze een week of vijf lageren.

Een bier van 1080 laat je 8 weken staan? Waarom zo lang lageren? Zo lang lageren is echt niet nodig.


Paard

ik brouw geen pils van 1080, dus aan die 8 weken kom ik nooit.  ;)

Jukkie

Citaat van: Paard op 06-04-2016  20:13 uik brouw geen pils van 1080, dus aan die 8 weken kom ik nooit.  ;)
Ik denk dat Jacques zich - net als ik - afvraagt waarom je de benodigde lagertijd als functie van het begin SG ziet. Zie je daar een verband tussen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.