In een ander topic kwam de Westvleteren 12 al even langs. Vandaag heb ik een kloonpoging gedaan op aanwijzing van het Amerikaanse forum. Hieronder het recept. Ik heb dus niet, zoals in het Amerikaanse eerste recept een deel van het wort ingekookt. Dat doen de monniken ook niet, denk ik en bovendien denk ik dat de Amerikanen op dat idee gekomen zijn om de hoogstwaarschijnlijk in Amerikaanse flessen aanwezige oxidatiesmaken te simuleren.
Omdat ik geen Belgische Pale mout had, heb ik Maris Otter Pale gebruikt. Omdat deze sterker van smaak is dan Belgische Pale mout, heb ik relatief wat minder gebruikt.
De gist had ik opgevangen vanuit een blowoff van een eerder brouwsel, zie
HIER. Hier het recept:
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | WP127 |
Naam recept | 12 Monks |
Brouwdatum | 05-02-2016 |
Biertype | Quadrupel |
Volume | 27,0 |
Begin SG | 1,090 SG |
Berekende kleur (Morey) | 67 EBC |
Berekende bitterheid (Tinseth) | 36 IBU |
Brouwzaalrendement | 79,0 % |
Kooktijd | 90 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 26,00 l | Water uit Zutphen |
3,00 g | CaSO4 |
13,10 ml | Melkzuur |
13,81 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 94 mg/l | 12 mg/l | 62 mg/l | 212 mg/l | 89 mg/l | 107 mg/l |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 5,000 kg | Premium pilsmout | Weyermann | 2 EBC | 49,6 % |
3,700 kg | Pale mout. Maris Otter | Thomas Fawcett and Sons | 5 EBC | 36,7 % |
1,384 kg | D-180 kandijsiroop | Candy Syrup inc. | 355 EBC | 13,7 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | Amylaserust | 65,0 °C | 1 min. | 90 min. | 3,0 l/kg |
Uitmaischen | 78,0 °C | 10 min. | 10 min. | 3,0 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 85,0 g | Brewers Gold | pellets | 3,8% | 60 min. | 25,8 IBU |
36,0 g | Hallertau Mittelfrüh | bellen | 2,4% | 30 min. | 4,9 IBU |
34,0 g | Styrian Goldings | pellets | 4,0% | 15 min. | 5,4 IBU |
Overige ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Type | Gebruik | 3,00 g | Wyeast gistvoeding | gistvoeding | koken |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 300,0 ml | Trappist High Gravity (3787) | bovengist |
VergistingKenmerk | Waarde | Starttemp. vergisting | 17,0 °C |
Max. temp. hoofdvergisting | 22,0 °C |
Eind temp. hoofdvergisting | 22,0 °C |
Al een uur na het toevoegen van de gist werd het waterslot actief. De gist lijkt dus zeer vitaal. Vanavond ga ik nog een keer extra beluchten.
De D-180 kandijsiroop smaakt trouwens een beetje zuur en naar koffie. Hij is dan ook zeer donker. Heel maf om met een blond wort te beginnen en na koken een donker wort over te houden.