Gerookte Porter

Gestart door TimWillebrands, 17-01-2016 15:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Citaat van: Nerro op 26-11-2016  00:28 uIs 5% zwarte mout niet wat veel? Echt lekker smaakt het niet, het is vooral voor de kleur.

Om dat te omzeilen kun je de zwarte mout op het einde van de maisch toevoegen: wel de kleur veel minder de smaak.

Ook kun je een koud extract maken om dezelfde reden.

André_84

Ok, laatste vraag, gist. Wyeast 1056 leek mij passend. Goed idee?

zilver_brouwer

Citaat van: William op 27-11-2016  09:55 uOm dat te omzeilen kun je de zwarte mout op het einde van de maisch toevoegen: wel de kleur veel minder de smaak.

Ook kun je een koud extract maken om dezelfde reden.

Precies, ik ben aan het overwegen om koud te extraheren.
Heb Foz nog even een PM gestuurd voor advies daar over icm dit recept.

Moet je trouwens schroten als je 't koud laat trekken? Of laat je de zwarte mout gewoon heel?

William

Citaat van: zilver_brouwer op 27-11-2016  10:05 uMoet je trouwens schroten als je 't koud laat trekken? Of laat je de zwarte mout gewoon heel?

Ik doe dat wel.

Het is dan zo fijn dat een nacht koud extraheren in de koelkast voldoende is. Daarna door een koffiefilter.

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 27-11-2016  10:02 uOk, laatste vraag, gist. Wyeast 1056 leek mij passend. Goed idee?

Ja hoor, kan prima. Ligt aan de soort porter die je wilt.
1056 is de Amerikaanse gist en geeft een "cleaner" resultaat.
1084 is Iers, en die zal zoals met Engelse ales ook een wat complexere smaak geven.

zilver_brouwer

Citaat van: William op 27-11-2016  10:07 uDaarna door een koffiefilter.

En dan 's ochtends met je slaperige hoofd het per ongeluk in je koffiemok gieten en opdrinken.  ;D :nut:


Maar serieus, ik ga het eens proberen. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Jacques

Citaat van: zilver_brouwer op 26-11-2016  22:57 uAangezien zojuist het recept van de ONK kampioen is gepost met 7% zwarte mout, zeg ik... nee. ;D

Wel even kijken hoe de mout gebruikt is.
CiteerDe zwarte mout heb ik 24 uur koudgetrokken met 2 liter water, afgegoten en 10 minuten voor einde kook toegevoegd.

Dat is even heel wat anders dan 7% zwarte mout meemaischen.

zilver_brouwer

Citaat van: Jacques op 27-11-2016  12:18 uWel even kijken hoe de mout gebruikt is.
Dat is even heel wat anders dan 7% zwarte mout meemaischen.

Ik nam aan dat de smiley face duidelijk genoeg aangaf dat ik niet 100% serieus was.
Natuurlijk is dat anders. Daarom zie je ook in de bovenstaande berichten dat ik ook
niet mee ga maischen waarschijnlijk.

André_84

Eerst alle ingrediënten maar besteld, zien we nog wel even hoe of wat er precies gaat gebeuren met het zwarte mout. meest logische leek mij om het pas aan het eind van de maisch toe te voegen voor de kleur. Uiteindelijk zijn het overigens toch de 4 hopsoorten geworden (Aurora, Goldings, Bramling en Warrior, allemaal pellets)

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 28-11-2016  08:47 uEerst alle ingrediënten maar besteld, zien we nog wel even hoe of wat er precies gaat gebeuren met het zwarte mout. meest logische leek mij om het pas aan het eind van de maisch toe te voegen voor de kleur. Uiteindelijk zijn het overigens toch de 4 hopsoorten geworden (Aurora, Goldings, Bramling en Warrior, allemaal pellets)

Laat maar weten hoe je het uiteindelijk doet. Ik ga in ieder geval de zwarte mout koud extraheren, en dan het vocht toevoegen aan de kook.

Oh!  :o Nu schiet mij ineens te binnen; als ik de zwarte mout koud laat trekken los van de maisch. Trek ik de hoeveelheid water die ik daarvoor gebruik gewoon af van mijn totaal maisch+spoelwater? ???
Lijkt me logisch, maar misschien denk ik te makkelijk. :weetniet:

Nerro

Afhankelijk van je brouwsoftware kun je dat invullen bij "water in de gisttank". Je zult er weinig van verdampen dus is het in feite een deel van je totaalvolume bij de vergisting.

zilver_brouwer

Citaat van: Nerro op 28-11-2016  12:40 uAfhankelijk van je brouwsoftware kun je dat invullen bij "water in de gisttank". Je zult er weinig van verdampen dus is het in feite een deel van je totaalvolume bij de vergisting.

Dat is waar ook, had er even geen rekening mee gehouden dat je er weinig van verdampt omdat het pas aan het eind van de kook erbij gaat.

Dan nog misschien een domme vraag, maar krijg je met koud trekken ook suikers uit de mout of voegt het helemaal niks toe aan je SG?
(En moet ik dus het recept even overnieuw berekenen exclusief de zwarte mout om het geplande SG te krijgen?)

Nerro

Je voegt vast wel iets aan suikers toe, die lossen immers ook wel op in koud water. Je maischt de zetmeelketens die nog in de zwarte mout zitten echter niet mee dus veel suikers zal het niet opleveren. Misschien eens een testje doen met de hydrometer of de refractometer?

zilver_brouwer

Citaat van: Nerro op 28-11-2016  20:00 uJe voegt vast wel iets aan suikers toe, die lossen immers ook wel op in koud water. Je maischt de zetmeelketens die nog in de zwarte mout zitten echter niet mee dus veel suikers zal het niet opleveren. Misschien eens een testje doen met de hydrometer of de refractometer?

Als ik het niet vergeet zal ik het SG meten voordat ik het in de pan giet.

André_84

Ik heb inmiddels dus alle ingrediënten in huis. Ik denk volgend weekend te brouwen. Ik ben helaas nog niet zo behendig met BrouwHulp. Ik wil graag het maisch en hop schema nog even duidelijk hebben. Zouden jullie gaan voor een eenstaps maisch op 67 graden (60 minuten?) of ook nog uitmaischen op 78 graden en waarom het een of het ander?


Jacques

Citaat van: André_84 op 02-12-2016  11:19 uZouden jullie gaan voor een eenstaps maisch op 67 graden (60 minuten?) of ook nog uitmaischen op 78 graden en waarom het een of het ander?

Ik zou gaan voor eenstapsmaischen bij 67 ºC gedurende 60 tot 90 minuten en vervolgens rustig spoelen met water van 92 - 94 ºC.

Het heet spoelen zorgt voor verhoging van de temperatuur van het beslag. Je maisch wordt hierdoor verder opgewarmd, maar komt niet boven de 80 ºC is mijn ervaring.
Voor uitloging van ongewenste stoffen (de reden waarom traditioneel geadviseerd wordt te spoelen met water van maximaal 80 ºC) hoef je niet bang te zijn.

Het voordeel is dat:
- je het beslag niet eerst hoeft op te warmen naar 78 ºC;
- spoelen snel gaat, je door het beter oplossen van de suikers een het hete water een beter rendement hebt;
- je sneller aan het koken bent na de laatste maischstap.

André_84

Tot slot nog het hopschema. Ik heb alle 4 soorten dus besteld: Aurora, Goldings, Bramling en Warrior. Uitgaande van een uiteindelijke hoeveelheid van 2 kratten (hier staat steeds 17 L, maar volgens mij zijn 2 kratten uiteindelijk iets van 15,84, afgerond 16 L?)

In welke hoeveelheden en op welke tijdstippen in het kookproces zou welke hop moeten worden toegevoegd? Evt. Ook dryhoppen?

André_84

Dus, aanstaande zaterdag brouwdag. Nog 1 probleem... We komen nog een pan te kort van pak hem beet 20 liter. Ik heb 1 weckketel van 24 liter. Deze is bedoeld als masschpan, de filter is ook gemaakt om in deze pan te passen. Echter hebben we op dit moment nog geen pan om het wort in te koken daarna. Is het te doen om b.v. het maischbeslag te filteren, het wort eerst in een grote emmer op te vangen, snel de maischpan leeg te kieperen en dan het wort weer over te gooien in dezelfde pan?


ArneSmits

Dat is precies wat ik doe bij het brouwen. We hevelen naar een brouwemmer na het maischen, kieperen daarna de bostel weg, spoelen de weck-ketel om en gebruiken die daarna om te koken. Duurt even voordat ie warm is, maar het werkt allemaal goed.

André_84

Bedankt, dan hoeft het in ieder geval niet over te gaan als we geen 2e pan vinden.

André_84

Het worden misschien wat veel vragen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat betreft de zwarte mout. Wat zeggen jullie, koud extraheren of b.v. de laatste 10 minuten mee maischen?

En de gist, ik heb een smackpack Wyeast 1056 besteld. Deze zo in de emmer storten of zou een giststarter of zo aan te bevelen zijn (totaal geen ervaring mee...)

Johannesdeloper

Koud extraheren werkte bij mij niet zo. Ik heb goede ervaringen met het toevoegen van zwarte mout bij de 2e maischstap en dan 15min op 72gr meemaischen.

zilver_brouwer

Citaat van: André_84 op 07-12-2016  10:20 uHet worden misschien wat veel vragen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat betreft de zwarte mout. Wat zeggen jullie, koud extraheren of b.v. de laatste 10 minuten mee maischen?

En de gist, ik heb een smackpack Wyeast 1056 besteld. Deze zo in de emmer storten of zou een giststarter of zo aan te bevelen zijn (totaal geen ervaring mee...)

Voor 20 liter met een begin SG van 1.065 geeft de Mr. Malty rekenhulp aan dat je 238 billion gistcellen nodig hebt, in een smackpack heb je er 100 billion.
Dus starter maken of meerdere packs gebruiken is wel aan te raden.

André_84

Ow crappy, dat wordt of nog snel eentje bestellen, of dus die giststarter maken. Dat ga ik niet meer redden voor zaterdag denk ik (met 0,0 ervaring of middelen...). De hoeveelheid na koken moet overigens 17 liter zijn.

André_84

Brouwdag vandaag! Dit moet het maar gaan worden, last minute tips / opmerkingen zijn welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptJopen Oost indie Porter clone
Brouwdatum20-10-2016
BiertypePorter (Baltisch)
Volume17,0 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)84 EBC
Berekende bitterheid (Rager)88 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
13,60 lWater uit Zutphen
11,05 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,525 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC71,3 %
0,489 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC9,9 %
0,341 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC6,9 %
0,341 kgmedium peated moutThomas Fawcett and Sons3 EBC6,9 %
0,247 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
42,0 gAurorapellets8,2%60 min.47,6 IBU
10,0 gWarriorpellets15,0%30 min.15,9 IBU
8,0 gAurorapellets8,2%30 min.7,0 IBU
10,0 gE.K. Goldingpellets5,7%20 min.4,8 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%20 min.5,0 IBU
10,0 gWarriorpellets15,0%5 min.4,1 IBU
10,0 gBramling Crosspellets6,0%5 min.1,7 IBU
10,0 gE.K. Goldingpellets5,7%5 min.1,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

De zwarte mout wordt gestort bij het uitmaisschen. Hij komt zo uit op een ibu van 88. Beoogd was 90. Ik kan natuurlijk een een van de hopsoorten een gram of 2 verhogen, maar aangezien het allemaal met keukenweegschaaltjes e.d. gaat zal de nauwkeurigheid misschien te wensen over laten en is het makkelijker met ronde getallen te werken? Eventueel kan er nog gedryhopt worden.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.