Vergisting porter gestopt op SG 1050

Gestart door BigBelly, 12-01-2016 12:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BigBelly

Beste brouwers,

Ik weet dat hier al veel over geschreven is, maar kan helaas de oplossing niet vinden dus stel de vraag toch!
Zo'n 3 weken geleden heb ik een porter gebrouwen, de tweede keer dat ik dit recept brouw. De vorige versie is een helft vergist met S-04 en de andere helft met US-05. De US-05 was de duidelijke winnaar dus wilde ik nu een volle batch maken. Uitgekomen op slechts 14L (ons rendement blijft rond de 57% steken).

Probleem:
Na 3 weken is de vergisting gestopt op 1050! De vorige is in 3 weken tijd doorvergist naar 1014, en we hebben niks noemenswaardig anders gedaan (wat fijner geschroot ivm rendement). Helaas heb ik tussendoor niet kunnen meten omdat mijn hydrometer kapot was gevallen.
Omdat er bij 1050 nog genoeg vergistbare ingrediënten aanwezig zouden moeten zijn heb ik overgeheveld naar 2 kleine vergistvaten (12 L), 7 L per stuk, en 5,5 gram gist + 2el suiker per gistvat toegevoegd.
Na 48 uur: totaal geen druk op het waterslot, laat staan activiteit, en 0 daling in SG.

Heeft er iemand een tip wat ik nog kan proberen?
Alvast ontzettend bedankt voor alle hulp!

Ik proef/ruik geen infectie. Er staat 0 schuim op de gistvaten. De temperatuur in de gistkast is 3 weken lang constant 19°C geweest (meting tegen vat aan met spons) en de laatste twee dagen verhoogd naar 21°C. 

Begin gist: US-05. 17 gram.
Begin SG: 1090.
Stort: 60% pilsmout, 10% tarwe mout, 10% suiker, 7,5% special B, 7,5% Cara 120, rest chocolade en geroosterde gerst.
maischschema: 60 min op  67°C en in 15 min naar 78°C met 5 min rust.
Brouwzaalrendement: slechts 55%. Het lukt ons helaas maar niet echt om dit hoger te krijgen maar hebben wat nieuwe tips gekregen om dit te verbeteren.


Hay

1090 is natuurlijk best hoog voor de US-05 misschien dat die daar niet tegen kan?
Ivm je rendement wat was je beoogd SG en hoeveel liter?
Want een porter hoort geen 1090 te zijn.
Beter had je wat water toe kunnen voegen.

Adrie

US-05 kan heel wat hebben en gist over het algemeen ver door.

Hoe heb je het SG gemeten?

RienP

1090 met US-05 moet best kunnen. Je zit nu op circa 5% alcohol dus de alcoholtolerantie van de gist kan niet de reden zijn dat de vergisting stilvalt.
15% caramouten is best veel, maar dan zou ik eerder een eind SG van 1020-1030 verwachten.

Verder is bij zo`n zwaar bier een laag rendement niet ongewoon. Je haalt namelijk niet alle suikers uit je bostel, tenzij je heel veel spoelt en heel lang gaat koken.

BigBelly

Ik wilde een Imperial Porter. Beoogd SG was 1090 met 18 liter. 4 liter minder dus, maar omdat mijn brouwzaalrendement zo laag is (circa 55%) hadden we dit ook wel verwacht eigenlijk.
De US-05 lijkt dit gewoon aan te moeten kunnen, heb het vaker gebruikt met hoge SG's (ok, N=10 is niet overtuigend maar lees op het forum ook dat dit vaak kan).
De 1090 is met een hydrometer gemeten. De 1050 met mijn nieuwe refractormeter.
Qua oorzaak dacht ik er zelf aan dat ik gewoon te weinig gist heb toegevoegd, maar gezien hij met nieuw gist niet verder door vergist twijfel ik daar aan. Bij de vorige heb ik de helft van de suikerstort pas na 3 dagen in het gistvat gedaan, toen is hij mooi doorgetrokken naar 1014 (verwacht was 1018 á 1020). Dit keer dit niet gedaan omdat dit met opschaling/huurbrouwen ook niet zou kunnen. Die smaak van de vorige was echt top, wellicht wat droog. In procenten vrijwel dezelfde moutstort.

Ik durf en wil 'm zo niet bottelen met 1050. Maar de nieuwe dosis gist blijkt niet veel te doen.

Iemand nog tips wat ik kan proberen?

seed7

Citaat van: BigBelly op 12-01-2016  13:53 uDe 1050 met mijn nieuwe refractormeter.

Is dat de afgelezen waarde of heb je die gecorrigeerd voor het alcoholgehalte?

Ingo

Brouwers

Citaat van: BigBelly op 12-01-2016  13:53 uIk wilde een Imperial Porter. Beoogd SG was 1090 met 18 liter. 4 liter minder dus, maar omdat mijn brouwzaalrendement zo laag is (circa 55%) hadden we dit ook wel verwacht eigenlijk.
De US-05 lijkt dit gewoon aan te moeten kunnen, heb het vaker gebruikt met hoge SG's (ok, N=10 is niet overtuigend maar lees op het forum ook dat dit vaak kan).
De 1090 is met een hydrometer gemeten. De 1050 met mijn nieuwe refractormeter.
Qua oorzaak dacht ik er zelf aan dat ik gewoon te weinig gist heb toegevoegd, maar gezien hij met nieuw gist niet verder door vergist twijfel ik daar aan. Bij de vorige heb ik de helft van de suikerstort pas na 3 dagen in het gistvat gedaan, toen is hij mooi doorgetrokken naar 1014 (verwacht was 1018 á 1020). Dit keer dit niet gedaan omdat dit met opschaling/huurbrouwen ook niet zou kunnen. Die smaak van de vorige was echt top, wellicht wat droog. In procenten vrijwel dezelfde moutstort.

Ik durf en wil 'm zo niet bottelen met 1050. Maar de nieuwe dosis gist blijkt niet veel te doen.

Iemand nog tips wat ik kan proberen?

Leren hoe je een refractometer moet gebruiken ;)
Refractometer geeft zeker 12.5 Brix aan?
Tijdens de vergisting kan je de Brix waarde niet zomaar omrekenen naar SG, omdat er ook alcohol wordt aangemaakt bestaat er tijdens de vergisting geen lineair verband meer tussen SG en Brix. Je moet dan een tooltje gebruiken om Brix naar SG om te rekenen. Dit is er bv eentje http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/, maar BrouwHulp en BrouwVisie hebben die functionaliteit ook.

BigBelly

Deze refractor meter heeft een ingebouwde SG-schaal die staat naast de Brix schaal. Ik was in de veronderstelling dat ik het dan niet hoefde om te rekenen. Dit is niet gecorrigeerd voor het alcoholgehalte. Ik zal vanavond eens het rekenwerk doen, maar het lijkt me sterk dat ik met de vergistingsgraad nu wel ineens goed uitkom? Heel terechte opmerking over de refractormeter, ik had geen idee dat ik dit moest "leren gebruiken"!
Als ik in de link mijn begin SG invul van 1090, een eind Brix van 12.5 en een wort correction factor van 1.00 (weet nog niet echt wat dit bekend) dan kom ik op een eind SG van 1030.
Dit zou nog wel echt te hoog zijn maar al een héél stuk beter. Nóg blijft de vraag staan, want met 1030 durf ik ook niet te bottelen.   

Alvast wel super nuttige info!
Als er nog meer tips zijn dan hoor ik het heel graag.

RienP

Nou ik weet niet hoe anderen er over denken, maar met 15% caramout vind ik 1030 niet zo vreemd als eind SG. Als hij echt niet meer zakt zou ik gewoon gaan bottelen.

Je kan altijd ook nog een monster nemen en met je hydrometer meten ter controle.

RFS

Het vreemde is, is dat we met praktisch hetzelfde recept de vorige keer een veel lagere eind SG hebben behaald. We wachten nog even af, als er niks meer veranderd bottelen we het bier en zullen we wel zien wat het resultaat is.


Oxhead

Citaat van: RFS op 12-01-2016  20:11 uHet vreemde is, is dat we met praktisch hetzelfde recept de vorige keer een veel lagere eind SG hebben behaald. We wachten nog even af, als er niks meer veranderd bottelen we het bier en zullen we wel zien wat het resultaat is.

Ik zou toch nog eens een keer met een hydrometer meten, misschien geeft je refractometer wel niet goed aan.

hobbybob

1090 naar 12,5 brix omgerekend 1023 brengt je een SVG van 74,4% en een alc van 9%

Correctiefactor is ongeveer 1.04.

Niet slecht :biersmile:

BigBelly

Citaat van: hobbybob op 13-01-2016  19:51 u1090 naar 12,5 brix omgerekend 1023 brengt je een SVG van 74,4% en een alc van 9%

Correctiefactor is ongeveer 1.04.

Niet slecht :biersmile:


Bedankt voor de berekening! We gaan er sowieso nog even een hydrometer bij kopen voor de volgende keer. Deze ga ik even een halve week in de kelder zetten om te kijken of dat nieuwe gist wat ik erbij heb gedaan wellicht naar de bodem kan zakken, en dan gaat hij lekker op de fles. Ben benieuwd of hij net zo lekker is als de vorige. In ieder geval gaan we hem snel opnieuw brouwen want echt betrouwbaar is deze niet meer haha ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.