Installatie maken met Klarstein brouwpan

Gestart door wonnink, 13-12-2015 22:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wonnink

Beste (mede) brouwers,

Na diverse keren met pannen te hebben gebrouwen hebben we er nu een Klarstein brouwpan bij gekocht. (http://www.ebay.de/itm/351380533102)
Ik was eigenlijk op zoek naar de meest logische opstelling om nu onze installatie verder uit te bouwen.

We hebben het volgende in het bezit:
2 maal 33 ltr  pan 1 maal menno kwaliteit, een maal iets dikwandiger
2 maal 21 ltr pan 1 maal menno kwaliteit een maail iets dikwandiger
solar pompje
een maal een hevelfilter voor de 33 ltr pan.

Wat is nu het makkelijkst en meest efficiënte om te bouwen?
De Klarstein te gebruiken voor het maischen of juist om de hop mee te koken?

Ben benieuwd of jullie me nog handige tips / meningen kunnen geven over hoe het beste de installatie in te gaan richten

Vr Gr Erwin

Battum80

Deze ketel lijkt mij ook wel wat. Weet je wat met "1 x Siebeinsatz" bedoeld wordt? Ik neem aan, dat dit geen moutpijp is. Maar is het een hopfilter of een filterheks?

Ik zou deze proberen om te bouwen naar een eenpansinstallatie met een pompje voor het circuleren van het wort. Er staan meerdere voorbeelden op dit forem

Edit: Laat maar ik heb het al gevonden. Het is een filterbodem. Je kan overwegen met deze te maischen en te koken in een van je pannen. (foto van de bodem hier: http://media.elektronik-star.de/images/BDA/de/10028505.pdf )

abroeders

Citaat van: Battum80 op 14-12-2015  09:34 uWeet je wat met "1 x Siebeinsatz" bedoeld wordt? Ik neem aan, dat dit geen moutpijp is. Maar is het een hopfilter of een filterheks...?
Dit is een zeef oftewel filterplaat, welke met afstandsteunen naar de bodem onderin de ketel geplaatst wordt zodat het mout er bovenop blijft liggen en via het kraantje je wort gefilterd wordt.

Danny-L

De Klarstein beter niet gebruiken om te maischen met filterplaat. Je kan namelijk niet meer over de bodem roeren. Er komt tijdens het maischen zetmeel door de zeef heen en die gaat aanbranden, en zeker omdat er een 2850 W element onder zit.


wonnink

Citaat van: Danny-L op 14-12-2015  16:34 uDe Klarstein beter niet gebruiken om te maischen met filterplaat. Je kan namelijk niet meer over de bodem roeren. Er komt tijdens het maischen zetmeel door de zeef heen en die gaat aanbranden, en zeker omdat er een 2850 W element onder zit.

Ik wou hem eigenlijk laten rondpompen dan.
En we maischen altijd op 68 en 78 graden, dus denk dat dat nog wel zou meevallen eigenlijk

Erwin

Danny-L

Citaat van: wonnink op 14-12-2015  16:36 uIk wou hem eigenlijk laten rondpompen dan.
En we maischen altijd op 68 en 78 graden, dus denk dat dat nog wel zou meevallen eigenlijk

Erwin
Daar zat ik ook aan te denken, een eigen gebouwde rims

Battum80

En ga je dan met een moutkoker werken of laat je het wort in een andere pan of emmer lopen (en evt terug gieten)?

Danny-L

Gewoon met een binnenpan. Gewoon lang zoeken op rvs pannen in de gastronomische hoek en dan veel gaatjes boren aan de onderkant en dan verder gewoon slang aan de kraan, pomp erop en slang er boven in. Kun je ook nog mooi met de kraan je flow regelen zodat je nooit onder de binnenpan droog komt te staan. Zo'n beetje net als de Grainfather. (Alleen kun je bij de Grainfather je flow niet regelen en als je iets te fijn hebt geschroot dan loopt je filter dicht en loopt al je wort via overstortpijpje).

Ik heb geen ervaring met hetgeen ik hier schrijf hoor. Ik herhaal alleen wat ik heb gelezen, gehoord en gezien. Alles heeft zijn voor en tegens.

Ik denk dat je verder heel veel manieren kunt verzinnen en bouwen. Of brew in a bag.

Het spreekwoord: "door de bomen het bos niet meer zien" is heel toepasselijk voor het brouwen.

Ik denk zelf dat je met de aanschaf van een Klarstein nooit fout zit. Ook goed toe te passen in een rems denk ik. Dus als je grotere volumes wilt brouwen kun je de Klarstein nog steeds gebruiken.

Je moet wel even goed opletten met je totaal elektrisch vermogen. Op 1 zekering of automaat van 16a kan maximaal 3680 W dus als je een Klarstein hebt en een weckpan van 1800 dan kom je boven de 3680 uit en springt je zekering. Bij 2 weck pannen van 1800 blijf je onder de 3680.
Bij een Klarstein en een weckpan heb je dus 2 separate groepen nodig, of een krachtgroep met onderverdeler.

Danny-L

Dat van die 2 groepen kun je ook oplossen met een zogenaamde combiregelaar. Die schakelt 1 van de 2 aangesloten apparaten uit als het vermogen boven de 3680 uitkomt.

Battum80

Ik hoor het graag als je een binnenpan hebt gevonden en ben ook erg benieuwd naar je ervaring met deze ketel.

beermenke

Ik heb een binnenpan van een koperen boiler. 1 mm sleufjes

wonnink

Inmiddels heb ik de Klarstein binnen.

Zondagavond besteld en dinsdag had ik hem al in huis.
Ik heb hem even vluchtig bekeken en het lijkt me voor die prijs niet verkeerd (al heb ik geen vergelijkingsmateriaal)
Alleen de eerste punten de me opvallen.

De temperatuurknop: op de een of andere manier klopt de schaalverdeling niet, heb de knop er al afgehaald en gedraaid maar heb het idee dat die knop op de een of andere manier verkeerd zit.
De Filterplaat, de plaat ligt bovenop de filterheks ( althans neem aan dat je het zo noemt ) de pootjes zijn eigenlijk niet iets te kort ( althans zo lijkt het mij in eerste instantie )
Hoop binnenkort meer tijd er aan te kunnen besteden om het een en ander te bekijken en kijken of het apparaat voldoet aan de verwachtingen.  ( beetje druk zo tegen het eind van het jaar helaas, dus dan schiet de hobby er een beetje bij in. )

Maar als jullie het leuk vinden zal ik het vervolg posten en over hoe we de installatie gaan maken

Groet
Erwin

j.heesters3

Citaat van: wonnink op 16-12-2015  21:50 uInmiddels heb ik de Klarstein binnen.

Zondagavond besteld en dinsdag had ik hem al in huis.
Ik heb hem even vluchtig bekeken en het lijkt me voor die prijs niet verkeerd (al heb ik geen vergelijkingsmateriaal)
Alleen de eerste punten de me opvallen.

De temperatuurknop: op de een of andere manier klopt de schaalverdeling niet, heb de knop er al afgehaald en gedraaid maar heb het idee dat die knop op de een of andere manier verkeerd zit.
De Filterplaat, de plaat ligt bovenop de filterheks ( althans neem aan dat je het zo noemt ) de pootjes zijn eigenlijk niet iets te kort ( althans zo lijkt het mij in eerste instantie )
Hoop binnenkort meer tijd er aan te kunnen besteden om het een en ander te bekijken en kijken of het apparaat voldoet aan de verwachtingen.  ( beetje druk zo tegen het eind van het jaar helaas, dus dan schiet de hobby er een beetje bij in. )

Maar als jullie het leuk vinden zal ik het vervolg posten en over hoe we de installatie gaan maken

Groet
Erwin

Ben wel benieuwd naar je ervaringen. Zal dit topic wel blijven volgen. Prijs van de Klarstein is redelijk.

Jos

Bierden80

Ik had deze ketel laatst ook besteld. Heb hem linea recta weer terug gestuurd... ik vond het zelfs voor de lage prijs nog te weinig kwaliteit.
De verkeerde thermostaatknop, de te kleine filterplaat, het loszittende en lekkende kraantje. Voor mij redenen geweest om het ding terug te sturen. Vervolgens een tweedehands 29 liter weckpan op de getikt voor 50 euro.

Overigens zeg ik niet dat ik de Klarstein niks is, maar dat ik het niks vind. Voor een ander kan het vast een prima ketel zijn.

Biertje1985

Citaat van: wonnink op 13-12-2015  22:27 uBeste (mede) brouwers,

Na diverse keren met pannen te hebben gebrouwen hebben we er nu een klarstein brouwpan bij gekocht. ( http://www.ebay.de/itm/351380533102 )
Ik was eigenlijk op zoek naar de meest logische opstelling om nu onze installatie verder uit te bouwen.

We hebben het volgende in het bezit:
2 maal 33 ltr  pan 1 maal menno kwaliteit, een maal iets dikwandiger
2 maal 21 ltr pan 1 maal menno kwaliteit een maail iets dikwandiger
solar pompje
een maal een hevelfilter voor de 33 ltr pan.

Wat is nu het makkelijkst en meest efficiënte om te bouwen?
De Klarstein te gebruiken voor het maischen of juist om de hop mee te koken?

Ben benieuwd of jullie me nog handige tips / meningen kunnen geven over hoe het beste de installatie in te gaan richten

Vr Gr Erwin
Al gedacht aan automatisering, dan heb je meteen een soort Braumeister.
zie dit subject. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30210.0/all.html


Ik ga trouwens dit even goed volgen, veelbelovend plan. Ik moet ook nog wat gaan bouwen.

Ronald82

Iemand nog ervaringen over de Klarstein ketel, ik ben wel benieuwd of dit een goede ketel is. Erg duur is hij in ieder geval niet. Hoe is de kwaliteit van de kraan, ik lees dat Bierden80 de ketel terug gestuurd heeft ivm lekkende kraan.

Ik zie dat er een filterplaat in zit, is deze ketel ook geschikt om in te maischen of moet er dan eerst onder de filterplaat nog een filterheks ingebouwd worden.   


Sander van Dijk

Ik gebruik deze pan ook, maar ik heb er een grotere 3-delige 1/2 inch RVS kogelkraan (is uit elkaar te halen om schoon te maken) ingezet. Ik moest daarvoor wel het gat groter boren. En ik gebruik een externe temperatuur controller.
 
Het standaard kraantje is naar mijn mening te klein en de thermostaat is veel te onnauwkeurig. Er zit een veel te grote temperatuur hysteresis in. Er zijn wel ketels in omloop die een betere thermostaat hebben. Ingo heeft er wel eens één genoemd die met een soort PID regeling werkt. Die gaat dus minder hard verwarmen naar mate die dichter bij de doeltemperatuur komt, zodat doorschieten van de temperatuur wordt voorkomen. Volgens mij zijn deze ook wel eens bij de Lidl verkocht.

 
EDIT: ik heb een Klarstein RVS 2000W weckketel en dus niet deze brouwketel van Klarstein.

Ronald82

Ik zag dat deze ketel van dubbelwandig rvs is, is al 1 pluspunt denk ik.

Gebruik jij deze ketel ook als maischketel, hoe is de filterbodem die er bij zit.

Heb jij zelf nog andere aanpassingen aan de ketel gedaan?

Die externe temperatuur controller heb je die zelf gebouwd, is dit een pid regeling? 

Sander van Dijk

Citaat van: Ronald82 op 05-04-2016  14:02 uIk zag dat deze ketel van dubbelwandig rvs is, is al 1 pluspunt denk ik.

Gebruik jij deze ketel ook als maischketel, hoe is de filterbodem die er bij zit.

Heb jij zelf nog andere aanpassingen aan de ketel gedaan?

Die externe temperatuur controller heb je die zelf gebouwd, is dit een pid regeling?

Citaat van: Sander van Dijk op 05-04-2016  13:32 uIk gebruik deze pan ook, maar ik heb er een grotere 3-delige 1/2 inch RVS kogelkraan (is uit elkaar te halen om schoon te maken) ingezet. Ik moest daarvoor wel het gat groter boren. En ik gebruik een externe temperatuur controller.
 
Het standaard kraantje is naar mijn mening te klein en de thermostaat is veel te onnauwkeurig. Er zit een veel te grote temperatuur hysteresis in. Er zijn wel ketels in omloop die een betere thermostaat hebben. Ingo heeft er wel eens één genoemd die met een soort PID regeling werkt. Die gaat dus minder hard verwarmen naar mate die dichter bij de doeltemperatuur komt, zodat doorschieten van de temperatuur wordt voorkomen. Volgens mij zijn deze ook wel eens bij de Lidl verkocht.

Sorry, ik heb de eerste post niet goed gelezen. Ik heb zelf een gewone Klarstein RVS 2000W weckketel. Ik heb dus geen ervaring met deze brouwketel. Ik zal mijn vorige post nog even aanpassen.
 
 

wonnink

Citaat van: Ronald82 op 04-04-2016  21:57 uIemand nog ervaringen over de klarstein ketel, ik ben wel benieuwd of dit een goede ketel is. Erg duur is hij in ieder geval niet. Hoe is de kwaliteit van de kraan, ik lees dat Bierden80 de ketel terug gestuurd heeft ivm lekkende kraan.

Ik zie dat er een filterplaat in zit, is deze ketel ook geschikt om in te maischen of moet er dan eerst onder de filterplaat nog een filterheks ingebouwd worden.   

Hoi,

We hebben hem nu een aantal maanden in gebruik.
De kraan zal best vervangen kunnen worden, maar is mijn inziens niet echt nodig hoor.
Met de filterplaat kan je zeer goed maischen, althans wij hebben het al diverse keren gedaan, je kan er in principe mee maischen en koken
Een filterheks zit erbij ( zit op de kraan gemonteerd

Pluspunten: de prijs, verwarmd redelijk snel, makkelijk schoon te maken.
Min punten: Mijn inziens de thermostaat die er op zit is geloof ik plus en min 5 cm, dus duurt vrij lang voordat die weer aanslaat, deze hebben wij vervagen door een thermostaat van conrad ( deze is geloof ik 3 graden en kan tot 120 graden.

Waar je goed op moet letten is de temperatuur, doordat de pan vrij hoog is is de temperatuur (onderin ) snel bereikt en zal dus afslaan, maar bovenin is het wort dan nog veel kouder, dus goed rondpompen en of roeren en vooral de temperatuur goed in de gaten houden.

Ik weet dat sommigen hier het maar een matige ketel vinden, maar ik vind dat als je naar de prijs kwaliteit kijkt en je zelf graag ook een beetje knutselt je er een hele leuke opstelling mee kunt maken.

Groet Erwin

Ronald82

Bedankt voor de info, ik had ook al gelezen dat de thermostaat niet al te best is. Ik zat dan ook al te denken mocht ik deze ketel kopen om deze te vervangen voor een pid regeling.

de ketel is dubbelwandig, houdt deze de temperatuur goed vast tijdens het maischen. En ik zat ook al te denken dat je eigenlijk wel rond moet pompen omdat anders het wort te warm wordt onder de filterplaat.
Gebruik jij hier een pomp voor, zoja welk type?

Kun je mij ook vertellen wat de binnendiameter van de ketel is en hoe hoog de kraan zit vanaf de bodem. Ik zag op internet een in mijn ogen erg handig filter.
Het halo filter te bestellen bij Polsinelli.it het filter zit dan rondom in de ketel, hierdoor kun je gewoon op de bodem
Van de pan roeren.


emiel1

Citaat van: wonnink op 06-04-2016  22:50 uEen filterheks zit erbij ( zit op de kraan gemonteerd

Op de foto's die ik via Google vindt lijkt het een bazooka. Zit er bij jou echt een filterheks op?

wonnink

Citaat van: emiel1 op 07-04-2016  11:10 uOp de foto's die ik via Google vindt lijkt het een bazooka. Zit er bij jou echt een filterheks op?
[/quote

Sorry het is een Bazooka filter op.

Ronald, zal vanmiddag de maten even opmeten en ingaan op jou vragen

Erwin

wonnink

Citaat van: Ronald82 op 07-04-2016  08:57 uBedankt voor de info, ik had ook al gelezen dat de thermostaat niet al te best is. Ik zat dan ook al te denken mocht ik deze ketel kopen om deze te vervangen voor een pid regeling.

de ketel is dubbelwandig, houdt deze de temperatuur goed vast tijdens het maischen. En ik zat ook al te denken dat je eigenlijk wel rond moet pompen omdat anders het wort te warm wordt onder de filterplaat.
Gebruik jij hier een pomp voor, zoja welk type?

Kun je mij ook vertellen wat de binnendiameter van de ketel is en hoe hoog de kraan zit vanaf de bodem. Ik zag op internet een in mijn ogen erg handig filter.
Het halo filter te bestellen bij Polsinelli.it het filter zit dan rondom in de ketel, hierdoor kun je gewoon op de bodem
Van de pan roeren.

De pan houdt de temperatuur redelijk goed vast, al heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal
Ja je moet wel rondpompen de ketel is vrij hoog en doordat die alleen aan de onderkant verwarmt is het noodzakelijk dat je rondpompt / roert.
Wij doen dit gewoon met een solar pompje, ze kosten tussen de 18 en 22 dollar en zijn foodgrate
http://www.ebay.com/itm/321994218022

De diameter van de ketel is 28 cm
En het hart van het kraantje zit ongeveer op 2,5 cm vanaf de onderkant

Groet Erwin
 

Danny-L

Ik heb nu een keer of 8 met de Klarstein gekookt en de laatste 2 keer was het steeds een beetje nat onder de ketel. In eerste instantie dacht ik dat de silicone revetten van de kraan lekte, maar gister alles weer aan het checken om vandaag te gaan brouwen. De kraan gemonteerd, water erin en ik had weer een plasje onder de ketel. Na wel 10 keer de kraan opnieuw te hebben gemonteerd met verschillende revette, had ik toch besloten om de opening van de buitenste wand groter te maken om goed te kunnen kijken waar het water vandaan kwam. Ondertussen was het al 22:00 uur. Kraan gemonteerd, water erin (6 liter), goed gekeken naar afsluiting van de kraan en geen problemen. Ketel verder gevuld naar 16 liter en potverdomme weer een plasje water. Nog maar een keer gekeken en verdomme een haarscheurtje in de las van de binnenketel. Gat van de kraan is precies in de lasnaad gestanst en ik denk door demontage en hermontage en het openen en sluiten van de kraan dat de lasnaad is gescheurd.
Al met al is de kwaliteit van deze ketel dus niet goed.

NIET KOPEN DUS!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.