Ervaringen enolmatic?

Gestart door Fokko81, 03-12-2015 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fokko81

Wie bottelt er met een enolmatic en wat zijn de ervaringen?

brucero

Ik heb twee jaar geleden een toestel aangeschaft en vind het teveel werk om het te gebruiken en er wordt nogal veel schuim gevormd naar mijn mening, drie maal getest en sindsdien bottel ik terug zoals voordien met een bottelpijpje, en staat het toestel op zolder. Een collega hobbybrouwer gebruikt zijn toestel constant en vind het gemakkelijk.

Thamerdal

Ik heb er ook een en vind het een top apparaat. Zeker als je wat meer liters (20+) te bottelen hebt en je moet het alleen doen. Voor kleinere batches is een vulpijpje minder werk.
Wat ik altijd doe is een emmer met een liter of 10 Oxi erin, via de enolmatic flesjes vullen met Oxi, (zo wordt je enolmatic meteen oxi-schoon). Na een paar minuten de flesjes weer legen in de emmer en de rest van de flessen doen. Schone flessen op de flessenpaal, en bottelen maar. Het vullen van een flesje duurt ongeveer even lang als een kroonkurk erop doen, dus je kunt in je eentje lekker doorwerken.

Schuimvorming heb ik nooit last van, maar houdt altijd wel rekening met wat verlies.
Als ik jou was zou ik aan brucero vragen of je een keer zijn enolmatic mag lenen en eventueel mag overnemen?  ;)

Johnny Stardust

Citaat van: Thamerdal op 03-12-2015  10:21 uSchuimvorming heb ik nooit last van, maar houdt altijd wel rekening met wat verlies.

Wat doe jij dat je geen last van schuimvorming hebt? Doe je nog iets speciaals wellicht?

Thamerdal

Nou ja, het schuimt soms wel een beetje, maar dat mag geen naam hebben. Wat ik altijd doe, is het flesje zo zetten dat het bier langs de wand van het flesje het flesje in stroomt. Beetje schuin...
Daar kun je een beetje mee spelen. Verder niet te snel zetten.  :degroeten:

Oh, en hoe kouder het bier, hoe minder het schuimt over het algemeen. Kun je ook nog iets mee experimenteren.

brucero

Kan msch zijn dat net dat het probleem is bij mij waardoor het nogal schuimt ik liet het bier op kamertemperatuur komen.

bierinjisp


j.heesters3

Citaat van: Fokko81 op 03-12-2015  09:54 uWie bottelt er met een enolmatic en wat zijn de ervaringen?

Mijn brouwmaat gebruikt een vacuumpomp. Is dat oneveer hetzelfde als die Enolmatic?
.

brucero


Citaat van: bierinjisp op 03-12-2015  13:22 uZelf wil ik voor een chinees alternatief gaan: http://nl.aliexpress.com/item/Electrical-liquids-filling-machine-bottled-water-filler-beverage-foods-oils-bottling-equipment-tools-nail-polish-brand/32336801318.html Maar ben ook hierbij benieuwd hoe de schuimvorming is.
Dit gaat gegarandeerd schuimen en u bier laten oxideren.

Thamerdal

Citaat van: j.heesters3 op 03-12-2015  15:02 uMijn brouwmaat gebruikt een vacuumpomp. Is dat oneveer hetzelfde als die Enolmatic?
De enolmatic vul de flessen ook af onder vacuum, inderdaad.

Markiej87

Ik ben ook blij met dat ding. Ik gebruik hem niet vaak want zoals Thamerdal al aangeeft bottel ik alleen grotere batches ermee. Dan ben je wel supersnel klaar, en is makkelijk in je uppie :)

Brambo

Ik heb deze machine ook al eens bekeken op YouTube filmpjes, ziet er een gemakkelijk ding uit!
Maar niet echt nodig als je maar +-20 liter brouwt per keer, er gaat veel meer tijd in kuisen en spoelen van flessen dan ze te vullen (en dan heb je nog een extra machine te reinigen).

Markiej87

Brambo,

Ik mag hopen dat je je flessen op dezelfde manier reinigt wanneer je een enolmatic zou gebruiken t.o.v. een "basic" opstelling? ;)

Fokko81

Het is de bedoeling dat we 4 losse koppen aanschaffen en de rest zelf maken. Het enige wat kant en klaar is is een vacuumpomp die uit een lab komt. Het idee wordt dan een beetje als de enolmaster.

steyr540

Citaat van: Fokko81 op 03-12-2015  19:46 uHet is de bedoeling dat we 4 losse koppen aanschaffen en de rest zelf maken. Het enige wat kant en klaar is is een vacuumpomp die uit een lab komt. Het idee wordt dan een beetje als de enolmaster.

Hier een link van het Vlaams forum waar ze hebben gemaakt wat je beschrijft.
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/thread-2378.html


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.