Het wil maar niet lukken ...

Gestart door Bruyn, 23-09-2005 09:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bruyn

Hoi brouwers,

Ben nu al zo'n 3 maanden aan het brouwen en heb in die tijd zowat 7 of 8 verschillende brouwsels gemaakt. Toch zit er ergens een fout in mijn proces want geen één van deze brouwsels is lekker  :huilen:  :huilen:  :huilen:

Als beginnend brouwer is het natuurlijk zeer moeilijk om uit te zoeken waar deze fout zit. Ik heb al heel veel gelezen ( op dit forum en in verschillende boeken ). Door steeds iets aan te passen hoop ik mijn fout te vinden.

Ik heb me trouwens ingeschreven voor de brouwcursus in Westerlo over enkele weken. Ook probeer ik op 15 oktober naar Oss te komen en hoop ik dat één van jullie ook eens een slecht glas bier willen proeven. Misschien herkent een ervaren brouwer onder jullie dadelijk wat er misgelopen is.

In afwachting hiervan heb ik nog enkele vraagjes :

Ik maisch in een Weck-ketel van Brouwland. Om  te starten neem ik warm water uit de boiler en vermeng dit met koud water zodat ik aan +/- 55 ° C zit om de mout erin te doen en zo op 52 ° C uit te komen. Doen jullie dit ook of begin je met volledig koud water ? Een elektrische boiler is gekend om al wat meer kalk te verzamelen en  ik heb ergens in de artikelen van Jaques gelezen dat kalk niet echt goed is voor bier ...

Na het maischen filter ik met behulp van zo'n 30 liter kuip van Brouwland met daarin een plastieken filter. De laatste keer duurde het filteren van +/- 30 liter zo'n 1u30. Ik denk dus niet dat ik hier overhaast te werk ga. Tockh merk ik dat , als ik het opvang in een glas, er nog altijd zeer veel kleine "deeltjes" rondzweven in mijn gefilterde beslag. Als ik zie welke grote filterinstallaties gebruikt worden in commerciële brouwerijen, lijkt me het filteren zeer belangrijk. Ik denk er nu over om na het filteren het ook nog eens door een koffiefilter te gieten. Iemand hier ervaring mee ?

Allez, weer wat voer voor discussie op dit forum en alleszins aan iedereen al bedankt om te reageren op dit onderwerp....  :degroeten:

Greetz,

Bruyn  :pan:

Adrie

Beste Bruyn,

Ik offer me wel op om de 15e oktober een vies bier te proeven.  :(  ;)

Wat je met het inmaischen doet is prima. Je kunt inderdaad beter meteen op de juiste temperatuur storten dan in koud water en dan op te warmen. Daar zit de fout dus niet.

Anderhalf uur filteren lijkt me inderdaad lang zat. Toch verloopt de filtering blijkbaar nog niet ideaal gezien de zwevende deeltjes. Je kunt denk ik beter je filter nog eens kritisch bekijken of een hevelfilter maken dan door een koffiefilter te gaan filteren. Deze loopt denk ik snel dicht en te lang filteren is ook niet goed (oxidatie). Wat is de temperatuur van het beslag bij filteren en welke temperatuur heeft het spoelwater?

Bruyn

Hoi Adrie,

In verband met het maischen :
in plaats van warm water uit de elektrische boiler nemen ==> koud water nemen, opwarmen tot 55 °C en dan storten. Warm water uit de elektrische boiler heeft daar toch al een tijdje gezeten op een temperatuur van +/- 70 ° C ( = vorming van kalk en wie weet welke andere beestjes ...  >:( ) Hoe meer ik hier over nadenk, hoe meer ik denk dat het inderdaad beter is koud water op een korte tijd naar 55 ° C te brengen ...

Een hevelfilter heb ik ook al gemaakt en uitgetest. Dit gaf niet veel verschil... Maar blijkbaar zijn die zwevende deeltjes niet normaal na filtering. Temperatuur op moment van filteren is voor beslag zowel als spoelwater +/- 76 à 78 ° C. Dus dat zit wel goed. Spoelwater is aangezuurd tot 5,1 pH.

In verband met de koffiefilters : ik zou met 2 filters werken, zodat ik er steeds 1 heb waar het beslag doorloopt terwiij ik de andere kan verversen om het probleem van dichtslibben te vermijden.

En voor je opofferingsgeest op 15/10/05 ... Ik breng je ook wel een lekker biertje mee om die vieze smaak weg te spoelen !  :proost2:

Greetz,

Bruyn :pan:

Hans (Lagos)

Hallo Brouwers,

Ik weet er ook heel weinig van nog en ik lees mij alleen maar zoveel mogelijk in maar ik had begrepen dat je ook een paar bierkids had gebruikt.
Als je in deze kids ook dezelfde "vieze smaak" hebt zou het dan niet ergens bij het gisten, lageren, en of bottelen mis gaan?

Groeten uit het zonnige zuiden.

Adrie

Dat kan heel goed. Bij  het brouwen kan het in elk stadium mis gaan. Daarom is het ook moeilijk om zonder te proeven vast te stellen wat er aan de hand is.

MO

Bruyn,
ik heb tientallen malen gebrouwen met boiler water. Bij 60/70 grC zijn nagenoeg alle bacterien en schimmels en andere pathogenen dood. Kalkaanslag kan een probleem zijn, maar het is aanslag, dus kalk niet opgelost in water. Als je pH's kloppen, dan kun je gewoon boiler water gebruiken (zeker als het ook moooi helder water is).

Een koffiefilter zou ik NOOIT doen. In principe is je manier van filtreren prima. Als ik het zo lees, dan hoef je alleen maar een grotere voorloop toe te passen. In het begin is wort troebel.

Filtreer jij je hop/eiwitten trub nog af voordat je gaat vergisten? Welke gist heb je voor je brouwsels gebruikt? Hoe maak je schoon? etc etc. Neem bier mee naar de Maasland hobbybrouwen dag en je zult zeker naar huis gaan met een lading vol tips.

Bruyn

Hoi brouwers,

heb inderdaad de eerste maal zo'n bierkit van Brewferm "gebrouwen". Deze was wel lekker.
Maar vermits het voor zo'n kit gaat over gewoon opwarmen en laten gisten, is de ruimte voor fouten echter klein.
Het is echter met mijn brouwsels, waar je vanaf het schroten van mout begint, waar het misloopt.

Greetz,

Bruyn :pan:

Pallieter

Hallo bruyn,

Allereerst een goede beslissing dat je de cursus in Westerlo gaat volgen (welkom in de club) je gaat er beslist tevreden over zijn .
Persoonlijk zou ik eerst de pH en de hardheid van je brouwwater laten controleren en het brouwwater aanzuren met fosforzuur of melkzuur afhankelijk van de waarde (ik werk steeds met fosforzuur omdat de pH in mijn regio Lier vrij hoog is 8.3) dit kan alleen maar de enzymwerking verbeteren.Verder zou ik mij niet zo zeer focussen op het filteren ,niet dat dit niet belangrijk is maar ik denk eerder in de richting van gist en giststarter die niet optimaal zijn.
                                                              Groeten uit Lier,
                                                                         Jan

Bruyn

Hoi Pallieter,

Daar ging mijn eerste gedacht ook naar uit, de gist.
Ik heb bij verschillende brouwsels met korrelgist gewerkt ( die geen giststarter nodig heeft ).
Het enige probleem dat zich dan zou kunnen voorgedaan hebben is dat ik teveel gist heb toegevoegd. Maar dat lijkt me niet echt een probleem.


Greetz,

Bruyn :pan:

Bob de Brouwer

Dag Bruyn,

De basis van een goed bier is een goed recept. Hier op de site zijn prima recepten te vinden!
Overal op het internet zijn recepten te vinden, maar die zijn niet altijd kwalitatief even goed.
Mijn advies: ga als beginneling niet zelf recepten bedenken of experimenteren.


Overigens, wat een leuke spreuk heb jij toegevoegd aan je profiel... :clownsmile:


Bruyn

Hey Bob,

Ben inderdaad begonnen met recepten die hier door andere  (meer ervaren ) brouwers uitgeprobeerd zijn.

En wat betreft die spreuk ... vond hem op "Famous Beer Quotes" en vond hem wel leuk.

Greetz,

Bruyn :pan:

Hopmans

Jongens,

Waar hebben we het nu in godsnaam over.  :weetniet:

Wat is nu de vieze smaak dan?
Wat voor smaken proef je? ( groente, zuur, velpon, boter, biefstuk, hooi )
misschien is het bier wel uitstekend
Misschien worden je smaakpapillen wel overdonderd door de sterke smaak van ambachtelijk bier.
Sommige mensen vinden een Heineken lekkerder als mijn bier.
Maar dat betekend niet dat mijn bier vies is. misschien ook wel Ha Ha  ;D

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 23-09-2005  18:08 uWat is nu de vieze smaak dan?
Wat voor smaken proef je? ( groente, zuur, velpon, boter, biefstuk, hooi )
Biefstuk bij de vieze smaken?

Hans

Hopmans

Inderdaad Hans,

Je hebt gelijk.
Dat was weer een slecht voorbeeld.
Er gaat niets boven een lekkere malse biefstuk met champignonnetjes in roomboter gebakken.  ;)

Ik begin honger te krijgen.

 :degroeten:

Silvio

Hallo Bruyn,
Een viese smaak kan van alles zijn maar het  is wat anders als je bier geinfecteerd is of zuur en dat is in jou verhaal niet helemaal duidelijk. Over het filteren gesproken, misschien overbodig te vermelden maar het is wel de bedoeling dat je bij het spoelen de eerste liters weer terug stort in je maisch ketel en pas als je wort echt helder is( meestal al na zón drie liter)je de boel laat lopen.
Succes verders!

Herman

Bruyn,

Dit bedoelde ik eerder met leren van je fouten. Als je direct meerdere brouwsels brouwt, zonder verdere ervaring en tussentijds mogelijkheid te proeven, dan loop je dit risico. Je leert dus niet van brouwsel tot brouwsel. En inderdaad, ook bier dat verder goed gebrouwen is, kan niet lekker zijn. Als je het kan wachten, ga dan langs in Oss, en/of kijk eens bij een van biergilden in België.

Herman

willems

Bruyn,

Als je naar de cursus gaat in westerlo zou ik advizeren om ook een fles van je bier mee te nemen
Ik ben ook op de cursus aanwezig (als lid van de gilde) en dan kunnen we daar al eens proeven waar eventueel de fout zit

Groeten
Bart
http://users.skynet.be/fa534332/WiStaBri/index.htm

Bruyn

Hoi Bart,

Bedankt voor je voorstel om op de cursus in Westerlo te proeven.
Ik zal er graag gebruik van maken.
Tot dan ...

Greetz,

Bruyn :pan:

Hopmans

Nu weten we nog niet wat er aan de hand is. Jammer.
misschien hadden we een hoop hier op kunnen lossen.
Daar is dit forum immers voor.

 :degroeten:

Bruyn

Hoi Hoppie,

Op dit ogenblik weten we dit inderdaad nog niet.
Wat ik wel al geleerd heb is dat er een grote collegealiteit heerst onder brouwers.  :hoera:  :hoera:  :hoera:
Ik neem wat van deze brouwsels mee naar de cursus in Westerlo en ook naar Oss.
De resultaten zal ik daarna hier noteren.

Aan iedereen alleszins al een grote dank U  :groots:

Greetz,

Bruyn :pan:

Johannes

Fijn om te lezen dat na een valse start de moed je niet meteen in de schoenen zakt, je zou niet de eerste zijn die heel fanatiek begint en daarna langzaamaan er mee stopt. Het kan maar zo zijn dat iets wat voor jou vanzelfsprekend is toch veel beter op een andere manier kan. Daarom is een brouwcursus of in de ketel kijken bij een ervaren brouwer heel leerzaam. Had ik dat gedaan voor ik was begonnen, dan waren mijn eerste brouwsels ook vast iets drinkbaarder geweest  ::)

succes,

Johannes

Barfly

Beste Bruyn,

Ik zie op je website dat je uit de buurt van zandhoven bent.
Mocht je op één of andere vrijdagavond tijd hebben, kan je ook eens binnenspringen in ons vaw-mol lokaal(www.vaw-mol.be)
Elke vrijdag zijn daar wel een paar leden met 'iets' bezig.
Misschien kunnen we je een paar tips geven? Een aantal nieuwe leden zullen ook de brouwlessen in westerlo volgen.

Laat je wel op voorhand iets weten?

groeten,

Karel


Bruyn

Hoi Karel,

Bedankt voor je uitnodiging.
Alhoewel ik van Zonhoven ben in plaats van Zandhoven lijkt het me inderdaad interessant andere mensen te leren kennen die dezelfde passie delen.
Ik heb me al ingeschreven voor de cursus in Westerlo.
Daar zal ik dan wel wat mensen van Mol leren kennen en de nodige contacten leggen om eens op een vrijdag tot in Mol te komen.

Greetz,

Bruyn :pan:




MO

Bruyn,

je hebt al een paar maanden niets laten weten over de onbekende smaakafwijking in jouw bieren. Je was volgens mij ook niet aanwezig op de maasland hobbybrouwen dag, dus je hebt nog geen bieren ter proeving aan kunnen bieden. Heb je dit onderwerp gelezen? Heb jij iers mos van Brouwland gebruikt in je bieren?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.