pomp op de boor

Gestart door Kaj, 10-09-2005 21:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaj

Mijn oog viel op deze pomp. Ik weet niet of het nieuw is of niet maar heeft iemand hier commentaar over? Het is vrij goedkoop en ik was benieuwd of iemand er positieve gedachten of ervaring bij heeft.
(en euhm, een pomp plaats je NA de tegenstroomkoeler en voor de fermentatietankzeker?)

pomp brons voor boormachine, 20mm ( 48,50 eur )
(018.075.3)

 
Een ideale oplossing voor bezitters van een boormachine. Pompt in geen tijd vloeistoffen (géén benzine / diesel !) over. Bronzen pomphuis van eerste kwaliteit, met roestvrijstalen as. Kan in beide richtingen pompen. Enkel voor vloeistoffen zonder vaste deeltjes.

- Debiet : tot 20 liter / min.
- Max. toerental : 2300 tpm.
- Slang-aansluiting : 20 mm (voor slang 16 x 22 of 20 x 25 mm).
- Diam. as : 8 mm



 :degroeten:
Kaj

Gio

Op zich een leuk pompje. Heb 'm zelf al enige jaren gebruikt om gefilterde wort naar kookketel te pompen.

Enkele nadelen zijn er zeker wel. Er zitten naast 2 rubberen O-ringen ook een papieren membraan in. Deze is erg kwetsbaar en gaat snel lekken. Ik probeer dit te voorkomen door pomp eerst te vullen met warm water waardoor membraan wat uitzet.
Ook moet je pomp helemaal uit elkaar halen als je er wort mee verpompt hebt, want hij is door vele onderdelen lastig te reinigen door enkel spoelen.
Hij maakt redelijk veel herrie en sommige beweren dat  door schurende werking van rotor bronsdeeltjes los laten. Dit laatste heb ik nooit gemerkt.

Pomp heeft bij mij enkele jaren gefungeerd maar ik stap toch liever over op een magneetpomp.
Hier is e.e.a. over te vinden op het forum.

succes

MO

Is die van Brouwland? Geen magneetpomp? Ik weet niet veel van pompen maar ik heb begrepen dat magneetpompen, waarbij er geen kans is dat wort in het pomphuis terecht komt, de besten zijn. Alle as-gedreven pompen hebben niet de voorkeur voor in de bierbrouwerij.

Gio

Rectificatie: sorry met membraan bedoel ik 'papieren pakking', want fungeert niet als membraan maar om af te dichten.

Het betreft hier inderdaad een as-gedreven pomp en absoluut geen magneetpomp

Adrie

Met de Vier Broeders hebben we deze pomp enige tijd gebruikt, maar nu is hij buiten gebruik. Je moet de pomp na gebruik helemaal uit elkaar halen en zeer goed reinigen, want de pakkingen gaan heel snel schimmelen. Hij is niet zelf aanzuigend, dus de pomp moet eerst met wort gevuld zijn. Tegen vaste delen kan hij niet. Wij vonden hem niet handig en het schoonmaken kostte erg veel tijd.

Kaj

Deze valt dus af...

Kaj

Edgar

Bij mij ligt dat ding ook op de plank om dezelfde redenen als van de Broeders...

Kaj

ik denk dat ik die ene pomp van more beer maar ga bestellen waar Bruyn het over heeft gehad.
$155  (pomp)
$020+(verzendkosten)

 :degroeten:
Kaj

Jacques

Zo'n bronzen pomp die aangedreven kan worden door een boormachine heb ik ook nog hier liggen.

Ook ik gebruik dat ding niet meer.

Nadelen:
- niet zelf aanzuigend;
- zuurstofinslag wort;
- moeilijk schoon te maken;
- vrij komen van deeltjes brons

Vooral het laatste was voor mij aanleiding om het gebruik te stoppen. Bij het schoonmaken ontdekte ik de bronzen deeltjes in de reinigingsvloeistof. Ook de zuurstofinslag die ik probeerde te vookomen door de pomp en slangen eerst met water te vullen vond ik een belangrijk nadeel.

Naar mijn idee kun je beter iets meer uitgeven in plaats van deze pomp aan te schaffen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.