Eiwitten

Gestart door JBL, 03-09-2015 16:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Zojuist voor het eerst een redelijke hoeveelheid geminimaischt: in totaal 1050 gram geschroot mout (550 pils, 250 tarwe, 250 melanoïdine) in een maischzak, keurig netjes 60 minuten op circa 67/68ºC  (op advies van homoeccentricus, waarvoor dank, viel overigens niet eens mee om de temperatuur constant te houden, soms te laag, dan weer te hoog...).
Daar heb ik 2000 gram moutextractpoeder en 220 gram suiker aan toegevoegd, plus uiteraard hop.
Alle is afgekoeld en zit nu in het vergistingsvat.
Het gist (T-58) is nog niet actief, maar tot mijn grote verbazing zie ik wel een redelijk dikke lichtgekleurde laag op de bodem van het vat. Een laag van 5 tot 10 mm. Ziet er net uit als de gistrestanten die aan het einde van de vergisting op de bodem een laag vormen.
Wat is dit? Eiwitten? Schrootpoeder dat niet kon worden opgelost tijdens het koken?

Straks valt ook de gistlaag daar overheen. Kan dit kwaad?

Jacques

Als het uitziet als gist zou het wel eens gist kunnen zijn...  :)

Niet al te druk over maken. Ik neem tenminste aan dat de vergisting begonnen is.

JBL

Vergisting is inderdaad begonnen, en inmiddels lekker gaande.
De laag lijkt geleidelijk te verdwijnen.
Blijft me intrigeren: is/was dit een eiwitlaag?

wilbertd

Citaat van: JBL op 04-09-2015  20:35 uVergisting is inderdaad begonnen, en inmiddels lekker gaande.
De laag lijkt geleidelijk te verdwijnen.
Blijft me intrigeren: is/was dit een eiwitlaag?

Moutextractpoeder liet bij mij altijd een laagje achter, ik heb een tijdje met extractpoeder gebrouwen en kon de poeder zelfs soms in mijn mond terugvinden. Maar het kan ook hop-deeltjes geweest zijn of moutdeeltjes, of gist.
Oh ja, en wie weet ook wat eiwitten :)

wilbertd

Citaat van: JBL op 04-09-2015  20:35 uDe laag lijkt geleidelijk te verdwijnen.

Maar als het goed is verschijnt er straks een laag met voornamelijk gist :)

JBL

Citaat van: wilbertd op 05-09-2015  18:21 uMaar als het goed is verschijnt er straks een laag met voornamelijk gist :)

Klopt! De eerste - grillige en onregelmatige laag - is min of meer verdwenen, en nu vormt zich een egale gistlaag.

Hoofdvergisting heeft overigens niet lang geduurd. Hooguit één / anderhalve dag flink tempo. Nu alweer een stuk rustiger.
Ik hoop dat ik toch een behoorlijke vergistingsgraad ga krijgen, minimaal 75%.

wilbertd

Citaat van: JBL op 06-09-2015  01:08 uHoofdvergisting heeft overigens niet lang geduurd. Hooguit één / anderhalve dag flink tempo. Nu alweer een stuk rustiger.
Ik hoop dat ik toch een behoorlijke vergistingsgraad ga krijgen, minimaal 75%.

Dat klinkt juist heel gezond  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.