Bottelsuiker versus Moutextract

Gestart door Battum80, 31-08-2015 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Battum80

Van mijn laatste 2 brouwsels heb ik het idee dat mijn jongbier beter smaakte dan het eindproduct. Het smaakt een beetje zoet-zurig. Ik gebruik kristalsuiker en los deze op in water, voeg het toe aan het bottelvat en daarna het bier erbij. Ik heb 3 weken gewacht tot ik ging proeven. Moet ik (nog) meer geduld hebben?

Ik zag ik BrouwHulp dat moutextract een alternatief kan zijn voor bottelsuiker, heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

goom

Als het als alternatief beschouwd mag worden.... dan is het wel een heel duur alternatief.

Brouwers

3 weken is nog redelijk vroeg, hoewel sommige bieren dan prima zijn. Bij mijn weizen proef ik dan vaak nog wat acetaldehyde (groene appel zuurtje). Hoelang je moet wachten ligt voornamelijk aan het type bier en gist. Meestal wordt als vuistregel 1 week per procent alcohol, maar zoals altijd is het de uitzondering die de regel bevestigt.

Heb geen ervaring met moutextract als alternatief, maar verwacht niet dat dit veel zal doen. Je voegt namelijk maar een paar SG punten aan suiker toe die ook nog eens volledig vergist wordt. Je zou het eens kunnen proberen door de helft van je flesjes met moutextract en de andere helft met suiker te bottelen. Wat voor bieren gaat het om?

Battum80

Citaat van: Brouwers op 31-08-2015  20:35 uJe zou het eens kunnen proberen door de helft van je flesjes met moutextract en de andere helft met suiker te bottelen. Wat voor bieren gaat het om?

Goed idee, ik zal het eens proberen. Blond en een APA. Bij mijn eerste blikbrouwsel had ik het fris-zure groene appel smaakje ook, maar die tel ik niet mee. Ik vergist en lager alles op 20 graden overigens. Geen licht en temperatuurschommelingen

homoeccentricus

Ik zou gewoon de suiker blijven gebruiken, en de brouwtechniek verder optimaliseren. Ik geloof nooit dat dat moutextract iets zal verbeteren.

EvdBroek

Citaat van: homoeccentricus op 31-08-2015  21:08 uIk zou gewoon de suiker blijven gebruiken, en de brouwtechniek verder optimaliseren. Ik geloof nooit dat dat moutextract iets zal verbeteren.
Precies, dat heel klein beetje bottelsuiker kan nooit het verschil in smaak bepalen. Als het bier niet geweldig smaakt kun je inderdaad beter eerst de oorzaak ergens anders gaan zoeken.

Gerb

Als je gaat kijken wat het verschil is tussen jongbier en het bier na 3 weken fles, zou je dan kunnen aangeven wat je wel/niet lekker vindt aan beide? Jongbier is over het algemeen iets zoeter, gistig en plat. Bier in de fles is wat verder uitgegist, dus minder zoet, waarschijnlijk helder en bevat koolzuur. De aanwezigheid van gist en afwezigheid van koolzuur zorgen voor een 'vollere' smaak en mondgevoel. De aanwezigheid van koolzuur in het gebottelde bier kan een indruk geven van een lichte zurigheid.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.