Smaak wordt na enkele maanden 'laf'

Gestart door Woozl, 29-08-2015 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woozl

Brouwers,

Ik heb het gevoel dat de smaak uit mijn bier verdwijnt na een maand of drie. (Kölsch, witbier)
Ik brouw volmout. Een maand na het bottelen is de smaak op z'n best. Na enkele maanden heb ik het gevoel dat ik een waterige oplossing zit te drinken.
Ik gebruik geen brouwzouten, wellicht dat daar de oplossing zit.

Wie herkent dit en heeft een oplossing

EvdBroek


Woozl

Het is met name de moutsmaak die verdwijnt

Bennemans

Citaat van: EvdBroek op 29-08-2015  13:01 uMisschien meer hop toevoegen.
Dat was ook de richting waarop ik zat te denken... omdat hop verouderd en ik in het begin van mijn brouwen ik daar geen rekening mee hield.

Jacques

Citaat van: Woozl op 29-08-2015  12:43 uBrouwers,

Ik heb het gevoel dat de smaak uit mijn bier verdwijnt na een maand of drie. (Kölsch, witbier)
Ik brouw volmout. Een maand na het bottelen is de smaak op z'n best. Na enkele maanden heb ik het gevoel dat ik een waterige oplossing zit te drinken.
Ik gebruik geen brouwzouten, wellicht dat daar de oplossing zit.

Wie herkent dit en heeft een oplossing

Door autolyse komen na verloop van tijd eiwitsplitsende enzymen vrij uit de gist van de hergisting. De afbraak van eiwitten kan voor een vermindering van de body zorgen. Bottel je met veel gist?

Verder is het een bekend verschijnsel dat bitterheid met de tijd minder wordt, bepaalde esters afgebroken worden terwijl andere esters juist gevormd worden. Smaakevolutie wordt dat ook wel genoemd. Bij mijn bieren zie ik ook dat na een week of 4 tot 6 de smaak wat minder is en dat daarna na een maand of 3 de smaak weer beter is. Het is echter zeker niet zo dat een ouder bier per definitie beter smaakt. Vroeg of laat wordt de oxidatiesmaak steeds sterker. Het volgen van de ontwikkeling van een zelfgebrouwen bier is heel interessant.

toon van den broek

Hallo Woozl,

Ik zou allereerst proberen het bier voldoende te lageren en het redelijk helder in de fles te krijgen zodat er een zo klein mogelijk gistdepot/bezinksel in de fles komt.
Maar je eigen suggestie van zouten is misschien toch ook een idee waar je eens mee kan spelen.
Ik ken het water van Amersfoort niet, maar het is bekend dat wat minder zacht water toch wat pittiger bieren geeft. Het ondersteunt ook de bitterheid.
Overigens is witbier een bier wat heel jong gedronken moet worden en wat niet erg geschikt is om te laten rijpen. Kölsch heb ik geen ervaring mee.

Succes, Toon.

Woozl

Of ik met veel gist bottel vind ik moeilijk te beoordelen.
Het desbetreffende brouwsel had ik na een week wel van het gist afgehaald.
Ik heb de Wyeast 2565  (Kolsch)  gebruikt. Bij het maken van de starter zie ik  dat het niet heel veel haast heeft met uitzakken.
Wel is het zo dat ik sinds enige tijd 'High Gravity' brouw, zodat het resultaat wat meer is (en dus langer meegaat).
Wellicht dat voorheen het bier niet de kans kreeg voor smaakvermindering.
Oxidatie probeer ik altijd te voorkomen.

Paulus.

Pimmels

Citaat van: Woozl op 29-08-2015  15:00 uHet is met name de moutsmaak die verdwijnt
Ik heb dat ook wel eens gemerkt, ik vond laatst twee vergeten flesjes Weizen in een kratje, en na 4 maanden zat er erg weinig smaak meer aan...

Gewoon eerder opdrinken denk ik!
En dan vooral bij bieren met subtiele smaken zoals Weizen en witbier... :proost:

Woozl

Ze waren zo goed...
Daar gaat de eerste prijs ONK

Henielma

Bij witbier en Weizen herken ik dat. Die kan je beter niet langer dan 6 maanden bewaren want dan is de smaak over de top.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.