Welke gist te gebruiken voor een straffe blonde sg 1085

Gestart door Straffe koek, 19-08-2015 11:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Straffe koek

Ik ga binnenkort mijn sterke blonde brouwen en was van plan om fermentis abbaye korrelgist te gebruiken.
Nu heb ik vaak zien passeren dat het toch niet zo een goeie gist is (geur, schuim, weinig body,...)

Het liefste zou ik eigenlijk Wyeast 1388 BELGIAN STRONG ALE ACTIVATOR (XL) gebruiken maar er staat bij dat deze maar tot 20 liter gaat (ik brouw 50liter)  en ik wil liever geen giststarter maken..

Ik heb gelezen als je geen giststarter wilt maken beter korrelgist gebruikt.

Wat moet ik doen? Toch een giststarter proberen maken? Of gewoon fermentis abbaye korrelgist gebruiken? Of raad er iemand mij een beter geschikte korrelgist aan?

Ik zou een fris kruidig bier willen met een alcoholpercentage van ongeveer 8,5%

Alvast bedankt!

Markiej87

Ik vind die gist wel een goed idee, je kunt ook in tweeën brouwen. Eerst 15 liter vergisten met je smackpack en dan 35 liter op je slurry vergisten.

Straffe koek

Welke gist bedoel je dat een goed idee is? Fermentis of Wyeast?
Wanneer moet ik dan die 35 liter toevoegen? Als de vergisting nog bezig is of als ze al gedaan is?

Chilobrachys

Die 35 liter op de slurry van je eerste brouwsel (Wyeast), dus 2x brouwen  ;)
Van de Abbaye kun je gewoon meerdere zakjes gebruiken.

ZwartGoud

De 1388 is de Duvel gist toch?
De Abbaye geeft wel een totaal ander gistprofiel, dan ga je eerder richting een tripel dan een zwaar blond. Ook lekker hoor.
Ik brouw mijn zwaar blond vaak met de US05. Die is neutraal, met toch nog wel wat esters, maar lang niet zoveel als de Abbaye.

Straffe koek

Bedankt voor de tips!
Ik zal anders mijn wort opdelen in 2 delen en eens met de us05 proberen en eens met de abbaye.
En volgende keer eens met de Wyeast en met de beste van de vorige 2.

seed7

Er zijn twee "Abbaye" korrelgisten:

Danstar Abbaye Belgian Ale Yeast
Fermentis Safbrew Abbaye

Zou je ook kunnen vergelijken.

Ingo

homoeccentricus

Citaat van: Straffe koek op 19-08-2015  11:55 uik wil liever geen giststarter maken..

Waarom niet? Moeilijk is het niet. Zelfs ik kan het, en ik kan geen spijker in een betonmuur kloppen.

Straffe koek

Citaat van: homoeccentricus op 19-08-2015  14:25 uWaarom niet? Moeilijk is het niet. Zelfs ik kan het, en ik kan geen spijker in een betonmuur kloppen.

Ik had dit artikel eens gelezen en ik vond dat je nogal met veel rekening moet houden voor een giststarter ipv gewoon korrelgist te gebruiken.
http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6:de-optimale-giststarter&catid=5:artikelen&Itemid=6
Ik ben ook nog steeds bezig om mijn eigen bier op punt te stellen en ik probeer altijd maar 1 factor te veranderen waarvan ik denk dat het daar aan ligt dat het nog niet helemaal goed was, daarom dat ik liever korrelgist gebruik omdat deze altijd dezelfde invloed zal geven aan mijn bier en dan weet ik dat het niet aan de giststarter zal liggen.

Markiej87

Citaat van: Straffe koek op 19-08-2015  12:44 uWelke gist bedoel je dat een goed idee is? Fermentis of Wyeast?
Wanneer moet ik dan die 35 liter toevoegen? Als de vergisting nog bezig is of als ze al gedaan is?
Wyeast. Eerst die 15 liter vergisten, als die klaar is overhevelen en op je slurry nieuw wort pleuren.

Straffe koek

Moet ik dan gewoon die andere 35 liter wort laten staan voor 4-5 dagen?
Verandert dit niets aan de smaak?

Markiej87

Vergelijkbare Topics (7)

3565

Reacties: 3
Gelezen: 3866

43189

Reacties: 5
Gelezen: 788

1808

Reacties: 5
Gelezen: 3266

19978

Reacties: 3
Gelezen: 1771

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.