pH meter

Gestart door GeBaxke, 12-08-2015 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 14-08-2015  19:11 u

Is veranderd. g is M geworden.

Hopbier

homoeccentricus

Citaat van: Drents Hopbier op 14-08-2015  11:29 uKCl mol.gew. 74,55 oplosbaarheid in water (20 °C) is 344 g/L. Verzadigd is dus 4,614 M/L

Hopbier

Ik heb kaliumchloride gekocht. Doe ik nu (naar verhouding) 344 gram in een liter water en schud hard?

abroeders

22,37 gram op 100 ml levert je een 3M KCl oplossing tbv opslag van je pH elektrode. Of de oplossing nu 3 of 4 mol is komt niet zo nauw. Als je dus gewoon 25 gram KCl op 100 ml demiwater oplost is dat een prima oplossing voor het bewaren van je elektrode. Een druppeltje HCl (zoutzuur) erbij verlengt ook de levensduur.

William

Citaat van: homoeccentricus op 21-08-2015  17:42 uIk heb kaliumchloride gekocht. Doe ik nu (naar verhouding) 344 gram in een liter water en schud hard?

Eigenlijk is het 344 gram KCl oplossen in (demi)water en dan aanvullen tot een liter met (demi)water :).


Ronnie

Heb op pagina 1 de pro's en contra's gelezen over die goedkope prul pH metertjes.
Toch nog even mijn standpunt, daar kwets ik niemand mee:

Goedkope prul kopen welke dus geen lang leven beschoren is: zonde!
Het is schadelijk voor milieu! want het is weeral es prul dat nutteloos wordt en ook energie, transport en materiaal gekost heeft dat uiteindelijk in de recyclageberg beland ... als het daar wel beland, misschien in de verbrandingsoven?

Beter een ietwat hoger budget spenderen, die heb je voor de rest van je leven!

abroeders

Citaat van: William op 21-08-2015  18:35 uEigenlijk is het 344 gram KCl oplossen in (demi)water en dan aanvullen tot een liter met (demi)water :).

Niet helemaal correct. Referentie electrodes voor pH meters worden afgevuld met een 3M of 4M KCl oplossing. Sla je de elektrode op in een vloeistof met andere ionenconcentratie dan kunnen er ionen gaan 'lekken' uit de referentieelectrode. Het verschil tussen een 3M en 4M oplossing is niet zo groot. Het oplossen van 344 gram/liter doet ook zeker geen goed. Je zult het waarschijnlijk niet eens opgelost krijgen/houden. 250 gram/liter maakt een 'Dikke' 3Mol oplossing en is prima voor dit doel. Wil je een echt 100% perfecte oplossing (wordt in de praktijk nooit aan voldaan, of misschien voor hele dure precisie sensoren) dan moet je een gelijke oplossing maken als waarmee de referentieelectrode is gevuld.

Met een 3M oplossing met een klein beetje zoutzuur toegevoegd houd je je electrode jarenlang in topconditie.

O, en pH electrodes hebben sowieso niet het eeuwige leven. Op den duur moet je ze toch vervangen.

Buffervloeistoffen tbv calibratie kun je goedkoop verkrijgen via aliexpress. Hier kun je voor een paar euro's zakjes met bufferoplossing bestellen. Oplossen in 250ml demiwater en klaar.

Het is aan te bevelen bij 2punts calibratie om regelmatig eerst ph7 en vervolgens op ph4 te calibreren als je zoals wij brouwers zuren wil meten.

Edit:
Oh ja, goedkope meters van eBay heb ik zo mijn twijfels over. Een Hanna phep metertje van 60 euro is denk ik een betere investering.

William

Citaat van: abroeders op 21-08-2015  18:54 uNiet helemaal correct. Referentie electrodes voor pH meters worden afgevuld met een 3M of 4M KCl oplossing.

Mee eens dat je dezelfde oplossing moet hebben als dat in de referentie-electrode zit.

Mijn opmerking ging over hoe je zoiets hoort aan ten vullen: dus niet 1 liter water en daar x gram KCl in oplossen.

Die 344 g/l had ik geleend van Drents Hopbier.

Citaat van: Drents Hopbier op 14-08-2015  11:29 uKCl mol.gew. 74,55 oplosbaarheid in water (20 °C) is 344 g/L. Verzadigd is dus 4,614 M/L

homoeccentricus

En uit die liter haal ik een kubieke centimeter oplossing om de elektrode in te bewaren en de rest giet ik weg?  [emoji14]

William

Citaat van: homoeccentricus op 21-08-2015  19:43 uEn uit die liter haal ik een kubieke centimeter oplossing om de elektrode in te bewaren en de rest giet ik weg?  [emoji14]

Die sta je vrijwillig af aan je medebrouwers ;D.

abroeders


Citaat van: homoeccentricus op 21-08-2015  19:43 uEn uit die liter haal ik een kubieke centimeter oplossing om de elektrode in te bewaren en de rest giet ik weg?  [emoji14]

Kun je gewoon bewaren. Maar beter gewoon je KCl in poedervorm bewaren en maar 100ml aanmaken. Waarom een liter maken?

homoeccentricus

Citaat van: William op 21-08-2015  20:17 uDie sta je vrijwillig af aan je medebrouwers ;D.
Misschien moet ik zo'n actie beginnen om kleine potjes oplossing met de post te versturen naar geïnteresseerden [emoji12]

Markiej87

Citaat van: homoeccentricus op 21-08-2015  21:18 uMisschien moet ik zo'n actie beginnen om kleine potjes oplossing met de post te versturen naar geïnteresseerden [emoji12]
Klinkt als een uitstekend idee.

rajd

Citaat van: Markiej87 op 21-08-2015  21:23 uKlinkt als een uitstekend idee.

Inderdaad, count me in!

(dat zeg ik met een smile, maar meen ik eigenlijk wel serieus :-))

Oscar


Hartman-Bier

Bij mijn meter zitten inderdaad twee van die zakjes oplossing , maar daarop staat oplossen in Deionized water.
Nu ben ik aan het zoeken geweest op google maar Demi water is niet het zelfde denk ik als Deionized.
weet iemand van jullie in wat voor water ik de twee zakjes moet oplossen.

abroeders

Gewoon gedestilleerd water, bevat geen ionen

Edit: gewoon demiwater bedoel ik dus.. demi hoeft niet per se gedestilleerd water te zijn, demineraliseren kan ook via omgekeerd osmose of een ionenwisselaar gebeuren. Je kunt gewoon de literfles van €0,45 bij de plaatselijke super gebruiken hiervoor.

Veeckmans

Beste collegas,

Heeft er toevallig iemand ervaring met deze pH-meter? https://www.pinearts.nl/index.php/meettechniek/digitale-pH-meter-0-tot-14-pH-atc.html

Mij lijkt deze voldoende.

Ik hoor graag jullie mening!

Mvg,
Roel

abroeders


Citaat van: Veeckmans op 24-11-2015  10:07 uBeste collegas,

Heeft er toevallig iemand ervaring met deze pH-meter? https://www.pinearts.nl/index.php/meettechniek/digitale-pH-meter-0-tot-14-pH-atc.html

Mij lijkt deze voldoende.

Ik hoor graag jullie mening!

Mvg,
Roel
Roel,

Met exact dit type heb ik geen ervaring. Echter als ik de omschrijving lees dat lijkt deze pH meter sterk op de goedkope <10 euro metertjes welke in China verkocht worden. Je zou er even achteraan moeten bellen om te vragen of deze meter een 1 of 2 punts calibratie heeft.

De goedkope chinese metertjes hebben allemaal een 1 punts calibratie waardoor de stijlheid van de meetlijn niet calibreerbaar is.

Ik heb zelf zo'n chinees metertje gehad, gecalibreerd bij PH7. Een bufferoplossing van PH10 gaf 9,2  aan en een bufferoplossing van PH4 gaf iets van 4,6 aan.

Later heb ik op marktplaats een nieuwe Henna PHep aangeschaft voor 3 tientjes uit een restpartij. Calibreer deze op PH7 en PH4 en komt bij een buffer van PH10 ook netjes op PH10,0 Nieuw zijn deze rond de 60 euro geloof ik.

Wil je zo'n 1 punts calibratiemeter gebruiken om te controleren of je spoelwater tussen de PH5 en PH6 zit, dan is die daar wel bruikbaar voor. Met een beetje middelen van de calibratie tussen een bufferoplossing van PH4 en PH7 kun je er wel een indicatie van de huidige pH uithalen. Een betrouwbare meting lijkt mij bij zo'n 1 punts gecalibreerde meter niet mogelijk.

Maar voor je jezelf helemaal laat beïnvloeden, neem contact op met de koper en vraag of de meter een 2 punts calibratie mogelijkheid heeft.
Zo niet, bepaal welke nauwkeurigheid je wil kunnen meten.

Ow ja, pH meters komen niet gekalibreerd aan. Wil je nauwkeurig meten dan moet je minimaal aan het begin van de dag de pH meter calibreren. In laboratoria waar grote nauwkeurigheid vereist is doen ze dit zelfs voor iedere meting.

Op ebay zijn in china goedkope en goede bufferoplossingen verkrijgbaar. Deze zakjes oplossen in demi water en prima geschikt voor calibratie van je pH meter. Ik heb deze in een lab laten nameten en waren prima.

Jeukstaardt

Sorry dat ik even inhaak. Ik hb een voltcraft pht-01 ATC. Zo'n penmodel met uittrekbare sonde.
1 punts kalibratie. Nu is de bufferoplossing pH 7. Alleen meet de meter 3 of zo. Mijn (harde) leidingwater is krap 4. Deze waarden zijn echt niet goed en hij laat zich ook niet meer kalibreren boven de 4.
Is mjn meter overleden of valt er nog wat te fixen?

Veeckmans

Beste Abroeders,

Bedankt voor de verhelderende uitleg! Het is de bedoeling om tijdens het maischen mijn pH waarde te kunnen meten en zo nodig bij te sturen. Als ik mij niet vergis kan die best om en bij de 5.4 zijn maar alles hangt waarschijnlijk af van hoe groot het verschil is. Eigenlijk begrijp de 1-puntscalibratie niet zo goed en zijn dit misschien domme vragen maar; Calibreer je bij een 1-punts calibratie een pH waarde en vergelijk de meter daar dan de waarde van je medium mee?Waardoor een meting dan minder nauwkeurig is?Want bij de voorgestelde pH-meter staat er dat je kunt meten van 0-14 pH maar dat hang er dan vanaf welke bufferoplossing je gebruikt? En bij een 2-punts calibratie calibreer je met 2 pH waarden en vergelijkt of je medium daar ergens tussenzit waardoor je een grotere spreidingsbreedte kunt meten?

Ik wou eigenlijk voor de voltctaft pH-100 ATC gaan en dat is misschien een beter idee of is dat er wat over :o?

Mvg,
Roel

abroeders


Citaat van: Veeckmans op 24-11-2015 &nbsp;12:58 uIk wou eigenlijk voor de voltctaft pH-100 ATC gaan en dat is misschien een beter idee of is dat er wat over :o?
De voltcraft pH-100 ATC is een uitstekende keus. Calibreer deze met bufferoplossingen PH7 en PH4 en je hebt een prima nauwkeurigheid in het zuurbereik waarbij wij als brouwers meten.
Sensor bewaren in een KCl oplossing met een druppeltje zoutzuur hierin zoals eerder omschreven zorgt dat je electrode lang in goede conditie blijft.

abroeders

Citaat van: Jeukstaardt op 24-11-2015 &nbsp;12:53 uSorry dat ik even inhaak. Ik hb een voltcraft pht-01 ATC. Zo'n penmodel met uittrekbare sonde.
1 punts kalibratie. Nu is de bufferoplossing pH 7. Alleen meet de meter 3 of zo. Mijn (harde) leidingwater is krap 4. Deze waarden zijn echt niet goed en hij laat zich ook niet meer kalibreren boven de 4.
Is mjn meter overleden of valt er nog wat te fixen?
Je zou een paar dingen kunnen proberen. Voorop gesteld wil ik zeggen dat pH electrodes niet het eeuwige leven hebben. Je herkend 'slijtage' vaak al aan het langzamer gaan reageren van de electrode.

1. De electrode een half uurtje weken in een warme biotex oplossing. Enzymen in dit wasmiddel zorgen voor verwijdering van aangekoekte eiwitten.
2. De electrode een half uurtje in een sterke HCl (zoutzuur) oplossing zetten.
3. De electrode hierna een dagje in een KCl oplossing laten staan (bewaarvloeistof)

Er bestaan ook hervulbare electrodes en electrodes waar een soort van vloeipapiertje naar buiten steekt. Raadpleeg hierbij even de handleiding hoe je deze kunt behandelen als voorgenoemde stappen niet het gewenste resultaat geven.

pH electrodes nooit in demi water bewaren! Afspoelen met demi water is geen probleem, echter voor het bewaren is dit de meest slechte vloeistof die je kunt bedenken.

Jeukstaardt

Heb hem reeds in wat afwasmiddel gehad en schoonmaakazijn. Zonder resultaat.
Zal bovenstaande eens proberen.

Gerlachus

Ik heb een pH meter van Brouwland, met navulbare elektrode. Die kun je op 1, 2 of 3 punten calibreren. Omdat je voor bier rond de 5,5 moet uitkomen, calibreer je pH 7  en pH 4. Dat doe ik 's morgens voor het brouwen, dan weet ik dat het klopt.
Let op dat de temperatuur invloed heeft op de meting. Die van mij is temperatuur gecompenseerd, die goedkope zijn dat niet, ook al staat het erop.

ciesvandekwis

Met 1-punts calibratie is het raadzaam om te calibreren met de buffer die het dichtst bij de beoogde meting zit.
Neem nu pH 5,2. Calibreren met buffervloeistof pH4. pH6 = vloeistof pH7.

Ik heb zo'n goedkoop chineesje (5 €), in de praktijk zuur ik enkel mijn spoelwater aan (en aangezien ik samenstelling van mijn kraanwater ken, weet ik vrij exact hoeveel zuur ik moet toevoegen). Mijn maisch mat ik vroeger, maar zat telkens in de goede range. Nu meet ik enkel nog tegen einde koken.
Goedkoop of duur: al bij al is het een relatief duur ding voor wat het maar doet, zeker als je ongeveer weet hoeveel je je spoelwater doorgaans aanzuurt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.