Hop plukken, wanneer?

Gestart door wilbertd, 10-08-2015 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Hoi,

Ons huis komt met een hopplant en er groeien warempel wat bloemen aan.
Kan ik ze nu plukken, moet ik wachten of ben ik al te laat?


Biermagneet

Heb geen zinnig antwoord op jou vragen :weetniet:  maar de foto is mooi gelukt, mag ook gezegd worden.

William

Hier in Nederland zijn ze normaal rond september oogstrijp.

Als je in een bel knijpt moet het papierachtig / knisperig aanvoelen. Als je het tussen je handen wrijft moet er een hoppig aroma afkomen en er moet voldoende donker geel spul tussen de blaadjes zitten.

wilbertd

Citaat van: Biermagneet op 10-08-2015  17:47 uHeb geen zinnig antwoord op jou vragen :weetniet:  maar de foto is mooi gelukt, mag ook gezegd worden.

Haha, dank je :)

wilbertd

Citaat van: William op 10-08-2015  17:50 uHier in Nederland zijn ze normaal rond september oogstrijp.

Als je in een bel knijpt moet het papierachtig / knisperig aanvoelen. Als je het tussen je handen wrijft moet er een hoppig aroma afkomen en er moet voldoende donker geel spul tussen de blaadjes zitten.

Okay, je plukt ze vrij droog?

William

Citaat van: wilbertd op 10-08-2015  17:52 uOkay, je plukt ze vrij droog?



Ze moeten redelijk droog zijn omdat er in dat stadium pas echt dat gele spul wordt gevormd (lupuline).

Natuurlijk ook weer niet zo droog dat de plant dood is :)

RienP

Als je er in knijpt moet de hopbel terugveren. Dat gecombineerd met de opmerkingen van William.

wilbertd

Dank allen, ik laat ze dan nog even hangen.

wilbertd

Oh, ze zijn toch wel bijna rijp om te plukken hier denk ik; ik zie het gele humulone tussen de blaadjes, het knispert tussen de vingers, de blaadjes hebben bruine tipjes en het komt vrij gemakkelijk los van de plant.

En het ruikt heerlijk fris :)

Ik kwam trouwens nog deze video informatieve video tegen.


Drents Hopbier

Citaat van: wilbertd op 10-08-2015  17:43 uOns huis komt met een hopplant en er groeien warempel wat bloemen aan.

Kleinigheidje, maar de hopbellen zijn de vruchtkegels. Wiki: De bloemen, die in Noordwest-Europa verschijnen van juli tot september, groeien in pluimen in de bladoksels, bij de mannelijke bloeiwijzen staan de bloemen afzonderlijk aan het eind van de pluimsteeltjes, bij de vrouwelijke bloeiwijzen staan aan het eind van de pluimstelen aartjes met meerdere bloemen. Hieruit ontwikkelen zich de karakteristieke 'bellen', eivormige vruchtkegels die in augustus/september aan de vrouwelijke plant groeien.

Hopbier

wilbertd

Citaat van: Drents Hopbier op 28-08-2015  16:12 uKleinigheidje, maar de hopbellen zijn de vruchtkegels.

Elke dag leer ik wat :)

jank

Hallo allemaal, ik ben al aan het plukken van de 16 soorten kan ik er al 13 oogsten.

hansHalberstadt

Ik laat ze meestal zo lang mogelijk hangen tot ze net niet beginnen te verkleuren. Ik heb gemerkt al je denkt dat ze goed zijn, je nog best enkele dagen kunt wachten.

wilbertd

Citaat van: hansHalberstadt op 29-08-2015  01:18 uIk laat ze meestal zo lang mogelijk hangen tot ze net niet beginnen te verkleuren. Ik heb gemerkt al je denkt dat ze goed zijn, je nog best enkele dagen kunt wachten.

Die opmerking had ik hier al eerder gelezen en daar zal ik ook zeker gehoor aan geven.  :duimop:

mvdhiele

Misschien een overbodige vraag;

Ik kan binnenkort bij iemand die ik ken hop (Hallertau) komen knippen uit de tuin, nog een week of twee, dan is het zo ver.
Moet ik de hop nog behandelen met iets, drogen, ontluizen, of iets dergelijks?
Of is invriezen voldoende?

De hop is oorspronkelijk afkomstig uit Watou. Vlak bij het café "In de Vrede" tegenover de abdij van St. Sixtus.

Ik ben van plan hier t.z.t. een mooi zwaar donker bier mee te brouwen.

Alvast bedankt!

RienP

Na het plukken moet je de hop laten drogen. Dit duurt ongeveer 2-3 dagen.
Een oude hor oid werkt er trouwens perfect voor.

mvdhiele

Citaat van: RienP op 31-08-2015  21:42 uNa het plukken moet je de hop laten drogen. Dit duurt ongeveer 2-3 dagen.
Een oude hor oid werkt er trouwens perfect voor.

gewoon erop leggen, en laten drogen (bij kamertemperatuur?)

wilbertd

Nou, ook met het voorruitzicht op enkele regenachtige dagen heb ik maar vast de hop uit eigen tuin geplukt.
Morgen maar eens snel naar de buren toe.

Toe leuk zo'n onverwachtse eigen hopoogst  :)


RienP

Citaat van: mvdhiele op 31-08-2015  21:51 ugewoon erop leggen, en laten drogen (bij kamertemperatuur?)

Jazeker. Het kan eventueel in combinatie met een ventilator die er zachtjes overheen blaast (te hard en de hop waait weeg), maar dat is niet echt noodzakelijk.

Zo zag het er bij mij vorig jaar uit:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.