Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer brouwen uit het boek van Adrie Otten

Gestart door Vik75, 10-08-2015 07:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Vik75

Gisteren voor de eerste keer gebrouwen.

Het simpele recept van Adri Otten. (Blond)
20 liter

4,4 kg pilsmout
0,8 kg munich
30 gr. Hallertau Hersbrucker   (bellen)
14 gr. Saaz (bellen)
11,5 gr. S-33

Maischstappen
60 minuten 64 graden
10 minuten 72 graden
5 minuten 78 graden

18 liter maischwater
9 liter spoelwater

Koken.
75 minuten

30 gr Hallertau 75 minuten
14 gr Saaz 10 minuten

Dit is zo plus minus het recept.

De dag begon goed. Schroten was wel even een beetje kijken hoe fijn de molen moest staan. Uit eindelijk in gesteld op 0, 050 (twee walsen  molen)

Hierna het water verhit tot 64 graden en daarna de mout toegevoegd.
Helaas daalde de temperatuur niet echt. Dus alles maar op 64 graden gehouden.

Daarna door gewarmt naar 72 graden. En ook nog naar 78 graden.
Dit ging allemaal zeer goed.
Even een jodium testje gedaan en deze werd niet blauw.

Hierna gaan filteren. Ik had een mooie filter gemaakt alla javal met rvs slang er omheen. Tijdens water hevelen werkte deze filter als een tierelier maar helaas op de brouwdag me een bult gezogen om een hevel te krijgen maar helaas. Het filter liep gelijk dicht.

Dus na wat gemodder en geknoei de beslissing genomen om de rvs slang te verwijderen van filter. En met succes. Eindelijk na een half uur ploeteren de filter weer in de maischpap.
Filteren ging verbaas inwekkend goed, vrij snel helder wort.

Sg oo dat moment 1072. PFFFFFF volgens de brouw software was het geplande sg 1054. Maar goed starten met koken.

Ook nog even de hoeveelheid in de pan gemeten en dit was raar maar achteraf wel logisch, 19 liter.

Wat bleek nu dat er nog veel water in het bostel zat wat nog niet goed was uitgezakt door al het gerommel met het filter.

Koken ging helemaal goed alleen hadmik nog eens drie liter verkookt.
Tjeee de volgende keer wat rustiger koken?

Na koelen nog eens het sg gemeten en wat blijkt nu 1080.. whooooo
Dit vond ik erg hoog. Dus de stoute schoenen aangetrokken en toch maar wat water toegevoegd om het sg te laten zakken naar 1072. 4 liter in totaal. Misschien een beetje drastisch.

Ff een slok wort geproefd na het koelen en dit smaakte redelijk lekker maar niet speciaal.

Alles netjes het gistvat ingedaan op 20 graden. Gist toegevoegd
Korrel gist. (Helaas had ik het boek iets verder moeten lezen dan had ik de gist nog gehydrateerd).

Uit eindelijk ging er 19 liter het gistvat in. Waterslot erop en de kast in.

Tot zo ver een leuke dag gehad in de heerlijke wort geuren en met natuurlijk een lekker biertje erbij.

Hopelijk snel weer brouwen zat ik te denken.

7 uur later maar eens gekeken in de kast of er al iets staat te pruttelen. Helaas nog niet.

Vanmorgen nog maar eens gekeken maar mog steeds geen bubbels wel een lichte weeïge geur in de gistkast.
Een lekke ton zou het niet kunnen zijn. Deze is gesloten met rubbere ring en een schroefdeksel.

Zouden mijn gistcellekes nog wel wat gaan doen of heb ik erg weining toegevoegd en koet ik nog meer toevoegen.

Hopelijk bubbelt er vanmiddag iets maar anders ga ik me wel zorgen maken. In mijn achterhoofd heb ik iedere keer de gedachten dat ik te weinig gist heb toegevoegd.  Het gaat hier om natuurlijk korrelgist.

Zou het mogelijk zijn om dinsdag nog gist toe tevoegen? Helaas krijg ik dan pas weer gist binnen.

Graag hoor ik wat feedback.[emoji3]

brouwmus

Bij welke temperatuur heb je de gist geënt? En op welke temperatuur staat het bier te vergisten?

Zo te lezen, is er niet echt iets fout gegaan (maar ik ben geen expert).

Gewoon nog even afwachten, zou ik zeggen, zeker als je kunt zien dat er een schuimlaag op het bier staat (dan is de gist toch al wel actief).

Over al dan niet hydrateren van korrelgist zijn de meningen hier zeer verdeeld... :)

Groet,
John

Vik75

Zoals ik had aangegeven of nog niet erg duidelijk vermeld.
20ngraden was het wort toen de gist erbij ging.

De gistkast staat nu ook op 20 graden. Een beetje wiebelend tussen de 19 en 21 graden.

Zou het wel mogelijk zijn om dinsdag als nog gist toe te voegen?

Vik75

Heb ook nog wel vragen over het enorm verschil in sg. En het achteraf toevoegen van water.

Grts

Erik

William

Mijn ervaring is dat maischfiltreren met een koperen pijp met zaagsnedes alleen al erg goed gaat. Dat heb je geen extra rvs mantel voor nodig.

Het sg is inderdaad erg hoog. Op basis van het recept zou je op 1058 tot 1060 moeten uitkomen. Voor koken al 19 liter met een sg van 1072 kan eigenlijk niet. Dat zou een rendement van 93% betekenen (75-80% is normaal). Dat is onwaarschijnlijk zeker gezien de "problemen" en verliezen die je had.

Kloppen de volumes en de inweeg?
Heb je nog extra suiker toegevoegd?
Hoe meet je het sg? Mogelijk is de in werkelijkheid lager.

Als het sg daadwerkelijk zo hoog was dan was het ok om te verdunnen.

Je hebt dus uiteindelijk 19 liter a sg=1072.
Voor één zakje gis is dat een beetje aan de magere kant (ik ga er vanuit dat je korrelgist gebruikt). De gisting zou wel normaal moeten starten. Het kan zijn dat het vat bij het deksel lekt. Zie je een bruine rand ter hoogte van het vloeistofniveau in het vat? Je kunt het vat ook even openen en kijken of je schuim ziet. Zo ja, dan is de vergisting gestart.

Het is nu vooral even geduld hebben ;)

Vik75

Bedankt william,

Wat vedoel je met de inweeg.
Ik heb in brix gemeten met een refractormeter.

Weet niet of ik iets verkeerd had gedaan. Vond de waarde ook al erg hoog. Geen suiker toegevoegd.

Misschien nog ff een monsterhalen uit het gistvat en nog eens meten.

Ik ga vanmiddag eens kijken naar het vat. Helaas is het niet echt doorzichtig en moet ik het openen.

Grts
Erik

William

Citaat van: Vik75 op 10-08-2015  10:24 uWat vedoel je met de inweeg.
Ik heb in brix gemeten met een refractormeter.

Met inweeg bedoel ik de hoeveelheid mout en de liters water.

Hoe reken je  Brix om in sg? SG-punten voor vergisting is ongeveer Brix*4

Adbrouwt

1 zakje korrelgist voor bijna twintig liter is wat weinig.  Rustig laten staan dan zal de vergisting wel beginnen.  Ik heb zelf ook wel eens een paar dagen moeten wachten voor het zichtbaar begon te gisten. Je totale vergisting zal wel wat langer gaan duren.

Vik75

Citaat van: Adbrouwt op 10-08-2015  10:47 u1 zakje korrelgist voor bijna twintig liter is wat weinig.  Rustig laten staan dan zal de vergisting wel beginnen.  Ik heb zelf ook wel eens een paar dagen moeten wachten voor het zichtbaar begon te gisten. Je totale vergisting zal wel wat langer gaan duren.
Kan ik als nog toevoegen. Of is dat beter om niet te doen.

Vik75

Citaat van: William op 10-08-2015  10:35 uMet inweeg bedoel ik de hoeveelheid mout en de liters water.

Hoe reken je  Brix om in sg? SG-punten voor vergisting is ongeveer Brix*4
De inweeg staat in mijn eerste bericht.

William

Citaat van: Vik75 op 10-08-2015  10:50 uDe inweeg staat in mijn eerste bericht.

Dat weet ik, maar de vraag is of die kloppen: óf je hebt te veel mout óf je hebt te weinig water óf het rendement is onrealistisch hoog.

Vik75

Ik denk ook dat er teveel spoelwater in de bostel is blijven hangen. De bostel was ook erg nat. Alleen kreeg ik niks meer.

Misschien dat daarom er een enorm verlies van wort is geweest waardoor de sg waarde veel hoger  was dan de bedoeling.

Ik weet dat er een half litertje in mijn systeem blijft hangen. Maar als ik een totaal van 18 liter plus 9 liter spoelwater heb en ik houd 19 liter wort na filteren over dat er iets erg mis is gegaan.

Het afwegen van mout was enorm precies.

Thx william

William

Citaat van: Vik75 op 10-08-2015  10:53 uIk weet dat er een half litertje in mijn systeem blijft hangen. Maar als ik een totaal van 18 liter plus 9 liter spoelwater heb en ik houd 19 liter wort na filteren over dat er iets erg mis is gegaan.

Je hebt per kg mout ook iets meer dan 1 liter verlies dat door de mout wordt opgezogen - dat is dus ook zo'n 5 liter.

Vik75

Citaat van: William op 10-08-2015  10:59 uJe hebt per kg mout ook iets meer dan 1 liter verlies dat door de mout wordt opgezogen - dat is dus ook zo'n 5 liter.
Ook goed om te weten dus om daar rekening mee te houden.

Maar ik stond toch raar te kijken om 19 litertjes over te houden.
En zelf na koken nog veeeel minder. Haha

Al het begin is een leer curve.

Adbrouwt

Citaat van: Vik75 op 10-08-2015  10:49 uKan ik als nog toevoegen. Of is dat beter om niet te doen.
Wacht nog twee dagen en als het dan nog niet begonnen is kun je nog een zakje toevoegen.

Vik75

Citaat van: Adbrouwt op 10-08-2015  11:10 uWacht nog twee dagen en als het dan nog niet begonnen is kun je nog een zakje toevoegen.
Thx adbrouwt....

Vik75

Net gekeken in mijn gistvat en wat zie ik. Een kleinbeetje schuim met bruinbrokjes.

Denk dat de cellekes begonnen zijn met zich te goed doen aan het wort.

MartijnZ

Citaat van: Vik75 op 10-08-2015  07:43 uEen lekke ton zou het niet kunnen zijn. Deze is gesloten met rubbere ring en een schroefdeksel.

Dat dacht ik ook met het nieuwe vat dat ik had gekocht omdat mijn emmer na drie jaar toch niet meer helemaal afsloot. Bleek dat de rand van het deksel toch nog ergens op de rand van het vast bleef steken, waardoor de rubberen ring niet goed aansloot en het vat met schroefdeksel dus wel degelijk lekte.

Vik75

Zo vandaag een eerste meeting gedaan omdat de bubbeltjes er niet meer waren. En ik zit nu op brix 10. Omgerekend sg 1020.

Ik laat het nog even een paar dagen staan want mijn mandfles is nog niet binnen.

Volgens BrouwHulp zou mijn voorspeld sg 1019 moeten zijn.

Is dat niet een beetje hoog?
Mijn start was 1072.

William

Een vlotte vergisting met al een goede vergistingsgraad  ;) .

Je bent nu pas 3 a 4 dagen aan het vergisten. Normaal mag je zeker een week voor de hoofdvergisting uittrekken. Laat gerust nog een paar dagen staan voordat jet het overhevelt. Je zult zien dat het sg nog verder zal dalen.

Vik75

Dat komt zeker goed. Mandfles nog niet binnen.

Maar bubbelen doet hij ook niet meer en schuim is bijna weg. Brokjes aan de zijkant van het vat.

De gist zal nog wel rustig aan doen. Meet eind van de week nog eens.

In het begin had ik echt een lekkage. Na alles goed sluiten borrelde hij als een gek.

Keep you posted

Vik75

Zo het is maandag een week plus 1 dag later. Al voor het weekend waren er geen bubbels meer te bekennen in het waterslot. Ook het schuim was ver weg.
1ste meting was 1020. Nog net voor mijn weekend weg was het de 2de meting nog 1020. Nu vanmiddag nog eens meten en de boel maar naar de mand fles hevelen.
Ben benieuwd of het sg nog wat is gedaald.

Vik75

3 uur gelden nog ff gemeten. En de brix was niet meer gedaald.

Hij is blijven hangen op 10 brix
Heb alles overgeheveld naar de mandfles voor nagisting. En wat gebeurt er. Bubbel bubbel bubbel.
Niet veel maar wel wat.

Ben benieuwd of het nog allemaal gaat zakken.
Het bubbeld nog nu met 1 bubbel per 3 minuten.

Jan Peter

Het extra bubbellen is geen probleem, gebeurt bij mij ook altijd. Gewoon laten staan, het komt allemaal goed.
Alles zakt na een tijdje naar de bodem en je krijg helder bier.
Het moeilijkste is als beginnend brouwer: Geduld hebben. Maar het wachten wordt beloond!

Vik75

Oh geduld genoeg. Alleen mega nieuwsgierig.
Bubbels zijn juist weer toegenomen naar 1 per ander halve minuut. Niet erg denk ik want dan eet de gist nog lekker verder van de suikers.
Het rook al erg goed. Heb alleen nog geen slokje genomen. [emoji3] want dan springt bij mij het geduld om in lust naar lekker eigen gebrouwen bier. Haha

Als ik het goed gelezen had kan ik het in een mandfles voor de nagisting wel wat langer laten staan.
Want volgende week vrijdag ben ik drie weken van huis.

Bottelen voor die tijd ga ik zeker volgens mij niet redden.

Heb alleen 1 probleem en dat is de hoeveelheid bier die ik nu heb. Volgens mij heb ik ergens een meet fout gemaakt waardoor ik niet precies meer weet hoeveel ik heb. Ik schat zo rond de 17,5 liter.

Straks met bottelen gaat dit wel een beetje een probleem worden want dan moet ik bottelsuiker (Kan toch gewoon kristalsuiker zijn) toevoegen.
Mijn plan was door dit in een suikerwater oplosssing te doen. Zo gelijk in de fles. Alleen weet ik dan niet precies hoeveel dit moet zijn. Ik wil het liefst vanuit de mandfles bottelen. Anders moet ik ook nog een bottelemmer gaan aanschaffen.

ciesvandekwis

Een bottelemmer met een kraantje is toch geen zo'n grote kost? Voordeel is dat je dan grote en kleine flessen door elkaar kunt gebruiken: je giet je suikeroplossing (7-8 gr / liter) in de emmer en hevelt je bier er bovenop, zodat alles mooi mengt.
Ik bottel tegenwoordig niet meer met dat bottelpijpje, maar rechtstreeks vanuit het kraantje. Flesje wat schuin houden om schuim wat tegen te gaan. Werkt véél sneller.
http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/brouwemmers-plastic/brouwemmer-semi-transparant-25-liter-compleet.html

brouwmus

Afhankelijk van het (type) bier, vind ik zelf 5-6 g/l wel genoeg.

Maar van een bottelemmer en genoemde methode zul je geen spijt krijgen.  :degroeten:

Vik75

Nee de emmer is niet zo'n grote koste post.

Maar vind dat vul pijpje wel erg handig.
Kan natuurlijk ook aan het kraantje gemaakt worden met een slangetje.

Is het trouwens erg dat er nu nog wat brokjes hop hars in mijn mandfles rond drijven. Deze zijn mee gezogen met hevelen.

Brouwers

Citaat van: Vik75 op 18-08-2015  13:16 uOh geduld genoeg. Alleen mega nieuwsgierig.
Bubbels zijn juist weer toegenomen naar 1 per ander halve minuut. Niet erg denk ik want dan eet de gist nog lekker verder van de suikers.
Het rook al erg goed. Heb alleen nog geen slokje genomen. [emoji3] want dan springt bij mij het geduld om in lust naar lekker eigen gebrouwen bier. Haha

Als ik het goed gelezen had kan ik het in een mandfles voor de nagisting wel wat langer laten staan.
Want volgende week vrijdag ben ik drie weken van huis.

Bottelen voor die tijd ga ik zeker volgens mij niet redden.

Heb alleen 1 probleem en dat is de hoeveelheid bier die ik nu heb. Volgens mij heb ik ergens een meet fout gemaakt waardoor ik niet precies meer weet hoeveel ik heb. Ik schat zo rond de 17,5 liter.

Straks met bottelen gaat dit wel een beetje een probleem worden want dan moet ik bottelsuiker (Kan toch gewoon kristalsuiker zijn) toevoegen.
Mijn plan was door dit in een suikerwater oplosssing te doen. Zo gelijk in de fles. Alleen weet ik dan niet precies hoeveel dit moet zijn. Ik wil het liefst vanuit de mandfles bottelen. Anders moet ik ook nog een bottelemmer gaan aanschaffen.

Om eerlijk te zijn denk ik dat j vergisting wel klaar is hoor. Je hebt nu al meerdere keren 1.020 gemeten. Dit is ook redelijk in lijn met de SVG van S33.  Waarschijnlijk wat je nu ziet is dat er wat overtollig koolzuur los komt. Kans is natuurlijk ook de vergisting weer rustig op gang komt. Normaal zal dit niet al te lang duren.

Ik zou persoonlijk het bier geen 5 weken laten staan in de mandfles. Het kan wel hoor. Er van uit gaande dat het bier al redelijk is uitgegist zal je van het weekend je bier al kunnen gaan bottelen. Dan is het na je vakantie klaar om te proeven ;). Mocht je het bier juist helder willen krijgen dan is het makkelijker om na het weekend het bier een dag of 2-3 te coldcrashen en daarna te bottelen.

Als je geen bottelemmer wil kopen dan zou je ook een injectiespuit kunnen halen bij de apotheek. Ik gebruik deze altijd bij het bottelen. Maak gewoon een water suiker mix aan en vul ieder flesje apart. Iets meer werk en van tevoren moet je even uitrekenen wat je per flesje moet toevoegen. Ik vind het prima werken

Vik75

Ach misschien toch te weinig geduld.

Het staat nu weer al vanaf maandag op de mandfles lekker na te gisten.
Alleen heb ik het idee dat er niets veranderd aan het brix gehalte. Het blijft maar hangen op 10 brix 1020 sg.
Wat "Brouwers" ook al zei is dat wel redelijk logisch.

Nu blijft alleen mijn waterslof toch nog redelijk borrelen. wel twee bellekes per minuut.
Dit geeft mij de indruk dat er nog steeds iets gaande is.

Er zit ook nog een klein beetje schuim (een paar kleine wolkjes) op het bier en de gist is aardig aan het uitzakken.
Heb al bijna een cm aan gistslurry onderin liggen.

Ik denk dat ik na het weekend de koelkast maar zoals "Brouwers" aangaf aan ga zetten om een coldcrash uit te voeren. OP een graadje of 2 a 3.

Ach misschien is het ook het onbekende dat ik weer in dit draadje schrijf.

Heb in ieder geval een klein slokje kunnen proeven. De smaak was zacht licht zoet en een klein heel klein zuurtje.
Smaak is voor mij nog moeilijk te bepalen want ik drink nooit lauw bier van 20 graden. Maar goed het smaakte niet vies.

Hier nog wat foto's van de mandfles met het kostelijk vocht.

De kleine klontjes zijn nog stukjes Hophars wat per ongeluk mee is geheveld.

Cheers

Erik

Vik75

Het is weer ff geleden maar mijn eerste brouwsel is nog aardig gelukt.

Geen uitgesproken smaak maar wel een blond biertje. En niet al te onbelangrijk. Hij is erg lekker.

Er staat aardig wat koolzuur op (een goede sis) een mooie schuimkraag en redelijk helder als hij niet te lang gekoeld heeft gestaan.

Na langer koelen of te koud wordt hij wat troebel. Doet niet af aan de smaak.

Zo na een paar te hebben geproefd smaakt het naar meer.
As zondag een dubbel brouwen.

Jullie allemaal bedankt voor de hulp en info. Foto volgt.

Cheers

Vergelijkbare Topics (7)

36018

Reacties: 3
Gelezen: 1373

18005

Reacties: 90
Gelezen: 32141

41304

Reacties: 3
Gelezen: 778

29257

Reacties: 2
Gelezen: 1874

4734

Reacties: 2
Gelezen: 2402

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.