Vergelijking 7 Mangrove Jack's gisten

Gestart door Jacques, 20-06-2015 22:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Vandaag een mini-brouwsel gebrouwen. Niet met mijn Braumeister maar met een gewone soeppan. Terug naar de basis. Verwarmen met een elektrische kookplaat die ik speciaal voor dit doel gekocht had. Achteraf gezien niet zo'n gelukkige keuze omdat de plaat niet steeds doorverwarmde. Voor het maischen geen probleem maar wel voor het koken van het wort. Gefilterd met mijn oude maischzak. Het werkt wel, maar het is toch niet mijn ding. Veel meer gekletter en gespetter met wort dan ik de laatste jaren gewend ben. Na het koken met hop opnieuw gefilterd met de maischzak en een grove passeerdoek. Die verstopte snel. Alles bij elkaar zit er veel eiwit in het wort.

Het recept van het wort dat ik gebrouwen heb ziet er als volgt uit.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMangrove Jack's test brouwsel
Kenmerk1506
Brouwdatum20-6-2015
Aantal liters6
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater11,5 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur28 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid34 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout Vloermout 4 EBC90,0 %1800 g4 EBC
Biscuit mout 50 - Dingemans10,0 %200 g67 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding4,8 %15 g60 minuten27 EBU
East Kent Golding4,8 %11 g10 minuten7 EBU
East Kent Golding4,8 %5 g0 minuten0 EBU

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
164°C35 minuten0,0 l/kg
273°C30 minuten0,0 l/kg
375°C3 minuten0,0 l/kg

Na het koelen van het wort met mijn spiraalkoeler in een smalle emmer het wort verdeeld over 7 flessen. In elke fles heb ik 800 ml wort gegoten. Vervolgens bij elke fles 0,8 g gist toegevoegd.

De gebruikte gisten zijn:
Fles 1   Mangrove Jack's M03   UK Dark Ale Yeast
Fles 2   Mangrove Jack's M07   British Ale Yeast
Fles 3   Mangrove Jack's M10   Workhorse Yeast
Fles 4   Mangrove Jack's M27   Belgian Ale Yeas (Saison)
Fles 5   Mangrove Jack's M44   US West Coast Yeast
Fles 6   Mangrove Jack's M79   Burton Union Yeast
Fles 7   Mangrove Jack's M84   Bohemian Lager Yeast

Alle flessen staan in de gistkoelkast. Ook de Bohemian Lager. Eigenlijk had ik deze gist buiten dit experiment moeten houden. Maar ja als je dan toch bezig bent dan kan er een stoombiertje ook bij.
[edit] De temperatuur met de STC-1000 ingesteld op 18,4 ºC. [/edit] 

Bij fles 4 zag ik een verschijnsel dat ik eerder bij de Belle Saison heb gezien.



Het is grappig om de verschillen tussen de verschillende gisten te zien.

mbroek

Jacques, ik zie er geen M20 Bavarian Wheat bij staan, is dat een bewuste keuze of een andere reden om die niet mee te nemen in het experiment?


Jacques

Citaat van: mbroek op 20-06-2015  23:32 uJacques, ik zie er geen M20 Bavarian Wheat bij staan, is dat een bewuste keuze of een andere reden om die niet mee te nemen in het experiment?

Die heb ik niet meegenomen omdat er geen tarwe zit in de stort. Zoals ik al schreef had ik eigenlijk ook de M84 niet moeten meenemen bij dit experiment.

Christiaan S

Ben benieuwd wat er voor resultaten uit gaan komen.
Leuk experiment. :groots:

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-06-2015  23:46 uDie heb ik niet meegenomen omdat er geen tarwe zit in de stort.

Maar ja, als je dan toch bezig bent... ;)

Reinout

Leuk experiment, ben benieuwd naar de resultaten.

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-06-2015  10:09 uMaar ja, als je dan toch bezig bent... ;)

Voor tarwebieren en weizen is het aardig een vergelijk te maken van met gisten van verschillende fabrikanten met een brouwsel waarbij minstens 30% tarwemout is gebruikt.



Is er iemand die deze uitdaging aan wilt gaan?

Jacques

Ondertussen staat er overal een laagje schuim op het bier.


Even wat foto's


Dit was gisteren rond 23:00 uur.


Vandaag zo om een uur of 9:00


En deze is zo juist gemaakt rond 15:00 uur.






Even alles de revue laten passeren.

M03 UK Dark Ale Yeast
Laat veel vlokken zien die door de fles bewegen


M07 British Ale Yeast


M10 Workhorse Yeast


M27 Belgian Ale Yeast


M44 US West Coast Yeast


M79 Burton Union Yeast
Weer veel vlokken maar deze bewegen niet zo sterk door het jongbier als bij de M03


M84 Bohemian Lager Yeast


Herman

Mooi om te zien Jacques! Complimenten voor weer een leuk te volgen experiment.

Shaka

Over Mangrove gisten gesproken. Ik heb vernomen dat er binnenkort wat nieuwe gisten uitkomen, onder andere een California Lager, die zich ook goed laat gebruiken voor stoombieren a la Anchor.

hansHalberstadt

Wat is de vergistingstemperatuur?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-06-2015  16:41 uWat is de vergistingstemperatuur?

Die ben ik inderdaad vergeten bij te zetten. De STC-1000 staat ingesteld op 18,4 ºC. 

Zooms

De M 84 (Bohemian Lager) kan er prima bij want het is gewoon een bovengist. Dat die het toevallig ook goed doet bij lagere temperaturen is niet uitzonderlijk, dat hebben wel meer bovengisten, maar maakt het nog geen lagergist.

Jacques

Citaat van: Zooms op 21-06-2015  17:33 uDe M 84 (Bohemian Lager) kan er prima bij want het is gewoon een bovengist. Dat die het toevallig ook goed doet bij lagere temperaturen is niet uitzonderlijk, dat hebben wel meer bovengisten, maar maakt het nog geen lagergist.

Volgens de fabrikant is het toch wel een ondergist...


homoeccentricus


Jacques

De hoofdgisting van een aantal bieren is op zijn retour.



M03 UK Dark Ale Yeast
Visueel ver klaar.



M07 British Ale Yeast
Nog redelijk veel activiteit.



M10 Workhorse Yeast
Schuim ingezakt.



M27 Belgian Ale Yeast
Nog volop actief.



M44 US West Coast Yeast
Die heeft er nog duidelijk zin in.



M79 Burton Union Yeast
Nog behoorlijk actief.



M84 Bohemian Lager Yeast
Ver klaar. Komt natuurlijk door de voor deze gist hoge vergistingstemperatuur.


Chilobrachys

Leuk experimentje, op welk(e) vlak(ken) wil je de gisten met elkaar vergelijken?

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 22-06-2015  22:50 uLeuk experimentje, op welk(e) vlak(ken) wil je de gisten met elkaar vergelijken?

Eind SG, pH (beide objectief meetbaar) en smaak. Dat laatste duurt wat langer omdat daarvoor het bier gebotteld moet worden en een tijd rijpen.

hansHalberstadt

Jacques, je gebruikt erg kleine hoeveelheden. Daardoor is er weinig beweging en kan de gist vroegtijdig neerslaan.
Denk je niet dat het meer representatief is om af en toe iets de bewegen zodat de gist in oplossing blijft? Kan zijn dat je anders een lagere SVG haalt vanwege weinig gist in contact met het wort op het laatst en op basis daarvan tot een verkeerde conclusie komt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-06-2015  15:43 uJacques, je gebruikt erg kleine hoeveelheden. Daardoor is er weinig beweging en kan de gist vroegtijdig neerslaan.
Denk je niet dat het meer representatief is om af en toe iets de bewegen zodat de gist in oplossing blijft? Kan zijn dat je anders een lagere SVG haalt vanwege weinig gist in contact met het wort op het laatst en op basis daarvan tot een verkeerde conclusie komt.

Ik heb Mr Malty gevolgd voor de gistgift. Met daarbij 25% extra. De verhoudingen zijn hetzelfde als bij groot brouwsel. De beweging die ik gezien van de gistvlokken bij sommige flessen wat behoorlijk. Daarom denk ik niet dat er in verhouding weinig beweging is.
Dit experiment is qua opzet vergelijkbaar met andere experimenten en daarbij heb ik ook geen lagere vergistingsgraad gehaald dan bij grotere brouwsels.
Juist door niet te bewegen met de flessen denk ik dat de test representatief is. Normaal wordt er ook niet geroerd in het gistvat. Wat dat betreft ben je een uitzondering.

Jacques

Een update 24 uur later. De visuele verschillen zijn groter.


M03 UK Dark Ale Yeast
Zo goed als geen activiteit.



M07 British Ale Yeast
Zo goed als geen activiteit.



M10 Workhorse Yeast
Zo goed als geen activiteit.



M27 Belgian Ale Yeast
Waterslot nog volop actief ondanks inzakkend schuim. Toch nog een aardig laagje.



M44 US West Coast Yeast
Veel schuim en volop activiteit van het waterslot.



M79 Burton Union Yeast
Ingezakt schuim Waterslot is nog behoorlijk actief.



M84 Bohemian Lager Yeast
Schuim ingezakt. Waterslot werkt nog beperkt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-06-2015  20:40 uJuist door niet te bewegen met de flessen denk ik dat de test representatief is. Normaal wordt er ook niet geroerd in het gistvat.
Hoeveel gist ligt er nu op de bodem?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-06-2015  21:22 uHoeveel gist ligt er nu op de bodem?

Niet naar gekeken. Is ook lastig te zien doordat het bier niet scherp gefilterd is  en er veel trub in de flessen zit. (Ik heb de BIAB methode voor dit brouwsel gebruikt en niet mijn Braumeister.) De trub heb ik overigens zo veel mogelijk gelijkmatig verdeeld over de flessen.

Overigens is de gist die onderin gaat liggen minder actief. Dan wel gist die geflocculeerd is.

Chilobrachys

Citaat van: Jacques op 22-06-2015  23:21 uEind SG, pH (beide objectief meetbaar) en smaak. Dat laatste duurt wat langer omdat daarvoor het bier gebotteld moet worden en een tijd rijpen.

Ga je dit dan meerdere keren herhalen? Anders zijn het wel erg veel variabelen voor een hele kleine test. Of is het niet de bedoeling om met de resultaten verder iets "te doen"?

Jacques

Citaat van: Chilobrachys op 23-06-2015  22:27 uGa je dit dan meerdere keren herhalen? Anders zijn het wel erg veel variabelen voor een hele kleine test. Of is het niet de bedoeling om met de resultaten verder iets "te doen"?

Het gaat mij vooral om een indicatie te krijgen van de vergistingsgraad van de verschillende gisten en om een indruk te krijgen van de smaken die deze gisten geven. Op de site van Mangove Jack's is geen informatie te vinden over de gemiddelde vergistingsgraad.

Door middel van de foto's laat ik verder de verschillen in gedrag van de gisten zien.

Overigens zijn er niet zo veel variabelen. Het wort is hetzelfde, de vergistingstemperatuur is hetzelfde, de hoeveelheid wort en de hoeveelheid gist per fles is hetzelfde. Voor een onderlinge vergelijking van de gisten lijkt mij dat voldoende.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.