Digitale elektrische RVS brouwketel 27 liter nieuw

Gestart door jakeman, 25-05-2015 17:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jakeman

Voor wie nog op zoek is naar een (digitale) elektrische brouwketel. Afgelopen week heb ik via Amazon Duitsland een RVS Weckketel (Profi Cook PC-EKA 1066 Einkochautomat) gekocht. De ketel heeft een vermogen van 1800 W, een maximale inhoud van 27 liter en werd binnen 4 dagen (!) aan huis geleverd vanuit Duitsland door UPS.

Link:



De genoemde prijs op de site is incl. verzendkosten naar Nederland.

rajd

Niet gek; ik vraag me wel af of 1800 W voldoende is om een 15 a 20 l mooi aan de kook te krijgen?

Neetje

Citaat van: rajd op 25-05-2015  22:30 uNiet gek; ik vraag me wel af of 1800 W voldoende is om een 15 a 20 l mooi aan de kook te krijgen?

Is ruim voldoende. Tijdens rollende kook gebruik je daarna zo'n 1300 Watt indien je kunt schakelen.

bierhenkie

Citaat van: rajd op 25-05-2015  22:30 uNiet gek; ik vraag me wel af of 1800 W voldoende is om een 15 a 20 l mooi aan de kook te krijgen?
Helaas. Ik krijg met een 1800 W bak 10 liter niet aan de kook.

seed7

Dit is de RVS variant van de Lidl ketel en heeft meen ik een doorkookstand als extra optie.

Ingo

Neetje

Citaat van: bierhenkie op 25-05-2015  22:38 uHelaas. Ik krijg met een 1800 W bak 10 liter niet aan de kook.

Dan is er iets mis. Je moet wel zonder temperatuurregeling werken.
Schakelt je apparaat dan aan en uit?

Zoals Ingo zegt, op doorkookstand werkt goed. Vind zelf dat het dan te hard kookt.

bert braadslee

Citaat van: bierhenkie op 25-05-2015  22:38 uHelaas. Ik krijg met een 1800 W bak 10 liter niet aan de kook.

De temperatuursensor overbruggen en je ketel isoleren doen wonderen.
 :brouwen:

KC

De GrainFather is toch ook 1800 Watt? Kun je nou zonder extra handelingen deze ketel goed laten koken of niet? Is de kraan te vervangen? Hoe groot is het gat van de kraan? Veel vragen :)


chm


KC


bierhenkie


jakeman

CiteerHelaas. Ik krijg met een 1800 W bak 10 liter niet aan de kook.

Koken met 1800 Watt is geen enkel probleem! Ik heb zelf namelijk al enkele jaren een gelijksoortige ketel van Lidl (geen RVS) met eveneens een vermogen van 1800 Watt en een max. inhoud van 27 liter. En hiermee kan ik tot 20 liter wort probleemloos aan de kook brengen.
Hierbij moet ik uiteraard wel aantekenen, dat 20 liter wort aan de kook brengen langer duurt dan bv. 10 liter, maar ik ben meer dan tevreden met mijn 1800 Watt.

En soms is geduld nog altijd schone zaak  :groots:


rajd

Citaat van: jakeman op 26-05-2015  17:10 uKoken met 1800 Watt is geen enkel probleem! Ik heb zelf namelijk al enkele jaren een gelijksoortige ketel van Lidl met eveneens een vermogen van 1800 Watt en hiermee kan ik tot 20 liter wort probleemloos aan de kook brengen.

Interessant... Hoe lang doe je daarover? Bijvoorbeeld 20 liter aan de kook brengen vanaf een graadje of 75 en een omgevingstemperatuur van 15 graden?

jakeman

Citaat van: rajd op 26-05-2015  17:22 uInteressant... Hoe lang doe je daarover? Bijvoorbeeld 20 liter aan de kook brengen vanaf een graadje of 75 en een omgevingstemperatuur van 15 graden?

Mijn ketel staat gewoon binnenshuis als ik ga brouwen en bij mij in huis is het gelukkig nooit 15 °C, want ik heb centrale verwarming  :weetniet:

bert braadslee

Citaat van: rajd op 26-05-2015  17:22 uInteressant... Hoe lang doe je daarover? Bijv 20l aan de kook brengen vanaf een graadje of 75 en een omgevingstemperatuur van 15 graden?

Als je de ingebouwde niet geijkte thermostaat gebruikt heb je kans dat ie helemaal niet aan de kook komt. 1 van mijn 2 Lidl ketels wijkt 4 graden naar beneden af, de andere 2 graden naar beneden. Met beide ketels lukt koken niet. (daarvoor heb ik een Warmmaster DLX)
Als ik met mijn Warmmaster DLX (2000 Watt) 20 liter van 75 ºC naar 100 ºC verwarm, doe ik daar een klein half uurtje over. De ketel is matig geïsoleerd.

1.8 kW is plenty.
 :brouwen:

jakeman

Even voor alle duidelijkheid de definitie van koken;  een vloeistof verwarmen, totdat er zich in de hele vloeistof bellen vormen die naar boven stijgen en openspringen.

Dit is een natuurkundig verschijnsel/gegeven en heeft niets te maken met temperatuur-aanduidingen en/of afwijkingen van thermometers. M.a.w. als een vloeistof kookt, volgens bovenstaande definitie, dan heet dit koken, ongeacht de aangeduide temperatuur, omgeving of druk op dat moment.

bert braadslee

Citaat van: jakeman op 26-05-2015  21:09 uEven voor alle duidelijkheid de definitie van koken;  een vloeistof verwarmen, totdat er zich in de hele vloeistof bellen vormen die naar boven stijgen en openspringen.

Dit is een natuurkundig verschijnsel/gegeven en heeft niets te maken met temperatuur-aanduidingen en/of afwijkingen van thermometers. M.a.w. als een vloeistof kookt, volgens bovenstaande definitie, dan heet dit koken, ongeacht de aangeduide temperatuur, omgeving of druk op dat moment.

Koekkoek...
Natuurlijk heeft dit wel te maken met temperatuuraanduiding.
1 - Ik stel mijn ketel in op 100 ºC.
2 - Mijn temperatuursensor geeft 4 ºC te veel aan.
3 - Mijn ketel verteld mij dat 100 ºC is bereikt.
4 - Er kookt niets omdat de de temperatuur 100 ºC - 4 ºC = 96 ºC is.
Das natuurkundig dat er dan niets kookt.

Daarom dus temperatuursensor overbruggen of anders foppen.
 ;)

rajd

Citaat van: jakeman op 26-05-2015  17:27 uMijn ketel staat gewoon binnenshuis als ik ga brouwen en bij mij in huis is het gelukkig nooit 15 °C, want ik heb centrale verwarming  :weetniet:

Die kon er hier niet meer vanaf. Daarom brouw ik ook mijn eigen bier ;p

Nee maar serieus.. ik brouw meestal in de garage, en gezien het Nederlandse klimaat is het daar niet al te vaak boven de 15 graden..

rajd

Citaat van: jakeman op 26-05-2015  17:10 uKoken met 1800 Watt is geen enkel probleem! Ik heb zelf namelijk al enkele jaren een gelijksoortige ketel van Lidl (geen RVS) met eveneens een vermogen van 1800 Watt en een max. inhoud van 27 liter. En hiermee kan ik tot 20 liter wort probleemloos aan de kook brengen
Hierbij moet ik uiteraard wel aantekenen, dat 20 liter wort aan de kook brengen langer duurt dan bv. 10 liter, maar ik ben meer dan tevreden met mijn 1800 Watt.

En soms is geduld nog altijd schone zaak  :groots:

Hmm ok, 30 min voor 20 liter is te doen, maar ook weer niet heel erg snel (op mijn gasbrander en een goede pan doe ik dat in 10 min). Toch interessant, dit zal al snel goedkoper zijn dan duur flessengas. En het stopcontact gaat niet zo snel leeg :-).

bert braadslee

Citaat van: rajd op 26-05-2015  23:45 uHmm ok, 30 min voor 20 liter is te doen, maar ook weer niet heel erg snel (op mijn gasbrander en een goede pan doe ik dat in 10 min). Toch interessant, dit zal al snel goedkoper zijn dan duur flessengas. En het stopcontact gaat niet zo snel leeg :-).

30 minuten is onder ongunstige omstandigheden (zware wort, hoge luchtdruk, lage temperatuur buiten de ketel, slechte ketelisolatie, hoge luchtvochtigheid).
Vaak lukt het om een rollende kook te krijgen in 20 minuten.
Je kunt het 1 en ander bespoedigen door met aangezuurd water van 90+ ºC te spoelen en tijdens het spoelen je kookketel al aan te jagen.
 :brouwen:

bierhenkie

Citaat van: rajd op 26-05-2015  23:45 uHmm ok, 30 min voor 20l is te doen, maar ook weer niet heel erg snel (op mijn gasbrander en een goede pan doe ik dat in 10 min). Toch interessant, dit zal al snel goedkoper zijn dan duur flessengas. En het stopcontact gaat niet zo snel leeg :-).
Bij veel gasverbruik zou je een LPG-tankje kunnen overwegen, zo'n rode hervulbare. Dat is toegestaan.

rajd

Citaat van: bert braadslee op 27-05-2015  00:03 u30 minuten is onder ongunstige omstandigheden (zware wort, hoge luchtdruk, lage temperatuur buiten de ketel, slechte ketelisolatie, hoge luchtvochtigheid).
Vaak lukt het om een rollende kook te krijgen in 20 minuten.
Je kunt het 1 en ander bespoedigen door met aangezuurd water van 90+ ºC te spoelen en tijdens het spoelen je kookketel al aan te jagen.
 :brouwen:

Dat klinkt al beter. Typisch brouw ik een liter of 10 à 15, dat zou dus prima moeten gaan...

rajd

Citaat van: bierhenkie op 27-05-2015  09:36 uBij veel gasverbruik zou je een LPG-tankje kunnen overwegen, zo'n rode hervulbare. Dat is toegestaan.

Nja zoveel gebruik ik ook weer niet. Ik heb vanuit diverse oogpunten meer interesse in een elektrische setup. Kosten zijn daar zeker een factor in, maar ook veiligheid, gemak en vooral: controleerbaarheid. Indien de thermostaat op deze pan voldoende betrouwbaar is dan is dit een ontzettend handige en goedkope oplossing om elektrisch te brouwen. Rest me vooral het vervangen van het kraantje door een mooi demonteerbaar 3-delig rvs model..


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.